Introvert, in een extraverte wereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:42

@Memories: ik voelde me absoluut niet aangevallen hoor, als hij zei dat hij tijd voor zichzelf nodig had. Ik bedoel "persoonlijk opvatten" meer als dat ik bang was dat hij gewoon geen zin had om bij mij specifiek te zijn, op die manier betrok ik het op mezelf. Daarom benadruk ik ook in mijn post dat ik last heb van verlatingsangst. Ik kan echt heel erg bang worden dat hij me verlaat, vooral als we een discussietje of een ruzietje hebben gehad. Gevalletje trauma uit het verleden, loop ik ook voor bij een psycholoog. In het begin associëerde ik dat alleen willen zijn van mijn vriend dus foutief met dat hij niet bij mij specifiek wilde zijn. Kwam uit een slechte relatie op dat vlak.

Maar ik kan me zeker voorstellen dat er mensen zijn die zich daadwerkelijk aangevallen voelen als iemand nee zegt. Dat begrijp ik ook totaal niet. Ik heb mijn vriend zelfs geleerd om nee te zeggen tegen mensen omdat hij dat zelf nog niet durfde toen we net samen waren. Heeft voor hem alleen maar positief uitgepakt.

Tieneke

Re: Introvert, in een extraverte wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:52

Ik herken mezelf heel erg in wat Wendy schrijft. Nu dan toch.
Vroeger was ik enorm introvert en zelfs echt verlegen, snel uit m'n comfortzone gejaagd, nostalgisch van houding...
Ergens in de afgelopen jaren ben ik helemaal omgedraaid op dat vlak. Maar een aantal dingen blijven.
Het meest lastige vind ik onaangekondigd bezoek. Dan ben ik helemaal van mijn melk.

Hoogsensitiviteit is trouwens ook het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van jouw verhaal, ts. En uit ervaring kan ik je alleen maar meegeven dat je je eigen grenzen moet bewaken voor de buitenwereld. Als jij behoefte hebt aan alleen zijn, moet je dat ook echt doen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:53

Oplaadtijd nodig hebben is één ding, maar echt behoefte aan complete afzondering is een ander ding, Fenrir.
De meeste introverten laden zich het snelst op in complete afzondering. Ik ben er ook zo een, de meeste tijd ben ik toch wel omringd door mensen, en dat slurpt energie van mij. Op dit moment ben ik weer een paar dagen helemaal alleen, en geloof me, ik voel me nu pas weer helemaal lekker.

En ja, dat levert soms heel veel onbegrip op. De huidige maatschappij is immers volledig gericht op extraverten, want als je geen spannende dingen doet of veel sociale contacten hebt hoor je er eigenlijk niet helemaal bij. Vroeger probeerde ik daar nog wel in mee te gaan, maar dat trok ik toch niet uiteindelijk. En ja, soms hebben mensen er nog steeds moeite mee, zeker als ze ontdekken dat ik geen enkele behoefte heb om al mijn vriendjes en vriendinnetjes minstens 1x per week allemaal te zien :P En ja, dat heeft in het verleden zeker wel eens tot breuken geleidt, als mensen maar bleven pushen en eisen.

Sinds een paar maanden geef ik een antwoord in de stijl van Midas Dekker (een erkend Einzelgänger/introvert) als mensen mij vragen waarom.
"Ik hou zeker van mensen, maar het overgrote deel van de mensen is bang voor eenzaamheid. Ik hou echter helemaal niet van veelzaamheid."
En dat is precies waar het in mijn geval om draait. Ik heb liever een goed gesprek 1 op 1 met iemand bij een goede pot thee, dan dat ik met een groep in een drukke discotheek/evenement/club/feest/you-name-it moet doorbrengen.

Inmiddels kan ik er wel beter mee omgaan dan vroeger, en verdeel ik mijn energie een stuk beter. Maar zo nu en dan is een paar dagen helemaal alleen nog steeds nodig. Ik loop niet meer weg voor veelzaamheid, maar het zal ook nooit mijn beste vriend worden ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:10

Siamsmeesje schreef:
Oplaadtijd nodig hebben is één ding, maar echt behoefte aan complete afzondering is een ander ding, Fenrir.
De meeste introverten laden zich het snelst op in complete afzondering. Ik ben er ook zo een, de meeste tijd ben ik toch wel omringd door mensen, en dat slurpt energie van mij. Op dit moment ben ik weer een paar dagen helemaal alleen, en geloof me, ik voel me nu pas weer helemaal lekker.

