Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bruintje123 schreef:Bij BHV krijg je ook eerste hulp handelingen.
Of het verplicht is voor de instructeur om BHV te hebben? Ik denk van niet.
Als het maar iemand heeft op de manege. De eigenaar kan voldoende zijn.
Of dat verstandig is, is wat anders natuurlijk.
Hilary schreef:bruintje123 schreef:Bij BHV krijg je ook eerste hulp handelingen.
Of het verplicht is voor de instructeur om BHV te hebben? Ik denk van niet.
Als het maar iemand heeft op de manege. De eigenaar kan voldoende zijn.
Of dat verstandig is, is wat anders natuurlijk.
Bij het KNHS instructeursdiploma hoort ook een BHV-certificaat. Althans, bij de mijne wel.
Welke eerste hulp handelingen zouden dan in de BHV zitten? Want ik heb ze niet echt gehad. Stabiele zijligging, rautek greep, verslikking & verstikking, reanimeren, evacueren en brandje blussen, dat was het wel zo'n beetje. We hebben bijv niet geleerd hoe je moet spalken of verbinden oid.
Renske_W schreef:Is dat nieuw dan?
ik heb via de ORUN geen BHV gehad.
Heb hem overigens al wel eerder behaald via school.
Hilary schreef:Renske_W schreef:Is dat nieuw dan?
ik heb via de ORUN geen BHV gehad.
Heb hem overigens al wel eerder behaald via school.
In de instructeur basissport zit ie iig (https://www.knhs.nl/sportaanbieders-ins ... asissport/). Zou kunnen dat het er nieuw aan toe is gevoegd hoor, dat weet ik niet.
Over immobiliseren hebben we niets gehad. Dat vind ik er dus zo krom aan. Hetgeen je écht iets aan kunt hebben, leer je niet. I.p.v. BHV zou een aangepaste EHBO voor instructeurs logischer zijn. En dan niet één (mid)dagje.
ellentje0 schreef:Val van paard valt onder hoog energetische trauma (HET).
maximuss schreef:Eigenlijk een gat in de markt: toegepaste EHBO voor ruiters en instructeurs...
mala26 schreef:Is er geweest, of iig bhv voor paardenhouderij. kon je via de FNRS volgen. Ging er gericht over hoe te handelen als lesklant van paard valt.
Polly schreef:maximuss schreef:1. Blijven liggen
2 .Bewustzijn en ademhaling controleren: bewusteloos= ambulance
Geen ademhaling/ hartslag: ambulance + trauma arts en starten reanimatie
3. Verwondingen vaststellen: bloedingen, breuken, pijn in nek, rug, bekken en tintelend of slapend gevoel in ledematen: zo stil mogelijk blijven liggen (tekenen van werveltrauma)= ambulance bellen. Patiënt geruststellen tot ambulance er is.
4. Geen pijn of verwondingen: opstaan
Dit is in een notendop wat je kan doen...
Dit is het enige juiste antwoord
Joaltijd schreef:Mijn mening nadat ik een val maakte:
(Mening, aangezien ik niet ehbo of bhv geschoold ben.)
Ik ben dus eens op mijn rug gevallen toen het paard opzij sprong/struikelde.
(Gelukkig) plat op mijn rug, en mijn instructrice heeft toen naar mijn mening goed gehandeld:
1. Laten liggen
2. Controleren op aanspreekbaarheid
3. Controleren op mogelijk letsel (ook het bewegen van armen en benen zonder pijn of tintelingen)
4. Voor de zekerheid nog even laten liggen (adrenaline)
En toen mocht ik van haar zitten en daarna opstaan als me dat zelf lukte zonder pijn/gezeur/duizeligheid.
Als parcourhulp heb ik meerdere zien vallen. In eerste instantie sta ik bij een val op, kijk om me heen,en loop naar de ruiter. (Ik ben vaak dichterbij dan andere omstanders omdat ik al in de bak zit)
1x Gehad dat de ruiter voor mijn idee net iets te lang bleef liggen, dus erheen gerend en toen ik vlakbij was zei ze iets met 'rug'. Ik heb rustig verteld dat ze stil moest blijven liggen voor de zekerheid. Achteraf was er niets aan de hand.
In zulke situaties laat ik de ruiter liggen omdat ik als 'niet-ehbo'er' dom() ben, dan laat ik het aan de ehbo over.
karlli schreef:Joaltijd schreef:Mijn mening (...) ehbo over.
Hier ook precies hetzelfde, vaak als fotografe in het parcours en dus heel dichtbij.
Ook een keer meegemaakt dat een vader tegen de EHBO'er inging en achteraf viel het mee maar dat was op dat moment maar hopen dat er niet meer schade zou zijn ontstaan (meisje had last van haar nek/bovenrug). Maar over het algemeen valt het gelukkig mee.