Het wordt steeds erger...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 00:39

Ik weet dat het niet over gaat. Dat nog iets erbij teveel wordt kan ik me ook goed voorstellen! Als die oefeningen goed helpen zou ik daar inderdaad meer mee bezig gaan. Fijn dat je wel nog mee kunt naar de rolschaatsclub als je er mee stopt, dan heb je het sociale gedeelte tenminste nog wel :)

Ik vind wel dat je erg makkelijk oordeelt over het pijnstiller gebruik. Jij kunt de pijn en pijngrens van een ander niet voelen dus je kunt ook niet oordelen of iemand snel iets slikt en al zou dat zo zijn dan is dat hun goed recht. Die 'troep' kan een leven enorm (positief) beïnvloeden dus daar mag je ook gewoon voor kiezen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 00:44

Vanuit je op kreeg ik in ieder geval niet gevoel dat je daar genoeg aan had... :)

Nog steeds vind ik je kijk erop bijzonder :) als ik iets geleerd heb van sinds ik eds heb is dat pijn in zoveel gradaties voorkomt, ook in een groep mensen met dezelfde diagnose.. je gaat gelukkig zelf over wat je lijf ingaat, maar je kan moeilijk over andere oordelen of die snel ernaar grijpen :)

hwn

Re: Het wordt steeds erger...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 07:46

Hangt ervan af of de pijn eigenlijk ontstekingspijn is of niet. Paracetamol ben ik absoluut geen voorstander van, behalve bij koorts. Voor de rest doet het niets behalve symptomen onderdrukken en je lever belasten (ik vermoed dat daarvan die migraine kan komen waarvoor ze soms waarschuwen). Mocht het effectief onstekingspijn zijn, heb je ook veilige pijnstillers van de tweede generatie, de zgn. "Cox 2-remmers". In België heb je bijv. Mobic, Celexocib,... weet niet wat er in Nederland is.

Maar je zou ook kunnen kijken in het natuurlijke segment. Duivelsklauw en kurkuma bijvoorbeeld zijn ook resp. pijnstillend en ontstekingsremmend. Ik denk dat kurkuma de veiligste van de 2 is. Of anders een pijnstillende zalf/gel smeren? Je hebt er op natuurlijke basis, en je hebt ook de diclofenac-gel bijvoorbeeld.

Heb trouwens ook hypermobiliteit, maar denk ik in een lichte vorm. Heb altijd wel wat pijntjes, maar zodra ik iets om handen heb, voel ik het niet meer. Het enige wat ik wel nog heb, is dat ik me uit luiheid soms niet ga verplaatsen om ergens bij te kunnen. Kom ik dan 2 cm te kort, dan rek ik me uit tot het wel lukt, en dan durf ik me ook wel es te bezeren. Bij mij is het wel erg verminderd door te gaan hardlopen, maar ik zie dat je dat al doet. Vroeger liep ik ongeveer om de 3 maand bij de fysio / manueel therapeut omdat mijn bekken verkeerd (scheef) stond, nu kan ik het met een simpele heupbeweging zelf losmaken.

Ik denk trouwens dat het ook belangrijk is om je grenzen aan te voelen en er niet op wilskracht overheen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 08:10

AlwaysH schreef:
Aan medicijnen ga ik echt niet weer beginnen. Het heeft nooit geholpen. De training wel.

Ik vraag me altijd af waarom mensen zo snel naar pijnstillend grijpen. :o

Niet te snel oordelen he.. na inmiddels bijna 9 jaar met pijnaanvallen en tig vormen van fysio ben ik aan zware pijnstillers ja. Omdat ik m'n leven niet in het teken van die poedersuiker wil laten staan (net als Gianti EDS) en pijnbestrijding ervoor zorgt dat ik dat gevecht niet aan hoef te gaan, maar gewoon in de basis nog dingen kan doen en m'n lijf tijd geef om uit te rusten (want ik ben nu zoveel meer uitgerust als ik wakker word omdat mijn lijf 's nachts niet meer die pijn hoeft te verwerken en ik gewoon ontspannen kan liggen). Daarentegen vraag ik me af waarom mensen het zich zo moeilijk maken; ja, je hebt pijn. Erover typen zorgt er dus niet voor dat het over gaat. Je sporten en fysio zo te lezen dus ook niet, want je hebt weer pijn. Wat is er dan mis om de geneeskunde af en toe een handje te helpen zodat jij aan rust toekomt?

