Matras bij hypermobiliteit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:16

Ik heb HMS en fibromyalgie.
Ik heb nu sinds 2.5 jaar een matras met binnenin pocketveren en een laag traagschuim daar bovenop (beide zijden)
Te zacht is ivm wegzakken voor mij geen optie en te hard krijg ik zere heupen en schouders.
Deze zit er mooi tussenin.
Waterbed kan ik ook absoluut niet op slapen.

Mijn matras was rond de €400 euro en op de gok besteld op internet.
Weet niet meer waar maar dat kan ik vast nog wel ergens terug vinden mocht je dat willen weten.
Ik heb een 90x220 matras en dat x2.

Mutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:04

Bij zorghulpmiddelen on line verkopen ze matrassen voor mensen met parkinson. Deze matrassen schijnen ook goed te werken voor mensen met hypermobiliteit. Ze bieden 14 dagen gratis proefslapen aan. Misschien is dit wat.

mala26

Re: Matras bij hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:14

Ik heb niet alles gelezen maar las dat je een buikslaper bent, wist je dat je helemaal niet op je buik mag slapen met hypermobiliteit??? Je ruggengraat/bekken verschuiven dan te veel.
Je mag alleen op je buik slapen met een stevig kussen onder je buik/heupen, zodat die hoger liggen en stabiel.
Werkt echt wonderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:20

Ja.. dat moet ik eigenlijk ook, net als dat ik op mijn zij moet stabiliseren met een voedingskussen (dat werkt). Maar met slapend omdraaien gooi ik er geen kussentje onder _O- met alle gevolgen van dien

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:00

Zelf vele lichamelijke klachten en heel veel matrassen geprobeerd. Uiteindelijk heb ik een matras gekocht bij yisk a 150 euro en die ligt voor mij stukken beter dan de dure matrassen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:11

Mijn advies: vraag je huisarts om een verwijzing voor een ergotherapeut en ga samen met de ergo kijken naar je slaaphouding, postuur en matras en eventueel kussen dat hierbij past.

Ik heb MS & HMS, en qua postuur breed in mijn heupen en een stuk smaller in mijn schouders, maar mijn wervelkolom moet natuurlijk wel netjes recht blijven liggen. Nu ben ik een zijslaper, maar wel het type dat het onderste been strekt en het bovenste optrekt, waardoor ik half naar voren draai en mijn wervelkolom in een onnatuurlijke kronkel draai, ook als het matras wel voldoende steun geeft op het moment dat ik met beide benen opgetrokken lig.

Ik heb nu dat mediactive matras waar jij eerder een link naartoe gaf en ben daar heel tevreden over. Ik zak er niet zover in weg dat ik niet meer om kan draaien, als ik omdraai lig ik ook niet in een kuil en het belangrijkste ik wordt niet of nauwelijks meer met pijn wakker, heb net wat minder last van spasmen van de MS, dus ik slaap rustiger en sta ook relaxter en uitgeruster op.

Verder heb ik el cheapo bij de Lidl 2 zijslaperskussens besteld, die links en rechts naast me liggen, zodat mijn opgetrokken been en evt mijn bovenste arm daarop kunnen rusten, zodat ik niet meer zo vreemd gedraaid lig. Ik heb er 2 omdat ik geen zin heb om elke keer met omdraaien zo'n kussen mee te moeten nemen :+ .

Als hoofdkussen heb ik een kussen van Deron met traagschuim vlokken er in. Het kussen is vrij hoog, maar zakt een eindje in en je kunt ook een deel van de vlokken eruit halen. En je mag bij hun 2 weken proefslapen, voordat je besluit te kopen. Of niet natuurlijk.

Maar wat voor de een geschikt is, werkt voor een ander voor geen meter. Een combi van vering en schuim, drukte mijn heupen te veel omhoog, waardoor mijn wervelkolom niet recht lag. We hebben (de ergo is mee geweest naar de winkel) echt verschillende matrassen geprobeerd, waarbij zij heeft gekeken of ik ook echt recht lag. Kussen van de winkel onder mijn knie om het effect van een zijslaapkussen na te bootsen en rustig uitproberen.

Matras mocht ik 2 weken op proef, voordat ik definitief besloot het te houden. En binnen 365 dagen mag het eventueel bij dezelfde zaak geruild worden voor een ander matras.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:10

TS: heb je inmiddels al een ander matras gekocht? Zo ja, welke heb je gekozen?

Ik zit in precies hetzelfde schuitje. Ik vind de matrassen ook vrij prijzig, maar die van mij is ook zeker aan vervanging toe.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:28

(Multi) Pocket vering met comfort zones en een laag traagschuim? Heb dit vaak aangeraden bij mensen met behoorlijke lichamelijke klachten. Bovendien mag je bij Jysk 100 nachten proef slapen, als je het toch niet fijn vind mag je ermee terug komen. Denk dat de Gold S30, Gold S50 of de Gold S100 het beste bij je passen. Maar misschien beter als je in de winkel even komt proef liggen.

