Verstandskiezen laten trekken: gruwelijk veel pijn!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: Verstandskiezen laten trekken: gruwelijk veel pijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:37

Ik had nergens last van- ik had wel maar 1 kies, maar na 4 dagen kon ik weer bijna alles doen en laten. De zeurpijn die ik echter had toen hij er nog in zat was erg vervelend...

Misschien inderdaad bij de huisarts even navraag doen of je iets zwaarders kunt krijgen.

Is het via de tandarts of de kaakchirurg gedaan?

En heb ik het nu goed begrepen dat je dit zonder verdoving hebt gedaan?

Maar

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:42

Ik heb alle vier mijn verstandkiezen laten trekken bij de kaakchirurg. Echt een verschrikkelijke ingreep... Ik bespaar jullie verder de details maar.

Ik kreeg ibu bruis mee op recept. (Met die dingen krijg je een olifant plat) volgens mij was dat 1000 mg.

Overigens had ik de eerste keer een nabloeding (zoveel pijn en het bleef ontzettend dik) ik ben toen na 5 dagen terug gegaan naar het ziekenhuis en daar moesten ze de wond schoonspoelen. Liggen kronkelen van de pijn.

TS, supervervelend dat je er ook zoveel last van hebt. Ik ben alleen bang dat ze je niet volledig onder narcose gaan brengen, omdat dat altijd een extra risico vormt. Ik raad je aan om voor de volgende keer alvast een dag van tevoren te beginnen met pijnstilling (zodat je een spiegel opbouwt) en nu terug te gaan naar de dokter. Het moet namelijk niet zo lang duren. Is het ook nog steeds dik?

Sterkte in ieder geval!

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:51

Mijn zusje heeft in december ook een verstandskies moeten trekken en die had ook verschrikkelijk veel pijn. Ze moest dagelijks terugkomen bij de tandarts zodat deze het schoon kon spoelen. Omdat ze na een week nog steeds niks kon vanwege de helsepijn en op een zondag het niet meer ging naar de SEH gegaan waar ze ook niet echt wat voor haar konden doen. Dag daarna stond ze erop dat de kaakchirurg er naar ging kijken en bleken er nog wat restjes te zitten, dat eruit gehaald en daarna ging het snel beter met de pijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:55

Alleen ibu bruis hielp bij mij niet.
Maximale dagdoseribg paracetamol én maximale dagdosering ibuprofen bruis.
Mijn pelikaanwangzak werd gelukkig beter met antibiotica erbij.

Als je alleen ibu gebruikt zou ik nu paracetamol toevoegen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:00

Het zijn echt slagers hoor, die kaakchirurgen... Dure lange opleiding en dan alleen maar met de botte bij erin... blugh! :r _O-

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:24

Aller eerst sterkte !
Ik heb het vorig jaar mogen meemaken, bij mij moesten er 3 uit, ook 1 in een rare bocht en nog een rare en 1 zat 'goed' 2 zijn stuk geboord. Maar inderdaad die kracht die ze zetten en je mondhoeken trekken ze kapot. O ik herken je pijn zo goed!

Ik had vanaf het ziekenhuis toen antibiotica gekregen, tegen ontstekingen maar het is alsnog gaan ontsteken toen. En volgens mij heb ik toen een paar dagen een 1 of andere mondspoeling gehad en toen was het weer weg.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 16:46

khirshanta schreef:
Ik had nergens last van- ik had wel maar 1 kies, maar na 4 dagen kon ik weer bijna alles doen en laten. De zeurpijn die ik echter had toen hij er nog in zat was erg vervelend...

Misschien inderdaad bij de huisarts even navraag doen of je iets zwaarders kunt krijgen.

Maar

Neeheeee dat zou ik echt nooit durven, laat staan doen! Nee ik lag al te kronkelen van de pijn toen ze die verdovingsspuiten erin duwden...

Wb volledige verdoving, bij een vriendin doen ze het ook omdat zij panisch(?) Wordt van spuiten.

Nu heb ik ook epilepsie en merk ik dat ik nu ook tegen een aanval zit maargoed, heb net dan ook dubbele dosis (1100 mg) aleve geslikt. Helpt verder wel beter :Y)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:51

Hier in belgie worden wijsheidstanden bijna standaard onder volledige verdoving gedaan, gewoon via een dagopname, is een routineklus.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:51

Lillith24 schreef:
In Amerika trekken ze gewoon alle vier de verstandskiezen in een keer, ben je ook in één klap er vanaf maar man ... Dan kun je echt niks :')

Verschilt per persoon. Ik heb ze ook alle 4 in een keer laten trekken en heb op de eerste dag na nergens last van gehad. Ook maar 4 dagen in totaal pijnstillers geslikt (de eerste dag 3 oplos ibuprofen, daarna nog 3 dagen 1 voor het slapen).

