Afbouwen antidepressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:48

Maar kun jij niet terug vallen op het crisisteam ?

Edit :herken het wel hoor
Dat je aangeeft dat je het niet veilig kunt houden/je echt nu hulp nodig hebt en je dan een dergelijke reactie krijgt
Zo frustrerend en soms zelfs gevaarlijk

Anoniem

Re: Afbouwen antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:07

Ik ben eigenlijk flabbergasted. Net de psychiater gesproken, die wilde dat ik toch doorging met vlot afbouwen. Anders duurde het te lang vond hij. Eigenlijk wel schokkend vind ik. Ik heb uiteindelijk duidelijk gemaakt dat ik met njet meer dan 2 mg per keer wil afbouwen, en dat ik de vloeibare vorm wil.
Onvoorstelbaar....

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:15

Waarom ga je niet naar je huisarts. Die kan ook pillen voorschrijven en een afbouwschema maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:16

Wat gaf hij als reden? Ik ben benieuwd naar zijn visie :=
Ik ga mee met een voorgaande reactie en denk dat een opname misschien helemaal niet zo'n verkeerd idee is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:12

Als afbouwen op sneltempo door gezet word zou ik idd ook zeggen : opname
Want zoals ik het lees kun je het dan gewoon niet veilig houden of anders gezegd schiet je dan in crisis/ heb je problemen met de controle behouden

Als jij het gevoel hebt dat er niet naar je geluisterd word door de ggz zou ik idd kijken voor een spoed afspraak met je huisarts en in samenspraak met hem en de apotheek afbouwen in een veel langzamer tempo zodat je in ieder geval het gevoel hebt gesteund te worden in je afbouw traject (ik begreep dat de huisarts welwillend is in het hele proces? )

Edit : heb je überhaupt wel vertrouwen in de psychiater ?
Zijn er mogelijkheden om bij een andere terecht te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:47

Nou ik ben het vertrouwen nu wel helemaal kwijt ja. Ik heb al een afspraak gemaakt met de huisarts, want eigenlijk was dat contact best goed. Dus ik denk dat ik dan maar de huisarts weer als begeleiding voor mijn medicatie neem, want dat voelt beter.
Ik heb ook direct mijn psychologe een mail gestuurd met de info over het gesprek, omdat zij hem vandaag ook zou spreken. Helaas heeft hij haar uiteindelijk niet gebeld, waarschijnlijk omdat ie geen tijd had.
Moet het maar even laten bezinken, voor zover dat gaat, want ik kan me echt niet concentreren. Vanavond maar even met mn vriend bespreken en denken hoe nu verder.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:07

Joolien schreef:
Ik ben eigenlijk flabbergasted. Net de psychiater gesproken, die wilde dat ik toch doorging met vlot afbouwen. Anders duurde het te lang vond hij. Eigenlijk wel schokkend vind ik. Ik heb uiteindelijk duidelijk gemaakt dat ik met njet meer dan 2 mg per keer wil afbouwen, en dat ik de vloeibare vorm wil.
Onvoorstelbaar....

Waarom zou het niet lang mogen duren? -O-
Lijkt me een inzinking niet waard om maar snel te willen.

Mijn psychiater geeft zelf toe het tot 2 jaar terug ook op die manier te hebben gedaan, maar tegenwoordig in te zien dat sommige mensen gewoon heel gevoelig zijn en het niet zo snel kunnen. Ik hoop voor je dat je huisarts je beter kan helpen, dit is niets zo :(:)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:15

Ik heb totaal geen ervaring met dit soort dingen hoor, maar ik kan me vanuit gut feel wel voorstellen dat hij wil dat je snel afbouwt als je huidige AD duidelijk niet werken en hij je zsm op iets anders wil hebben?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:19

Er is weinig consensus over het afbouwen van SSRI's, met name de paroxetine is berucht om de onttrekkingsverschijnselen bij afbouwen. Vaak gaan de eerste stappen in het afbouwen gepaard met de meeste klachten, wsl omdat paroxetine in hogere doseringen haar eigen afbraak remt en dat bij een lagere dosering niet alleen de dosis lager is, maar ook de afbraak ineens sneller gaat.

