Suiker?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suikerinname per dag

1-2 chocoladerepen
6 (3%)
3-4 chocoladerepen
2 (1%)
1-2 zak M&M's
3 (1%)
3-4 zak M&M's
1 (0%)
Stukje chocola
39 (23%)
Paar koekjes
51 (31%)
1 zak snoep
4 (2%)
2-3 zakken snoep
3 (1%)
1-5 snoepjes
23 (14%)
Anders...
31 (19%)

Totaal aantal stemmen: 163

Anoniem

Re: SUIKER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:32

Op zich is een 'gewone' suikerdip wel anders dan een hypo. :=

Suikerdips zijn ook niet fijn trouwens.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:45

Lente schreef:
Op zich is een 'gewone' suikerdip wel anders dan een hypo. :=

Suikerdips zijn ook niet fijn trouwens.

Ja dat weet ik. Maar ik noem het even zo, aangezien het dezelfde symptomen zijn :')

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:57

Heerlijk snoepen! Ik kan het iedere dag op elk moment denk ik wel. En op sommige momenten zo eens in de paar maanden dan eet ik een hele M&M zak in mijn eentje leeg.

Maar de reden waarom ik nog steeds mijn slanke gezonde zelf ben is simpel. Het ligt hier gewoon niet in huis behalve 2 dagen per week in het weekend. Had het in huis gelegen dan is het ook niet veilig. Dus gewoon niet kopen is de beste oplossing.

Als ik dagen heb dat ik heel hongerig ben naar zoet in de avond dan zorg ik dat ik een cracker of iets kan eten. Of gewoon niks, een beetje lekkere trek daar prik ik wel doorheen (met moeite :9 ).

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:03

In de ochtend bij het onbijt is het altijd zoetigheid maar de rest van de dag eet ik tamelijk regelmatig en snoep daardoor minder. En als ik trek heb: een smoothie of cranberry notenmix is erg lekker!

Ik had op een gegeven moment dat ik erg veel suiker at en daarbij hele suiker dippe had (en dan was ik niet heel goed gehumeurd haha). Nu eet ik meer nootjes of drink ik dan een smoothie en dat helpt heel erg naast mijn standaard: ontbijt, koek en fruit, lunch, nootjes, avond eten, thee met koekje. Dit bevalt mij erg goed en af en toe nog een stukje chocolade maar ik merk dat ik daar nu ook minder behoeft aan heb als ik goede regelmatig maaltijden heb.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:15

Diabetes type 2 is zeker niet alleen erfelijk. Diabetes type 2 houdt in dat het lichaam relatief tekort aan insuline heeft. Dat kan komen omdat de alvleesklier minder aan gaat maken (wat vaak bij echte ouderdomsdiabetes het geval is), of omdat de cellen gewoon niet meer gevoelig zijn voor insuline en dun steeds meer nodig hebben. Dat is de type 2 die mensen met overgewicht hebben en op dit moment de meest voorkomende soort.
Je kan dat vergelijken met een deur met een slot er op. Insuline opent dat slot normaal gesproken, maar bij diabetes type 2 is dat slot wat verroest en er is dus heel veel geweld (heel veel insuline) nodig voor de deur het begeeft. Niet goed.
Eigenlijk heb je dus binnen de diabetes type 2 weer 2 opties. De ouderdomsdiabetes (die eigenlijk vergelijkbaar is met type 1, met als verschil dat het op latere leeftijd komt. De oorzaak is verminderde insuline-aanmaak in het lichaam) of de overgewicht diabetes (waarbij het lichaam voldoende insuline aan maakt voor een gezond lichaam, maar de cellen meer insuline nodig hebben dan normaal om de deur te kunnen openen)

Dit komt door een teveel aan vetweefsel, voornamelijk buikvet. Dus niet specifiek BMI (om de vraag over de sporter mee te nemen, die heeft geen verhoogd risico, zelfs een verlaagd risico). De sloten op de deuren worden als het ware geblokkeerd door teveel vetweefsel op de deur (de cel).

Bewegen verhoogd de gevoeligheid van het lichaam voor insuline. Niet alleen omdat je er vetweefsel mee verbrand en dus de vetcellen weghaalt die de boel blokkeren, maar ook omdat een lichaam dat gesport heeft meer behoefte heeft aan koolhydraten en daarom van nature meer open staat voor glucose. Dat doet het door insuline te gebruiken.
Krachttraining is daarbij beter (de bodybuilder) dan eeuwigdurende cardio, omdat cardio stress op het lichaam oplevert op een manier die de glucosegevoeligheid weer kan verslechteren.

Diabetes krijg je dus ook niet door suiker eten, maar door ophoping van vetweefsel in het lichaam.

