Fit-girl hype, wat vinden jullie hier nou van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:56

Tsja, ook hier soort van 'hobby'. Ik vind het gewoon super leuk en een uitdaging om gezond te koken/eten en er voor te zorgen dat het er dan leuk uit ziet. En ja dat deel ik graag op instagram, zo ook soms wat sportfoto's.
Ook is het voor mij een motivatie om dat te delen met (onbekende) mensen. Ben 10kg afgevallen en nu bezig met spieropbouw, en dat heeft niets meer te maken met afvallen en weinig eten. Dus daar slaan sommigen de plank imo een beetje mis.

Zeker zullen er sommige gevallen zijn die doorslaan en waarbij het misschien ongezond wordt, maar er zijn ook zo veel dames (zoals ik) die er gewoon motivatie uit halen. Zie het als onze gezamelijke liefde voor paarden (die hebben we neem ik aan), zo ook deze liefde voor het verbeteren van je lichaam in de vorm van spieren waarbij gezond eten gewoon erg belangrijk is :D

Voor degenen die benieuwd zijn, @thefitway.bbg is het account dat ik gestart ben om motivatie te vinden en mezelf gemotiveerd te houden. Met dat account vind ik memsen die hetzelfde doel hebben als ik.

Ayasha
Blogger

Re: Fit-girl hype, wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:00

Eerlijk gezegd denk ik dat het niet schadelijker is dan de "curves" hype.
Niemand verplicht je er aan mee te doen, wil je het niet zien, dan is er een mooi kruisje rechtsboven óf verwijder je ze van je social media en probleem opgelost.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 12:01

Fitgirl = vaak curves
Maar dat heb ik ook niet gezegd, vandaar dit topic om je mening erover te geven. :)

Ayasha schreef:
Niemand verplicht je er aan mee te doen, wil je het niet zien, dan is er een mooi kruisje rechtsboven óf verwijder je ze van je social media en probleem opgelost.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:03

Toevallig had ik het hier gister met mijn collega nog over :')
Het is nu inderdaad een hype geworden.misschien een beetje overdreven nu. En ja als die mensen er gelukkig van worden, leef je uit zou ik zeggen.
Aan mij is dit eerlijk gezegd niet besteed :+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:55

Ayasha schreef:

Niemand verplicht het je inderdaad. Maar de sociale druk om er goed uit te zien is bij jongeren erg groot. Nu dit een hype is kan het doorslaan bij jongeren, die vaak verslaafd zijn aan social media. Het kruisje aanklikken probleem opgelost lijkt makkelijker dan gedacht, helaas..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:04

Macs schreef:
Ayasha schreef:

Niemand verplicht het je inderdaad. Maar de sociale druk om er goed uit te zien is bij jongeren erg groot. Nu dit een hype is kan het doorslaan bij jongeren, die vaak verslaafd zijn aan social media. Het kruisje aanklikken probleem opgelost lijkt makkelijker dan gedacht, helaas..

Wellicht zou men beter werken aan hun weerbaarheid dan dergelijke hypes afkeuren. De enige manier om mensen die hier "onder door gaan" te beschermen is door ze of weerbaarheid aan te leren of ze op te sluiten in een spreekwoordelijk glazen kastje. Dat laatste is geen optie dus blijft er maar 1 ding over.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:08

Het geeft mij schaamte om nog rond te lopen nadat ik gesport heb :') want ik zie er altijd bezweet, rood en haar dat alle kanten uitsteekt uit :') helemaal niet zoals die meiden op de foto's passen met hun 'after workouts'.

Maar het gaat er inderdaad een beetje over, alhoewel dat ik langs de andere kant ook wel vind, als je zo'n lichaam hebt dat getraind is mag je er best een beetje met pronken. Maar het probleem is dat sommige die een beetje niet doen xD

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:14

Ayasha schreef:
Macs schreef:

Wellicht zou men beter werken aan hun weerbaarheid dan dergelijke hypes afkeuren. De enige manier om mensen die hier "onder door gaan" te beschermen is door ze of weerbaarheid aan te leren of ze op te sluiten in een spreekwoordelijk glazen kastje. Dat laatste is geen optie dus blijft er maar 1 ding over.

Helemaal mee eens hoor!