Wat ik in de literatuur kan vinden is dat je in weken-maanden moet afbouwen en dat stappen per 4-6 weken veilig lijken te zijn.
Je apotheker zou je moeten kunnen helpen met het opstellen van een schema en evt aangepaste toedieningsvorm om de doseringen mogelijk te maken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:00

Hopelijk hebben ze vandaag wat ondernomen om je te helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:29

Viel een beetje tegen, de huisarts wilde zich er nu niet meer mee bemoeien omdat hij vond dat de psychiater als enige moest beslissen. Ook al heb ik meerdere malen gemeld dat ik de psychiater niet meer vertrouw en liever met de huisarts samenwerk, hij wilde eerst het gesprek van de psychiater afwachten. Daarnaast baggitaliseerde hij ook mijn boosheid over het afbouwen, iedere arts gaat er anders mee om en ieder persoon reageert er anders op. Daarnaast vond ie me een googlepatient, en geloofde hij niet zo in de adviezen en info die ik via hier heb gevonden. Mensen konden zoveel schrijven volgens hem, en als afbouwen zoveel ellende met zich mee bracht, dan had het meldpunt voor bijwerkingen( weet niet meer hoe dat heet) daar volgens hem wel meer klachten over gehoord en hadden ze daar wel wat mee gedaan.
Dus, ik ben terug bij af, morgen nog maar een poging doen of de apotheek me wil helpen met een afbouwschema.
Voel me redelijk in de steek gelaten door de artsen, ik vecht zo hard voor herstel en beter worden, maar ik heb het gevoel dat ik daarin word tegengewerkt. Is misschien niet zo, maar zo voelt het wel even vandaag.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:35

Hier breekt mijn klomp... Wat een afschuwelijk reactie en opmerkingen ... Ik word er plaatsvervangend woedend van -:(-

Ik kom zelf ook maar niet van mijn lamzak van een huisarts af en moet het nu via mijn man gaan spelen, triest eigenlijk.

Ik wil je eerst een dikke :(:) Je doet het fantastisch!
Ik weet niet of het een mogelijkheid is een andere psychiater te zoeken? Ik heb er ook heel wat gehad maar die overstap kwam vaak meer door verhuizing oid.
Hoop dat de apotheek je wilt helpen!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:14

Wat onbeschoft van de arts(en) om zo te reageren! Zij hebben er toch geen enkele baat bij hoe snel of langzaam je afbouwt?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:23

Is het wellicht een idee om eens opzoek te gaan naar een andere huisarts en psychiater?
Ik zou zeggen, Google eens op inositol en schaf daar een zak van aan. Met een beetje mazzel draai je daaree de onttrekkingen om en compenseer je het gebruik van AD. Inmiddels bij meerdere zwaar depressieve patiënten al resultaat bij gezien....

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:25

Wildgirl, TS mag niet googelen van haar huisarts :+

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:54

Wat supernaar!
Waarom wil je per se afbouwen? Je gaf je leven een 1, maar afbouwend werd het heel veel slechter. Wat maakt dat je dan toch wil afbouwen?
Sterkte hee. Gun je idd niemand!

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:08

Jeetje Joolien, wat een poedersuiker situatie. Echt bizar hoe je huisarts reageert. Ik denk dat je in contact met je behandelaars en betrokken personen rustig maar zeker van jezelf moet zijn. Als het jou te snel gaat, gaat het te snel. Kun jij ook niet veranderen. Ik doe ook geen dingen die echt niet goed voelen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 23:10

Googlepatient :@. Niet opgeven Jolien, idd bij de apotheek gaan vragen! Bah, wat een steek onder water, zo niet verdiend!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:11

Mocht er nu vandaag weer niets ondernomen worden dan vanavond huisartsenpost bellen. Mijn ervaring is dat die vaak meer ondernemen en tot aktie komen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:38

Ik geb ook paroxetine gebruikt en wist niet eens dat er een meldpunt afbouwen bestond. Dus dat zal dan ook zeker het aantal meldingen beperken.
Ik mocht mijn eigen schema bepalen destijds. Ik had niet zon hoge dosis en ging helemaal stoppen.
Ik ben er wel voor gewaarschuwd dat er veel bijwerkingen zouden zijn en dat was ook zo.
Ik ben ook ongeveer per 2 Mg of 2,5 terug gegaan en heb op het laatst zelfs de kwart pil nog verkruimeld en verdeeld.
Ik vond de werking vd pil bij mij heel goed, maar vanwege de afbouwhel wil ik nooit meer paroxetine!
Ik had niet zulke heftige bijwerkingen als jij Jolien, maar ik werd er vooral heel erg bibberig, duizelig en beroerd van.
Hopelijk wil de apotheek wel meewerken en anders ga ik mee met het advies om het tijdens een opname te doen. Dat moet wel voor jouw veiligheid.
Sterkte meis! Hou vol!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:52