In simpele jip en janneke taal :D

Neej

Re: Suiker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:05

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 19:52

Thanks voor alle reacties!
Heel interresant om verschillende verhalen en info te horen.
Ik vind het lastig om te bepalen wanneer het nou teveel suiker is.
Dit o.a ook omdat ik geen grammetje aankom :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:06

Ik probeer het met steeds minder suiker, maar ik kan echt niet zonder? Ik begin soms te trillen, zweten voel me leeg en kan dan niet meer op mijn benen staan. Ik heb dus ook altijd iets zoets bij me. Ik wil er echt van af, maar zonder brengt mij in gevaarlijke situaties :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:10

Dan kan je beter proberen op gezette tijden wat langzamere koolhydraten te gebruiken.

Suiker levert snel een piek op maar daalt ook weer snel.

En vlak de afkickverschijnselen niet uit.

Wat eet jij normaal op een dag?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:22

FjeLOVER schreef:

Als je wilt aankomen, zou ik het eerst in vet zoeken.
Dus gebruik wat vettere kaas, een beetje meer roomboter op je brood, vleesjus bij de aardappelen etc.

Secredible, dank voor je uitleg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:27

Ik krijg eigenlijk vrij weinig suiker binnen. Ik vind snoep niet lekker, dus die valt af. Verder drink ik alleen water. Ik denk dat ik de meeste suiker haal uit de koekjes die ik tussendoor eet en het bakje ontbijtgranen s' ochtends. Ik merk wel dat ik echt ben afgevallen sinds ik ben gestopt met al die fruitsapjes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:38

moonsparkle schreef:
Ik probeer het met steeds minder suiker, maar ik kan echt niet zonder? Ik begin soms te trillen, zweten voel me leeg en kan dan niet meer op mijn benen staan. Ik heb dus ook altijd iets zoets bij me. Ik wil er echt van af, maar zonder brengt mij in gevaarlijke situaties :(

Dan moet je dus juist geen snelle suikers nemen ;) je voelt je even beter, maar het zorgt dus steeds weer dat je je zo gaat voelen.

Ik heb een tijdje geraffineerde suiker vrij gegeten. Ik was suikerverslaafd en voelde me toen veel beter :P nu let ik er nog wel op, maar neem af en toe ook wel eens wat met suiker. Maar ik eet en drink niet meer zoveel suiker als ik ooit deed.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:40

Lente schreef:
Dan kan je beter proberen op gezette tijden wat langzamere koolhydraten te gebruiken.

In de ochtend cruesli met noten, tussendoor probeer ik soms met fruit als peer, kiwi of mandarijn te doen maar dan tussen 10.30 en 12.30 word ik dus ondanks het fruit toch helemaal flauw tot ik een blokje chocola neem :o in de middag als tussendoor meestal lu crackers en gewoon avond eten, maar tussen de 15.15 crackers en 18 eten red ik het soms ook niet. Ik probeer het echt wel maar dan voelt het dus echt of ik flauw ga vallen en begin helemaal te trillen en zweten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:46

moonsparkle schreef:
Lente schreef:

In de ochtend cruesli met noten, tussendoor probeer ik soms met fruit als peer, kiwi of mandarijn te doen maar dan tussen 10.30 en 12.30 word ik dus ondanks het fruit toch helemaal flauw tot ik een blokje chocola neem :o in de middag als tussendoor meestal lu crackers en gewoon avond eten, maar tussen de 15.15 crackers en 18 eten red ik het soms ook niet. Ik probeer het echt wel maar dan voelt het dus echt of ik flauw ga vallen en begin helemaal te trillen en zweten.

Ga maar eens ontbijten met havermout of gewone droge muesli. Cruesli is gewoon met suiker/honing aan elkaar geplakt :P
Lu crackers zijn een soort van witbrood, een lekker tussendoortje, maar beter neem je een banaan. Zitten ook wel suikers in, maar gecombineerd met vezels.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:46

FjeLOVER schreef:
NatasjavE schreef:
Poeh, ik kan bij vlagen echt een zoetekauw zijn maar zoveel lukt mij echt niet op een dag. Groot gat tussen 1 a 2 repen chocola en een stukje.
Ik werk niet een hele reep naar binnen maar wel meer dan een stukje. :o

Verbaasd mij eigenlijk echt dat de suikerinname veel lager ligt dan ik dacht!

Nu moet je je wel bedenken, dat snoep en chocola niet 'suikerinname' betekent. In wit beschuit, fruit, zogenaamd gezonde energierepen, melk, brood, tomatensaus en woksauzen, pindakaas, sommige chips en nog veel meer producten zitten ook suikers. In de ene natuurlijke, de andere geraffineerde suikers. Zelfs in groenten zitten suikers, al is het in kleine beetjes.

Alle geraffineerde suikers zijn per definitie slecht voor je.

Wanneer jij ontbijt en luncht met brood + hartig beleg, in de avond dineert met 200 Gr groenten, wat vlees en aardappel/pasta/rijst, 2 stuks fruit en 's avonds 8 blokjes chocola eet, zit je al ruim over je suikerbehoefte heen.