Ik kan je per pb best mijn ervaringen met pijnbestrijding toesturen en nee, ik ben geen pijnstiller junk en ook niet verslaafd dus het is niet dat je ervan afhankelijk bent, maar mijn leven voor en na is wel compleet veranderd en ik ga absoluut niet meer terug naar pijn. Ik snap dus ook niet dat een ander dat zich aan doet. Je wordt niet aan je lot overgelaten met een pot pijnstillers he, er wordt echt wel heel secuur gekeken naar je pijnklachen en de mate ervan.
Edit; lees nu dat je het allemaal troep vind. Nouja tot over 8 jaar dan maar. Ik neem weer m'n pilletje troep; dan kan ik weer bewegen. Lekker :D

Edit; het kan wellicht wat cru en hard overkomen, maar voor iemand die om begrip vraagt en voor het begrip bedankt, toon je wel erg weinig begrip voor degenen die wél voor pijnstilling kiezen. En dáár kan ik dan weer absoluut geen begrip voor opbrengen; we zitten allemaal in hetzelfde schuitje, je wil begrip voor jouw manier (geen medicatie wel trainen) maar toont geen begrip voor een andere manier (geen of verminderd trainen maar wel medicatie) door het troep te noemen en het 'snel naar medicijnen grijpen' te noemen. Je weet de reis toch niet die sommigen van ons hebben afgelegd naar die medicatie?
Dat het voor jou niks is; prima. Dat kun je ook respectvol uitleggen. Ik noem het trainen wat jij doet ook geen bullshit omdat spieren trainen of fysio voor mij toevallig niet werkt. Als je begrip en steun verwacht, ook door het enkel maar even van je af te typen, verwacht ik minstens respectvol reageren naar de mens. En dat is niet iets klakkeloos troep en snel noemen, want zoals je hier alleen in dit topic al ziet; er zijn er meer die jouw gevecht hebben gehad, sommige al veel langer en wellicht heftiger dan jij.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 09:08

@Rachelle, voel je absoluut niet aangesproken hoor. Ik heb het eigenlijk meer over bijvoorbeeld klasgenoten die bij hoofdpijn naar de paracetamol grijpen.
Waarom ik het troep vind? Omdat ik nooit opeens pijnvrij kam bewegen als ik aan de medicatie zit.
Ik denk dat je nog even moet lezen, want de fysio zorgt er dus wel voor dat het verlicht wordt en op een goeie manier sporten ook.
Edit; ik vind het eigenlijk best wel vreemd dat mensen zich zo aangevallen voelen omdat ik geen chemische, rare middelen in mijn lijf wil hebben als het op een natuurlijkere manier kan worden opgelost. Als het niet meer zou helpen ga ik overleggen met iemand die er meer verstand van heeft en kom ik misschien wel op een pijnstiller uit.

@hwn, dankjewel! Ik zal me nog eens wat meer in die natuurlijkere producten verdiepen.

@Gianti, zoals ik hierboven al zei heb ik het niet over mensen die niet pijnlijk kunnen leven als ze geen pijnstilling innemen. Ik heb het over (vooral leeftijdsgenoten) mensen die bij spierpijn, normale hoofdpijn, etc, etc, naar de ibuprofen en de paracetamol grijpen. :)
Ik heb daar zeker wel genoeg aan, maar het probleem is dat ik dat hele schema nu niet meer doe.
Binnenkort ga ik even met mijn personal trainer praten (zijn zus is mijn trainster met kunstrolschaatsen dus hij wist al dat het daar erger van wordt) en hoop ik dat hij mij een schema mee geeft.

@melody, ja inderdaad. Dat sociale is het enige wat ik niet wil missen. Er is zoveel veranderd aan de lessen en ik durf echt niet meer op wedstrijd, dus zoveel lol is het niet meer voor me.
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 12-03-17 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:12

AlwaysH; fijn dat je nu dan de nuance een beetje erin brengt, al blijf ik erbij dat ook mensen met een 'gewone hoofdpijn' best dat paracetamolletje mogen nemen.