Oja nog zo iets: laatst een reclame van MAC cosmetics, ''Wat is jouw make-up look tijdens het sporten?" Met een foto van een dik opgemaakte fitgirl op de loopband. Uhmm.... :=

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:17

Als je traint om beter/ sterker te worden dan zie je er idd niet uit, als je traint om opgepompte vochtspieren te krijgen dan kun je idd na afloop fotogenieke beeldjes maken ;-)...

Het is ergens jammer dat het bij de meeste puur om het uiterlijk gaat...

Ik haal mijn voldoening uit het extra halterschijfje dat er elke keer aan de halter mag :-)... Hoe dat er uitziet interesseert me niet...

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:31

The_Cat schreef:
Het geeft mij schaamte om nog rond te lopen nadat ik gesport heb :') want ik zie er altijd bezweet, rood en haar dat alle kanten uitsteekt uit :') helemaal niet zoals die meiden op de foto's passen met hun 'after workouts'.

Maar het gaat er inderdaad een beetje over, alhoewel dat ik langs de andere kant ook wel vind, als je zo'n lichaam hebt dat getraind is mag je er best een beetje met pronken. Maar het probleem is dat sommige die een beetje niet doen xD

De 'after work-out' foto's .. Ik vraag me dan altijd af wat voor workout ze gedaan hebben gezien er 1. geen rood hoofd is 2. het haar nog netjes strak zit 3. er geen zweet te bekennen is 4. zelfs de make-up nog perfect zit >;)

Net als maximuss: mijn voldoening komt voort uit het écht sterker worden, dat ik ineens ipv 10, 12 kilo aan mijn bar hang *\%/* En niet uit de fashionable after workout en food pics.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:55

Ik denk dat iedereen dat lekker zelf moet weten eigenlijk, zolang ze niet openlijk het ongezonde van te weinig eten aan de man proberen te brengen (zoals mensen die zeggen dat 1200 kcal echt de max is). Naar mijn idee heb je als fitgirl met veel volgers gewoon een voorbeeld functie, dus gezondheid moet op 1 staan.
Verder ben ik laatst ook actief aan het sporten, puur omdat ik afgelopen januari niet meer blij was met mezelf (want was op het zwaarste ooit). Wel ben ik nu alweer 5 kg afgevallen, maar deel hier verder niets van, want ik doe het voor mezelf.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:58

Ik volg nu enkel nog de self love accounts geen fitgirl account meer, dit is vooral van meiden en jongens ook , die(voornamelijk) uit een eetstoornis komen en nu gewoon van zichzelf houden met al hun flaws, en iedereen is hierin perfect , vetrol meer of minder cellulitis etc. Dat vind ik nou een mooie boodschap. Beter dan dat je moet trainen om weer in bikini shape te komen , want elk lichaam is een bikini lichaam , hoef je niet voor te trainen! :=

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:04

Wat ik opvallend vind is dat heel veel mensen niet door hebben dat dat hele strakke, afgetrainde lijf maar 2 tot 3 keer per jaar echt daadwerkelijk 'aanwezig' is bij veel sporters, dan hebben ze namelijk een competitie en de rest van de tijd is dat gewoon niet haalbaar. Je lijf draait niet op een vetpercentage van onder de 10%. Bij vrouwen ligt deze verdeling weer anders, maar een oud vriendin van mij die is nu actief in de bikini fitness en die zat voor haar competitie op 11% lichaamsvet volgens mij. Ze had het alleen wel continue koud, moest alles preppen en kon ook niks, maar dan ook niks 'anders' eten anders was haar hele schema f**cked.

Ik sport nu 2 tot 3 keer in de week, krachttraining. Ik vind dat er momenteel wel weer wat qua lichaamsgewicht af mag bij mij maar niet in dermate vorm wat ik soms bij andere meiden zie. Het is dan ook een groot deel enkel poseren wat er met al die fitgirls op Instagram gebeurt, maar heel veel meiden die hebben dat niet door en worden daar extreem onzeker van. Ik denk dat het vooral zit in informatie. Informeer jezelf voordat je ergens aan begint. Voer oefeningen goed uit en niet maar extra gewicht erop omdat je dan denkt dat het beter gaat. Je lichaam heeft eten nodig dus ineens op rantsoen gaan en niks meer eten is ook echt niet gezond. Er zit zo'n dunne lijn tussen gezond bezig zijn en obsessief.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:06

