Protocol na val van paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Re: Protocol na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:54

Dat opstappen im angst te voorkomen kan ik nog volgen, maar.....dat moet wel kunnen. Als er geen verwondingen zijn maar eerst even van de schrik laten bekomen is wel prettig. Snap niet dat zonder ehbo de logica niet intreed door op zn minst eerst even te bekijken of er iets gebroken is oid.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:55

bruintje123 schreef:
Bij BHV krijg je ook eerste hulp handelingen.
Of het verplicht is voor de instructeur om BHV te hebben? Ik denk van niet.
Als het maar iemand heeft op de manege. De eigenaar kan voldoende zijn.
Of dat verstandig is, is wat anders natuurlijk.

Bij het KNHS instructeursdiploma hoort ook een BHV-certificaat. Althans, bij de mijne wel.
Welke eerste hulp handelingen zouden dan in de BHV zitten? Want ik heb ze niet echt gehad. Stabiele zijligging, rautek greep, verslikking & verstikking, reanimeren, evacueren en brandje blussen, dat was het wel zo'n beetje. We hebben bijv niet geleerd hoe je moet spalken of verbinden oid.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:05

Ja verband leggen hebben wij wel gehad. Op diverse manieren.
spalk niet, wel een deken als spalk.
Uiteraard de simpele dingen als een mitella aanleggen.
En wat jij noemt valt bij mij toch ook wel onder EHBO.
Met dat je iemand moet laten zitten op de plek van het ongeval als dat veilig is.
Niet zomaar op moet laten staan.

Maar nu zijn er vaak van die verkorte dagen. Dus alles in 1 dag.
Ik heb het nog gehaald toen het 2 complete dagen waren.
1 dag het brandbussen en evacueren, de andere dag de ehbo handelingen.
En zelfs op een bedrijf nog regelmatig reanimeren als extra door het jaar heen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:07

Ahh, twee dagen, ja dat scheelt wel, dan kun je veel meer leren :j Ik vind overigens dat BHV alleen niet geschikt is, EHBO hoort er mijns insziens ook bij en is wellicht nog wel belangrijker dan BHV. Je hebt toch sneller kleine ongelukjes dan een reanimatie of brand blussen (hoop ik), dus aan EHBO heb je dan meer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:11

Ja bij paardrijden denk ik ook.
Op een gewoon bedrijf is dat natuurlijk weer anders.

Ik vind die 1 dag cursussen ook erg slecht.
Veel te kort.
Zelfs voor herhaling te kort.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:16

Hebben jullie dan niks ivm immobilisatie gekregen? Dat zou wel een extra module mogen zijn, zeker ivm paardensport...
Je mag nog zo mooi verbanden kunnen leggen, als die wervelkolom aan gort is heb je daar niks aan...
Ik heb voor bij ons op stal flowcharts gemaakt om te gebruiken bij ongevallen en heb al gemerkt dat dat toch wat houvast biedt en zodoende de paniek beperkt...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:19

Hilary schreef:
bruintje123 schreef:
Bij BHV krijg je ook eerste hulp handelingen.
Of het verplicht is voor de instructeur om BHV te hebben? Ik denk van niet.
Als het maar iemand heeft op de manege. De eigenaar kan voldoende zijn.
Of dat verstandig is, is wat anders natuurlijk.

Bij het KNHS instructeursdiploma hoort ook een BHV-certificaat. Althans, bij de mijne wel.
Welke eerste hulp handelingen zouden dan in de BHV zitten? Want ik heb ze niet echt gehad. Stabiele zijligging, rautek greep, verslikking & verstikking, reanimeren, evacueren en brandje blussen, dat was het wel zo'n beetje. We hebben bijv niet geleerd hoe je moet spalken of verbinden oid.

