Aandoeningen of ziektes die je verbaasde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Aandoeningen of ziektes die je verbaasde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 23:54

Ondines vloek
Citaat:
Een zeldzame aandoening waarbij de patiënt steeds weer bewust moet ademen. De ademhaling wordt autonoom door het lichaam geregeld, maar kan ook bewust worden gestuurd. Die eerste methode is bij deze ziekte aangedaan.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 00:10

Interessant topic :D

Zelf vind ik het syndroom van Cotard best interessant: hierbij gelooft de patiënt dat hij/zij al overleden, niet meer bestaand of zelfs onsterfelijk is.

Epidermodysplasia verruciformis (tree man illness) is ook heel bizar... hierbij ontstaan er allerlei uitgroeiingen op vooral het hoofd en de ledematen die de persoon uiteindelijk een uiterlijk geven alsof ze een soort 'boom' zijn.

Alien hand syndrome vind ik echt een hele nare om te zien, zijn wel filmpjes van te vinden op youtube. Een ledemaat van de patiënt (vaak een arm/hand) beweegt daarbij schijnbaar volledig uit zichzelf en onafhankelijk van de persoon zelf, die heeft er geen controle over. Soms probeert de 'alien hand' de acties van de andere hand tegen te werken of doet het zelfs schadelijke dingen die persoon mogelijk kunnen verwonden, bijv. de persoon slaan of pijn doen :\

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 00:39

Munchhausen by proxy vind ik zo bizar! Staat ook een filmpje van op youtube van een nederlands slachtoffer. De persoon die de ziekte heeft heeft in zijn hoofd het beeld dat iemand ander ziek is (ondanks dat dat niet zo is) en gaan ermee naar de dokter voor aandacht. Soms maken ze die mensen dan ook expres ziek zodat ze er weer mee naar de dokter kunnen etc.

nova_zodiax

Re: Aandoeningen of ziektes die je verbaasde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 00:48

Ik heb op mijn werk een tijdje iemand met prader Willi begeleid, bijzonder was dat ook'

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 00:49

Focussed schreef:
Psychiatrische of neurologische syndromen vind ik ook erg leuk, maar dat is ook mijn vakgebied. Een paar interessante

Capgras syndroom. Hierbij is de verbinding tussen je visuele centrum en de emotionele centrum kapot. Hierdoor denk je dat naasten (zoals een ouder of een partner, maar ook je huisdier) zijn vervangen door een dubbelganger. Op het moment dat je ze alleen hoort (bijv. via de telefoon) dan herken je ze wel als 'echt', omdat die verbinding (auditief-emotioneel) nog wel in tact is. Deze patiënten geven vaak aan dat de persoon "sprekend op hun moeder lijkt, maar het niet is. Het is iemand die doet alsof ze mijn moeder is". Vaak kan dit enorme angsten geven, want waarom volgt deze "dubbelganger" hun overal, en blijft diegene zeggen dat het écht hun moeder/partner/etc. is?
[ Video ]

Anton-Babinski syndroom . Hierbij is de visuele cortex beschadigd, en zijn de mensen dus blind. Maar zelf ontkennen ze dit hardnekkig. Zelfs wanneer je ze confronteert met duidelijk bewijs van hun blindheid. Zo lopen ze tegen dingen op en wanneer je ze vragen stelt ("Welke kleur stropdas heb ik om?") confabuleren ze (fantasie-antwoorden die voor hen wel als de waarheid aanvoelen).

Blindsight is het omgekeerde van Anton-Babinski. Hierbij is ook de visuele cortex beschadigd en deze mensen zien dus niet. Maar een primitiever, tweede visueel systeem dat via de hersenstam loopt, is nog wel in tact. Dit systeem doet met name (onbewuste) reflexmatige bewegingen o.b.v. zicht. Zoals wanneer iets snels door je zicht beweegt je daar automatisch naar kijkt. Of bijvoorbeeld wegduiken voor een aankomende bal. Mensen met blindsight zijn volledig blind maar duiken bijv. nog wel weg als je een bal naar hen gooit. Als je ze dan vraagt waarom, hebben ze er geen verklaring voor. (Het is namelijk onbewust).

Deze zijn idd wel echt bizar!