En ja, dat levert soms heel veel onbegrip op. De huidige maatschappij is immers volledig gericht op extraverten, want als je geen spannende dingen doet of veel sociale contacten hebt hoor je er eigenlijk niet helemaal bij. Vroeger probeerde ik daar nog wel in mee te gaan, maar dat trok ik toch niet uiteindelijk. En ja, soms hebben mensen er nog steeds moeite mee, zeker als ze ontdekken dat ik geen enkele behoefte heb om al mijn vriendjes en vriendinnetjes minstens 1x per week allemaal te zien :P En ja, dat heeft in het verleden zeker wel eens tot breuken geleidt, als mensen maar bleven pushen en eisen.

Sinds een paar maanden geef ik een antwoord in de stijl van Midas Dekker (een erkend Einzelgänger/introvert) als mensen mij vragen waarom.
"Ik hou zeker van mensen, maar het overgrote deel van de mensen is bang voor eenzaamheid. Ik hou echter helemaal niet van veelzaamheid."
En dat is precies waar het in mijn geval om draait. Ik heb liever een goed gesprek 1 op 1 met iemand bij een goede pot thee, dan dat ik met een groep in een drukke discotheek/evenement/club/feest/you-name-it moet doorbrengen.

Inmiddels kan ik er wel beter mee omgaan dan vroeger, en verdeel ik mijn energie een stuk beter. Maar zo nu en dan is een paar dagen helemaal alleen nog steeds nodig. Ik loop niet meer weg voor veelzaamheid, maar het zal ook nooit mijn beste vriend worden ;)

Ik herken deze problemen totaal niet. Ik ben kennelijk gewoon gezegend met leuke vrienden die geen waarde hechten aan verplicht 1x per week elkaar zien oid.
Denk ook dat het aan je eigen instelling ligt. Je laat je pushen of niet. Ik zeg gewoon nee als ik geen zin heb of niet kan, zo simpel is het toch eigenlijk ook? Waarom zouden mensen zich daar bezwaard over voelen? Je vrienden hebben dat maar te respecteren imo, daar zijn het vrienden voor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:15

Ik herken de voorbeelden wel
Maar vooral uit het verleden
De mensen die nu in mijn leven zijn weten hoe ik ben en weten hoe ik in elkaar zit.

Maar ik investeer ook wel bewust in die relaties omdat ik weet dat als ik dat niet bewust doe ik helemaal geen sociaal leven meer over houd
Ik zou ook best als kluizenaar door het leven kunnen gaan namelijk
Zet mij maar op een eiland weg met een occasional bezoeker en mijn vriend + huisdieren en ik ben in mijn hum

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:23

Jup hier ook een introvert. Ik houd best van gezelligheid en leuke dingen maar daarna moet ik me opladen. Mijn extraverte vriendinnen voelen zich opgeladen na een feestje, ik ben juist op en moet echt even rust.
Namijn werk moet ik ook altijd even 'landen' met een bak thee en laptop en heb ik even geen zin in wat dan ook.

Gesprekken vind ik leuk om te volgen, in mijn hoofd ben ik dan heel actief maar uit mijn mond komt alleen iets als ik iets zinvols denk bij te dragen.
Small talk bij de kapper of bvb in een lift vind ik ook erg lastig. Hetzelfde met nieuwe mensen leren kennen, mijn hoofd gaat dan in de turbo en daardoor lijk ik dicht te klappen of ongeïnteresseerd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:43

Oja onaangekondigd bezoek. Vreselijk vind ik dat :o net als onverwachte speelafspraakjes van mijn dochter, bij ons thuis. Gelukkig is ze nu weer een stuk groter en regelt het zichzelf meestal prima.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:58

Fenrir schreef:
Ik herken deze problemen totaal niet. Ik ben kennelijk gewoon gezegend met leuke vrienden die geen waarde hechten aan verplicht 1x per week elkaar zien oid.
Denk ook dat het aan je eigen instelling ligt. Je laat je pushen of niet. Ik zeg gewoon nee als ik geen zin heb of niet kan, zo simpel is het toch eigenlijk ook? Waarom zouden mensen zich daar bezwaard over voelen? Je vrienden hebben dat maar te respecteren imo, daar zijn het vrienden voor.

