Dikke enkel, ontsteking of verstuikt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:19

Ibbel schreef:
Ik wilde net schrijven dat peesontstekingen typisch voorkomen bij spondylarthropathie (SpA, afgekort). De marker daarvoor is HLA-B27 en daar ben je positief op. Hoewel ongeveer 30% van de Nederlanders zonder klachten HLA B27 positief zijn, zijn >90% van de SpA-patienten positief.
Mét die peesontstekingen en dikke enkels in combinatie met HLA-B27 zou ik denk ik even goed onder controle bij de reumatoloog blijven. 'Gewone' reumaremmers zoals methotrexaat ed doen niet veel bij SpA.
Er is wel een heel goed nieuw middel recent op de markt gekomen, wat ook heel duur is. Maar mocht het die kant op gaan (SpA dus) dan is er wél goede behandeling mogelijk.

Idd, blijf in contact met de Reumatoloog. Heb je ook rugklachten?

Medicijnen zou ik zonder diagnose niet zomaar aan beginnen... Reuma-medicatie is in veel gevallen geen kattenpis, dus zolang je het zonder kan, zou ík zonder blijven

Joltsje

Re: Dikke enkel, ontsteking of verstuikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 20:07

@ibbel.. dat is inderdaad wat ze noemde. SpA. Maar niet echt ruhklachten, dus dat vind ik dan weer vreemd. En ik blijf zeker onder controle bij de reumatoloog. Over 4 weken weer een afspraak en daarna periodiek in de gaten houden. Ze nemen me serieus en dat is wel super fijn.

@rindin, bedankt. Ik ga er over nadenken. Ben denk ik van plan er eerst niet aan te beginnen nee. Mochten de ontstekingen elkaar echt snel opvolgen dan ga ik het wel overwegen. Wordt hier ook niet vrolijk van haha.

Ik zal eens googlen op SpA.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 20:38

SpA kan ook perifeer zitten. Alleen axiale SpA zit typisch in de rug (heette vroeger ziekte van Bechterew).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 21:32

Tanx ibbel. Ervaringsdeskundige?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:02

Nee, 't is m'n werk (maar ik ben geen reumatoloog)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 09:53

Aah vandaar al die kennis. In ieder gevsl bedankt!