Goed gedijen op weinig slaap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Re: Goed gedijen op weinig slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:05

Ben jij dan ook niet fit Arash? of heeft je lichaam duidelijk genoeg aan die paar uren?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:10

Ik herken het wel, ben ook al de 40 een tijdje gepasseerd :D Alleen ik functioneer niet goed op dagen achter elkaar maar 5 à 6 uur slaap :\ Maar komt de laatste jaren echt wel vaker voor dat ik gewoon klaarwakker ben na een uurtje of 6 slaap, terwijl ik vroeger gewoon 10 uur non-stop kon doorslapen.
Heb ook al een poosje het gevoel dat het bij mij iets met hormonen te maken heeft. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:13

Ik heb een (drievoudige) slaapstoornis en slaap gemiddeld zo'n 3 uur per nacht.
En geloof me, dat is veel te weinig op goed op te gedijen...
Ik ben nu onder behandeling bij een slaapneuroloog.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:14

Jaloers! Ik moet echt 8 uur per nacht slapen, en in het weekend 9-10 uur om uitgerust te blijven :O Dat vind ik soms best lastig, ik moet meestal rond 6 uur opstaan 's ochtends.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:14

Met mijn onregelmatige werk slaap ik regelmatig een nacht helemaal niet, soms 2 a 3 uur en de andere dag meer dan 12 uur lang :o
Het verbaasd me hoe goed ik, ondanks al dat onregelmatige geslaap, toch nog kan functioneren := en dan te bedenken dat ik dan na 9,5 uurs-diensten nog naar stal moest en een half jaar lang ook nog dagelijks in de sportschool te vinden was.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:24

Ik slaap meestal tussen de 6 en 8 uur. Moet wel zeggen als ik op mijn werk een zware dag heb gehad, dan gaat om half 10 bij mij het licht uit. Dan ga ik ook lekker mijn bed in. Om half 6 rammelt de wekker weer :D
Mijn vriend heeft een slaap probleem. Bij hem is in september slaapapneu geconstateerd. Maar helaas slaapt hij nog steeds maar een uur of 3. Hij kan niet inslapen en is dus steeds weer wakker. Die zit nog volop in de onderzoeken om te zien hoe dat kan en hoe ze hem daar verder mee kunnen helpen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:37

Ik herken het! Ik ben een lastige slaper, en hoe langer ik de dag ervoor slaap - hoe slechter ik dan de komende nacht slaap. Meer dan 8 uur slapen op een nacht zorgt voor 'problemen', ben dan de hele dag lui en kan dus ook de volgende nacht totaal niet in slaap komen. Gewoonweg te wakker. Ik merk zelf dat ik het beste 'functioneer' op 6-7 uurtjes slaap, al zijn kortere nachten ook niet echt een probleem. Ik ben altijd een beetje jaloers op mensen die altijd en overal kunnen slapen, maar het lijkt me ook onmogelijk vervelend om heel veel slaap nodig te moeten hebben. Je verspilt imo zo je halve dag aan slapen joh, daar heb ik geen tijd voor :D

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 22:06

Die sleepcycle app wil ik ook eens proberen! In mijn hoofd denk ik gewoon dat ik nog steeds 8 à 9 uur nodig heb, benieuwd wat die app er van vindt.

Interessant dat er weinig mensen hetzelfde slaappatroon hebben. Ik merk dat als ik stug blijf liggen, onder het mom van ik heb nog maar 5 uren geslapen, dat ik zelfs het "naliggen" niet meer fijn vind. Krijg rusteloze benen en kan mijn draai niet meer vinden. Ik moet er dan gewoon uit.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:53

En voel je je ook uitgerust en fit dan?
Ik zou het heel fijn vinden om uit bed te kunnen stappen zonder moeite. Maar mijn lijf wil heel lastig uit slaapstand. Ik heb ook wel eens slaapverlammingen. Mijn zintuigen registreren alles, maar mijn lichaam staat 'uit'. Heel gek....

