Hypnagoge Hallucinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:54

Ik heb vanacht prima geslapen :D

De rede waarom ik hier reageer is juist omdat ik het interessant vind uit te zoeken wat er nu wel en niet onder valt. Dromen is het bij mij niet perse want ik sta op uit bed of doe andere dingen, ik praat, ben volledig aanspreekbaar en lijk ook echt volledig bij kennis. Dat valt wat mij betreft niet onder realistisch dromen.

En hoe ik dit kan verminderen vind ik ook wel een belangrijk ding. Het klinkt op papier allemaal heel leuk zo, maar ik sta met regelmaat doodsangsten uit.

Cer

Re: Hypnagoge Hallucinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:59

Hm, t lijkt ook niet te vallen onder HH:
"De duur van deze hallucinaties varieert van 1 – 10 minuten. Tijdens deze hallucinaties zijn de ogen meestal geopend en soms wordt er hard geschreeuwd. Omdat de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in bevindt, kan hij zich meestal niet bewegen (= slaapverlamming ). Dit is zeer beangstigend voor de persoon in kwestie"

omdat je dan juist niet zou kunnen bewegen (dat is ook mijn ervaring).

Is het dan niet slaapwandelen en aanverwanten?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:04

De keren dat ik het had werd ik wel wakker op mijn rug.
Terwijl ik een zij/buik slaper ben.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:05

Ja geen idee. Ik heb al wel vaker op internet gezocht maar het lijkt niet echt ergens thuis te horen. Dit lijkt het meest passend, ook omdat ik dus met regelmaat een rare man/schim zie staan waarvan ik totaal in paniek raak. Moet zeggen dat ik dan ook niet beweeg en alleen maar angstig ben. Ook die tijdsduur klopt behoorlijk.

Misschien is het wel een combinatie van dingen. Geen idee. Ik herken wel veel van alle verhalen die hier verteld worden, alhoewel sommige inderdaad dan ook niet onder deze term zouden vallen.

Maar volgens mij is er hier nog niemand die er een oplossing voor heeft?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:11

bruintje123 schreef:
De keren dat ik het had werd ik wel wakker op mijn rug.
Terwijl ik een zij/buik slaper ben.

Ja precies dit :j Dit had ik dus ook!

Nou ja, ik ben dan gelukkig 1 van de weinigen blijkbaar die er vanaf gekomen is :)
Door lucide dromen, een soort meditatie (wat overigens niet echt hielp) en 'het gewoon laten gebeuren'... En op mn buik slapen :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:28

Dit verschijnsel heet inderdaad slaapparalyse/slaapverlamming.
Mijn dochter heet het ook. De halluchinaties zijn echt angstaanjagend. En voordat we wisten wat het was, was mijn dochter ook echt bang om te gaan slapen en sliep ze dus vaak bij mij.
Mijn dochter heeft ADHD en een verstoord slaapritme.
https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... te-dromen/

Overigens heeft niet iedereen last van alle/dezelfde symptomen

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:31

Maar heb jij er zeg maar altijd last van gehad, van jong af aan? Of is het echt later ineens beginnen? Ik heb dit pas anderhalf tot twee jaar namelijk. Sinds ik ging samenwonen :')

Ik ga eens aan de slag met wat je noemde trouwens. Misschien dat dat voor mij ook werkt. Heb je daar nog tips voor? :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:44

Wanneer het bij mijn dochter precies is begonnen zou ik niet kunnen zeggen. Vanaf de pubertijd zo ongeveer weet ik zeker, maar mogelijk nog eerder want toen was ze ook wel eens bang om te gaan slapen en sliep ze dan bij mij. Een slaaptekort, wisselend slaapschema en psychische stress en het op de rug slapen zijn wel factoren die eraan bijdragen dat je het kan krijgen.
Je kunt er niks "tegen" doen, behalve het uitzitten. Sommigen kunnen zichzelf eruit halen door zich te concentreren op het bewegen van bijvoorbeeld een vinger of teen. Ook helpt het om te weten wat het is, zodat de angst ervoor verdwijnt. Ervoor zorgen dat je voldoende en regelmatig slaapt zal helpen. Stress vermijden gaat natuurlijk niet altijd.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:47

