Gemakkelijker in slaap vallen/langer kunnen slapen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gemakkelijker in slaap vallen/langer kunnen slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:44

Inderdaad een blauw licht filter, dat scheelt al enorm veel als je slecht in slaap kan vallen. Melatonine kan ondersteunend helpen en in kleine doseringen (en af en toe) is het niet schadelijk omdat het een lichaamseigen stof is. Ik ken daarentegen mensen, en ben er daar zelf ook eentje van, die op een gegeven moment bijna 6mg melatonine per nacht slikte omdat ze anders niet in slaap kon komen. Dat is echt funest voor je eigen biologische ritme, omdat je lichaam zo afhankelijk wordt van een dosis melatonine die je zelf niet aan kan maken dat je niet meer in slaap kan komen. Daarnaast kan het bijwerkingen hebben, ik ken veel verhalen van mensen die er slecht wakker van worden, maar ook van mensen die heel heftig gaan dromen of gaan slaapwandelen.

Een kopje thee kan heel goed helpen (maar dan wel echt cafeïne/theïnevrije thee, anders ben je nog verder van huis) en ademhalingsoefeningen. Als ik niet in slaap kan komen let ik vaak een paar minuten heel bewust op mijn ademhaling, probeer ik het ritme te regelen en zorg ik dat ik echt op mijn diepst inadem en weer uitadem. Vaak val ik in slaap voordat ik klaar ben :))

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:12

Ik ben zelf iemand die heel vaak moeite heeft met in slaap te vallen.
Sinds een paar weken heb ik iets gevonden dat tot nu toe steeds werkt!
Een glas melk drinken (niet eens warm trouwens, blegh :P ), en dan zet k een relax muziekding op van Youtube die 8 uur duurt haha, vaak krijg ik alleen de eerste paar minuten mee :)
Zelf vind ik deze erg fijn, maar ze hebben veel meer varianten natuurlijk qua afspeellijst.
https://www.youtube.com/watch?v=857bt64SomQ&t=6214s

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:18

Heb je ooit van ASMR gehoord?

Hier staat een goede, korte uitleg

Ik luister / kijk vaak naar een youtube video hiervoor, en ik heb nog niet meegemaakt dat ik tot het einde van een video van 30/40 minuten kom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:35

Zie je nog wel wat van Bokt met zo'n blauw-licht-filter? :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:56

Whahaha. Ja ik zal een screenshot maken. :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:57

Afbeelding

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:36

Geen reacties gelezen want geen tijd, maar ik kan je de melatonine thee van lucovitaal aanraden, te krijgen bij de Kruidvat. In combinatie met een magnesium pil (bv action, de kruidvat of de tuinen) val je echt om na een half uur. Thee wel echt goed laten trekken. En natuurlijk geen liters drinken want dan moet je snachts naar de wc. Gewoon één of twee kopjes. Ik kijk ook geen drukke programma's of actiefilms of pittige series meer voor het slapen, gewoon iets natuurachtigs. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:15

@Iris82: prachtig. :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:19

Met daglicht is het echt heel erg raar en kan ik er ook absoluut niet op kijken. Maar savonds/snachts is het echt heel erg fijn. Het scheelde mij echt heel erg veel met het inslapen. Ik ben er zoeen die eerst nog een half uur op dr telefoon ligt te bokken voor ze gaat slapen. En deze app helpt echt heel veel met het inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:26

Iris82 schreef:
Met daglicht is het echt heel erg raar en kan ik er ook absoluut niet op kijken. Maar savonds/snachts is het echt heel erg fijn. Het scheelde mij echt heel erg veel met het inslapen. Ik ben er zoeen die eerst nog een half uur op dr telefoon ligt te bokken voor ze gaat slapen. En deze app helpt echt heel veel met het inslapen.

Ik ga ook zo'n filter gebruiken.

Ik denk dat het trouwens voor een buitenstaander bestwel gek overkomt als je zegt dat je eerst een half uur op je telefoon ligt te bokken voordat je gaat slapen. :')

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:31

Janneke2 schreef:
safina schreef:
Cannabis en alcohol ontregelen beiden je natuurlijke slaappatroon. Dus zoek je naar natuurlijke oplossingen, dan zou ik beginnen met dat te laten staan.
http://www.apexx.nl/index.php?id=80

Klein detail voor de een, maar een wezenlijk verschil naar mijn mening: in deze link wordt gesproken over THC.
Iemand gaf als tip CBD olie.

Accoord, beiden komen uit het plantje cannabis - maar zoals vele planten heeft het zo'n 150 verschillende stoffen aan boord.

Dat thc geen goed idee is zegt niets over cbd olie....

Hier sluit ik me volledig bij aan.
in CBD zit een zeer verwaarloosbaar percentage THC. Ik heb op internet verschillende ervaringen gelezen over het gebruik van CBD bij slaapproblemen en deze waren allen positief. Je moet dan niet de biologische variant pakken, heb ik me laten vertellen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:49

safina schreef:
Ik denk dat het trouwens voor een buitenstaander bestwel gek overkomt als je zegt dat je eerst een half uur op je telefoon ligt te bokken voordat je gaat slapen. :')

Yihaa! ~~}>

Gelukkig is het Bokt.nl en niet Bonkt.nl. Als ik zou moeten zeggen dat ik een half uur op mn telefoon lig te bonken komt het helemaal niet over. :+

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:52

Ik zou het eerder proberen door je rituelen voor het slapen wat aan te passen, in plaats van meteen naar "middeltjes" te grijpen. Zelf merk ik dat ik het beste slaap wanneer ik minstens een uur voor ik naar bed ga geen schermen meer bekijk, dus geen tv/computer/telefoon, niks. Die dingen houden je hersenen juist extra wakker, wat je wilt voorkomen.
Daarnaast zou ik in elk geval aanraden om de laatste paar uur van de avond iets ontspannends te doen. Niet nog even iets regelen voor werk oid (hoe verleidelijk dat vaak ook is), maar gewoon lekker lezen, muziekje luisteren, filmpje kijken, dat soort dingen.