En dat je niet 'ineens' pijnvrij kan bewegen na een paracetamol; nogal wiedus, het is paracetamol, geen dikke morfinepil. Paracetamol zorgt bij mij ook niet voor pijnvrij bewegen hoor. Als je die illusie hebt moet je iets meer van diverse soorten pijnstillers af gaan weten.
Toch adviseer ik je dus om je eens goed te gaan verdiepen in pijnbestrijding. Simpelweg omdat er meer is dan paracetamol en ibuprofen. Maar zoals ik al zei dat komt misschien over een jaar of 8, of helemaal niet. Tel dan je zegeningen maar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:16

Je wordt trouwens niet aangevallen omdat je geen medicijnen wil, maar wel vanwege de manier waarop je het verwoord en de onwetendheid erin.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 09:24

@Gast3289, in dit geval ken ik deze kinderen natuurlijk. Een daarvan pakt echt bij het minimale naar medicatie en daar ben ik het dan weer niet mee eens.

Ik citeer even "het is een paracetamol, geen dikke morfinepil." want ik had toendertijd een heuse medicatie waarvan ik echt geen idee heb welke het nou was. Dit heb ik weken geslikt voordat ik naar de fysio ging. Ook wil ik die dikke morfine niet slikken. Nu zou jij jezelf wel een facepalm geven en denken: "wat wil ze nou" maar zoals ik zei wil ik die medicatie niet als eerste redmiddel bemachtigen.
Bedankt voor je reactie, ik sta vast bij mijn eigen pijnstilling die de vorige keer erg goed werkte! :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:52

Anoniem schreef:
Je wordt trouwens niet aangevallen omdat je geen medicijnen wil, maar wel vanwege de manier waarop je het verwoord en de onwetendheid erin.

Dit.

Het kwam bij mij echt over als geen pijnstillers willen slikken maar wel klagen over de klachten.
Prima als je het niet wil...het is jou lijf en jou leven.

Paracetamol kun je rustig slikken als je hoofdpijn hebt, niks mis mee.
Ik neem het al 15 jaar, 2 tot 4 op een dag.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:18

Anoniem schreef:

:j

hwn schreef:
Hangt ervan af of de pijn eigenlijk ontstekingspijn is of niet. Paracetamol ben ik absoluut geen voorstander van, behalve bij koorts. Voor de rest doet het niets behalve symptomen onderdrukken en je lever belasten (ik vermoed dat daarvan die migraine kan komen waarvoor ze soms waarschuwen). Mocht het effectief onstekingspijn zijn, heb je ook veilige pijnstillers van de tweede generatie, de zgn. "Cox 2-remmers". In België heb je bijv. Mobic, Celexocib,... weet niet wat er in Nederland is.

het fijnste van paracetamol is dat het andere pijnstillers versterkt, en zolang je lever ' gezond' is, heeft de belasting geen gevolgen, mits je niet over de max dosis heen gaat. tweede generatie? op welke manier bedoel je die, want het is geen tweede generatie in groep van paracetamol, bedoel je die in NSAID groep, groep van klassiek COX remmer vs Cox-2 remmers.

en voor iemand kan 'gewoon hoofdpijn' ook enorm belemmerd zijn en als heftig ervaren worden.. hoe erg pijn overkomt wordt ook bepaald door je 'referentie kader'

en top als gewoon zonder kan, hopelijk blijft dat vooral zo met training :) niemand wil dat je ' gewoon maar' wat neemt, alleen ik (in ieder geval) las je topic als met een ander intentie :)
Laatst bijgewerkt door Gianti op 12-03-17 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:24

Goed dat je het eerst ergens anders probeerd te vinden TS!

Always, je kunt ook het dure PEA proberen (wel degene met keurmerk, en ja die zijn duur) of wiet-oliën.

Wat doe je er verder aan? Bijv bindweefselmassages, voeding etc?

En wellicht (sowieso als oriëntatie) is het fijn om naar een pijnpoli te gaan.

Ik wens je heel veel sterkte!

http://www.neuropathie.nu/2015/10/20151 ... en-info4u/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:54

Cowgirl schreef:
Anoniem schreef:

Dit.

Het kwam bij mij echt over als geen pijnstillers willen slikken maar wel klagen over de klachten.
Prima als je het niet wil...het is jou lijf en jou leven.