Wow wat een feest van herkenning. Ik wist niet dat dit een naam had, maar nu kan ik er op gaan googelen.
Ik heb al van kleins af aan dat ik wakker schrik en denk dat er iemand naast mijn bed staat, of dat ik het gevoel heb dat er iemand op mn bed gaat zitten. Daarnaast heb ik soms dat ik 'ratten' over mijn benen voel krassen en ik raak dan ook helemaal in paniek. Meestal zijn de hallucinaties pas weg als ik het licht heb durven aanslaan. Bij mij gebeurt het ook vooral als ik op mijn rug lig. De meest enge was dat ik echt voor mijn gevoel werd aangevallen van boven. Maar ook het gekrab van de ratten is erg eng en naar. Gelukkig is het nu vooral nog dat ik denk dat er iemand naast mijn bed staat, dat is even ontzettend eng, maar kan ik nu wel beter relativeren dan een paar jaar geleden. :)

'Fijn' dat er hier zoveel mensen zijn die zoiets hebben, ik dacht altijd dat ik gewoon een beetje gek was!

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:11

*steekt hand op*

Het begon bij mij al heel vroeg, toen ik 8 maanden oud was had ik in de nachten al 'episodes' dat ik krijsend recht op in mijn ledikant zat, ogen open, maar niet te bereiken. Keek als het ware door mijn ouders heen. Soms sloeg ik ook van me af. Dit heeft geduurd tot mijn 5e verjaardag.

Sindsdien altijd problemen gehad met slapen. Zij het problemen met inslapen, doorslapen, slaapwandelen, hallucinaties ik heb het allemaal en het wisselt van tijd tot tijd.

De hallucinaties zijn soms idd bizar, soms zo bizar dat ik als ik goed wakker ben moet lachen,maar soms ook angstaanjagend dat ik er dagen last van heb. Ik heb altijd mijn ogen open, zie ook onze slaapkamer. Ik krijg mezelf er 9 van de tien keer zelf uit en inmiddels zonder gillen.
Het enige wat ik nog nooit gezien heb zijn mensen/personen/schimmen (godzijdank!) Wel zie ik beesten (slangen, spinnen, ongedierte), of zoals hierboven een instortende muur of water om het bed. Ook wakker worden en denken dat er een vreemd naast me ligt :j
Soms is het zo dat het is alsof mijn vriend in gevaar is en ik hem moet redden, dan rammel ik hem wakker :')
Met tijden word ik ook wel eens wakker en is alle zuurstof uit de kamer (natuurlijk niet echt) en vlieg ik al stikkend het bed uit.

Wat voor mij persoonlijk het vervelendste is dat ik stemmen hoor. Ik versta ze niet echt maar ze geven of opdrachten (het licht moet nu aan, anders gebeurt er iets ergs) of ze waarschuwen me voor gevaar, wat dat is weet ik niet. Ook lig ik wel eens wakker en word er aan mijn dekens getrokken of loopt er iets over het bed...

Hoe meer ik typ hoe meer ik soms aan mijn gezondheid twijfel := maar het is helaas wel iets wat bij mij hoort.

Ik heb het vaak na het inslapen, binnen een uurtje. Ik heb het het ergste tijdens stressvolle periodes. Ik heb het inmiddels geaccepteerd, en leer mee veren met alles wat de nacht me te bieden heeft. Ik koester de nachten dat ik ga liggen en in de ochtend meer wakker word zonder poespas!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:31

Mijn dochter hoort - als de slaapparalyse zich voordoet - ook soms stemmen. Die fluisteren dan alleen haar naam, maar geven geen opdrachten.
Mijn dochter heeft in het verleden om andere redenen allerlei onderzoeken gehad, waar uiteindelijk dan ADHD uitkwam. Ook toen is het "stemmen horen" wel aan de orde geweest bij vragen om te beoordelen of mogelijk schizofrenie aan de orde is. Reden dat dit werd uitgesloten is dat de "stemmen" haar geen opdrachten gaven.
Inmiddels weten we dat het verband houdt met slaapparalyse.

Is er ooit bij jou onderzoek gedaan Bowena_84? Ik denk ook slaapparalyse (omdat het alleen s nachts optreedt) maar mogelijk is er toch meer aan de hand.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:31

Maar als het dan voornamelijk gebeurt bij op de rug slapen zou het heel simpel te verhelpen zijn met een tennisbal op de rug te naaien in je pyjama.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:45

Fortitude schreef:
Maar heb jij er zeg maar altijd last van gehad, van jong af aan? Of is het echt later ineens beginnen?