Ik heb weinig bezwaar. Volgens mij wordt er in deze hype veel bewuster omgegaan met eten en sport dan in bijvoorbeeld de modellenwereld. Tegenwoordig leven wel veel mensen in een soort van aandachtsbubbel waarin iedereen moet zien wat ze eten, wat ze doen, welke lucht ze ademen, hoe ze eruit zien van elke kant, 10x per dag. Dat vind ik redelijk irritant, dus als iemand die ik op instagram volg te veel posts uploadt ontvolg ik ze. :+

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:06

Eerlijk vind ik het een gezonde maar ook erg gevaarlijke ontwikkeling..Zelf ben ik er ook een. Zo'n fitgirl...Mijn instagram staat ook op hoe ik squat, wat ik eet, welke work-outs ik ga doen en hoe ik alles plan. Opzich prima en voor mij zelf vind ik het gewoon leuk om mijn progressie terug te zien.
Vind het een gezonde ontwikkeling voor de mensen met wat meer gewicht (die zich hier niet fijn bij voelen) die hierdoor misschien worden gemotiveerd om af te vallen en gezonder te eten (als ze dat niet al waren). En het is prettig om steun te krijgen via de reacties 'Go on!' 'You look good' 'Strong girl'. Sja...
Eerlijk ik vind het ook prettig om te terug te zien dat ik goed ben.

Maar.....
Ik vind het ook erg gevaarlijk zoals ik al zei. Zelf ben ik te vaak al op het randje gekomen van ondergewicht. En heb ik erg veel moeite met genoeg eten. En ja ook dat wordt versterkt door het fitgirl volgen op instagram...Dus dat is de grote down-side. Ook het gevoel dat je in een week echt toch wel 3x naar de sportschool moet naast het boksen, paaldansen en paardrijden kan belemmerend werken in andere dingen. (meer weten PB me dan eventjes)

Dus ik denk dat je heel eerlijk naar jezelf moet blijven kijken als je mee wilt doen aan deze hype en je niet voor de gek moet laten houden door de knappe 'fitdutchies' die er zijn, want ook die zullen echt wel een keer een frietje naar binnen proppen, alleen posten ze dat niet op instagram/facebook/snapchat..

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:10

En te bedenken dat voor vrouwen tussen 17 en 29 een vetpercentage van 20-25% gezond is. Jeetje met 11 dan

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:12

Met 11 ben je wel heel droog...maar voor zo'n bikini atleet is dat weer helemaal top natuurlijk.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:17

Nou ik heb zelf ook ondergewicht en een zeer klein vetpercentage (weet ff niet meer uit mijn hoofd).
Toch ben ik gaan sporten (yoga en bodybalance, alleen kracht geen cardio). Juist om aan te komen, me sterker en fitter te voelen en minder pijn in m'n lijf te hebben.
Qua lichaam zou ik perfect in het fitgirl plaatje passen. Alleen zit ik elke avond met een zak chips op de bank :=
Ik vind mijn sixpack niet mooi en mijn armspieren beginnen ook aardig te groeien.
Maar ik voel me beter en daar gaat het om. Dat hoor je alleen (vaak) niet van een fitgirl.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:19

Op 11% ben je droog voor je competitie, maar zoals ik al aangaf > Dat is maar wellicht 2 tot 3 keer per jaar zo voor een korte periode. Totaal niet realistisch om dat als streven te hebben. Ik zit zelf momenteel op 25.4% (ik ben momenteel niet consistent aan het sporten en heb best wel slordig gegeten de afgelopen tijd) en dan zit ik echt op een heel erg net gewicht voor mijn lengte (1.78/64 kilo).

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:21

Courses schreef:
Op 11% ben je droog voor je competitie, maar zoals ik al aangaf > Dat is maar wellicht 2 tot 3 keer per jaar zo voor een korte periode. Totaal niet realistisch om dat als streven te hebben. Ik zit zelf momenteel op 25.4% (ik ben momenteel niet consistent aan het sporten en heb best wel slordig gegeten de afgelopen tijd) en dan zit ik echt op een heel erg net gewicht voor mijn lengte (1.78/64 kilo).

