Zomertijd afschaffen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:23

hengstveulen schreef:
Hoe kunnen dieren er nu last van hebben? Ze weten toch niet hoe laat het is?

Wie voert ze, laat ze uit, zet ze buiten?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:23

Aan de mensen die voor altijd wintertijd zijn; vinden jullie dat uurtje extra dan niet lekker in de zomer? Ik (en velen) kom pas rond 6-7 uur thuis na werk en als je dan nog even van het weer wilt genieten, is zomertijd echt een uitkomst!
Nog lekker een hapje eten in de zon, een buitenritje maken etc. Kan zo veel dingen bedenken om savonds te doen die echt leuker zijn in het licht dan in het donker :D

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:25

Simbaa schreef:
Aan de mensen die voor altijd wintertijd zijn; vinden jullie dat uurtje extra dan niet lekker in de zomer? Ik (en velen) kom pas rond 6-7 uur thuis na werk en als je dan nog even van het weer wilt genieten, is zomertijd echt een uitkomst!
Nog lekker een hapje eten in de zon, een buitenritje maken etc. Kan zo veel dingen bedenken om savonds te doen die echt leuker zijn in het licht dan in het donker :D

Dat uur extra is best lekker maar weegt niet op tegen elke dag het gevoel hebben dat je een uur te vroeg op moet staan :z

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:30

bruintje123 schreef:
hengstveulen schreef:

Daar heb ik evengoed geen vaste tijden mee.
Dus ook geen last met winter/zomertijd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:31

Simbaa schreef:

Wij werken beide in ploegen, dus dat heeft geen meerwaarde voor ons.

Wel is het zo dat de vroege dienst zo al vroeg genoeg is.
om 4:15 een wekker en om 4:45.

Roosje01

Re: Zomertijd afschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:35

Ik als avond mens heb juist moeite met de omschakeling naar wintertijd.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:38

bruintje123 schreef:
hengstveulen schreef:

Dat kan je toch geleidelijk aanpassen?
Trouwens wij staan in het weekend ook een uur of zelfs 1.5 uur later op dan in de week, en daar doen ze ook niet moeilijk over.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:41

Ik had voorheen dus wel vaste tijden, nu niet meer en dat gaat prima. Dan lijken ze inderdaad minder moeite te hebben.

Maar toen ik nog vaste tijden had en in het weekend later kwam was er toch echt 1 paard die de boel bijna afbrak, die had daar echt moeite mee.
Met wintertijd en dan een uur later komen ook.

De andere zie ik niet zichtbaar moeite hebben, al verras ik er eentje wel steevast dat hij nog ligt als ik eerder ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:51

bruintje123 schreef:
hengstveulen schreef:

Doe je dat dan zo vreselijk regelmatig dat ze hier last van hebben? Bij ons thuis zat er totaal geen lijn in.. Kon zo een uur verschil in zitten, dan merk je dat toch niet?

Idem met slapen.. Niemand slaapt toch altijd exact om dezelfde tijd?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:13

Voor mij mag het altijd zomertijd zijn ! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:36

Geleidelijk invoeren is niet zo makkelijk voor bijvoorbeeld veeboeren, maneges, pensionstallen of mensen die fulltime werken en hun hond daarom op vaste tijdstippen uitlaten. Daarnaast worden er met de invoering van de zomertijd veel meer wilde dieren aangereden omdat de spits dan gelijktijdig met de zonsopgang valt.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:47

Ik ben ervoor om terug te gaan tot de Amsterdamse tijd, in plaats van de huidige Midden-Europese tijd: https://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardtijd . Dat past veel beter bij ons.
De kloktijd loopt dan synchroon met de echte tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:54

Ik moet zeggen dat ik met switchen van zomer- naar wintertijd en andersom er toch vaak ook moeite mee heb, maar echt alleen de eerste week, misschien eerste twee weken.

Je biologische klok past zich echt wel aan als je gewoon op regelmatige tijden gaat slapen, dan verandert je ritme vanzelf.

Ik sta zelf veel lekkerder op als het sochtends licht is, en ben ook zeker productiever als het savonds langer licht is! Merk dat ik in de winter rond een uur of 5/6 al ga inkakken qua productiviteit, terwijl ik in de zomer zo lekker tot 9/10 uur kan doorwerken. :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:03

Liever altijd zomertijd. Ik vertrek toch wel in het donker in de ochtend, dat gevoel dat ik te vroeg op moet is er, ongeacht zomer of winter. Dan liever nog wat licht in de avond!

