Gegeneraliseerde angststoornis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:04

Mag ik me hier melden? Ik zit nu vanaf 16 juli te tobben met angstaanvallen, overspannenheid, burnout? Heb in het verleden na 1 tabletje Paroxetine flinke angst/paniekaanvallen gekregen en ben toen ook gelijk weer met dat pilletje gestopt. Nu 10 jaar later kwam het ineens uit het niets. Nou ja niet echt natuurlijk, achteraf gezien was ik al langere tijd onderweg om deze klachten te krijgen. Maar door blijven gaan met een pijnlijk lichaam en compleet opgebrand aan het raken.
Eerst Oxazepam voorgeschreven gekregen en nu sinds 2 weken Lorazepam omdat de Oxazepam weinig deed.
Deze week was ik een aantal dagen van de Lorazepam af overdag maar kreeg toch weer klachten van zeer nerveus worden dus toch maar weer genomen. Ik neem in totaal maar 1 mg per dag. Een aantal goede dagen gehad en nu gisterenavond ineens weer helemaal over de mik. Huilen, alles zwart zien, doffe ellende. Continue hoge hartslag. Wat een tegenvaller. Ik weet dat het toch weer kan gebeuren maar het doet me veel verdriet, ik dacht weer aan het opklimmen zijn. Ik ga vanmiddag toch maar met mijn man een stukje varen met de buren voor wat afleiding. Zie er wel tegenop maar ga het toch proberen.
Ik word momenteel begeleidt door de huisarts en een psychosomatische oefentherapeut. Daar heb ik een intake gehad en dinsdag gaan werken echt beginnen. Ook heb ik een psycholoog maar die heeft nog een week vakantie.

Slapen is een drama, slaap ook maar een paar uurtjes per nacht en met de Lorazepam onvoldoende rem slaap. Maar zonder naar bed is stuiteren en dat kan dus ook nog niet.
Ik ben bang dat ik er niet meer van af komen of dat ik niet anders kan dan toch aan de antidepressiva te gaan. En dat ik dan gek wordt. Ik moet zo niet denken maar dat is lastig...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:05

Wat vervelend!

Ik zou antidepressiva in ieder geval niet bij voorbaat afschrijven, hoewel ik snap dat het eng is na je vorige ervaring. Ik heb daardoor echt m'n leven teruggekregen, of misschien zelfs gekregen. Genieten zonder piekeren - angst - paniek kende ik daarvoor eigenlijk niet.

Ik gebruik mirtazapine om te slapen. Is eigenlijk een ad, maar heeft slaperigheid als bijwerking bij een lage dosis. In tegenstelling tot benzodiazepinen treedt hierbij geen gewenning op. Dit is overigens mijn ervaring, ik ben geen arts en kan/mag/wil je dus geen advies geven op dat gebied.

Ben je al doorverwezen naar een psychiater? Zo niet, dan zou ik daar wel om vragen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Gegeneraliseerde angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 12:10

Welkom Vala, en wat vervelend! Ik herken heel veel van je klachten (oa het slecht tot helemaal niet slapen).
Bedoel je Lorazepam of Lormetazepam? Die laatste heb ik zelf ook gehad.
Antidepressiva hoeft overigens helemaal geen ramp te zijn, hoor! Ik slik zelf Fluoxetine en het haalt echt de scherpe randjes eraf zonder dat je er dus van word.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:12

Pateeke, wat jij uitlegt, staat ongeveer zo, maar dan heel goed uitgelegd in het boek...overstijg jezelf...

Misschien een aanrader Cayenne? Hij geeft ook regelmatig seminars, maar die zijn dit jaar al geweest..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 12:14

Nog nooit van gehoord! Ik sta overal voor open dus even googlen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:17

Van Joe dispenza dus..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:56

Ik krijg Lorazepam, geen Lormetazepam.
Ik voel me nog steeds ellendig. Net wezen varen, was wel gezellig maar het rotgevoel blijft maar overheersen. En die hartslag die maar blijft jagen....Ik dacht na een paar goede dagen dat ik eruit ging komen, zie het nu weer somber in....en zo hou ik het zelf in stand....

