Ik slaap te veel - altijd moe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Women2

Re: Ik slaap te veel - altijd moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:25

Het kan zijn dat je op het 'verkeerde momeent' in je slaapritme wakker wordt.

Slaap bestaat uit een aantal fases en een aantal zijn geschikt om in wakker te worden en anderen niet. Je zou eens wat kunnen spelen met wat korter slapen. Kijken of je daar je ritme in kan ontdekken. Ik wordt zelf na 8 uur slaap heel moeizaam wakker en bijna altijd met hoofdpijn, terwijl na 6 uur slaap sta ik fluitend op.

Kan helpen door daar eens meer over te lezen. Misschien helpt het je wat in je zoektocht

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:25

Shadow0 schreef:
amyyy55 schreef:
Ik werk 66u per week (astage en werk) en slaap zo'n beetje de overige uren. Afgezien van af en toe sporten en paardrijden.

Hoe vervelend ook - daarvan is het misschien gewoon te veel. 66u is veel. Veel mensen kunnen dat niet, of niet langdurig volhouden. Als je lichaam aangeeft dat het meer slaap nodig heeft, dan ben je nu gewoon aan het overbelasten.

Helaas is dat de afgelopen jaren en de komende twee jaar geen optie.
Het varieert altijd tussen de 36-80u per week afhankelijk van de situatie.
Is lastig om een middenweg te vinden...

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 22:30

Bedankt voor jullie tips en reacties ik hoop dat ik niks vergeet maar

-ik ga opnieuw naar de huisarts om een bloedtest en evt slaaptest aan te vragen
-ik heb een wekker met een wektijd tussen half 7 en 7u en hij zou mij moeten wekken op het ideaalste moment in de slaapcyclus maar in de praktijk wekt hij mij gewoon om 7u omdat ikd aarvoor nog te diep slaap (blijkbaar?) de app heet sleepcycle
- ik ga proberen om voor het slapen gaan een boek te lezen ipv telefoon
- mijn fulltime week is 36 uur, op zich werkt dit voor mij wel redelijk omdat ik af en toe thuis kan werken en ik zo laat mag beginnen als ik wil (tussen half 8 en 10u).

@amy 66 uur is wel heel erg veel!!! Als je dan moe bent is dat helemaal niet gek! Is het tijdelijk of moet je dit nog lang volhouden?

Edit toch nog wat vergeten natuurlijk
Ik ben al gehalveerd in medicatie (van 150 naar 75 mg) en wil verder afbouwen. Ik voel me redelijj stabiel en de therapieën de afgelopen jaren hebben me goede handvatten gegeven. Ik was echter voor mijn medicatie ook al wel veel en vaak moe.
Vitamine D tekort klinkt wat onwaarschijnlijk omdat ik wel veel buiten kom, ook overdag.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:39

De zon is voor sommige mensen niet genoeg vitamine d binnen te.krijgen. Ben zelf ook hele dag buiten maar had een zwaar tekort. Zelfs in de zomer.

Ik heb de 25mg nodig om me redelijk te voelen, die combinatie tabletten zit bijna geen vitamine d in.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:55

Ik heb hetzelfde en slik dezelfde medicatie. Maar had ook voor die tijd al veel slaap nodig en was altijd moe..

Wat mij in ieder geval helpt is slapen met een open raam, een wakeup light en als ik wakker ben een half uurtje een lichttherapiebril op in de donkere maanden.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:45

Reusje0504 schreef:
Bedankt voor jullie tips en reacties ik hoop dat ik niks vergeet maar

-ik ga opnieuw naar de huisarts om een bloedtest en evt slaaptest aan te vragen
-ik heb een wekker met een wektijd tussen half 7 en 7u en hij zou mij moeten wekken op het ideaalste moment in de slaapcyclus maar in de praktijk wekt hij mij gewoon om 7u omdat ikd aarvoor nog te diep slaap (blijkbaar?) de app heet sleepcycle
- ik ga proberen om voor het slapen gaan een boek te lezen ipv telefoon
- mijn fulltime week is 36 uur, op zich werkt dit voor mij wel redelijk omdat ik af en toe thuis kan werken en ik zo laat mag beginnen als ik wil (tussen half 8 en 10u).

@amy 66 uur is wel heel erg veel!!! Als je dan moe bent is dat helemaal niet gek! Is het tijdelijk of moet je dit nog lang volhouden?

Dit moet ik waarschijnlijk nog anderhalf jaar volhouden.

Edit toch nog wat vergeten natuurlijk
Ik ben al gehalveerd in medicatie (van 150 naar 75 mg) en wil verder afbouwen. Ik voel me redelijj stabiel en de therapieën de afgelopen jaren hebben me goede handvatten gegeven. Ik was echter voor mijn medicatie ook al wel veel en vaak moe.
Vitamine D tekort klinkt wat onwaarschijnlijk omdat ik wel veel buiten kom, ook overdag.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:02

Het kan zomaar zijn dat je teveel slaapt zelfs en je je daarom zo moe blijft voelen
Ik heb sinds kort een sleeptimer op mijn mobiel gezet
Daar heb ik ingesteld hoe laat ik op moet staan . En die waarschuwt me hoe laat ik naar bed moet gaan om mijn aantal uren slaap te kunnen nemen .
Een volwassene zou genoeg moeten hebben aan ergens tussen de 7 en 9 uren slaap
Met soms een langere uitschieter
Ik mag van mezelf eens per week echt uitslapen en sinds ik rolluiken heb voor de ramen lukt me dat ook .
Heerlijk ...

TS ik zou idd bloed check doen en aan de hand daarvan evt supplementen nemen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:08

Suiker in je voeding kan ook veel slaap/vermoeidheid veroorzaken.
(ook verstopte suikers in voeding)
En de combinatie suiker/melkproducten is dan vaak nog heftiger. (dus ijs, toetjes, etc.)
Als mensen slecht in slaap komen, wordt vaak warme melk met honing geadviseerd. En dat is dus niet voor niets. Suiker wordt slecht afgebroken in je systeem, waardoor een mens zich vermoeider voelt.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 28-03-17 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:08

Ik zelf heb altijd 9 uur slaap nodig, met een week 8 uur slaap ben ik echt moe. Ik studeer nog maar merk dat ik echt enorm veel baat heb bij een vast ritme (11.30u naar bed, 8.30u opstaan). Doordeweeks houd ik me daar aan en dat zorgt ervoor dat ik me overdag fitter voel.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:10

Heb je wel eens een slaaponderzoek laten doen? Soms gebeuren er tijdens je slaap dingen die je niet opmerkt maar waardoor je slechter slaapt en vermoeid wakker wordt.
Je huisarts kan je doorverwijzen naar een slaapcentrum, daar slaap je een nacht met sensoren e.d. aan je lichaam gekoppeld en meten ze verschillende dingen. Ik heb het zelf ook laten doen, maar ben zelf te vaak wakker geworden van de draden waardoor ze van mij te weinig slaapuren hadden om een goede analyse te doen.