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:06

geef mij de wintertijd maar. ook omdat dit de oorspronkelijke tijd is.

ik heb gewoon altijd veel moeite met de omschakeling en dat echt een paar weken.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:09

AnnaB schreef:
Ik houd van de zomer(tijd), dus wat mij betreft schaffen we die zeker niet af. Het is toch heerlijk dat je meer uit je dag kunt halen doordat het langer licht is. Die donker dagen in de winter vind ik vreselijk.

Voor de mensen die moeilijk opstaan: ik sta juist 10x makkelijker op in de zomer omdat het dan niet meer zo pikkedonker is als in de winter. De winter gaat juist tegen mijn biologische klok in (het is donker, dus moet je slapen; dus dan sta ik moeilijk op en ben ik vroeger moe). En dan ben ik daarnaast 's avonds ook nog eens actiever/productiever in de zomertijd.

Helemaal mee eens. :D

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:13

Zomertijd prima, maar niet het hele jaar, dan moet ik s winters in het donker naar school. In de wintertijd kan het precies: net licht als ik naar school ga, als ik naar huis ga begint het te schemeren. Houden zo. :D

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:14

Zomertijd prima, maar niet het hele jaar, dan moet ik s winters in het donker naar school. In de wintertijd kan het precies: net licht als ik naar school ga, als ik naar huis ga begint het te schemeren. Houden zo. :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:34

Relaxed schreef:
Doe je dat dan zo vreselijk regelmatig dat ze hier last van hebben? Bij ons thuis zat er totaal geen lijn in.. Kon zo een uur verschil in zitten, dan merk je dat toch niet?

Idem met slapen.. Niemand slaapt toch altijd exact om dezelfde tijd?

Vreselijk regelmatig niet. Gewoon dezelfde tijd wel.
Ik denk dat op veel plaatsen dat om dezelfde tijd gaat.
Toen ik nog de dienst had dat ik om 7 uur moest beginnen was dat dus vijf dagen van de week hetzelfde ritme.
En ook in de avond gingen we dan im half 11 af voeren en slapen.
Alleen in het weekend was de ochtend later.
En we hadden toen een paard die de stal zo wat afbrak. Dat deed hij trouwens bij elke verandering.
Dus ook als de wintertijd in ging.
Zomertijd niet omdat we hem dan verraste met een uur eerder.
En dat zullen vast meer dieren hebben.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:38

Hier een voorstander voor zomertijd. Merk dat ik nu al om 6 uur wakker ben en om 10 uur in slaap val, dus zal wel een soort zomertijd wekker hebben. ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:50

De "wintertijd" is de echte tijd de zomertijd is dat uurtje extra.
Wat mij betreft houden we het gewoon bij de wintertijd.
Ik vind het vreselijk, het duurt echt een poos voor ik er aan gewend ben en dan weer terug 8)7
Het was bedoeld als energiebesparingsmaatregel maar daar lijkt helemaal geen bewijs voor te zijn dat het ook echt zo is.
Maar als ik jullie argumenten lees dan denk ik goh zo had ik het nog niet bekeken en daar zit ook wel wat in.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:51

hengstveulen schreef:

Onze melkgeiten hebben er wel degelijk last van.
Geiten zijn vrij autistische dieren, en ineens worden ze op een (voor hun) andere tijd gemolken, andere tijd gevoerd.

Ik zelf kan er ook niet goed tegen, ben toch altijd even flink van slag.
Van mij mogen ze het ook afschaffen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:29

Renske_W schreef:
Onze melkgeiten hebben er wel degelijk last van.
Geiten zijn vrij autistische dieren, en ineens worden ze op een (voor hun) andere tijd gemolken, andere tijd gevoerd.

Ik zelf kan er ook niet goed tegen, ben toch altijd even flink van slag.
Van mij mogen ze het ook afschaffen.

Mijn opa begon 2 weken voor de omschakeling (of 1 week ervoor en 1 week erna) elke 2 dagen 5 minuten eerder/later melken.
Dan ben je met 2 weken 1 uur omgeschakeld zonder al teveel gedoe.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:36

Ik houd erg van de lange lichte zomeravonden, maar het omschakelen in maart is wel even een "dingetje"
:brr: :O .
Maar na uiterlijk twee weken lukt het wel weer.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:48

Ik vind het erg bijzonder om te lezen dat sommige mensen zo van slag kunnen zijn door een uurtje tijdsverschil. Wat gebeurd er als jullie op vakantie gaan waar er een 5+ uurs tijdsverschil is? Ik probeer zo min mogelijk op 'de tijd' te leven maar gewoon op wat mijn lichaam aangeeft, dus ik heb totaal geen moeite met zomer/winter tijd. Als avondmens vind ik dat ene uurtje in de avond juist heeeerlijk! :D