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:16

Wie zegt dat, dat je het zelf in stand houdt? Vind dat best hard eigenlijk... Het is niet dat je hier zelf voor gekozen hebt. Plus het legt ook enorme druk op jou 'ik moet me goed voelen en kijk nu lukt me dat niet en dat is mijn fout'. Ja je kan een aantal dingen doen om aan je problemen te werken, maar dat kost altijd tijd en gaat helaas niet op 1 2 3. En zoals eerder gezegd heb je ook niet alles zelf in de hand.
Je probeert iets aan je ptobleem te doen en dat is supergoed. Probeer niet zoveel druk op je te (laten) leggen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:44

Ik leg zelf de druk, verder nog niemand.
Wat je zegt is waar.
Ik heb moeite om te accepteren dat het nu 5 over 12 is en dat ik echt aan de bak moet om dit te fixen. En dat grijpt me soms heel erg aan.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:45

Goede wietolie, ontspant en stopt het malen.....

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:02

Indestal schreef:
Goede wietolie, ontspant en stopt het malen.....

Bij mij doet dat helemaal niks helaas. := Verschillende getest.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:04

Zelf maken....en de juiste zaadjes gebruiken...is nu te laat, maar volgend jaar autoflower zaadjes nemen en lekker buiten telen...in 3 maanden je eigen olie en als je geluk hebt, voor een heel,jaar op voorraad...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:08

Ze vermoeden het bij mij ook. Een hele drukke periode gehad op het werk, waardoor ik en extreem veel uren op het werk was en veel stress had. Daarnaast heb ik enkele keren met pech onderweg gestaan met de auto, en bij de laatste keer pech is er iets 'geknapt' waardoor ik (extreme) angsten heb voor onze eigen auto. Ik durf niet alleen op weg, en al helemaal geen lange stukken.

Ik hoor, ruik en zie dingen die er niet zijn. Als mijn vriend rijd is het helemaal feest, dan breekt me het zweet uit en krijg ik paniek.

Totaal ongegrond natuurlijk, hij is gerepareerd en rijd gewoon weer. Maar het zit tussen mijn oren en zorgt voor een hele hoop stress en angst.

Als ik alleen onderweg moet gaat het nog, maar zodra ik de honden in de auto heb weet ik niet waar ik het zoeken moet, dan ben ik iedere meter bang dat ik met pech onderweg kom te staan en dan daar sta met onze honden. Dan maak ik me zorgen om hun.

Het is echt absurd, want ik reed normaal echt honderden kilometers met deze auto.

Met een andere auto is de angst er ook, maar een stuk minder dan met onze eigen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:52

Zo dat is lastig Kim! Maar ik denk dat dit wel te verhelpen is door EMDR ofzo?

Hier nog steeds in de angstgevangenis, hart raast maar door. Voel me ellendig en wanhopig. Huisarts doet niks, schrijft alleen een herhaalrecept voor voor de Lorazepam met de boodschap dat ik toch eigenlijk moet afbouwen. Ja dat deed ik tot het zaterdagavond ineens weer zo misging. Ik zit het maar uit dan in hoop op betere tijden. Ben echt op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:49

KimD schreef:
Ze vermoeden het bij mij ook. Een hele drukke periode gehad op het werk, waardoor ik en extreem veel uren op het werk was en veel stress had.

Ja, dat soort periodes kan 'wonden' nalaten, onder andere in de vorm van angst.
In hoeverre ben je nu uitgerust en hersteld van alle vermoeidheid...?
Citaat:
Daarnaast heb ik enkele keren met pech onderweg gestaan met de auto, en bij de laatste keer pech is er iets 'geknapt' waardoor ik (extreme) angsten heb voor onze eigen auto. Ik durf niet alleen op weg, en al helemaal geen lange stukken.

De stress van pech hebben - meerdete keren pech hebben kon er kennelijk niet meer bij....
Balen !
Citaat:
Ik hoor, ruik en zie dingen die er niet zijn. Als mijn vriend rijd is het helemaal feest, dan breekt me het zweet uit en krijg ik paniek.

Oeps - lastige kwestie: onder stress/ angst/ paniek gaan je zintuigen op gegeven moment wagenwijd open en hoor je soms dingen die er wel degelijk zijn, maar die je normaliter niet hoort.
Mijn therapeute had het over 'de eikeboom die 100 meter van je slaapkamerraam staat'. Het geritsel van de blaadjes is totaal ongevaarlijk, maar "je hoort ze alleen maar als je bang bent".
Het is ingewikkeld, maar je lichaam bedoelt het goed. Het betekent niet dat je gek aan het worden bent.
Citaat:
Totaal ongegrond natuurlijk, hij is gerepareerd en rijd gewoon weer. Maar het zit tussen mijn oren en zorgt voor een hele hoop stress en angst.