11% heel jaar is inderdaad niet realistisch. Zelf zit ik op 17.2% en ben 59kilo en 1.72. Wel bezig met spieropbouw dus dan komt dat gewicht er ook wel weer aan :)
En 64 kilo voor 1,78 is zeker een net gewicht!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:24

Loes1996 schreef:
Eerlijk vind ik het een gezonde maar ook erg gevaarlijke ontwikkeling..Zelf ben ik er ook een. Zo'n fitgirl...Mijn instagram staat ook op hoe ik squat, wat ik eet, welke work-outs ik ga doen en hoe ik alles plan. Opzich prima en voor mij zelf vind ik het gewoon leuk om mijn progressie terug te zien.
Vind het een gezonde ontwikkeling voor de mensen met wat meer gewicht (die zich hier niet fijn bij voelen) die hierdoor misschien worden gemotiveerd om af te vallen en gezonder te eten (als ze dat niet al waren). En het is prettig om steun te krijgen via de reacties 'Go on!' 'You look good' 'Strong girl'. Sja...

Maar.....
Ik vind het ook erg gevaarlijk zoals ik al zei. Zelf ben ik te vaak al op het randje gekomen van ondergewicht. En heb ik erg veel moeite met genoeg eten. En ja ook dat wordt versterkt door het fitgirl volgen op instagram...Dus dat is de grote down-side. Ook het gevoel dat je in een week echt toch wel 3x naar de sportschool moet naast het boksen, paaldansen en paardrijden kan belemmerend werken in andere dingen. (meer weten PB me dan eventjes)

Dus ik denk dat je heel eerlijk naar jezelf moet blijven kijken als je mee wilt doen aan deze hype en je niet voor de gek moet laten houden door de knappe 'fitdutchies' die er zijn, want ook die zullen echt wel een keer een frietje naar binnen proppen, alleen posten ze dat niet op instagram/facebook/snapchat..

Maar wat voor doelen stel je dan?

Je kan ook het doel stellen om sterker te worden, zoals The_Cat en Amburtjoz ook doen. Als je dan niet genoeg eet merk je dat in stilstand/achteruitgang van je prestaties.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:26

Kahawa schreef:
Loes1996 schreef:

Maar.....

Maar wat voor doelen stel je dan?

Je kan ook het doel stellen om sterker te worden, zoals The_Cat en Amburtjoz ook doen. Als je dan niet genoeg eet merk je dat in stilstand/achteruitgang van je prestaties.

Mijn doelen zijn gericht op spieropbouw. Ik haal veel voldoening uit een extra schijfje of het pinnetje een gewichtje zwaarder :) Als dat lukt is het echt fijn!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:45

Lieshorses schreef:
Ik heb gewoon enorm het idee dat sommige van die meisjes/jongens het doen om credits te krijgen, gewoon die superfood foto's en al die filmpjes/foto's. Tuurlijk mag je trots zijn met wat je doet/bereikt maar dit gaat echt te ver vind ik zelf.

volgens mij is dat bij uitstek social media....steeds maar bevestiging willen.Zou er doodmoe van worden.Iedere scheet die ik laat op instagram of Fb.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:47

Loes1996 schreef:
Courses schreef:

11% heel jaar is inderdaad niet realistisch. Zelf zit ik op 17.2% en ben 59kilo en 1.72. Wel bezig met spieropbouw dus dan komt dat gewicht er ook wel weer aan :)
En 64 kilo voor 1,78 is zeker een net gewicht!

Ik heb eigenlijk altijd op 55 kilo gezeten maar ja, vrouwen worden ouder :') 55 kilo voor 1.78 is totaal geen gezond gewicht dus opzich vind ik het niet zo'n probleem dat ik daar vanaf ben, je krijgt sowieso wat meer rondere vormen naarmate je verder van je puberteit afkomt. Echter wordt dat beeld van altijd strak zijn wel heel erg een soort van 'het ideaalbeeld' waar mensen naar streven, terwijl ze niet zien dat dat maar een hele korte periode per jaar is dat die meiden daadwerkelijk zo droog zijn.

En ja, let's face it. Pizza, patat en pasta zijn gewoon erg lekker -O-

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:49

Meer of minder 'fit-guy' hype?

MEER MEER MEER *\o/* *\o/* *\o/*