Is dat nieuw dan?
ik heb via de ORUN geen BHV gehad.
Heb hem overigens al wel eerder behaald via school.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:29

Wat te doen geen idee. Ik ben zelf vorig jaar mei met paard en al om gegaan tijdens de les en mijn instructrice heeft mij laten liggen. Is naar me te gerent en heeft gevraagd hoe het ging. Maar ze heeft mij laten aangeven wanneer ik mezelf goed voelde om weer op te staan. Ik had geen pijn alleen erg geschrokken. Paard gepakt en ik ben weer op gestapt. Ze heeft me wel gevraagd of ik er weer op wou vanwege de val. En niet vanwege de eventuele angst maar vanwege pijn ed. De dagen erna was ik erg stijf en had ik spierpijn over mijn hele lichaam maar dat was met een paar dagen weer weg. Ik denk dat mijn instructrise juist heeft gehandeld. Ze heeft gevraagd of ik pijn had en of hulp nodig had en heeft mij laten liggen tot ik zelf overeind kwam. Mijn paard stond geschrokken aan de andere kant van de bak en stond keurig te wachten tot we naar hem toe kwamen. Even gekeken of hij verwondingen had en of kreupel liep en toen weer opgestapt en de les afgemaakt. .

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:41

Renske_W schreef:
Is dat nieuw dan?

In de instructeur basissport zit ie iig (https://www.knhs.nl/sportaanbieders-ins ... asissport/). Zou kunnen dat het er nieuw aan toe is gevoegd hoor, dat weet ik niet.

Over immobiliseren hebben we niets gehad. Dat vind ik er dus zo krom aan. Hetgeen je écht iets aan kunt hebben, leer je niet. I.p.v. BHV zou een aangepaste EHBO voor instructeurs logischer zijn. En dan niet één (mid)dagje.

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:46

Val van paard valt onder hoog energetische trauma (HET).

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:11

Hilary schreef:
Renske_W schreef:
Is dat nieuw dan?

In de instructeur basissport zit ie iig (https://www.knhs.nl/sportaanbieders-ins ... asissport/). Zou kunnen dat het er nieuw aan toe is gevoegd hoor, dat weet ik niet.

Over immobiliseren hebben we niets gehad. Dat vind ik er dus zo krom aan. Hetgeen je écht iets aan kunt hebben, leer je niet. I.p.v. BHV zou een aangepaste EHBO voor instructeurs logischer zijn. En dan niet één (mid)dagje.

Dat is dan idd nieuw. :j
Ik vind het goede vooruitgang.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:19

Eigenlijk een gat in de markt: toegepaste EHBO voor ruiters en instructeurs ;-)...

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:20

Is er geweest, of iig bhv voor paardenhouderij. kon je via de FNRS volgen. Ging er gericht over hoe te handelen als lesklant van paard valt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:25

Dan is het blijkbaar niet echt tot overal doorgedrongen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:29

Vooral goed na blijfen denken.
De meeste vallen zijn blauwe plekken en soms wat spierpijn.

Altijd eerst rustig kijken wat er aan de hand is en heel rustig op laten staan. Bij twijfel liggen blijven en 112 bellen.

Zelf heb ik 1x 112 gebeld voor een stal genoot. Pony stijgerde en klapte achterover op haar, met een western zadel met mooie knop. Ze zei meteen dat ze haar benen niet kon bewegen. We waren gelukkig met 3 andere aanwezig. 1 pony weg zetten, 1 er bij blijven zitten en 1 112 bellen, tijdens het wachten even buurvrouw die verpleegkundige is roepen en bij de weg wachten op de ambulance. Tijdens het wachten vriend van het slachtoffer gebeld.
Gelukkig was de 1e reactie veel erger dan het uit eindelijke probleem. Ze kon gewoon opstaan en s alleen helemaal stram van de spierpijn geweest. Ze is in haar eigen auto naar huis gegaan, wel gereden door iemand anders natuurlijk.