I am sorry, maar het koekblik heeft jou een paar keer laten staan, die stress is """gewoon""" nog niet gesleten.
En daarmee is het vertrouwen in de reparatie flinterdun.
Citaat:
Als ik alleen onderweg moet gaat het nog, maar zodra ik de honden in de auto heb weet ik niet waar ik het zoeken moet, dan ben ik iedere meter bang dat ik met pech onderweg kom te staan en dan daar sta met onze honden. Dan maak ik me zorgen om hun.

Lief van je.
Maar spaar jezelf voorlopig de stress, en laat de honden in de buurt uit.
Citaat:
Met een andere auto is de angst er ook, maar een stuk minder dan met onze eigen.

De angst om met pech te komen staan is nu eenmaal reëel. Het risico houd je klein met goed onderhoud en gezond verstand - en idd je stresslevels naar beneden zien te krijgen.
Ik ga mee met Vala: emdr lijkt me zeer geschikt.

@Vala: balen dat de huisarts eigenlijk niets doet. Praat met de apotheker, of je andere middelen zonder recept zoals GABA, L-Glutamine of salvia officinalis kunt combineren of niet. Dat maakt het afbouwen in elk geval makkelijker, als er combinaties mogelijk zijn.
En hopelijk kan je snel bij de fysiotherapeut en psycholoog terecht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:56

Ik hoop dat het gewoon 'slijt', ik heb nu 3,5 week vakantie en de eerste paar dagen heb ik gigantisch veel geslapen. Dat was nog best een uitdaging met puppy's in huis. :+ Dus als hun gingen slapen ging het vrouwtje ook slapen. Ik voel me in ieder geval alweer uitgerust en een 'leeg ' hoofd, ik merk dat ik daardoor ook weer energie heb gekregen. :j

Wat betreft de auto, die moet de komende maand gekeurd worden en we willen dan sowieso een grote beurt laten doen en hem grondig laten nakijken. Ik denk / hoop dat de uitspraak daarvan ook gewoon rust brengt. Of dat nou betekend dat we de auto naar de sloop moeten brengen of er gewoon nog mee kunnen rijden.

De honden zitten zowat dagelijks in de auto, mee naar de paarden, trainen, met de pups naar de dierenarts. Maar dat is allemaal binnen een straal van 20 km, dat vind ik gevoelsmatig minder spannend want dan weet ik dat er nog altijd mensen zijn die me kunnen komen bijstaan als iets gebeurt.

Maar, gelukkig voor mijn vakantie, het scheelt de helft. :)

Wel een fijn uitgebreid antwoord Janneke2! :*

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:17

KimD, als ik jou was zou ik zéker EMDR nemen als het niet genoeg slijt.

Raad ik overigens iedereen aan met angst! EMDR is zeker niet alleen voor trauma's meer. Het is zeer geschikt bij angst. Zoek een psycholoog die er veel mee werkt en je zal er zeer waarschijnlijk veel baat bij hebben.

En als je heel veel last hebt, wijs dan de anti depresiva niet meteen af. Ik was er niet happig op en mijn moeder wilde het in de eerste instantie niet. Maar het heeft mij echt een leven gegeven!

Zit je met wachtlijsten, heb je psychologen gehad die je niet zo aanstonden, raad ik ook aan om zelf naar een zelfstandige psycholoog te zoeken. Dit heeft mij echt gered want ik wilde door de slechte ervaringen eigenlijk niet eens therapie meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:21

Ik meld me ook even weer, sinds bijna 4 weken nu een nieuwe begeleidster en meer uren. Als de huisartsen terug zijn van vakantie (echt zo nodig 3 weken de praktijk dicht gooien, not) gaan we daarheen voor verwijzing ook voor EMDR, vriendin van me gaat het toevallig ook doen en hoorde/las ook alleen maar goede verhalen, neemt niet weg dat het heel zwaar is.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 03:49

Amandavd schreef:
Kun je dit zeg maar ook in een andere vorm of lichte vorm hebben? Ik herken een aantal dingen wel maar niet in overdreven mate.