Dan heb je inderdaad geluk gehad. Inmiddels is mijn vriendenkring ook wel zodanig dat de mensen er niet om malen of ik wel of niet iedere week langs kom. Sommigen heb ik door verhuizingen inmiddels ook al in jaren niet gezien (wel gesproken), en toch als er iets is staan we voor elkaar klaar. Dat zijn de echte vrienden +:)+

En nee zeggen lijkt zo makkelijk, maar valt vies tegen als je als introvert kind moet opgroeien in een extravert huishouden. Want je krijgt bij alles steevast te horen dat je niet zo ongezellig moet doen, dus je groeit op met het idee dat het allemaal aan jou ligt -O-
En dan moet je echt leren om nee te zeggen en je grenzen te zoeken, want je hebt nooit geleerd dat die grenzen belangrijk zijn. Je 'hoort' immers alles leuk en gezellig te vinden aan activiteiten O:)

Het heeft dan ook echt jaren geduurd voor mijn moeder begreep dat ik (familie)activiteiten vaker niet dan wel waardeerde. Was er niets, dan mocht ik introvert zijn zoveel ik wilde, maar als zij iets bedacht had moest ik verplicht mee en het verplicht leuk vinden.....
Vanaf mijn zestiende, toen ik eenmaal alleen thuis mocht blijven met vakanties, ben ik eigenlijk pas gaan ontdekken hoe ik in elkaar zat en waar ik me het lekkerst bij voel. Maar vlak echt het stukje opvoeding niet uit hoe dat mensen kan beïnvloeden.

Blij dat ik niet de enige ben die onaangekondigd bezoek vreselijk vind :D
Ondanks dat ik bezoek leuk vind, moet ik dat op de een of andere manier altijd eerst aan het idee wennen dat mensen langs gaan komen :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:12

Ik ben te extravert om me terug te trekken op familiefeestjes, dus daar heb ik gelukkig nooit last van gehad (vind het meestal erg gezellig :D ) maar heel eerlijk, iedereen moet natuurlijk een beetje water bij de wijn doen.
Kan me voorstellen dat je niet elke week zit te wachten op een familiefeestje maar eens in de zoveel tijd moet je als introvert maar even "geforceerd" sociaal doen hoor, dat is het leven :+ Je kan je niet altijd maar eeuwig opsluiten op je kamer. Zeker als het gaat om mensen die van ver komen (bijv. een opa en oma), dan moet je imo toch op z'n minst even je gezicht laten zien. Schop onder je kont, even hoi zeggen, later kan je wel weer opladen. En je familie moet dan imo ook gewoon respecteren dat je er niet de hele dag bij komt zitten bijv.
Met familie snap ik heel goed dat het net even iets anders in elkaar steekt dan met vrienden.
Het is niet alsof extraverte mensen elk (familie)feestje helemaal fantastisch vinden :D

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:21

Ik haal heel veel energie uit mijn momentjes alleen (met mijn paarden). Dit wil niet zeggen dat ik niet graag onder de mensen kom. Ik vind het ontzettend fijn om iets te doen met familie, vrienden, collega's en kennissen. Alleen heb ik die momenten voor mezelf echt nodig. Hiervoor maak ik dan ook echt bewust tijd.

Als introvert persoonlijkheid moet je zorgen dat je voldoende momenten voor jezelf hebt maar mag je de andere mensen rondom jou niet vergeten. Het is een kwestie van een goed evenwicht te zoeken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:40

Ik herken me ook in het verhaal van topicstarter. Alleen is erbij mij nog wel een soort van verlegenheid, eerder afwachtend/terughoudend in. Nieuwe situaties.