Bij mij zelf hebben ze wel eens een hele lelijke fout gemaakt op de rijvereniging. Paard struikelde, ik rolde er af en paard ging op mijn rug staan. Niemand heeft het zien gebeuren en ik zei meteen dat hij op m'n rug gestaan had. Omstanders zeiden dat dat vast niet zo was en dat ik geen lucht kreeg door de klap. Ook toen ik aangaf dat dat anders voelt geloofde ze het niet en hebben ze me opgetild en op een randje neer gezet. Toen duurde het niet lang voor het lichtje uit ging. Mijn ouders en ambulance zijn gebeld, ik ben ingesnoert en heb 2 dagen op de IC gelegen en totaal 8 dagen ziekenhuis.
Paard heeft dus wel op mijn rug gestaan, stukje naast mijn ruggengraat, niets gebroken, wel flink wat kneuzingen, inwendige bloedingen, beschadigde lever en meer dan 15 jaar dagelijks pijn in mijn ribben. Ze hadden me nooit op mogen tillen, maar dat is gelukkig goed afgelopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:30

ellentje0 schreef:
Val van paard valt onder hoog energetische trauma (HET).

Dat het zo in allerlei boekjes staat, prima.

Maar binnen de ruitersport zelf is enige nuancering op haar plaats.
Vanuit galop tegen de bakrand, een gemene bok waarbij je gelanceerd wordt; zelf er af springen omdat doorzitten zonder zadel niet gaat met die gladde rijbroek, of vrijwel rechtstandig naar beneden gaan, omdat de pony eerst naar rechts schoot, stilstond en toen naar links ging...
Ik benoem maar even wat ik het afgelopen jaar zag langskomen.

En als gezegd: vanuit hoge snelheid tegen het schot - "brr".
Vanuit lage snelheid landen op een bedje van houtsnippers.

...en de valtechniek (plus de eventuele absorbering, denk aan bodyprotectors) van de ruiter telt ook mee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:34

gekvanfleur schreef:
Gezond boeren verstand is imo beter als het zoveelste protocol.

Jammer genoeg gaat het gezond verstand door de stress van zo'n situatie vaak als eerste uit het raam.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:41

maximuss schreef:
Eigenlijk een gat in de markt: toegepaste EHBO voor ruiters en instructeurs ;-)...

:)*

mala26 schreef:
Is er geweest, of iig bhv voor paardenhouderij. kon je via de FNRS volgen. Ging er gericht over hoe te handelen als lesklant van paard valt.

:') en dan volg je nu een KNHS instructeurscursus en doen ze een gewone BHV. Gelukkig zijn we weer lekker consequent daar +:)+

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:44

Polly schreef:
maximuss schreef:
1. Blijven liggen
2 .Bewustzijn en ademhaling controleren: bewusteloos= ambulance
Geen ademhaling/ hartslag: ambulance + trauma arts en starten reanimatie
3. Verwondingen vaststellen: bloedingen, breuken, pijn in nek, rug, bekken en tintelend of slapend gevoel in ledematen: zo stil mogelijk blijven liggen (tekenen van werveltrauma)= ambulance bellen. Patiënt geruststellen tot ambulance er is.
4. Geen pijn of verwondingen: opstaan ;-)

Dit is in een notendop wat je kan doen...

Dit is het enige juiste antwoord

Ik heb geleerd dat (eigen) veiligheid voorop staat, dan bovenstaande antwoorden. Dus eerst het slachtoffer en jezelf in veiligheid stellen, en dan verder gaan met de EHBO

En dat is volgens mij het enige juiste antwoord. ;)