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:06

Kelly_ann schreef:
Ben jij dan ook niet fit Arash? of heeft je lichaam duidelijk genoeg aan die paar uren?

het is begonnen toen mijn ex in nachtdienst ging, automatisch maak je dan nachtdienst mee.. dat is nu meer als een jaar.

ik gebruik morgens nu echt wel koffie om wakker te worden, daarna gaat het een paar uren goed. na die paar uren worden mijn ogen moe en zie ik onduidelijk. ik heb het idee dat ik steeds over mijn slaap heenga, maar dat merk ik zelf niet eens..

nee ik ben niet fit na deze paar uren, het is overduidelijk te weinig.. maar ik slaap erg laat in de nacht in, en als ik maar eens een uurtje vroeger ingeslapen ben dan ben ik om 3 of 4 alweer wakker..

mijn lichaam went zich er nu geloof ik aan maar ik vind het niet fijn en gezond is het al helemaal niet.. ik slaap zelfs middags niet omdat ik wil voorkomen dat ik avonds nog slapen kan.

ik slaap normaal geproken altijd rond de 8 uren, dat is mijn normale ritme, helaas heb ik mijn ritme niet meer..

over slaapverlamming: heb ik 1 keer gehad, wat een angst had ik..

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 23:06

Ik ben inderdaad fris en fruitig als ik mijn bed uitstap. Mijn werk is behoorlijk intensief en dynamisch, maar ik huppel erover.
Toch denk ik wel eens, morgen zal de klap wel komen, maar die komt eigenlijk nooit. :?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:30

Is gewoon kwestie van welk gestel je hebt en wat je gewoon bent.
Ik slaap doorgaans 4u per nacht.

Ik werk van 2u30 's nachts tot 11u in de voormiddag.
Na mijn shift rij ik door naar mijn paarden.
Vervolgens kom ik rond 12u - 12u30 thuis en doe ik mijn honden.
Eventueel slaap ik af en toe dan even max 2 uurtjes in de middag en om 16u sta ik met honden terug bij mijn paarden.

Vervolgens kruip ik 's avonds om 21u onder de wol en val dan meestal rond 22u in slaap om stipt om 1u30 's nachts op te staan om me klaar te maken voor het werk.

Ik doe dit al jaren en heb hier geen last van.
Overigens kan ik mijn rustdagen of verlofdagen prima overschakelen naar een ander ritme (bv 2u 's nachts pas gaan slapen en om 10u opstaan of om 23u gaan slapen en om 10u opstaan).

Mijn lichaam is het gewoon zo.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:36

Het verschilt echt per persoon. Als ik een nacht minder dan 6 uur slaap dan merk ik het gelijk, mijn vriend daarentegen kan gewoon een nacht overslaan of een paar nachten genoeg hebben aan 3 uur slaap. Dan kan hij het in het weekend weer bij bij slapen en is er niks aan de hand. Wij komen in de leeftijd van kinderen ja of nee maar omdat ik dus echt slaap nodig heb ben ik best bang dat ik het niet aan zou kunnen :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:46

Ik slaap gemiddeld 7 uur per nacht denk ik. Sta dagelijks maximaal om 8:00 op. Ik word dan gewoon wakker uit mezelf. Dood irritant want ik ben dan nog wel moe. Helaas heb ik al sinds kleins af aan problemen met slapen. Of ik kom niet in slaap, of ik word 's nachts wakker of ik heb de hele nacht nachtmerries. Daardoor ben ik overdag vaak nog moe. Kan perfect 8uur slapen 's nachts en om 18:00 na een drukke dag mijn ogen niet open kunnen houden.

Nou maak ik wel drukke weken (3 dagen school, 2 stage, 1 werken) en is mijn vrije zondag alsnog een dag waarop ik studeer. Dus vind het ook niet gek dat ik moe ben.