Paracetamol kun je rustig slikken als je hoofdpijn hebt, niks mis mee.
Ik neem het al 15 jaar, 2 tot 4 op een dag.

Dit idee kreeg (krijg) ik ook een beetje. Jammer dat je zo neerbuigend doet over mensen die wél pijnbestrijding gebruiken, bv paracetamol bij hoofdpijn. Leuk dat jij (jezelf) sterk genoeg bent(/vindt) om geen paracetamol te gebruiken in zo'n situatie, maar er zijn ook mensen die het echt nodig hebben. Ik heb zelf dagelijks hoofdpijn, de ene keer erger dan de ander. Ook ben ik minimaal wekelijks ziek (en ja dat is heel veel en ook ontzettend vervelend) waardoor ik maar 1 a 2 goede dagen per week heb. Dat is niet genoeg om te blijven functioneren. Mag ik dan niet naar een paracetamol grijpen zodat ik de dag normaal door kom?

Het is heel fijn voor jou dat je nu nog zonder pijnstillers kunt (en dat meen ik) maar zweer ze alsjeblieft niet te snel af ;).

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:58

AlwaysH schreef:
Ik citeer even "het is een paracetamol, geen dikke morfinepil." want ik had toendertijd een heuse medicatie waarvan ik echt geen idee heb welke het nou was. Dit heb ik weken geslikt voordat ik naar de fysio ging. Ook wil ik die dikke morfine niet slikken.

Besef wel dat er tussen paracetamol en morfine nog heel veel zit.

Zelf heb ik in de afgelopen 3 jaar voornamelijk tramadol, gabapentine, lyrica, zydol, methadon, en ja; morfine (in de vorm van zowel pillen als spuiten en infuus). Ik zou toch even kijken of de pijnpoli niet iets voor je is, het is niet zo dat ze je pillen geven en je dan meteen naar huis sturen, er is nog veel meer mogelijk dan medicijnen om pijn te bestrijden.

Verder, als je klasgenoten hoofdpijn hebben mogen ze gewoon paracetamol pakken, dat is hun goed recht. Iedereen ervaart pijn anders, jij hebt het recht niet daar over te oordelen :)

Zie hierboven wietolie staan, dat kan ook wel wat zijn!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:05

Ik ben dan wel niet hypermobiel maar heb door diverse rug operatie's wel dagelijks pijn aan mijn rug. Snel last van mijn heupen etc. Met alles wat ik doe moet ik rekening houden, en moet het vaak daarna bezuren.
Maar ik pak ook maar zeer weinig pijnstillers, puur omdat ik dat ook weer moet bezuren. Of ik nu wel of geen maagbeschermer gebruik, ik krijg toch altijd last van mijn maag en darmen ervan.
En ik pas ervoor om naast mijn "klachten" (want die verdwijnen toch niet helemaal met pijnstilling) ook nog eens kotsmisselijk, maagkrampen, en als ik pech heb ook nog diarree te hebben.
Ik moet echt erg last hebben wil ik eens wat innemen voor het slapen gaan. Dus ik snap wat dat betreft TS heel goed

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:05

Ik ben ook hypermobiel en de huisarts heeft ook gezegd dat hij het vermoeden van fibromyalgie heeft.
Hij wilde me daarop doorsturen maar dat wilde ik zelf niet. Wat heb je daar aan was mijn reactie.

Dat wil zeggen ik heb ook altijd pijn. Vooral bij mijn rechterheup en onderrug.
Als ik uit mijn bed kom of even gezeten heb loop ik de eerste 10 passen half strompelend, later gaat dat beter. Niet dat de pijn dan weg is, maar dat is meer gewenning.
Ook nek en schouders zitten altijd vast. En ook altijd pijn in de knokkels van mijn handen.
Zo hoef ik geen 3 meter hard te lopen dan knal ik door mijn enkels of mijn knieën.
Mijn schouder is al een paar keer geopereerd om de boel vast te zetten.