Hier ook een bezig met het afbouwen van parox. Ik slik het al een tijdje (zeg 18 jaar). Nu van 20mg terug op 10. Ik doe en mag het ook in mijn Eigen tempo doen, dit in overleg met mijn huisarts. Ik ben begonnen met afbouwen door van 20 in feite naar 15 te gaan. Ene dag 20 andere dag 10 net zolang dat ik me daar goed bij voelde. Slechtere periode gehad dus terug op 15 gebleven. Daarna ene dag 15 en andere dag 10. Kleine stapjes dus net zolang dat ik me er goed bij voelde. Nu dus al een tijd op 10.
Iedereen reageert anders. Het is een fijn pillete maar ook vreselijke troep als je er vanaf wilt. Heel veel succes Jolien! You can do it!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:25

Zucht.. Ik net naar de apotheek om mn medicatie op te halen. Zegt ze, mm ik zie niks staan. Ik verteld dat ik gisteren ben gebeld, maar dat kwam niet van hun.
Ik vond t al zo vreemd, gisteren werd ik gebeld over dat de medicatie later was, en toen noemde ze een heel oud adres van mij, van 6 jaar terug.

Blijkt dus dat mn psychiater een oud dossier van mij heeft gebruikt om de medicatie te bestellen, terwijl ik hem nog heb gezegd welke apotheek ik had. Blijkt dus dat er een andere apotheek de opdracht heeft gekregen, dat is dus een apotheek waar ik nog nooit ben geweest.

Vage oliebol dus, ik moet morgen mijn medicatie ophalen bij een apotheek die ik niet eens ken...(moest besteld worden, anders had ik het alsnog bij mn huidige apo meegenomen)

Mijn huidige apotheek vond dat echt een kwalijke zaak, en dat ga ik ook zeker vermelden morgen en aan mijn psychiater(die moet ik maandag nog even bellen).

Toen kwam ik met mn apotheker aan de praat over dat de psychiater mij in 3 weken wil afbouwen, dr mond viel open. Vooral omdat ik het van hem eigenlijk moest doorzetten. Zij zei ook, voel het zelf aan, ga niet te snel, en luister vooral niet naar de psychiater :+ Doe er maar een paar maanden over desnoods.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:32

Volg die tip maar gewoon op. Maffe psych!
Heb je wel de vloeibare variant "besteld"? Of moet je dat nu gaan regelen bij die andere apotheek?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 19:23

Joolien schreef:
Zucht.. Ik net naar de apotheek om mn medicatie op te halen. Zegt ze, mm ik zie niks staan. Ik verteld dat ik gisteren ben gebeld, maar dat kwam niet van hun.
Ik vond t al zo vreemd, gisteren werd ik gebeld over dat de medicatie later was, en toen noemde ze een heel oud adres van mij, van 6 jaar terug.

Blijkt dus dat mn psychiater een oud dossier van mij heeft gebruikt om de medicatie te bestellen, terwijl ik hem nog heb gezegd welke apotheek ik had. Blijkt dus dat er een andere apotheek de opdracht heeft gekregen, dat is dus een apotheek waar ik nog nooit ben geweest.

Vage oliebol dus, ik moet morgen mijn medicatie ophalen bij een apotheek die ik niet eens ken...(moest besteld worden, anders had ik het alsnog bij mn huidige apo meegenomen)

Mijn huidige apotheek vond dat echt een kwalijke zaak, en dat ga ik ook zeker vermelden morgen en aan mijn psychiater(die moet ik maandag nog even bellen).

Toen kwam ik met mn apotheker aan de praat over dat de psychiater mij in 3 weken wil afbouwen, dr mond viel open. Vooral omdat ik het van hem eigenlijk moest doorzetten. Zij zei ook, voel het zelf aan, ga niet te snel, en luister vooral niet naar de psychiater :+ Doe er maar een paar maanden over desnoods.

Klinkt als een psychiater die niet helemaal bij zijn patiënt betrokken is...
En ben blij dat apotheken qua advies een beetje op dezelfde lijn zitten. Afbouwen op je eigen gevoel en niet te snel...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:05

Lang leve de GGZ in Nederland....

Ik snap je huisarts ook niet. Het onttrekkingssyndroom is 68 keer gemeld bij lareb (www.lareb.nl zoeken op paroxetine, wat is er gemeld bij lareb en dan subkopje psychisch aanklikken). In de praktijk zal het vele malen meer voorgekomen zijn, maar omdat het al om een bekend fenomeen gaat meld ik het ook niet bij lareb als ik het tegenkom.
Ook in de voorschrijfbijbel (farmacotherapeutisch kompas) wordt geadviseerd om over weken/maanden af te bouwen, dat is ook gewoon voor iedereen inzichtelijk :+