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:06

Duhelo schreef:
Hier in belgie worden wijsheidstanden bijna standaard onder volledige verdoving gedaan, gewoon via een dagopname, is een routineklus.

Haha "Wijsheidstanden". Ik dacht altijd dat verstandskiezen zo heten omdat ze achterin je mond zitten (dus ver weg). Grappig taal verschil! :D

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:14

bij mijn zijn ze alle 4 getrokken, wel bij de kaakchirurg dan in het ziekenhuis.
De prikjes zijn inderdaad alles behalve fijn maar van het trekken zelf heb ik echt niks gevoeld (alleen een erge druk op mijn kaak, ook bij mij kwam er 1 kies in stukjes uit)

na pijn heb ik gelukkig niet echt gehad en was er dan met een week ook vanaf.
Wat je kan doen is het koelen (dus met een icepack in een theedoek tegen je wang aanhouden)
Bij mijn moeder helpen alle pijnstillers die je moet slikken ook niet, zij gebruikt zetpillen (is vies i konw) maar die werken eigenlijk meteen dus wellicht dat je daarvoor kunt kijken.

zou wel goed opletten dat je idd geen ontsteking of iets krijgt want dat kan ook veel pijn veroorzaken (vaak ruik je dat ook, want een ontsteking in je mond gaat echt onwijs stinken (helaas heeft mijn vriend dat gehad) dus goed blijven spoelen en als je het niet vertrouwt meteen weer langsgaan.

voor 1 of 2 kiezen gaan ze je inderdaad niet onder narcose brengen, dat heeft meer risico's dan het trekken. bij mijn vriend hebben ze het wel gedaan maar die liep via de angsttandarts en die moest er in totaal 7, dus bij hem wel alles in 1 keer onder narcose.

sterkte ermee

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:20

Dit is dus exact de reden dat ik niet naar de tandarts durf voor mijn verstandskiezen := Heb er nu 3 en op zich niet heeel veel last van, op wat vaker op de binnenkant van m'n rechter wang bijten na, dus ze mogen mooi blijven zitten van mij :P

Wat naar dat je er zoveel last van hebt zeg, sterkte :(:)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:17

Smee__ schreef:
Dit is dus exact de reden dat ik niet naar de tandarts durf voor mijn verstandskiezen := Heb er nu 3 en op zich niet heeel veel last van, op wat vaker op de binnenkant van m'n rechter wang bijten na, dus ze mogen mooi blijven zitten van mij :P

Wat naar dat je er zoveel last van hebt zeg, sterkte :(:)

ik had er ook geen last van en toch is er een gaan rotten helaas moesten ze er toen wel uit, toen meteen maar alle 4 laten doen was ik er vanaf
van te voren heel bang gemaakt dus zat letterlijk jankend in de stoel en op de prikjes in me mond na vond ik het reuze mee vallen, 2e keer al relaxter heen

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:22

Ik heb ze ook pas laten trekken en ook aan 1 kant alle 2 ik heb ook bijna 2 weken last gehad maar dan ineens gaat het stukken beter..

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:23

#) #) #) ik vraag me uberhaupt af, waarom de tandarts dit zelf doet.

ik had het laten doen in het ziekenhuis bij de kaakchirurg.

en dat je lichaam het zelf moet oplossen, dat kan niet altijd.

dus snap niet dat je tandarts dat zegt. >;) >;)

beterschap

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:30

DynamiteS schreef:
khirshanta schreef:

Maar

Neeheeee dat zou ik echt nooit durven, laat staan doen! Nee ik lag al te kronkelen van de pijn toen ze die verdovingsspuiten erin duwden...

Wb volledige verdoving, bij een vriendin doen ze het ook omdat zij panisch(?) Wordt van spuiten.