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:47

Ik weet nog heel goed dat in 2012 het "boerenverstand" van niet aanstellen en opstaan nog enigszinds van kracht was op deurne bij bepaalde instructeurs...
Ik brak in mijn 2e schooljaar op deurne mijn rug tijdens het springen, weet nog goed dat de instructeur me enigszinds ruw overeind trok en vond dat ik me zwaar aanstelde...strompelend naar de receptie gegaan voor ibuprofen en paracetemol...na een uur op de stoel daar gezeten hebben werd de pijn niks minder, in tegendeel...de pijn werd erger, mijn linkerbeen.maar voren brengen ging wel...en maar achter brengen ging op een gegeven moment niet meer..toen de vrouw van.de receptie erbij geroepen welke het ziekenhuis gebelt heeft...ziekenhuis vond het niet ernstig genoeg om een ambulance te sturen dus heeft de school me met een schoolbusje naar het ziekenhuis gebracht...eenmaal de foto's genomen en de conclusie dat het op 2 werfels gescheurd/gebroken was, werd ik (uiteraard met eigen vervoer, geen ambu) doorverwezen naar een ander ziekenhuis alwaar ik 3 dagen heb gelegen voordat mijn ouders uit groningen mij konden meenemen naar huis...tot de dag van vandaag nog alle dagen pijn in mijn rug dankzij mijn "opstaan-en-doorgaan-instructeur" welke mij gewoonweg had moeten laten liggen en een ambulance had moeten bellen.
Door dit voorval helaas ook niet meer werkzaam in de paardenwereld...wel na mijn school geprobeerd dik 1,5 jaar maar helaas...een stal uitmesten lukt helaas al niet meer :(
Interessant om het "protocol" van andere hippische bedrijven te zien...hopelijk zijn er niet zoveel bedrijven die dit "deurne-instructeursprotocol" volgen...ik weet ook niet of het altijd zo ging bij deurne...iig bij betreffende instructeur wel altijd op deze manier...helaas

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:53

Ga je echt de "eigen veiligheid eerst" kaart trekken???

Weet je waar dat voor staat: niet zonder goed materiaal een brandend gebouw binnengaan, niet ongewapend/ ongedekt naar een vechtpartij/ schietpartij/ steekpartij toegaan, niet zomaar bij een ongeval op de rijweg beginnen rondlopen, niet zomaar in het water springen bij een drenkeling, co meters gebruiken,enz... Dat is eigen veiligheid eerst: jezelf niet in gevaar brengen bij reeds levensgevaarlijke situaties. Bij elke interventie is er een zekere mate van gevaar aanwezig.
Die ga je bij een val van een paard als hulpverlener niet zo snel tegenkomen.
En dus niet iets om je achter te verschuilen en te verantwoorden waarom je niets doet...

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:56

Ik ben zo eens met een rodeo er af gevlogen. Ik meen me te herrineren dat ik even bleef liggen en de instructeur me toen omhoog hielp? omdat hij dacht dat ik geen lucht meer kreeg (overeind en armen omhoog?) (Kreeg wel gewoon lucht overigens)
Ben daarna ook niet meer opgestapt volgens mij :')

In mijn ogen moet je het "slachtoffer" laten bepalen wat die fijn vindt. Als ze niet heeft en even wilt blijven liggen zou ik het prima vinden (mits veilige omgeving).
Vaak merkt een persoon zelf wel of het gaat...

Paardlief (zelfde als bovenstaande :+) is zo eens met springen over me heen gerend. Mam heeft me overeind gezet en terug op het paard gezet. (En weer laten springen, haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 22:08

Mijn mening nadat ik een val maakte:
(Mening, aangezien ik niet ehbo of bhv geschoold ben.)

Ik ben dus eens op mijn rug gevallen toen het paard opzij sprong/struikelde.
(Gelukkig) plat op mijn rug, en mijn instructrice heeft toen naar mijn mening goed gehandeld:
1. Laten liggen
2. Controleren op aanspreekbaarheid
3. Controleren op mogelijk letsel (ook het bewegen van armen en benen zonder pijn of tintelingen)
4. Voor de zekerheid nog even laten liggen (adrenaline :D )
En toen mocht ik van haar zitten en daarna opstaan als me dat zelf lukte zonder pijn/gezeur/duizeligheid.