Hoe zijn je rituelen voor het slapen op dit moment?

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:00

Hier ooit zo druk dat ik moeite heb met in slaap vallen. Ik zet dan Feng Shui, music for balanced living op. Ik slaap dan meestal binnen 10 minuten, maar vaak krijg ik liedje 2 al niet meer mee :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:15

Ik heb sinds een tijdje oordoppen en lees een boekje op mijn e-reader ipv dat ik nog even op mijn telefoon zit te spelen en dat werkt echt als een malle! Oordopjes vooral tegen het irritante jankkind van de buren dat naast mijn kussen lijkt te janken :'), dus dat is niet voor iedereen natuurlijk. Maar voor mij maakt het echt een wereld van verschil! Na 1,5 echt oververmoeid te zijn door 3 uur slaap per nacht, slaap ik nu gewoon een uur of 6, 7 per nacht *\o/* .

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:21

RianneH schreef:
Over het beeldscherm, hij leest wel 's avonds op de E-reader, dus die heb ik vanaf nu verboden :P

Dit ligt aan de E-reader, of het wel of geen effect heeft. Ik heb de mijne er echt op uitgekozen dat ik een e-ink scherm wilde hebben, die geeft geen gewoon licht (ook geen backlight, maar frontlight, zodat het meer het effect heeft van een leeslampje op een boek) en zorgt dus ook niet voor hetzelfde effect als kijken naar een gewoon scherm.

Ik luister vaak naar rustige muziek, drink een ontspannende theesoort en zorg dat ik het 's avonds een redelijk vast, rustig ritme heb. Ik heb jarenlang standaard melatonine gebruikt, nu heb ik dat zelden meer nodig :) En ja, lezen uit een gewoon boek of op mijn e-reader zit ook gewoon in mijn standaard avondritme om gewoon zo goed mogelijk te ontspannen voordat ik daadwerkelijk ga slapen.
Laatst bijgewerkt door _Mirjam op 26-04-17 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:47

Als eerder genoemd, geen schermen aan, maar ook gewoon helemaal niet op de slaapkamer. Dus ook geen phone. Als je die gebruikt voor de wekfuntie: Koop een wekker.
Gewoon een boek pakken, een saai boe werkt vaak het snelst :p en de kamer, buiten het leeslampje om, stikdonker.

Ook niet druk maken om het feit dat je nu nóg niet slaapt, dat verergerd de boel alleen maar. Slaap je niet dan rust je toch en soms zakken we stiekem meer en vaker weg dan we ons bewust zijn.

En dan is er ook nog het ultime slaapmiddel: Goede sex, maar daar moet je dan wel net beide nog zin in hebben. Als alternatief kan masturbatie werken. Maar dan moet hij zich wel genoeg op zijn gemak voelen om dat te doen terwijl je er naast ligt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:04

Lusitana schreef:
Als alternatief kan masturbatie werken. Maar dan moet hij zich wel genoeg op zijn gemak voelen om dat te doen terwijl je er naast ligt.

Of gewoon even alleen onder de warme douche...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:08

melissadream, bij de tuinen verkrijgbaar en werkt als een tierelier. Alcohol laat je dan misschien wel in maar niet goed doorslapen. Heeft je vriend stress op het werk of anders iets?? Probeer hem er van te overtuigen dat hij jou niet stoort en dat gewoon rustig liggen beter is dan jezlef op zitten te vreten dat je alweer niet kunt slapen. En verder, echt ruim twee uur voor het naar bed gaan geen pc of telefoon gebruiken.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:20

Etherische oliën van Young Living in een diffusior werkt bij mij super. Doe een graag lavendel bij in. Kan moeilijk in slaap vallen en wordt van elk geluidje wakker. Nu slapen ik makkelijker in en slaap beter door. Helpt mij heel goed. En je kan de olie aanpassen aan je eigen wensen en voorkeuren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:52

Storm schreef:
Lusitana schreef:
Als alternatief kan masturbatie werken. Maar dan moet hij zich wel genoeg op zijn gemak voelen om dat te doen terwijl je er naast ligt.

Of gewoon even alleen onder de warme douche...

Het werkt niet zo goed als hij niet al ligt en meteen weg kan zakken. Na het douchen moet hij weer gaan afdrigen etc en dan ben je gewoon weer klaarwakker, hoor. Het is niet de daad alleen die het doet, het feit dat je al in een donkere kamer in je bed ligt helpt mee.

Overigens heeft een lekkere massage op bed (al of niet met een "happy end", nu we het er toch over hebben) hetzelfde effect.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:15

Sinds een maandje neem ik deze: https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... -tabletten en ik moet zeggen dat ze erg goed werken :j Zelfs mijn vriend valt het op hoe snel ik in slaap val :D
Ik werk in ploegendiensten waardoor ik geen vast ritme heb, wat best lastig is als je anders slaap te kort komt.