Ik herken dit ook bij mezelf in mindere mate. Het is wel heel heftig geweest. Ben wel bij de psych geweest maar echt de diagnose angstoornis heeft zij mij niet laten weten, terwijl dit het wel is/was.
Ik kan er ondertussen redelijk mee leven en redelijk relativeren. Alleen soms blijven dingen lastig.. zoals nu na mijn heftige nachtmerrie haha.
Dat is bij mij ook onderdeel. Heftig en veel dromen en weinig diep slapen, wat er voor kan zorgen dat ik in een paniek aanval wakker wordt helaas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:38

....EMDR hoeft niet loeizwaar te zijn als je bij een bekwaam therapeute zit, waar je een fijne bend mee voelt.
Dat vertrouwen is belangrijk.
Verder zijn er een aantal voorbereidingen, waaronder een oefening waarbij je je een fijne plek voorstelt (op stal, of een mooie tuin, die ene fijne vakantie, etc.) die zo prettig is, dat je ontspant. En dan met het links - rechts werk die ontspanning dieper maken.
Dan kun je ook als het heftig is zeggen 'en nu wil ik even een minuutje naar stal'.

Maar op het moment dat jullie aan het echte werk beginnen, word je idd geconfronteerd met het rotste van het rotste. En als het een beetje meezit, is het na 5 minuten al wat minder.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:02

Ik meld mij ook even.

Ik zit al een jaar lang met wat burn-out klachten en heb de diagnose gas 2 maanden gelden gekregen. Ik heb nu 3 verschillende therapien: haptonoom, gedrags en mindfullnes. Maar op school gaat het helemaal fout. Ik heb al een aangepast rooster maat hoe zorgen jullie dat je “normaal” naar je werk/school kan gaan en dat ook volhouden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:33

Rot hoor, dat het ondanks 3 therapieën toch nog fout gaat...!
Wat gaat er trouwens fout: te veel spanning? Te veel werk? Te veel druk...?

Heb je deze 3 methoden naast elkaar...?
Vind je dat prettig...?

Haptonomie gaat wat ik er van weet over voelen en ontspannen, gedragstherapie gaat vaak over denken en mindfulness over in het hier en nu blijven.
Alle drie hebben ze zo hun voordelen.
Maar in mijn ervaring en in mijn kennis gaan ze alle 3 maar zijdelings over angst. (En ik vond dat op gegeven moment baaie irritant: bij gas is er sprake van 'angst die zich uitbreidt' en dat telkens weer met omwegen aan moeyen pakken - ik werd er wat moedeloos van....)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:41

Ik meld mij ook hier. ik heb het de laatste 2 maanden en komende 2 maanden nog zó druk. ik heb in 3 weken tijd misschien 1 dag volledig vrij en ik slaap dan ook de hele dag. verder ben ik heel gevoelig, alle kleine beetjes negativiteit trek ik mij erg aan en wil alles goed doen. en als dat niet lukt word ik erg onzeker en dan ga ik weer meer foutjes maken en dan heb je het cirkeltje rond

paniek aanvallen beginnen ook weer beetje terug te komen langzamerhand terwijl ik daar sinds begin dit jaar zo goed als vanaf was..
wil het nog even aanzien en zelf proberen. maar anders ga ik toch maar weer contact opnemen met de huisarts. wil niet naar een burn out toe als ga ik volgens mij wel die kant op...

aankomend weekend ga ik het super druk hebben en kan daar nu al tegenop zien hoe ik dat ga trekken, of ik dat ga trekken. gelukkig wel begripvolle bijbaan naast mijn stage, maar wil hun ook niet laten zitten.
pff toch weer lang verhaal geworden.

Edit: ik heb vorig jaar de "diagnose" gegeneraliseerde angsstoornis gehad, en heb EMDR therapie gevolgd met succes. ook heeft mij erg geholpen een klein groepje mensen die dezelfde band fan van zijn als ik om mij te helpen naar concerten etc te durven. dit heeft mij goed geholpen dit jaar maar merk dat ik nu weer terug val door de drukte die ik nu ervaar.
Laatst bijgewerkt door Eloya op 05-12-17 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:43

Zijn er meer mensen met slechte ervaringen binnen de hulp verlening. Ik wil zo graag van mijn paniekaanvallen af, maar durf gewoonweg geen behandeling meer aan te gaan.

Heb de laatste tijd echt het gevoel dat ik door midden breek omdat ik van paniekaanval naar paniekaanval rol. Kan me niet eens meer herinneren wanneer ik me niet opgejaagd voel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:53

Geen ervaring met m'n angststoornis. Maar vorige week een aanval tijdens m'n rijles gehad. Zat op een gegeven moment te huilen op m'n paard. Nu heb ik het idee dat m'n medicatie tegen de adhd ook niet meer helemaal goed werkt of dat het gewoon ontregeld is doordat ik vaak te laat wakker word