Suiker wordt aan alles toegevoegd om je verslaving te prikkelen, aangezien het niet verboden is om mensen verslaafd te maken aan suiker. En mensen eten meer koekjes waar véél suiker inzit, als koekjes die suikerarm zijn bereid.
Zelfs in de Olvarit-potjes voor baby's zit toegevoegde suiker. Daar begint de verslaving al!

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:01

Janine1990 schreef:
FjeLOVER schreef:

Als je wilt aankomen, zou ik het eerst in vet zoeken.
Dus gebruik wat vettere kaas, een beetje meer roomboter op je brood, vleesjus bij de aardappelen etc.

Secredible, dank voor je uitleg!

Naja wil niet aankomen, maar kom geen grammetje aan, dus kan ik ook niet zeggen van "ja kijk hoeveel dikker het maakt dus is het teveel" ofzo.
Zo bedoelde ik het, dankjewel voor je reactie!

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:06

Verbaasd mij eigenlijk echt dat de suikerinname veel lager ligt dan ik dacht![/quote]

Nu moet je je wel bedenken, dat snoep en chocola niet 'suikerinname' betekent. In wit beschuit, fruit, zogenaamd gezonde energierepen, melk, brood, tomatensaus en woksauzen, pindakaas, sommige chips en nog veel meer producten zitten ook suikers. In de ene natuurlijke, de andere geraffineerde suikers. Zelfs in groenten zitten suikers, al is het in kleine beetjes.

Wanneer jij ontbijt en luncht met brood + hartig beleg, in de avond dineert met 200 Gr groenten, wat vlees en aardappel/pasta/rijst, 2 stuks fruit en 's avonds 8 blokjes chocola eet, zit je al ruim over je suikerbehoefte heen.

Suiker wordt aan alles toegevoegd om je verslaving te prikkelen, aangezien het niet verboden is om mensen verslaafd te maken aan suiker. En mensen eten meer koekjes waar véél suiker inzit, als koekjes die suikerarm zijn bereid.
Zelfs in de Olvarit-potjes voor baby's zit toegevoegde suiker. Daar begint de verslaving al![/quote]

Heel interresant bericht dit!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:13

In Olvarit potjes zit gelukkig geen toegevoegde suiker, maar dat is dan ook het enige voor baby's/kinderen waarin geen suiker zit...

In de opvolgmelk zit toegevoegde suiker, in de babykoekjes zit suiker, in speciaal kinderbeleg zit suiker, in pakjes sap zit kilo's suiker.
Het is echt een zoektocht om je kind gezond te eten te geven. Belachelijk eigenlijk. Neem bv soepstengels; neem je gewoon de jumbo eigen merk zit daar geen rommel in; maar ernaast staan speciale woezel&pip soepstengels 'geschikt voor kinderen, minder zout'. Ja, zout zit er ietsiepietsie minder in, echter wel extra veel suiker :?
Gelukkig heb ik nu een merk voor broodbeleg en koekjes waarin er geen suiker is toegevoegd, maar wel enorm duur.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:47

verootjoo schreef:
In Olvarit potjes zit gelukkig geen toegevoegde suiker, maar dat is dan ook het enige voor baby's/kinderen waarin geen suiker zit...

In de opvolgmelk zit toegevoegde suiker, in de babykoekjes zit suiker, in speciaal kinderbeleg zit suiker, in pakjes sap zit kilo's suiker.
Het is echt een zoektocht om je kind gezond te eten te geven. Belachelijk eigenlijk. Neem bv soepstengels; neem je gewoon de jumbo eigen merk zit daar geen rommel in; maar ernaast staan speciale woezel&pip soepstengels 'geschikt voor kinderen, minder zout'. Ja, zout zit er ietsiepietsie minder in, echter wel extra veel suiker :?
Gelukkig heb ik nu een merk voor broodbeleg en koekjes waarin er geen suiker is toegevoegd, maar wel enorm duur.

Maar ja, soepstengels zijn niet veel anders dan witte crackers, dus geef je je kind alsnog khd wv suikers heeel hoog is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:56

Janine1990 schreef:
verootjoo schreef:

Maar ja, soepstengels zijn niet veel anders dan witte crackers, dus geef je je kind alsnog khd wv suikers heeel hoog is.

Ik geef wel volkoren soepstengels :j wij eten hier sowieso geen witbrood, witte crackers oid

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:32

Nachtlampje schreef:
FjeLOVER schreef:

Verbaasd mij eigenlijk echt dat de suikerinname veel lager ligt dan ik dacht!

Zelfs in de Olvarit-potjes voor baby's zit toegevoegde suiker. Daar begint de verslaving al!

Olvarit? In welke dan, net even de site van ah door zitten spitten maar ik zie geen suiker toegevoegd...

Het probleem is dat het woord suiker veel verwarring oproept. Wat versta je onder suikers? Is dat toegevoegde kristalsuiker? Of is dat ook de koolhydraten van mijn sperziebonen vanavond?
Eet gewoon zoveel mogelijk spul recht uit de natuur en zo min mogelijk meuk met 1000ingredienten en dan ben je good to go i.m.o.