Zelfzorg.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Re: Zelfzorg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 01:35

Acenocoumarol bij trombose bedoel ik.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 08:27

Het advies is inderdaad vaak om te huilen dus ik vraag er meestal maar niet om. Bij de apotheek vroeg ik laatst wel om advies en ook dat sloeg helemaal nergens op... google weet meer, jammer!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 08:35

Zelfzorg medicatie probeer ik te vermijden. Enige wat fijn zou zijn daarin is goede creme tegen jeuk. Ik frankrijk vrij te verkrijgen in nl niet.

Maar bv slijmoplosser fluimucil. Was ooit op recept nu vrij te verkrijgen. Heb ik ivm posttraumatische dystrofie moeten slikken tijdje. Maar dat spul heeft als bijwerking stevige hartklachten die best vaak optreden. Moet er niet aan denken dat iemand met een zwakker hart dat vrij gaan nemen. -O- ik mag het dus niet meer hebben en blijf er ook ver uit de buurt. Hartslag van 150 in rust is geen grapje

En sommige mensen slikken alles vrolijk door elkaar heen brrr.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 08:43

Macs schreef:

Diflucan en bepaalde antibiotica e.d hebben daar een hoge wisselwerking op, deze kun je niet zomaar even bij de drogist halen.
Een schimmel crème voor tussen je tenen werk daar licht op. Mensen die sintrom krijgen horen te weten (krijgen daar folders over) dat ze dit moeten melden bij de trombosedienst wanneer het gebruikt word. Ben zelf ook sintrom gebruiker maar stap binnenkort over op xarelto.(hoop ik)

Maar nog even dan word er bijna geen acenocoumarol of fenprocamon gebruikt.

Ik vind dat er te veel verkrijgbaar is, en in andere opzichten te weinig. Mensen vergissen zich in dat de grootste boosdoener t meest verkocht word.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 08:45

Ik vind ook als apotheker assistent dat er teveel in de vrije verkoop ligt bij drogisten en laatst zag ik zelfs bij de Lidl nog het een en ander liggen..

Er zou veel meer uitsluitend in de apotheek te koop moeten zijn.

Heb in de drogist wel eens gevraagd om een homeopathische spiergel voor mijn rugpijn ( was op zoek naar spiroflor van vsm) Komt die verkoopster met Voltaren aan. Ik vraag ( hield mij van de domme) Goh is dat zonder werkzame stof.
Ja dat is het.
Vroeg ik wat is diclofenac dan wat er in zit?
Werd ze rood..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 08:56

Ach apotheken zijn ook niet zaligmakend. Mijn oma kreeg een antibiotica voorgeschreven die niet kon met haar hartmedicatie. Werd door die &*%$#@ van een assistente verteld dat ze dan maar even 4 dagen moest stoppen met medicijnen voor haar hart zodat ze haar kuurtje kon nemen :roll:
Gelukkig is ze zelf op haar 86ste nog zo helder om eerst de cardioloog te bellen... Maar je zal het advies maar opvolgen..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:21

Mars schreef:
Ach apotheken zijn ook niet zaligmakend. Mijn oma kreeg een antibiotica voorgeschreven die niet kon met haar hartmedicatie. Werd door die &*%$#@ van een assistente verteld dat ze dan maar even 4 dagen moest stoppen met medicijnen voor haar hart zodat ze haar kuurtje kon nemen :roll:
Gelukkig is ze zelf op haar 86ste nog zo helder om eerst de cardioloog te bellen... Maar je zal het advies maar opvolgen..

Zo gek is dat niet. Medicatie voor de bloeddruk kan prima 4 dagen gestopt worden. In dit geval kan infectiegevaar een groter risico zijn dan een bloeddruk die iets stijgt. Er wordt (als het goed is) ook op geattendeerd dat als de patiënt zich anders gaat voelen een arts geraadpleegd moet worden.
En dit geldt voor andere middelen ook, maar ik weet in dit geval natuurlijk niet om wat voor middel het gaat ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:42

Cholesterolverlagers worden vaak ook voor een aantal dagen gestopt omdat dan idd het tijdelijke medicijn belangrijker is om te nemen, zo gek is dat niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:45

Mars schreef:

Is niet zo raar hoor dat ze dat voorstellen. Over het algemeen bellen ze dan wel even met degene die het voorschrijft dat er iets is voorgeschreven wat mogelijk problemen geeft en over de oplossing te overleggen. (Andere AB of even stoppen met de andere medicijnen)

Geen idee natuurlijk wat voor medicijnen je oma slikt maar veel kan wel even gestopt worden ten tijde van de AB. Een infectie is ook niet bepaald tof ivm hartproblemen.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 14:07

