Gevoel alsof mijn keel wordt dicht geknepen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:04

Het is maar een waarschuwing Captain. ;)
Ik link het aan mijn hart. De spieren rondom de luchtpijp deden zeer alsof er in geknepen werd. Laat eea maar goed nakijken.Ik was een 2.5 mnd er voor nog bij een cardioloog geweest...en niks aan de hand :( toen had ik die klacht nog niet maar wel een veel te snelle hartslag door de schildklier.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 19:10

ierusju schreef:
Is je hart al nagekeken?

Nee nog niet, 7 weken geleden wel bij het pre-operatief onderzoek.

Ik neem alle waarschuwingen zeker mee. :)

Ik heb overigens ook best een hoge hartslag maar dat komt (volgens mij) door de morfine die ik af en toe nog nodig heb.

Vala

Re: Gevoel alsof mijn keel wordt dicht geknepen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:31

Bij narcose wordt altijd geintubeerd, hoe diep hangt af van de zwaarte van de narcose.Als je bewusteloos bent kan je tong ook achter in je keel zakken waardoor je kan stikken. Bij gebruik van spierverslappers wordt de ademhaling onderdrukt en bij zware anesthesiemiddelen is de ademhaling geheel verlamd. Dus dan ga je wel degelijk dood zonder tube en beademing.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 16:00

Nou, net het onderzoek gehad.. := Het viel opzich wel mee. Toen het slangetje wat dieper in m'n luchtpijp ging moest ik wel even m'n best doen om alles binnen te houden maar ik heb het overleefd. :')

Van binnen zag alles er netjes uit. Geen afwijkingen te zien. Natijd ging de arts voelen aan mijn hals en constateerde hij gespannen spieren in mijn hals/nek die waarschijnlijk de oorzaak zijn van alles strak trekken. Waarschijnlijk psychisch even de nasleep van al het gezeur met mijn rug.
Niets ernstigs dus en eventueel kan ik er fysiotherapie voor volgen. Moet toch morgen weer naar de fysio dus dat kan dan gelijk mee gepakt worden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:11

Phoya schreef:
maximuss schreef:
Restschade van de intubatie tijdens je operatie?

Intuberen ze bij elke narcose?

Nee, er zijn ook andere technieken in gebruik zoals een larynxmasker. Dit gaat niet door de stembanden heen, maar hier wordt wel over beademd. Al verwacht ik bij een grote rugoperatie wel een tube, want dan is de kans groot dat er in buikligging is geopereerd.
Er is overigens een verschil tussen narcosemiddelen voor slaap en spierverslappers, als je spierverslappers krijgt adem je ook niet meer zelf, want dan ligt alle spieractiviteit in het lichaam stil.

Ik zou de onderzoeken afwachten, kan van alles zijn en is vanachter een computer niet te beoordelen.
Verwacht overigens niet dat deze klachten een aantal weken postoperatief door een intubatie veroorzaakt worden.

Edit/ zie net dat de scopie goed was. Fijn! Dan kun je het nu even rustig afwachten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:13

TS hoe is het nu met je?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:21

@ gomir: larynxmaskers worden weinig gebruikt en al zeker niet bij een dergelijke operatie. Het is eerder een minder effectief alternatief bij contra indicaties voor intubatie.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:09

maximuss schreef:
@ gomir: larynxmaskers worden weinig gebruikt en al zeker niet bij een dergelijke operatie. Het is eerder een minder effectief alternatief bij contra indicaties voor intubatie.

Het is echt ziekenhuis afhankelijk.

Genoeg ziekenhuizen die er dus wel mee werken en niet intuberen bij narcose (alleen beademen met tube wanneer door de spierverslappers de ademhaling stopt) of alleen een slangetje in de mond leggen ipv een tube. En juist bij veel rug operaties waarbij ze niet de spieren aan de kant leggen (hernia operaties bijvoorbeeld) en in zijligging opereren wordt niet geintubeerd.

Overigens herken ik het wel een beetje TS. Verkrampt gevoel, maar bij mij inderdaad wel altijd gevolg van de operaties (alle operaties geintubeerd geweest). Meestal ontstaat t wel wat eerder na OK, maar ook wel eens later gehad. Vaak als de spierpijn van OK een beetje weg getrokken is dat ik dat gevoel kreeg.

Heb je er nog last van of is t al minder?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 09:20

Mijn spieren zijn wel helemaal aan de kant gelegd om bij de hernia te kunnen komen en een stuk wervel weg te kunnen halen. :+ in buikligging en ook ge-intubeerd. :j

Na oefeningen van de fysio ging het al snel beter al heeft het ongeveer een week/10 dagen geduurt voor het echt weg was. Nu is het afgezakt naar m'n schouders maar mag zo op de pijnbank voor massage dus dan zal het ook wel verbeteren. :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:26

Goed zo. Beterschap Captain :j

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:27

*\o/* Top

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:36

Captain schreef:
Mijn spieren zijn wel helemaal aan de kant gelegd om bij de hernia te kunnen komen en een stuk wervel weg te kunnen halen. :+ in buikligging en ook ge-intubeerd. :j

Na oefeningen van de fysio ging het al snel beter al heeft het ongeveer een week/10 dagen geduurt voor het echt weg was. Nu is het afgezakt naar m'n schouders maar mag zo op de pijnbank voor massage dus dan zal het ook wel verbeteren. :)

Dat is dus geen gewone hernia operatie, maar ook een laminectomie. Dan wordt je sowieso geintubeerd voor/door spierverslappers. :j

Wel fijn dat het nu beter gaat! Met je rug ook? Hoop dat jij wat sneller hersteld.

Sterkte!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:02

maximuss schreef:

Dat suggereerde ik ook niet ;) Ik reageerde op de vraag van iemand of bij iedere narcose geintubeerd wordt, dat is niet zo. In mijn tweede zin staat dat ik bij deze operatie niet verwacht dat er een larynxmasker gebruikt is (grote ok en vml buikligging).

Maar er zijn wel degelijk ziekenhuizen waar zeer veel gebruik gemaakt wordt van larynxmaskers op het ok-complex. Bij contra-indicaties voor intubatie zal eerder gekozen worden voor locale anesthesie ipv algehele (indien mogelijk), dan is een larynxmasker meestal ook geen goed alternatief.

Fijn dat het beter gaat Captain!