Voor zover ik weet, is het bij mij in mn tienerjaren begonnen en heb ik er echt wel een jaar of 5 last van gehad. soms zo erg dat ik maanden niet durfde te gaan slapen -O- dan sliep ik uiteindelijk in van vermoeidheid om vervolgens weer volle bak in paniek wakker te worden omdat ik geslagen werd of dat er iets door het huis heen liep. En omdat ik ook slaapverlamming had, had niemand het in de gaten want ik gaf geen krimp (nee duh, ik lag te slapen :') )

Ik dacht eerst dat het aan mn ouderlijk huis lag, en de manier waarop mn bed er stond (met energiebanen in de grond enzo :') Ja het kan allemaal en uiteindelijk ben je echt ten einde raad) maar na het verhuizen bleef ik er last van houden.

Citaat:
Ik heb dit pas anderhalf tot twee jaar namelijk. Sinds ik ging samenwonen :')

oh... :')

maar geeft dat spanning? niet qua relatie maar omdat je dingen moet regelen ofzo? Ik had het idee achteraf dat mn hoofd toen ook gewoon heel vol was.

Citaat:
Ik ga eens aan de slag met wat je noemde trouwens. Misschien dat dat voor mij ook werkt. Heb je daar nog tips voor? :)

Nou ja, waar ik zelf proefondervindelijk achtergekomen ben, is dus op mn buik gaan slapen. Let op, dit kan ook een placebo effect zijn (omdat je dan overtuigt bent dat het niet gebeurt als je anders ligt, kan je je onderbewustzijn foppen, maar swah, als het helpt :D )

Ik heb er ook nog een paar keer een hypnosesessie voor gevolgd, maar daar moest ik toen ook salie van gaan branden om mn huis te schonen, en dat ging me wat ver.
Wat daar echter wel van hielp is voor t slapengaan een paar zinnen zeggen (ik weet niet meer precies wat, maar iets in de trant van 'ik ben niet bang' ofzo en dan een soort mantra :') ). Omdat die mevrouw er ook van overtuigd was dat er slechte entiteiten bij mij waren (ja en bedankt he -O- )
Maar goed, dat kan ik je dus niet aanraden...

Uiteindelijk ben ik gaan lezen over lucide dromen (dus controle nemen in je droom), en ben ik een paar keer in mn droom 'de confrontatie' aangegaan.
Dus ik lag te slapen, kreeg vervolgens HH waardoor ik dacht dat ik wakker was, en door het huis liep, en er iets aan de andere kant van de deur stond wat de deur opendeed, terwijl ik m uit alle macht dicht wilde houden (want doodsbang natuurlijk). Toen ben ik gewoon níet naar die deur gelopen, en heb aangegeven 'als je binnen wil, kom maar dan!'
En toen was het eigenlijk zo over.
Je moet je alleen zien te realiseren dat je slaapt... dat kan nog wel eens lastig zijn omdat alles zo echt lijkt.

Want laten we wel wezen, ik ken maar heel weinig mensen die daadwerkelijk zijn aangevallen in hun slaap :')

Ook met het gevoel dat je boven je lichaam hangt en naar beneden kijkt.. gewoon blijven hangen, en desnoods een rondje gaan vliegen.. :D dus controle proberen te nemen...

Enge figuren voor het raam? Terugzwaaien ... etc...

Maar verder ben ik redelijk normaal :')

NB
Fortitude schreef:
Ik heb vanacht prima geslapen :D

Ik trouwens niet.. gedroomd dat ze mn autotje mishandeld hadden... :')
buiten HH droom ik ook nog eens heel realistisch en dat kan doodvermoeiend zijn

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:54

Zo ben ik er ook van af gekomen, zelf de controle nemen :j . Voelde heel bevrijdend. En ben nu heel blij dat ik er van verlost ben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:55

SusanH schreef:
Zo ben ik er ook van af gekomen, zelf de controle nemen :j . Voelde heel bevrijdend. En ben nu heel blij dat ik er van verlost ben.