Ik ga hier vanavond verder op in omdat ik op het werk ben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:02

Fenrir
Dat is idd zo... soms moet je
Maar laat ik vooropstellen dat ik niet geforceerd gezellig hoef te doen(neem even puur mezelf als voorbeeld)
Ik vind het oprecht gezellig, het kost me alleen erg veel energie. En daar heb ik naderhand best heel wat hersteltijd voor nodig (meer dan "normaal" )

Maar dat soms is nog wel eens lastig
Ik ga wel naar dingetjes van directe familie
Dus het gezin waar ik uit kom en het gezin waar mijn vriend uit komt
Daar buiten alleen de hele grote dingen
Als ik alles af moet ?
Dat red ik simpelweg niet
Vrienden heb ik zeer beperkt omdat ik de mensen uit mijn inner circle ook de aandacht wil kunnen geven die ze verdienen
En ik laat meer schieten als dat ik toegeef qua bijeenkomsten
Fair? Misschien niet
Maar het is zoals het is en ik doe wat ik kan
Ik kan wel vaker ja zeggen en gaan , maar ik betaal er absoluut de prijs voor en die is dan groter dan dat de bijeenkomst me waard is (ik heb geen zin in op zijn minst ma en Di moeten spenderen aan bijkomen omdat het hele weekend volgepland zat )

En daar zit wel een dingetje waar ik nog wel eens tegen aan loop
De familie
Als er in december bijvoorbeeld vanalles gepland word
Kerst bij nummer 1 en 2 en 3 en een samenkomen op het werk van vriend
En en en
Dan kan er zeker in de schoonfamilie nog wel eens lastig gereageerd worden
" doe niet zo moeilijk etc ". Of " ja maar tis maar een dit of dat". Terwijl ik na een heel vol kerstweekend dan met oud en nieuw eigenlijk nog niet opgeladen ben

Maar mijn reactie is dan ook heel simpel
Dat ik niet in de luxe positie ben om maar eindeloos op te komen draven, dat zij geen last hebben van de consequenties, ik wel .
Meestal doen we een hoop dingen dan ook het ene jaar bij de 1 en het andere jaar bij de ander

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:19

Fenrir schreef:
Kan me voorstellen dat je niet elke week zit te wachten op een familiefeestje maar eens in de zoveel tijd moet je als introvert maar even "geforceerd" sociaal doen hoor, dat is het leven :+ Je kan je niet altijd maar eeuwig opsluiten op je kamer. Zeker als het gaat om mensen die van ver komen (bijv. een opa en oma), dan moet je imo toch op z'n minst even je gezicht laten zien. Schop onder je kont, even hoi zeggen, later kan je wel weer opladen. En je familie moet dan imo ook gewoon respecteren dat je er niet de hele dag bij komt zitten bijv.

Nee, zeker niet elke week :D En natuurlijk was het leuk om opa en oma te zien (ik had immers 2 opa's en 3 oma's :j), maar dat wilde niet zeggen dat ik ook zat te wachten op allerlei vage ooms en tantes die ik alleen maar zag bij jubilea en/of begrafenissen.

Maar wat ik even dikgedrukt heb gemaakt, is wel hoe het grootste deel van de extraverten erover denkt. Niet zeuren, en gewoon gezellig meedoen. En daar zit dan een deel van het probleem, want iets wat geforceerd moet gaan, zal ook nooit als gezellig of leuk ervaren gaan worden uiteindelijk.
Zoals al eerder gezegd, het grootste probleem van introverten is het leven in een maatschappij die volledig gericht is op extroverten. Het zou wel eens verhelderend kunnen zijn als de maatschappij zich eens wat meer openstelt voor introverten, want die worden nu nog te vaak gezien als vreemd of apart.

Zelf maak ik het me inmiddels gemakkelijk, heb ik de puf om te gaan, dan ga ik, vind ik het zeer belangrijk, dan ga ik. En in alle overige gevallen denk ik eerst aan mezelf. Kunnen ze dat niet begrijpen, jammer dan, dan gooi ik het wel op de burn-out (en surprise surprise, dan is iedereen ineens begripvol.... :roll:).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:24

Siamsmeesje schreef:
Fenrir schreef:

Nee, zeker niet elke week :D En natuurlijk was het leuk om opa en oma te zien (ik had immers 2 opa's en 3 oma's :j), maar dat wilde niet zeggen dat ik ook zat te wachten op allerlei vage ooms en tantes die ik alleen maar zag bij jubilea en/of begrafenissen.

Maar wat ik even dikgedrukt heb gemaakt, is wel hoe het grootste deel van de extraverten erover denkt. Niet zeuren, en gewoon gezellig meedoen. En daar zit dan een deel van het probleem, want iets wat geforceerd moet gaan, zal ook nooit als gezellig of leuk ervaren gaan worden uiteindelijk.
Zoals al eerder gezegd, het grootste probleem van introverten is het leven in een maatschappij die volledig gericht is op extroverten. Het zou wel eens verhelderend kunnen zijn als de maatschappij zich eens wat meer openstelt voor introverten, want die worden nu nog te vaak gezien als vreemd of apart.