Als parcourhulp heb ik meerdere zien vallen. In eerste instantie sta ik bij een val op, kijk om me heen,en loop naar de ruiter. (Ik ben vaak dichterbij dan andere omstanders omdat ik al in de bak zit)
1x Gehad dat de ruiter voor mijn idee net iets te lang bleef liggen, dus erheen gerend en toen ik vlakbij was zei ze iets met 'rug'. Ik heb rustig verteld dat ze stil moest blijven liggen voor de zekerheid. Daarna dus wachtten op de ehbo'ers.
Achteraf was er niets aan de hand.

In zulke situaties laat ik de ruiter liggen omdat ik als 'niet-ehbo'er' dom( :+ ) ben, dan laat ik het aan de ehbo over.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-17 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 22:10

Joaltijd schreef:
Mijn mening nadat ik een val maakte:
(Mening, aangezien ik niet ehbo of bhv geschoold ben.)

Ik ben dus eens op mijn rug gevallen toen het paard opzij sprong/struikelde.
(Gelukkig) plat op mijn rug, en mijn instructrice heeft toen naar mijn mening goed gehandeld:
1. Laten liggen
2. Controleren op aanspreekbaarheid
3. Controleren op mogelijk letsel (ook het bewegen van armen en benen zonder pijn of tintelingen)
4. Voor de zekerheid nog even laten liggen (adrenaline :D )
En toen mocht ik van haar zitten en daarna opstaan als me dat zelf lukte zonder pijn/gezeur/duizeligheid.

Als parcourhulp heb ik meerdere zien vallen. In eerste instantie sta ik bij een val op, kijk om me heen,en loop naar de ruiter. (Ik ben vaak dichterbij dan andere omstanders omdat ik al in de bak zit)
1x Gehad dat de ruiter voor mijn idee net iets te lang bleef liggen, dus erheen gerend en toen ik vlakbij was zei ze iets met 'rug'. Ik heb rustig verteld dat ze stil moest blijven liggen voor de zekerheid. Achteraf was er niets aan de hand.

In zulke situaties laat ik de ruiter liggen omdat ik als 'niet-ehbo'er' dom( :+ ) ben, dan laat ik het aan de ehbo over.

Hier ook precies hetzelfde, vaak als fotografe in het parcours en dus heel dichtbij.
Ook een keer meegemaakt dat een vader tegen de EHBO'er inging en achteraf viel het mee maar dat was op dat moment maar hopen dat er niet meer schade zou zijn ontstaan (meisje had last van haar nek/bovenrug). Maar over het algemeen valt het gelukkig mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:32

Een dagje 'wat-te-doen-bij-val-van-paard' vind ik een hele goede!
Misschien zijn er wat bokkers die het leuk vinden om te regelen als er genoeg animo is? :) Er zou dan wel even onderscheidt gemaakt moeten worden tussen de mensen zonder ehbo/bhv-diploma, en mensen met.

karlli schreef:
Joaltijd schreef:
Mijn mening (...) ehbo over.

Hier ook precies hetzelfde, vaak als fotografe in het parcours en dus heel dichtbij.
Ook een keer meegemaakt dat een vader tegen de EHBO'er inging en achteraf viel het mee maar dat was op dat moment maar hopen dat er niet meer schade zou zijn ontstaan (meisje had last van haar nek/bovenrug). Maar over het algemeen valt het gelukkig mee.

Top! Naast fotografe ook helpende hand!

Pfoeh, dan schrik je als EHBO'er ook even. :oo
Helaas kunnen mensen rare dingen doen als ze niet weten wat er gaat gebeuren en als ze angstig zijn.
Dochter valt eraf -> blijft liggen met rug/nekklachten -> owjee, het zou toch niet...gebroken zijn?!
Maar ingaan tegen een hulpverlener blijft not done.

Hier valt het over het algemeen ook mee. Ik heb al aardig wat daagjes in het parcour gestaan en daardoor heb ik meerdere vallen gezien. Deze vallen zijn tot nu toe allemaal met een sisser afgelopen ;)