Edit: Sorry zie dat het een wat ouder topic is, maar misschien heb je er nog wat aan?

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:43

Ik zie dat dit topic weer een beetje actief is, ben ook wel benieuwd of TS inmiddels een matras heeft gekocht.

Ikzelf heb hypermobiliteit en heb sinds begin dit jaar de Emma matras. Nog nooit zo weinig pijn gehad als ik wakker werd. Kun je ook 100 nachten op proefslapen. Dan weet je of het nut heeft om de aanschaf bij elkaar te gaan sparen :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 21:45

Nou, aap is bij mij uit de mouw gekomen, ik blijk helemaal geen hypermobiliteit te hebben, ik ben verkeerd gediagnostiseerd al vertoon ik wel de symptomen, ik voldoe niet aan de HMS normen om zo maar te zeggen. Ik blijk een hypergevoelig zenuwstelsel te hebben dat al moord en brand schreeuwt terwijl er eigenlijk maar weinig aan de hand is. Resultaat is dus HMS symptomen zonder HMS te hebben. Hou dat even in gedachten voor jullie mijn advies aannemen.

Ik ben gegaan voor de Gazella Platinum Latex Deluxe gegaan https://www.swisssense.nl/matrassen/gazella-platinum-latex-deluxe-matras en hij valt me niet tegen. Het heeft niet al mijn problemen opgelost, maar dat is natuurlijk wel een stukje waar ik zelf aan moet werken (spieren versterken en soepeler worden etc) maar met onhoudbare pijn wakker worden, te moe om de dag door te komen of wallen waar ik mee kan zaklopen heb ik niet meer en dat is wel een enorme vooruitgang!
Wel is het matras vrij warm dus voor de warmbloedigen onder ons misschien wat minder geschikt, ik heb het maar op de koop toe genomen. Dus al met al behoorlijk tevreden al vind ik hem niet de bijna 1000 euro waard die hij zou kosten als hij niet in de aanbieding was geweest.

Dus, voor mij was het een goede move maar nogmaals, ik ben dus niet hypermobiel, ik vertoon alleen de symptomen wat dus komt door een verkeerde diagnose en mezelf daarna zo veel mogelijk ontzien waardoor het van kwaad tot erger ging door ongelijke spierverdeling en dus een hypergevoelig zenuwstelsel.

Eén maar, als je het matras besteld, sta er dan op dat Swiss Sense deze zelf komt leveren! Hun leverancier Dynalogical is een drama, belooft dagelijks het matras langs te brengen en komt maar niet. Ik heb bijna een maand op mijn matras moeten wachten terwijl deze na 3 dagen binnen zou komen. Uiteindelijk heb ik bij Swiss Sense ge-eist dat ze zelf het matras moesten brengen en toen was het er de volgende dag.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:10

Wauw interessant TS, zou ik meer over jou diagnose mogen weten? Mag eventueel per PB

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:07

Xyris: Jeetje, dat is dan echt wel balen op zijn zachts gezegd.Ik ben ook gevoelig aangelegd, maar dat schuiven ze bij mij op dat ik roodharig ben en dat ieder mens verschillend is. Mijn klachten zijn ook (gelukkig :o ) niet zo erg als bij jou.

Toch ben ik ook wel nieuwsgierig naar hoe ze er bij jouw achter zijn gekomen :o

Ik heb een pocketvering matras op het oog. 550 veren per m2, verdeeld in 7 ergonomische zones afgedekt met een laag Comfort Topgel toplaag
https://www.klaasvaakshop.nl/a-42530514 ... cketveren/

Edit: typfouten :o

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 18:38

Heb er geen problemen mee het online te zetten ^^.
Ik heb een stuk of 15 verschillende therapeuten gehad, waaronder een paar waar ik ronduit ontevreden was. Ik zit nu bij een sporttherapeut die bij een organisatie zit die eigenlijk elk soort klachten wel kent en kan behandelen. Ik ben daar erg tevreden over.

Anyways, ik ben ooit eens als een raket de grond in geboord door een paard die een noodstop maakte en een bok. Niet face first maar achterhoofd first en plat op mijn buik met mijn kin tegen mijn borstbeen geramd. Gevolg: Een rotknal die 60 meter verderop te horen was en ik die toch nog kon staan en boos als ik was gelijk weer op het paard ben gekropen.

Ik heb daarna jarenlang met klachten gelopen die niet echt dramatisch waren maar ook net niet lekker. Voor mij in ieder geval niet genoeg om er naar te laten kijken daar ik vrij had ben voor mezelf. Tot ik een paar jaar geleden niet meer kon lopen van de pijn in mijn SI gewricht (botje dat aan de bodem van de wervelkolom zit en de linker en rechter heuphelft met elkaar verbindt). Zo ben ik in de roulatie terecht gekomen.

