Slaapverlamming?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:52

Gimme_Spurs schreef:
Tessa_93 schreef:
Herkenbaar, heb het ook met niemand besproken en nu zet ik het openbaar op internet :')

Hulde aan bokt _/-\o_

Edit: net de documentaire opgezet, maar weet niet of dat nou zo'n goed idee is... :oo :=

Ik schrok me bij 1 ook rot := toen heb ik hem meteen afgezet

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:11

Ik heb dit ook een tijd gehad, vrij hevig! Toen ik stopte met onregelmatig slapen hield het ook op. Ik heb het een keer 3x keer achter elkaar gehad, dus elke keer dat ik in slaap viel voelde ik hoe ik in die verlamming viel. Ik hoorde toen allemaal mensen praten alsof ik in een druk restaurant zat, mega creepy. Ik riep naar mezelf om wakker te worden, deed extreem mn best om te bewegen maar dat lukte niet. Na die derde keer heb ik m'n vriend huilend opgebeld om 3u snachts.

Nu denk ik, waarom overkomt het me niet meer? Ik weet nu wat het is en hoe ik ermee om moet gaan! Ik zou het zo graag weer willen meemaken zodat ik bewust mee krijg wat er allemaal gebeurt. Ik vind het een bijzonder verschijnsel van ons lichaam! Je kunt er o.a ook lucide dromen mee opwekken.

xHaithi

Re: Slaapverlamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:57

Ik heb volgens mij ook weleens lucide dromen gehad inderdaad. Ook eentje die ik zelf relatief bewust kon sturen. Heel apart.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:09

Ik heb last van nicht terrors of nachtangst. Je blijft hangen in je remslaap. Dat zit tussen de lichte en diepe slaap in. Ik begin dan ook dingen te zien en mee te maken wat niet echt bestaat. Ik raak niet verlamd opzo. Maar wordt hysterisch. Begin om heen te slaan en schoppen. Mijn vriend moet wel reageren en wordt ik vaak weer rustig en slaap verder. Volgende dag weet ik niks meer. Soms wordt ik wel wakker en dan weet ik wel wat er is gebeurt. Schijnt dat dit en slaapverlamming ook samen voor kan komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:18

Maar slaapverlamming is geen lucide droom. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:52

lieveli schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Ik heb dit ook een aantal keren gehad , boven in bed
en wel degelijk iets/iemand in de kamer
denk de vrouw die hier haar hele leven zowat gewoond heeft
Heb gewoon in mijn hoofd gevraagd haar naar het licht te gaan en dat ik naar beste kunnen voor het huis zou zorgen zolang ik huur
De verlamming werd nog erger en de Tintelingen die ik voelde ook .
Toen was het weg
En heb het nog niet terug gehad ( 2 weken geleden voor het laatste gehad )

Als je slaapverlamming hebt, dénk je dat er iets in je kamer staat maar in feite zit je tussen waken en dromen in. Nu geloof ik sowieso niet in spoken en dat soort dingen, wél heb ik dus af en toe slaapverlamming. Soms heb ik het idee dat er iemand bovenop me zit, of in de kamer staat en soms ben ik alleen maar verlamd. Ik hoor ook wel eens stemmen, zo vaag.

Wat mij het beste helpt is niet bang zijn en tot 10 tellen. Dan kan ik goed wakker worden.

Als je dit regelmatig hebt, probeer inderdaad anders te gaan liggen. Ik heb het nooit op mijn zij bijvoorbeeld.

Kan zijn dat t maar een gedachte was
Maar het stelde me iig gerust om dit in mijn hoofd te zeggen / vragen
Mijn bed ligt nl prettiger als de bank
( mijn hond snurkt nl nogal )

En frappant maar t is niet weer gebeurt .
Kende t ook niet van t verleden

Schijnt wel dat stress een meespelende factor is
En stress is er zo nu en dan behoorlijk
En ben een binnen vetter
Dus moet er ergens uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:50

Nou die documentaire zorgt er vast ook niet voor dat je lekkerder slaapt nee, even de trailer bekeken maar nee bedankt. :')

Ik heb ook best vaak een soort slaapverlamming ja, ik heb nooit echt mijn ogen open maar denk dan dat ik dat wel heb. En besef dan dat ik me niet kan bewegen, wil inderdaad ook wel eens naar het lichtknopje toe proberen te kruipen wat nooit lukt. Of dan hoor ik stemmen van bijv. mijn broer/zus op de gang en dan wil ik daarheen en dan lukt het niet. Gek genoeg word ik in mijn dromen vaak wakker in de slaapkamer van mijn ouderlijk huis, terwijl ik daar nooit echt meer slaap. Het lijkt ook vaak heel lang te duren en ik word altijd heel vermoeid echt wakker.
Bij mij is het veel vaker als ik op mijn rug slaap, enkele keer ook wel op mijn zij. En zeker ook stressgerelateerd. :P

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:59

Ik heb er ook regelmatig last van. Er staat bij mij dan wel een persoon in de kamer maar ik weet niet wie het is. Hij/zij is niet herkenbaar. Meer een stem die dan tegen je praat. Ik vind het doodeng en wordt dan vaak ook door mijn vriend wakker gemaakt omdat ik lig te gillen. Ik wil dan heel graag wakker worden maar mn lichaam is zwaar waardoor het niet lukt.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:06

Kan absoluut ook zonder hallucinaties. Ik heb het ook wel eens gehad. Maar nooit met het gevoel dat er iemand naast mn bed stond. Gewoon mezelf niet kunnen bewegen en het gevoel dat ik in mn matras weg zakte.