Zelf maak ik het me inmiddels gemakkelijk, heb ik de puf om te gaan, dan ga ik, vind ik het zeer belangrijk, dan ga ik. En in alle overige gevallen denk ik eerst aan mezelf. Kunnen ze dat niet begrijpen, jammer dan, dan gooi ik het wel op de burn-out (en surprise surprise, dan is iedereen ineens begripvol.... :roll:).

Ik zeg heel bewust geforceerd, want het ís nou eenmaal niet altijd leuk. Dat is het hele punt. Ik word soms een beetje kriegel van de heersende opvatting onder sommige introverten (om het maar even heel generaliserend te zeggen) dat ze van de grote boze extraverte buitenwereld altijd maar mee moeten doen.
Dat hoeft helemaal niet, en zij hebben daarbij ook een heel vertekend beeld want extraverten zitten ook echt niet altijd op dat soort aangelegenheden te wachten. Punt is gewoon dat je af en toe iets moet doen voor een ander waar je geen zin in hebt, dat hoort erbij. Het leven draait niet altijd alleen maar om jou en dat willen sommige mensen nog wel eens vergeten.

Dat de maatschappij alleen gericht is op extraverten is imo voornamelijk een slachtofferrol die je grotendeels zelf in de hand hebt. Jij kiest je eigen vrienden, kies dan voor de mensen die respect hebben voor je grenzen. Met familie is dat soms lastiger, maar ook daar heb je keuzes. En ja, soms zul je dan naar dat ene feestje moeten waar je geen zin in hebt.
Er zijn zelfs hele beroepsgroepen waar je amper een extravert vindt :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:28

'Het is toch gewoon gezellig?' Is idd veelgehoorde uitspraak. Jazeker, is het ook :j Geforceerd gezellig hoef ik gelukkig ook niet te doen, ik kies bewust waar ik wel en niet heen ga.
de hersteltijd is alleen iets waar de extravertere mens zich niets bij voor kan stellen.

Overigens ben ik wel graag in gezelschap van extraverte mensen, kan goed met ze overweg, geniet ook van hun enthousiasme en openheid. :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:30

Riel schreef:
Ik haal heel veel energie uit mijn momentjes alleen (met mijn paarden). Dit wil niet zeggen dat ik niet graag onder de mensen kom. Ik vind het ontzettend fijn om iets te doen met familie, vrienden, collega's en kennissen. Alleen heb ik die momenten voor mezelf echt nodig. Hiervoor maak ik dan ook echt bewust tijd.

Als introvert persoonlijkheid moet je zorgen dat je voldoende momenten voor jezelf hebt maar mag je de andere mensen rondom jou niet vergeten. Het is een kwestie van een goed evenwicht te zoeken.

Hier sluit ik me totaal bij aan!

@Fenrir: ik ben het met je eens: niet alles wat je doet, hoeft leuk te zijn. Inderdaad, doe soms dingen die van je verwacht worden. En plan dan een avondje vrij er achter aan als introvert en bijvoorbeeld nog een gaaf feest als extravert.
Aan kloven maken heeft niemand iets (wij als introvert doen altijd X, zij als extraverten doen altijd Y). Niemand is compleet introvert of extravert

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:32

Dingen die niet leuk zijn horen idd bij het leven. Voel mezelf ook helemaal geen slachtoffer introvert hoor :=

Het enige wat ik wel eens jammer vind is om als sneu gezien te worden als je je alleen tijd even pakt of als je even een weekend geen plannen hebt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:40

Mars schreef:
Dingen die niet leuk zijn horen idd bij het leven. Voel mezelf ook helemaal geen slachtoffer introvert hoor :=

Het enige wat ik wel eens jammer vind is om als sneu gezien te worden als je je alleen tijd even pakt of als je even een weekend geen plannen hebt.

Niet iedereen kruipt in die slachtofferrol natuurlijk, maar je zou ze de kost moeten geven die steen en been klagen over de grote boze extraverte buitenwereld :+
Ik zie mezelf niet als introvert, ik zit denk ik meer in het midden, en heb zeker oplaadtijd nodig in mijn eentje en neem die dan ook.