Nu heb ik ook epilepsie en merk ik dat ik nu ook tegen een aanval zit maargoed, heb net dan ook dubbele dosis (1100 mg) aleve geslikt. Helpt verder wel beter :Y)

Oei dat moet je echt niet nog een keer doen hoor eenmalig oké maar dat is echt veel te hoog..neem aan dat je nu geen ibuprofen meer slikt? Je mag namelijk niet en aleve en ibuprofen nemen dat zijn allebei nsaid's. Paracetamol mag zoals je gedaan hebt wel er gewoon bij

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:41

Helaas, dat het bij jou niet zo fijn is gegaan.

Bij mij aan de rechterkant beide verstandskiezen eruit........ik vind het nogal meevallen en 3 weken later de linkerkant beide verstandskiezen eruit. Ook vast en in stukken eruit moeten peuteren en verwijderen, daarna werd het gehecht, ook ik vond het meevallen.

Thuisgekomen gelijk de goede pijnstillers op aanraden van kaakchirurg op voorschrift en wat koelen met ijs tegen mijn wang aan.......volgende dag was mijn gezicht wat gezwollen.........maar dat is het wel. De pijn viel reuze mee, gelukkig.

Heb ik mazzel gehad, want ik vernam van anderen dat het geen pretje was.

Sterkte.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-05-17 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:50

Kamillethee drinken.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:26

Bij mij is rechtsonder er een week geleden in het ziekenhuis uitgegaan. Ben best boelkloedig met dit soort dingen maar heb het ervaren als een grote marteling en vond het zelfs traumatiserend.

Ik heb alles volgens het boekje gedaan maar hield ook zo'n napijn. Afgelopen dinsdag gebeld en kon zelde dag weer terecht bij kaakchirurg. Deze heeft de wond uitgespoeld en constateerde alveolitis (ontsteking). Nu moet ik zelf 4/daags spoelen met lauw water en beetje zout. Zojuist ook even mental breakdown doorstaan na het spoelen. Wat een hel! Het trekt mijn hele hoofd door, voornamelijk rechts. Hoofdpijn, kloppende slapen etc. Alsof ik rechtstreeks mijn zenuw of kaakbot heb gespoten. Ik durf niet meer.

Qua pijnstilling mag ik 4x400 ibu in combi met Max para. Die heb ik ook echt nodig! Merk nog geen verbetering terwijl dit binnen 3 dagen zou moeten.
Ga morgen weer bellen, vooral omdat ik binnenkort ook op vakantie ga. Wil van die rotpijn af en me weer goed voelen!
Laatst bijgewerkt door Imago01 op 11-05-17 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:27

En dus voor TS: veel sterkte en spoedig beterschap gewenst maar laat er wel even weer naar kijken. Vooral zo met weekend voor de deur!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:29

Ik ben misschien dom maar waarom moeten die dingen er zo nodig uit?
Ik heb ze alle 4 nog en nooit geen last van, ik laat ze er dan ook no way uithalen

Ts sterkte en beterschap er mee

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:33

justdiesel schreef:
Ik heb ze alle 4 nog en nooit geen last van, ik laat ze er dan ook no way uithalen

bij mij zaten ze zo ver achter in mijn mond (en een smalle mond) dat ze scheef gingen groeien en ik er niet goed bij kon met mijn tandenborstel, wat resulteerde in gaatjes en zelfs het rotten van 1 kies, dusja dan moeten ze er wel uit, mijn stiefmoeder is 44 en heeft ze nog alle 4 zonder problemen, verschilt heel erg per persoon.

zijn ondingen want kauwen doe je er ook niet mee (omdat ze dus zo ver in je mond liggen)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:48

Bij mij is de kies pas op latere leeftijd gaan "werken" en lag schuin, tegen mijn kies aan te duwen en dat gaf dus problemen. Ik ben 41...

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:54

Bij mij zijn ze er aan de linkerkant vorige week bij de kaakchirurg uitgehaald. Kon maar een kant te gelijk, anders kan je door verdoving (beide kanten) niet goed ademhalen. Zitten bij mij hechtingen in, die vallen er als t goed is zelf uit.
Mij is aangeraden om de eerste 2 dagen te koelen met icepack. Moest spoelen met zoutoplossing, mocht dag geen tanden poetsen (mond ging toch amper open ☺).
Ik mocht alleen paracetamol nemen, ibuprofen was niet goed.

Hoop dat het snel beter gaat.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:28

justdiesel schreef:

Bij mij moesten ze er uit omdat ze af begonnen te breken. Dat voelde echt niet tof.
Dus hup, alle drie er uit, 2 boven en 1 onder.
De 2 bovenste geen centje pijn.
De onderste daarentegen.... hel zeg.