Echt???? :wow: oh goed man, ik dacht al dat ik gek was! :j

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:18

Ik heb dit ook van kind af aan. Geen slaapverlamming, wel (enge) mensen die aan mijn bed staan, of insecten of muizen in de kamer en bed. Hoe heet dit dan? Wat een feest der herkenning.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:33

Cer schreef:
SusanH schreef:

Echt???? :wow: oh goed man, ik dacht al dat ik gek was! :j

Nee hoor je bent niet gek :) ik heb ooit de tip van een heel zweverig iemand gekregen om de figuren die ik rond mijn bed zag weg te sturen, door in gedachten te herhalen dat ik ze niet wilde hebben, en dat ze weg moesten gaan. Duurde even voor het me ook daadwerkelijk lukte. Maar toen ik dat eenmaal kon heb ik geen aanvallen van slaapverlamming meer gehad. Je moet dan echter in je slaap ook wel bewust zijn van het feit dat wat je meemaakt op dat moment niet echt is. Dat is heel lastig, want het lijkt heel echt op dat moment.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:36

ja precies dat! :j

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:19

Babootje schreef:
Mijn dochter hoort - als de slaapparalyse zich voordoet - ook soms stemmen. Die fluisteren dan alleen haar naam, maar geven geen opdrachten.
Mijn dochter heeft in het verleden om andere redenen allerlei onderzoeken gehad, waar uiteindelijk dan ADHD uitkwam. Ook toen is het "stemmen horen" wel aan de orde geweest bij vragen om te beoordelen of mogelijk schizofrenie aan de orde is. Reden dat dit werd uitgesloten is dat de "stemmen" haar geen opdrachten gaven.
Inmiddels weten we dat het verband houdt met slaapparalyse.

Is er ooit bij jou onderzoek gedaan Bowena_84? Ik denk ook slaapparalyse (omdat het alleen s nachts optreedt) maar mogelijk is er toch meer aan de hand.

Nee er is nooit onderzoek gedaan gek genoeg. Ik denk er wel nog steeds vaak aan om het te laten doen omdat ik zoveel slaapproblemen heb. Maar op de een of andere stomme manier komt het er nooit van. Ik loop (helaas) ook al heel wat jaartjes bij de GGZ en iedere hulpverlener weet ervan. Ook vanuit hen is er eigenlijk nooit echt aangedrongen op een onderzoek. Misschien omdat er buiten mijn slaapproblematiek nog zoveel andere dingen spelen.

Nou moet ik wel eerlijk bekennen dat de stemmen met opdrachten al lang niet meer voorgekomen zijn, het waarschuwen wel nog vaak. Ik heb er ook een tijdje aan gedacht, iets van schizofrenie, ook een tijdje bang voor geweest maar er is mij op het hart gedrukt dat dit absoluut niet het geval is :)
Ik ben gewoon een beetje een apart geval :+

Hoe gaat het nu met je dochter? Hoe oud is ze als ik vragen mag?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:07

Ik heb het ook alleen als ik op mijn rug lig. Dan schrik ik wakker en doe heel snel mijn lampje aan. :+
Dan ga ik weer op mijn zij liggen en dan slaap ik weer verder en is het over.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 16:34

bowena_84 schreef:
Hoe gaat het nu met je dochter? Hoe oud is ze als ik vragen mag?

Het gaat nu best wel goed met haar. Ze is nu 19 jaar.
We hebben best een problematische tijd met haar gehad toen ze zo'n 13 a 14 jaar was. Maar eigenlijk was voor die tijd de opvoeding altijd al moeilijk.
Op de middelbare school ging het mis. Verschillende klassen, leraren etc. Ze is toen uitgevallen. Veel spijbelen.
Vreselijk slecht in haar vel. Niet te hanteren thuis.
Terug van havo naar vmbo etc. Daar wel een diploma gehaald en nu doet ze een thuisopleiding paraveterinair.
Discipline opbrengen daarvoor is nog wel moeilijk, maar we hebben wel geleerd (door coaching) hoe ermee om te gaan. ADHD is uit de onderzoeken gekomen, maar we denken zelf nu dat er een stoornis is in het autistisch spectrum of misschien wel beide. Niet in de laatste plaats door de slaapproblematiek die bij mensen met ASS veelvuldig voorkomt.
Daarvoor gaan we nog een stukje onderzoek doen (maar de wachtlijsten zijn lang.....)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 21:48

Ik heb één keer slaapverlamming gehad, toen kon ik niet bewegen en dat was erg eng! Hypnagoge
hallucinaties heb ik al wat vaker gehad. Ik "zie" dan ineens een grote spin voor me en ga wild om me
heen slaan tot ik een beetje bij zinnen kom en besef dat het niet echt is. :+