Met dat laatste is het imo toch echt weer je eigen perceptie. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat mensen dat sneu vonden, als je daar gewoon niks om geeft doet het je ook niks (ik doe zo vaak een weekend niks, sterker nog, het grootste deel van mijn weekenden want dat is mijn oplaadtijd :') ) - en leuke vrienden hebben die dat respecteren scheelt natuurlijk ook :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:46

Leuke vrienden heb ik zeker maar dat zijn niet de enige mensen die je spreekt in het leven natuurlijk :D

Verder snap ik wel wat je bedoekd met slachtoffergedrag. Ik zit bvb op een introverts FB groep en die memes zijn soms ook een beetje té. Maar ook wel weer bedoeld om met een korrel zout te nemen natuurlijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:50

Nee uiteraard, maar daarom zei ik ook dat iedereen uiteindelijk een beetje water bij de wijn moet doen. Dit is natuurlijk ook wel het ene uiterste :))
Maar hoeveel je je van iets aantrekt heb je wel zelf in de hand, introvert of extravert.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:17

Nou ja....ik vind heel veel dingen die andere mensen "gewoon gezellig" vinden, helemaal niet gezellig :+ maar ook die dingen horen er soms nu eenmaal bij. Ik probeer het wel altijd zo te plannen dat ik daarna weer tijd voor mezelf kan pakken. Vroeger liep ik dan maar door omdat ik dacht dat het zo hoorde en dat men dat van mij verwachtte. Ik heb in de jaren wel geleerd dat dat niet werkt.

Siamsmeesje: heel herkenbaar, vroeger was dat bij ons precies zo. Tot ik de leeftijd had dat ik mocht kiezen of ik mee wilde of niet. Echt heerlijk was dat.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:32

Ik heb altijd dat ik soms jaloers word als ik zie dat mensen het heel gezellig met elkaar hebben..Iemand hier nog meer last van. Ik heb ook vaak dat ik veel denk maar weinig uitspreek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:34

Siamsmeesje schreef:
Fenrir schreef:

Nou, dat is wel erg triest gesteld hoor :(:) dat de hele maatschappij volledig is ingericht op extraverten.
Ik heb me als introvert ook nooit vreemd of apart gevoeld.

ik ervaar juist dat beide types nodig zijn. Je moet alleen zorgen dat het juiste type op de juiste plek komt. Maar als introvert kan ik dingen goed die extraverten niet goed kunnen en andersom ook :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 19:00

Ik heb me alleen als kind anders gevoeld. Inmiddels geaccepteerd dat dat bij mij hoort en er dus ook geen last meer van. Al kan ik in het eerste contact wel arrogant overkomen heb ik mij laten vertellen. Doordat ik niet zo toegankelijk ben met name als ik ook al wat moe ben. Dan lukt small talk op sociale gebeurtenissen mij bijzonder slecht. Als ik genoeg energie heb ben ik een compleet gestoorde muts die knettergek is. En ook dat kan me energie geven.
De grote kunst voor introverte is om jezelf te durven zijn en daar voor te staan. Extraverte mensen zullen hun eigen struikelblokken hebben.

Het is geven en nemen en je eigen balans in de gaten houden maar dat staat los van in of extravert zijn.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 19:31

Herkenbaar, ik ben sociaal, ondernemend en ben graag met vrienden op pad. Maar ik heb ook een grote behoefte aan me-time en dan vooral even geen prikkels waar ik geen invloed op heb :D Ik heb moeite met de sociaal "verplichte" nummers.

Ik lijk extravert omdat ik mij goed kan vermaken in gezelschap en ook wel van mij laat horen. Dat is ook echt en gemeend, maar ik zou dit dus geen hele dagen kunnen en wat betreft gevoel en emotie houdt ik veel voor mijzelf. Doordat ik genoeg "prikkelarme" tijd kan creëren kan ik ook weer genieten van het samen dingen doen.

Hoe ik ermee omga? Dat kost mij eigenlijk geen moeite, ik heb een solistische baan, geen kinderen, een vriend die zichzelf prima kan vermaken, ik ben geregeld alleen thuis en ik heb zelf invloed op wat ik wel of niet afspreek. Dus inderdaad geen 3 afspraken op een vrije dag.