Ik vind eigenlijk ook dat er in Nederland te veel zelfzorg medicatie vrij verkrijgbaar is. Simpelweg omdat de meeste mensen maar gewoon kopen en vervolgens helemaal niet weten of ze dat allemaal wel door elkaar kunnen gebruiken.
Hier(Australie) vind ik het beter geregeld. Paracetamol kun je in de supermarkt kopen. Maar wel in pakjes van niet en niet van 50. Kinderparacetamol heeft de supermarkt niet. Voor alle andere dingen ga je naar de apotheek daar zijn voldoende dingen die zonder recept verkrijgbaar zijn maar wel met goede uitleg en er word altijd doorgevraagd of je andere medicatie ed gebruikt.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 14:17

Ik vind apotheken niet veel wijzer overkomen dan de gemiddelde drogist eigenlijk :o Heb zelf een keer bij de apotheek medicatie opgehaald waarvan ik (gelukkig) van tevoren al wist dat het een wisselwerking met de anticonceptiepil kan hebben. Bij die apotheek zou gewoon bekend moeten zijn dat ik de anticonceptiepil gebruik, die haal ik daar ook altijd, maar toen ik er naar vroeg werd er gezegd dat er niks aan de hand was en dat ik het gewoon tegelijk in kon nemen... terwijl zelfs in de bijsluiter van beide middelen staat dat dat absoluut niet de bedoeling is :+ Was echt not amused. Het is dat ik zelf altijd goed oplet en bijsluiters lees maar anders... je zal maar ongewenst zwanger worden door zo'n domme fout.

Verder vind ik niet perse dat er teveel zelfzorg medicatie beschikbaar is, wel dat er dus zowel door de gebruiker zelf als de verkoper veel te makkelijk mee om wordt gegaan. Zowel apotheken als drogisten zouden echt een pak meer kennis in huis mogen hebben en mensen mogen zelf ook wel eens wat vaker de bijsluiter lezen, een rondje googelen of hun arts om advies vragen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 14:18

Waar ik me aan kan ergeren zijn de zelfzorgmiddelen die niet geregistreerd zijn als medicijn. En dan met name de kruiden- en natuur"geneesmiddelen" waar wel degelijk gevaarlijke werkzame stoffen in kunnen zitten (met homeopathie is dat dan gelukkig niet het geval :D ).

Die middelen mogen geen 'geneesmiddelen' meer genoemd worden, gelukkig, maar worden nu net zo vrolijk als 'medisch hulpmiddel' verkocht.
Máár er mag niet meer bij worden gezegd waarvoor het dan eventueel zou moeten worden gebruikt.

Kortom, leuke poging van de overheid om dit veld van grotendeels onzinnige geldkloperijmiddelen die deels echter wel degelijk link kunnen zijn omdat er wel degelijk ook werkzame stoffen in kunnen zitten (neem dingen als 'wilgenbast' - als je érgens een gat mee in je maag kan branden is het wel het originele salicylzuur) te willen verbieden, maar je geeft het beestje een ander naampje ('medisch hulpmiddel' - ik zie dan dingen als krukken voor me) en je omzeilt de wet gewoon.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:10

Ik vind het wel fijn zo. Bij 90% van mijn ziektes weet ik zelf perfect wat er aan de hand is en wat ik moet doen. Als ik het niet weet, dan ga ik naar de huisarts.
Zo handig om niet elke keer naar de dokter of apotheek te moeten voor een spiergel, pijnstiller, keelpastille of hoestdrankje

Wat het advies betreft vind ik zowel de dokter als de apotheker ondermaats. Je wilt niet weten hoeveel pillen ik al heb moeten slikken met risico op hartfalen, en ik ben dan hartpatiënt... Van even de bijsluiter opzoeken en logisch denken word ik meestal wijzer dan van de uitleg die zij geven.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:25

Ik wil het niet goedpraten maar er is echt een ónwijs hoge werkdruk in de apotheek. De zorgverzekeringen hebben alles in de hand. Je bent 20 minuten bezig met uitleggen dat ze nu een ander doosje hebben en wij daar niks aan kunnen doen (zo'n 10 keer per dag), je krijgt dezelfde vraag nog 20x via de telefoon, problemen met medicatie die niet leverbaar is, en dan komt om 17.00 iedereen tegelijk binnenstromen. Probeer dan nog eens de tijd te nemen voor een patiënt zonder weer een uur over te werken.
We konden vaak zelfs geen pauze houden en dan sta je al heel de dag te rennen door de apotheek.
Daarom ben ik wat anders gaan doen. De werkdruk is te hoog, zorgverzekeringen bepalen alles maar en ondertussen ben jij de persoon wie dat kan uitleggen aan de patiënt. Die, begrijpbaar maar helaas, het vaak niet begrijpt en een grote mond heeft of je zelfs bedreigt. :=

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:31

Wat ik jammer vind is dt alles verpakt is.
Bij de apotheek laat ik sommige medicatie al uit de verpakking halen en in een potje doen.
Vraag mij af waarom mijn allergietabletten per stuk verpakt moeten zijn.
Gooi ze gewoon in een potje bij elkaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:33

Prima dat zelfzorgmiddelen vrij verkrijgbaar zijn maar dan moet je wel even tevoren je eigen huisarts raadplegen als je al medicijnen gebruikt en of dat samen gebruikt kan worden........daar zijn de drogisterij mensen niet verantwoordelijk voor, ze zijn geen dokter.