Ondertussen heb ik van alles geprobeerd, regulier als niet regulier.
En waar ze dan bij de eerste afspraak zeggen, ja hoor ik kan je helpen, beginnen ze allemaal af te halen als ik elke week weer terug kom dat alles weer vast zit was los moet zijn en wat vast moet net zo los is :P

Pijn medicatie neem ik ook niet. Ik ben bang dat ik dan door de jaren heen steeds meer moet gaan gebruiken. Voor mijn gevoel is dan het einde zoek.
Ik merk dan ook wel dat ik een hoge pijngrens heb.
Want bij de schouderoperatie waar werd gesproken over een zeer pijnlijke operatie heb ik niet alle pijnstillers op die ik meegekregen had. Ik had geen pijn vond ik. Het was in ieder geval minder pijn als voor de operatie.

Het enige waar ik wel voor neem is voor migraine, het is dat de tijdsduur er niet mee overeenkomt, toch heeft de neuroloog het clusterhoofdpijn genoemd. Maar die kan geen 3 dagen duren. Dus toch de noemer migraine.

Dus ja ts, ik begrijp je wel dat je niet zomaar pijnstillers voor de rest van je leven wilt nemen.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:22

Wat ik me trouwens afvraag, helpt hardlopen jou? Ik krijg dan namelijk echt heel snel last van mijn knieën en mijn orthopeed heeft het in eerste instantie ook afgeraden (mijn hypermobiliteit uit zich vooral in mijn voeten, ik sta enorm naar binnen en zonder orthopedisch schoeisel kan ik niet pijnvrij een paar kilometer lopen). Dus ben wel benieuwd wat jou ervaringen ermee zijn :j

En wat betreft de pijnstilling: ik heb ook zo'n huisarts. Ben ik gevallen met paardrijden en last van mijn heup, hop ga maar 6 paracetamols op een dag slikken. Ja daag. Ik snap je helemaal, eerst zonder medicijnen proberen en op een belangrijke dag oid of als je er heel veel last van hebt, pijnstilling slikken. Het moeilijke is ook, er is niet echt per se medicatie voor, alleen pijnstilling en dat levert in mijn geval bijvoorbeeld ook te veel risico op overbelasting ed op. Behalve je spieren goed trainen, kun je er niet zoveel tegen doen...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 13:41

Ik krijg nooit echt last van mijn knieën, dus nee, dat is niet belastend. Ren overigens per keer maar rond de drie km hard.

Ik vind het wel prettig dat ik niet als enige zo over de pijnstilling denk.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:56

Ohh oké. Ja, ik ben namelijk een beetje zoekende naar andere sportieve activiteiten dan die ik nu doe en waarmee ik mijn spieren goed train ed. Dus was benieuwd naar ervaringen :)

Ik ben daar ook wel blij mee ja haha. Ik ben niet tegen medicatie, maar van huis uit heb ik wel altijd meegekregen: probeer eerst maar zonder en dat is ook hoe ik erin sta.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 19:35

Inderdaad. Ik begrijp het heel erg goed als je niet pijnvrij kan leven. Maar ik kan het wel verminderen op deze manier! :)

Hardlopen zou ik je niet aanraden dan. Al moet je je knieën sterker maken; niet op die manier.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:06

Paracetamol is vrij onschuldig en prima te gebruiken bij mildere pijn en bij hoofdpijn. Niets mis mee. Ik ben ook niet zo'n pillenslikker maar ik moet wel helaas.

Gek genoeg pak ik eerder paracetamol bij hoofdpijn dan bij andere pijnen. Snap heel goed dat je klasgenoten dat ook pakken. Waarom hoofdpijn hebben als paracetamol dat kan verlichten/wegnemen.

Zelf moet ik daarnaast Tramadol en ontstekingsremmers slikken. Mijn maag is niet zo best dus slik ik ook maagbescherming.

Dan nog reuma medicatie. Had dit ook niet als wens maar soms ontkom je er niet aan.

Live and let live. Balen voor jou dat je zo'n last hebt. Snap heel goed dat je soms even je ei kwijt moet want iedereen die blijvende (chronische) klachten heeft, heeft soms een baaldag.

Baal dus stiekem nu een beetje met je mee :(:)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 23:17

Vervelend Percy. Zelf neem ik niet zo snel iets tegen hoofdpijn in, heb nooit het gevoel dat het echt werkt. Al slik ik eerder iets tegen hoofdpijn dan tegen buikpijn.