In eerste instantie werd er niet veel bijzonders gezegd. SI zat vast, algemene stijfheid door het hele lichaam als compensatie van de rugklachten, werd elke keer recht gezet, eerst door een indo die technieken toepaste waar de kamasutra niks bij was, daarna met een man met de hamer :p (letterlijk). Beiden leverde maar een week of 2 verlossing en heb in de daaropvolgende jaren een stuk of 10 anderen gehad. Eentje die me vertelde dat mijn balans erg slecht was (wat ook wel klopt) en een ander die zei dat ik hypermobiel ben omdat ik mijn rug in een hoek van 90 graden achterover kan buigen en omdat ik geen enkel reflex heb als hij met een hamertje op mijn knie sloeg.
Vervolgens was er eentje die zei dat het wel bijzonder is dat ik niet in een rolstoel zit na een dergelijke val en dat ik wel erg los in mijn gewrichten moest zitten om er zo van weg te kunnen lopen en daar heb je het dan: Eentje die zegt dat je hypermobiel bent en een ander die het voor je gevoel bevestigd.

Ik ben me vervolgens in gaan lezen, herkende veel punten en ben er eigenlijk naar gaan leven: Minder tillen, voorzichtiger doen, jullie kennen het wel, met als gevolg dat ik mijn lichaam eigenlijk te kort deed en het door mijn voorzichtigheid van kwaad tot erger maakte gezien de werkelijke klachten die ik heb:

Een overgevoelig zenuwstelsel. En de oorzaak hiervan is deels dat ik veel te lang met klachten door heb gelopen en deels omdat mij in de loop van de jaren daarna is verteld dat ik eigenlijk best wel fragiel ben en erg moet oppassen. Oftewel op psychologisch vlak is het ook nog eens versterkt en als je eenmaal in dat cirkeltje zit heb je gewoon domme pech.

Nou, hoe zijn ze er achter gekomen: Ik loop bij mijn huidige therapeut eigenlijk alleen voor mijn SI en hier en daar een werveltje tussen mijn schouders die zijn eigen leven lijdt. Dit laatste waarschijnlijk als gevolg van die val. Spierstijfheid komt waarschijnlijk omdat ik juist voorzichtig aan doe, dat blokkeert mijn SI en als dat eenmaal gebeurd kan ik dat zelf niet meer opheffen.
Nou had ik last van mijn piriformis (spier in de heup). Dat was nieuw voor mijn therapeut maar al een hele oude blessure voor mij, maar eentje die ik zelf over het algemeen de kop in weet te drukken, tot een week geleden. Dus vraag hem mijn piriformis even aan te pakken, wat mijn oude therapeut ook deed. Zit ie op een hele andere plek :? dus ik corrigeer hem, waarop hij een model pakt en mij verteld dat het probleem helemaal niet in mijn piriformis zit maar in een andere bilspier |o en zo ging het balletje aan het rollen en heb ik ook hypermobiliteit aangekaart daar dit bij de zelfde therapeut vandaan kwam. Dus testjes gedaan (duim tegen de pols aan leggen, pink in een hoek van 90 graden opzij buigen en ellebogen en knieeen overstrekken) maar ik voldeed aan geen van de eisen |o met als conclusie dus: Geen hypermobiliteit maar een zenuwstelsel dat bij het minste geringste al denkt dat er iets verschrikkelijks aan de hand is terwijl ik dan eigenlijk niet eens een spiertje heb verrekt :+ .

Hij vertelde me vervolgens over hoe vaak dit soort dingen gebeurt en hoe gevaarlijk het is dat er zomaar diagnoses worden geroepen en dat mensen er mentaal en fysiek ook echt ziek van kunnen worden terwijl er eigenlijk een heel ander probleem aan de grondslag ligt.
Dit is een erg boeiend filmpje over wat er eigenlijk gebeurt als een lichaam extreem reageert op iets dat helemaal niet zo erg is:

https://www.youtube.com/watch?v=gwd-wLdIHjs

En ItsMe2, ik weet dat bepaalde zaken huids/haarkleur gerelateerd kunnen zijn, maar dit is nieuw >;) . Ben je ook lekker klaar mee dan...

Met matrassen durf ik niet echt meer advies te geven eigenlijk.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:04

Xyris: dat is allemaal best heftig :oo. Ik voldoe wel aan bijna alle eisen wat hypermobiliteit betreft, dus daar twijfel ik eigenlijk ook niet aan. Wel vermoed ik soms dat er toch iets meer is, omdat ik vele vermoeidheidsklachten heb.

Voor mij was het ook nieuw hoor, dat roodharigen gevoeliger zijn dan de gemiddelde mens. Toch schijnt er wetenschappelijk bewijs voor te zijn. Heb het alleen niet zelf opgezocht.

Ik twijfel toch nog of ik een koudschuimmatras koop, of toch één met pocketvering.. scheelt nog al in prijs
Edit: heb nu een binnenveringsmatras.. dus denk dat dan een matras met vering toch wel fijn is..