Maar ik vind ook wel dat ze wat kennis over de producten moeten hebben die ze verkopen maar dan moeten ze niet zomaar: ja hoor, dat kan zeggen maar ze verwijzen naar hun eigen arts.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:59

Ibbel schreef:
Waar ik me aan kan ergeren zijn de zelfzorgmiddelen die niet geregistreerd zijn als medicijn. En dan met name de kruiden- en natuur"geneesmiddelen" waar wel degelijk gevaarlijke werkzame stoffen in kunnen zitten (met homeopathie is dat dan gelukkig niet het geval :D ).

Die middelen mogen geen 'geneesmiddelen' meer genoemd worden, gelukkig, maar worden nu net zo vrolijk als 'medisch hulpmiddel' verkocht.
Máár er mag niet meer bij worden gezegd waarvoor het dan eventueel zou moeten worden gebruikt.

Kortom, leuke poging van de overheid om dit veld van grotendeels onzinnige geldkloperijmiddelen die deels echter wel degelijk link kunnen zijn omdat er wel degelijk ook werkzame stoffen in kunnen zitten (neem dingen als 'wilgenbast' - als je érgens een gat mee in je maag kan branden is het wel het originele salicylzuur) te willen verbieden, maar je geeft het beestje een ander naampje ('medisch hulpmiddel' - ik zie dan dingen als krukken voor me) en je omzeilt de wet gewoon.

Wat ook een probleem is dat er tal van fyto-therapeutische middelen, waar dus wel degelijk een werkzame stof in zit, aangeprezen worden als "homeopatisch", zelfs op de verpakking staat soms dat het homeopatisch is... kun je dus zomaar iets slikken (of smeren) wat niet te combineren is met andere medicatie doordat er wel degelijk een werkzame stof in zit...

Sommige middelen worden, om de term "geneesmiddel" te omzeilen, tegenwoordig verkocht als "voedingssupplement".

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:01

luuntje schreef:
Bij de apotheek laat ik sommige medicatie al uit de verpakking halen en in een potje doen.

Misschien ivm de houdbaarheid? Los in een potje kunnen ze bv vocht aan trekken potje gaat toch iedere dag open.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:40

Macs schreef:

Ja die slik ik idd. Vandaar ook dat het mij verbaast over de creme's ivm die ook vaak in het medicatie pakket zit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:31

luuntje schreef:

Reactie met zuurstof/vocht geeft mogelijk vermindering werking of het verkruimeld en de dosering wordt dan variabel. Dat onder beschermde atmosfeer verpakt zijn is dus om te kunnen garanderen dat pil 1 uit de verpakking net zo goed werkt als pil 50.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:56

tamary schreef:
luuntje schreef:

Reactie met zuurstof/vocht geeft mogelijk vermindering werking of het verkruimeld en de dosering wordt dan variabel. Dat onder beschermde atmosfeer verpakt zijn is dus om te kunnen garanderen dat pil 1 uit de verpakking net zo goed werkt als pil 50.

Even off-topic maar waarom doet de apotheek dan medicatie in potjes? Ik krijg bijv. mn maagbeschermers en 2 andere medicatie altijd geleverd in een potje. Maagbeschermers gebruik ik sporadisch, enkel als medicatie niet zonder maagbeschermer met andere medicatie mag. De andere 2 gebruik ik dagelijks of iig minimaal wekelijks.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:48

Sommige fabrikanten kiezen er wel voor en dan zit er een vochtabsorber in het potje. Sommige middelen zijn gevoeliger voor vocht dan andere of de pillen zijn brozer. Potjes zijn ook duurder dan strips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:51

Mijn concerta komt in een potje (itt ritalin dat wel in een stripje kwam bij mij) maar daar zitten inderdaad altijd vochtabsorbers bij. Daarnaast is het voor dagelijks gebruik en doe ik dus maar een maand met zo'n potje.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:09

Jennyj01 schreef:
Wat ik vooral mis zijn de polaramine tabletten en crème. In Spanje voor een appel en ei te koop en hier niet te krijgen. Zelfs op recept niet. Het zijn allergie medicijnen voor degene die het niet kennen.

karuna schreef:
Enige wat fijn zou zijn daarin is goede crème tegen jeuk. In Frankrijk vrij te verkrijgen in NL niet.

Dit inderdaad, bij de huisarts verspil ik echt haar en mijn eigen tijd plus krijg ik ook zo een lage dosis mee dat het weinig doet helaas. Neem vanuit Spanje en Frankrijk wanneer ik daar ben altijd weer wat mee terug.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:25

De tubes daar hebben me van de maandenlange jeuk afgeholpen. Hier werkte niks tot aan prednison toe, naar pharmacie gegaan tijdens de vakantie en de jeuk was eigenlijk met paar dagen smeren weg. *\o/*