Het leed wat zonnebrand heet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:15

Aloë vera kan je ook helpen, recht uit de plant het liefste :o

Rena100

Re: Het leed wat zonnebrand heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:21

Zonnebrand moet je iedere paar uur weer (DIK!) aanbrengen, na een paar uur is het uitgewerkt namelijk. Hoorde vanmorgen dat 1 op de 5 mensen in Nederland huidkanker krijgt. Insmeren is dus wel erg belangrijk.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:24

Hey TS,

ik kan je aanraden Boegem Balsem te bestellen, is tegen brandwonden. Ik was zaterdag ook behoorlijk verbrand ( en dat terwijl er weinig zon was), heb dit gesmeerd en de volgende dag al geen last meer van. Is een hele zachte, vettige, geurloze balsem.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:32

Ze waarschuwden al dat de zonkracht erg hoog was. En gebruik je wel goede zonnebrand? Daar zit ook wel verschil in. Balen dat je nu zulke blaren hebt. |(

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 13:37

Rena, Dit wist ik inderdaad en normaal spuit ik iedere paar uur weer een laagje op, maar door het verraderlijke weer dacht ik dat het insmeren niet nodig was..

Snorkel, die tip kreeg ik net ook al van een andere bokker, helaas kun je de balsem alleen op dichte brandwonden gebruiken en zijn enkele blaren inmiddels al open gegaan. Ik had 'm al even gegoogled ;)

Eveyy, helaas geen aloë vera plant in de buurt, maar ik heb wel hele fijne after sun gel, met aloë vera er in :)

PrizTwir, Ik gebruik de laatste jaren dezelfde zonnebrand, nooit mee verbrand :) (Zelfs niet in Nieuw Zeeland, harte zomer)

Ik begin nu het idee te krijgen dat mijn nek en schouders eindelijk wat koeler worden :) Ik kan iig niet meer mijn handen er aan opwarmen :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:49

Oei sterkte... Ik ben gisteren ook de mist in gegaan. De meeste tijd in de schaduw gestaan en gezeten maar toch de schouders en decolleté rood. Toen in het merkte gelijk gepakt wat voor handen was om te koelen; ijsspray en coolgel van de pony. Schade is redelijk beperkt gebleven. Die coolgel was en is nu wel mijn vriend.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 15:02

Wat fijn dat je nog de ijsspray en coolgel van je pony kon gebruiken! Ik was zaterdag vanuit het evenement doorgereden naar Duitsland, waar ik gister een ander evenement had. Hierdoor had ik wel zonnebrand bij me, maar niks van aftersun o.i.d. Gelukkig kon ik bij mijn slaapplek wel wat lenen.

Gister overdag heb ik enkele uren rondgelopen met een natte handdoek over mijn schouders en nek. Dat was ook erg aangenaam. Zodra ik thuis kwam even met de huisartsenpost gebeld en vervolgens gaan smeren met aftersun. Vanmorgen nog wat opgehaald bij de apotheek :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:21

Zonnebank kost mij een tientje per keer. Vind het echt een aanrader, naast dat ik het prettig vind om gewoon alvast een kleurtje te hebben verbrand ik een stuk minder snel.
Hier iemand die eens per jaar de mist in gaat en er niet van lijkt te leren. Soms ben ik gewoon echt eigenwijs en denk ik 'eventjes in de zon zonder zonnebrand kan prima', maar soms smeer ik wel en verbrand ik er gewoon doorheen. Daarna is mijn huid redelijk weerbaar en verbrand ik niet meer, maar goed is het niet. Echte tips zijn er niet, behalve toch regelmatig smeren. De enige tip die ik je wel zou kunnen geven is investeren in P20 zonnebrand. Die breng ik twee keer per dag aan en dan verbrand ik echt niet meer. Het is geen sunblock, je wordt gewoon nog bruin, maar het werkt een stuk beter. Ik vind het persoonlijk alleen niet lekker op de huid liggen, blijf er vettig en plakkerig van.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 15:23

Ik heb sinds een paar jaar een spray die je niet uit hoeft te smeren :) Doordat ik als fotograaf op pad ben, vind ik alles wat ik moet smeren een nadeel.
Een glibberige camera is niet zo handig en ik heb vaak niet zo veel tijd om me in te smeren tussendoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:26

Maar weet je met zo'n spray wel zeker dat je echt je volledige huidoppervlak insmeert? Ik heb ook altijd sprays in de zomer (van Hawaiian Tropic met bronzer zodat ik wat sneller bruin word :') ) maar die moet ik ook echt uitsmeren, kan daar nooit m'n hele huidoppervlak mee insmeren anders.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 15:34

Tot nu toe heeft ie bij mij altijd goed gedekt :) Ben wel iemand die ruim sprayt en daardoor in een hele stofwolk staat :P

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:29

VivianHesen schreef:
Voor diegenen die onder de zonnebank gaan, ik neem aan dat jullie dit ergens anders doen dan thuis?
En wat kost dit ongeveer?