Onregelmatige werktijden (en dus ook slaaptijden) en op mijn rug in slaap vallen zijn bij mij de meest logische oorzaken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 23:58

Kan het geen combinatie zijn van slaapverlamming en lucide droom? Ik ben me namelijk soms wel bewust van het feit dat ik droom... Raar hoor, hoe meer ik erover nadenk haha

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 00:14

Morris schreef:
Als je eens Googlet op luciede dromen, herken je daar wat in?

Jaren gehad.. tot ik mijn keel en neus heb laten fixen en van het snurken en de bijbehorende slaapapneu af was. Sindsdien geen enkele keer meer voorgekomen!

TS, ben je al eens getest op neurologische problemen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 00:30

Kan iemand mij trouwens vertellen hoe die docu heet? :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 07:43

Die heet The Nightmare :')
En ik vind hem wel meevallen qua engheid! 1x schrok ik wel heel erg, maar dat was gewoon echt een schrikmoment :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 11:30

Tallie1979 schreef:
Morris schreef:
Als je eens Googlet op luciede dromen, herken je daar wat in?

Jaren gehad.. tot ik mijn keel en neus heb laten fixen en van het snurken en de bijbehorende slaapapneu af was. Sindsdien geen enkele keer meer voorgekomen!

TS, ben je al eens getest op neurologische problemen?

Het is niet zodanig dat ik ermee naar de dokter moet denk ik. Het gebeurt zo weinig (lig ook niet zo heel vaak op de bank). Misschien eens per half jaar ofzo. Er zit vastwel een steekje los bij mij :+ , maar niet zodanig dat ik ervoor onderzocht moet worden... ;)

Maar ik ga ervan uit dat ze dat dus wel doen bij mensen? Zo'n slaap onderzoek krijg je dan waarschijnlijk? Ik slaap verder heel normaal en goed. 8 uur en onthoud mijn dromen nooit. Word bijna in dezelfde positie wakker als waarin ik ben gaan slapen. En als je echt neurologische problemen hebt, moet je dat overdag ook merken lijkt me.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:53

Ja, ik heb een slaaponderzoek laten doen ivm de lucide dromen die ik had (en 5 keer per nacht wakker worden plus doodvermoeid zijn)

Ik dacht destijds dat er echt iets niet goed was. Achteraf bleek ik lichte slaapapneu te hebben. (12 keer per uur mijn adem inhouden) daardoor bleef ik in mijn dromen hangen zeg maar!

Na 2 operaties geen enkel probleem meer! Ik snurk ook niet meer en dromen doe ik vast nog wel, maar niet bewust meer.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:37

Maar 12 keer per uur
Mijn ex deed dat wel 91 keer per uur

En dan gek vinden dat ik m niet meer in mijn bed wilde

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:21

Ik heb niet het hele topic gelezen, doe ik morgen! Maar ik heb ook al vaak slaapverlamming gehad, en ook heb ik lucide dromen. Mijn vader heeft ook lucide dromen dus ik denk dat het iets is wat in de familie zit dan?

Vooral lucide dromen heb ik al van kinds af aan. Tegenwoordig heb ik dit soort dingen vooral in periodes van stress of weinig slaap. Als ik heel moe ben krijg ik ze ook. Vooral slaapverlamming is doodeng -O-. Soms gaat het gecombineerd. Dan heb ik een nachtmerrie (lucide) en weet ik dat ik slaap, dus maak ik mijzelf wakker, maar beland ik in een slaapverlamming waardoor dingen uit mijn nachtmerrie ineens in mijn kamer te zien zijn. Niet zo fijn :+.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:28

Zinzi_jewel schreef:
Maar 12 keer per uur
Mijn ex deed dat wel 91 keer per uur

En dan gek vinden dat ik m niet meer in mijn bed wilde

Iemand die vaker dan 15x per uur zijn adem inhoud, mag geen auto meer rijden.

Ik had dus mazzel dat ik onder die geens bleef!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:29

Overigens, die docu heb ik werkelijk met mijn mond open gekeken! Wat een horror zeg!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 00:24

Ik had dit vroeger ontzettend vaak. Doodeng. Elke keer hetzelfde. Ik werd wakker, kon niet bewegen en er stond een man vanuit de deuropening naar me te staren (dacht ik). Ik wou schreeuwen en bewegen maar ik kon niks.. zo enorm eng!
Dat was in een periode waarin ik 'vast' zat in een relatie en me ongelukkig voelde.
Daarna sporadisch nog gehad en het lukt me meestal om mezelf gerust te stellen en weer verder te slapen. Dan word ik weer ok wakker.