Ik heb echt geen idee :o

Klopt. Bij heel veel sportscholen kan dit. Bij een sportschool is vaak iets goedkoper als wanneer je bij een zonnestudio gaat.
Zelf ga ik vaak bij Sundays, omdat die letterlijk bij mij tegenover zit. Ik ben ongeveer €10,- per zon sessie kwijt.

Hoe langer hoe duurder en hoe zwaarder de bank hoe duurder.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 16:43

Oke, dat valt idd mee hoe duur het is :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:57

amandananana schreef:
Wat ook heel goed werkt om de brand uit je huid te trekken: plakjes komkommer erop leggen. Is echt een verademing!

Sterkte ts!

Toevoeging hierop: gooi yoghurt en komkommer samen in de keukenmachine. Smeer dat papje op je huid, in laten werken en voorzichtig afspoelen. Trekt heel erg "de brand" eruit :j

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:03

Rood haar hier, genoeg ervaring met verbranden haha.

Ik ben een paar jaar zo erg verbrand dat ik tot halve wege mijn bovenarmen 3 weken in het verband heb gezeten. Ik was verbrand door de zon en had allemaal blaren ter grote van een euro munt en groter op mijn armen+ zwarte stukken. Heeft de huisarts het ook gezien of heb je alleen gebeld? Ik moest toen smeren met zilversulfadiazine en het daarna met betadine gaas en normale wond gaas inpakken. Bij jou is het hopelijk niet zo erg.

Wat ik vroeger wel eens deed is komkommer en yoghurt malen en daar een soort pasta van maken en dat op de verbrande huid smeren, werkt echt top!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:08

Ook hier een keer mijn schouder zo erg verbrand. En inderdaad, sinds ik onder de zonnebank ga verbrand ik veel minder snel. Paar keer onder een lichte bank en ik kan me normaal insmeren en naar buiten, terwijl ik eerst maar naar de zon hoefde te kijken en ik was verbrand.

Bij mij hielp toen de bephanten spray voor brandwonden heel goed, die koelt flink af.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:26

Oei wat vervelend voor je. Kan zo zeer doen. Heel veel sterkte en beterschap!

Ben zelf ook een paar keer flink verbrand. Wat voor mij helpt is een koele douche en goed smeren met after sun.

Heb zelf een lichte huid en reageer heel gevoelig op zonlicht. Ben sinds dit jaar begonnen met zonnebanken en dat maakt echt verschil. Daarnaast gebruik ik de zonnebrand van Vichy en dat is eigenlijk de enige die goed voor mij werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:24

Vervelend ts, sterkte ermee :(:) !

Het KWF waarschuwt toch ook voor de zonnebank ivm huidkanker, dus dat zou ik zelf niet zo gauw doen om verbranden te voorkomen:
misvattingen-over-de-zonnebank

Ik gebruik sinds een paar jaar van die zonnebrandcremes die langer werken (P20, Ultrasun, Vision) en die werken bij mij erg goed. Ik moet me nog wel 2 of 3 keer insmeren als ik echt een hele dag buiten ben, ze werken echt niet de hele dag zoals er op staat, maar het hoeft lang niet meer zo vaak zoals bij normale cremes.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:26

Maar van verbranden krijg je ook huidkanker, dus wat is dan slechter vraag ik me af. Ja, je moet voorkomen dat je verbrand, maar zonder zonnebank lukt mij dat dus echt niet. En ja, ik smeer genoeg en met een factor die hoog genoeg is, maar als je blond bent, blauwe ogen hebt, en zonder die zonnebank of zon echt bijna licht geeft...

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 21:53

Bedankt voor de tips en jullie medeleven!

Ik heb tot nu toe alleen met hem gebeld, maar ik ga voor morgen voor de zekerheid nog even een afspraak maken. Vooral omdat ik me ook niet zo lekker voel op het moment. Beetje misselijk voornamelijk. Wil toch het zekere voor het onzekere nemen.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 10:38

Ik ben net terug van de HA en heb extra koelzalf gekregen. Op de blaren hebben ze zo'n zalfgaas op gedaan ter extra bescherming.
Ik moet vrijdag even terug voor controle en in de gaten houden dat ik geen koorts oid krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:40

Goed dat je toch even gegaan bent dan. Hopelijk herstelt het allemaal voorspoedig!

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:53

Ach vief beterschap

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 10:55

Het begint steeds meer te jeuken, dus dat is een goed teken normaal gesproken!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:00

Ik heb dat een keer gehad en dan op de randen van mijn oren na een bergwandeling in de zon. Echt dikke blaren van 6 cm lang over mijn oorschelp. 'snachts ging er een blaar kapot, heel mijn kussen nat.

Ik heb er destijds niet aan gedaan. Maar ik draag nu wel vaak van die grote strandhoeden. Die beschermen je nek en je schouders ook goed.