Mensen met chronische rugproblemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:24

Ik heb op zich een prima rug, geen scheefgroei of hernia's maar ben hypermobiel, dus niet onbekend met dingen als spit en andere toestanden. Wat mij helpt is om, als ik weer eens een onmogelijke beweging heb gemaakt of verkeerd heb gezeten, mijn rug als het ware te resetten. Ik ga dan hangen aan een soort van rekstok en laat langzaam mijn gewicht mijn ruggegraat weer in de juiste positie duwen. Als ik bijvoorbeeld een dove arm heb, dan voel ik na het rekken weer tintelingen en het bloed terugstromen. Daarna ff 5 minuten languit liggen en ik ben er weer. Verder laat ik me door een fysio/manueel "onderhouden" eens in de anderhalve maand.

sanne1992

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:34

Hier chronische pijn na 2 valpartijen.
Lichamelijk helemaal in orde (behalve mijn handen, daar heb ik ziekte van Raynaud), maar de signalen worden bij mij verkeerd doorgegeven, waardoor ik bijv. een plooi in mijn broek al ervaar als erge pijn.
Zit bij mij in alle gewrichten. Voor mijn rug helpt het vaak wel om een warme kruik er tegen aan te leggen, of warme douche. Verder kraakt het meeste wel bij mij. Doe ik het niet zelf, dan gebeurt het wel als ik loop of ga zitten bijv.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:37

Hier ook :j Niet zo ernstig als sommige hier gelukkig zeg! :oo
Jeetje, komen hier echt hele vervelende dingen langs. Sterkte iedereen!

Bij mij is m'n rug altijd al een zwakke plek geweest. Toen ik een jaar of 19/20 was was ik er wel redelijk overheen "gegroeid", echter na een auto ongeluk in 2014 is het weer helemaal terug. Het is wel elke keer op en af hoor, kan rustig weken, soms wel maanden geen last hebben en dan ineens weer heel erg.
Op het moment ook al bijna 2 jaar een ernstige blessure en operatie aan m'n hielbeen en achillespees waardoor ik heel slecht loop, en door compenseren in de rest van m'n lijf ook weer ontzettend last van m'n rug helaas. -O-

Ik ga elke 3 maanden naar de chiropractor en kom op het moment 2x per week bij de fysio voor m'n voet, die is wel zo lief om m'n rug af en toe ook even mee te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:13

sanne1992 schreef:
Lichamelijk helemaal in orde (behalve mijn handen, daar heb ik ziekte van Raynaud), maar de signalen worden bij mij verkeerd doorgegeven, waardoor ik bijv. een plooi in mijn broek al ervaar als erge pijn.
Zit bij mij in alle gewrichten. Voor mijn rug helpt het vaak wel om een warme kruik er tegen aan te leggen, of warme douche. Verder kraakt het meeste wel bij mij. Doe ik het niet zelf, dan gebeurt het wel als ik loop of ga zitten bijv.

Kan hier echt niks aan gedaan worden? Lijkt me wel heel naar zeg. Ik heb het alleen met mn heupen, maar dat komt denk ik doordat mijn heupen bbehoorlijk uitsteken en ik slaap veel op mn zij. Dus standaard een doof gevoel op beide heupen, das best wel eens naar.

Schrok net trouwens ook, heb rap de manueel gebeld, want ik was wat aan t zoeken, en had daarbij mn hoofd omlaag, en ik kon m amper vasthouden. Had dus krachtverlies in mn nek.. Nu heb ik dat vaker gehad, maar is wel een naar gevoel.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:57

Hier nog een. Ik heb slijtage aan de tussenwervels in mijn onderrug, daarnaast is mijn linker been zeker 2 cm korter dan rechts, hierdoor een vergroeide wervelkolom. In 2010 een whiplash opgelopen die chronisch is. Lang lopen kan ik eigenlijk niet, dan geeft mijn rug het letterlijk op en dan verga ik van de pijn. Paardrijden is een tijdje pijnlijk geweest en dan met name de draf. Onverwachte bewegingen kan ik niet maken zonder dat er en zenuw klem schiet. Ik heb er redelijk mee leren leven omdat er niks aan te doen is. Op echt slechte dagen neem ik tramadol.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:05

Ik heb door een aantal fracturen vrij ernstige, blijvende rug problemen. Ik moet daar ook morfine voor gebruiken iedere dag. Het hoe of wat zet ik liever niet zo op het internet, je mag me wel een PB sturen als je meer info wilt over revalidatie trajecten en wat er precies is.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:06

Joolien schreef:
sanne1992 schreef:

Kan hier echt niks aan gedaan worden? Lijkt me wel heel naar zeg. Ik heb het alleen met mn heupen, maar dat komt denk ik doordat mijn heupen bbehoorlijk uitsteken en ik slaap veel op mn zij. Dus standaard een doof gevoel op beide heupen, das best wel eens naar.

Schrok net trouwens ook, heb rap de manueel gebeld, want ik was wat aan t zoeken, en had daarbij mn hoofd omlaag, en ik kon m amper vasthouden. Had dus krachtverlies in mn nek.. Nu heb ik dat vaker gehad, maar is wel een naar gevoel.

Oei dat klinkt ook niet fijn. Ik ben nu een therapie gestart waarin we gaan proberen om de signalen weer normaal door te laten komen. Hopelijk werkt dit, want inmiddels al ruim 2 jaar verder. Terwijl al het letsel die er is geweest tussen de 3 en 6 maanden weg was. Of te wel, loop al ruim ander half jaar met pijn voor iets wat er niet meer is.

Jeetje Essxan, dat is ook niet niks. Ik heb ook een paar weken (na mijn val) tramadol gehad, maar dat is echt wel heftig spul. Ook dat er niks aan te doen is, heb je ook aangepaste schoenen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:05

Ik meld me ook. Ben al een paar weken aan het speuren op internet naar een osteopaat of chiropractor, maar vind het moeilijk een goede keuze te maken.

Ik heb vier kapotte wervels na een gebroken rug waar ik onlangs pas achter kwam. De EHBO scheepte me 9 jaar geleden af met een doosje paracetamol en vond het niet nodig verder foto's te maken, want ik kwam tenslotte binnen lopen. :+

Inmiddels staat alles scheef en doet alles zeer. Zowel mijn gewrichten zoals rug, nek, bekken, heupen als de spieren die het op moeten vangen. Daarbij heb ik ook last van veel zenuwpijn, spasmes, kramp en korte uitval van mijn spieren. Dat laatste uit zich in vallen, van alles uit je handen laten vallen of zelfs hetgeen je in je handen hebt weggooien.

Alle therapie wat ik tot nu toe heb gehad heeft niet veel geholpen. Ik zou het liefst naar een chiro of osteo willen in de hoop dat die de boel weer wat beweeglijker maakt maar ik vind het ook eng en weet niet wie ik dat toe durf te vertrouwen. Nadat de fundering dan weer wat rechter staat zou ik wel iets van dry needling willen proberen.

De dokter schrijft uiteraard fysio voor maar ik heb geen zin meer in maanden lang 2x per week oefeningen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:57

Als je bereid bent om een klein stukje te reizen dan weet ik dus echt een enorm goede osteo in Wageningen. PB maar als je interesse hebt, maar zorg wel dat je dan iemand hebt die je "laat" rijden terug naar huis. En hij zegt het ook eerlijk als hij niks voor je kan doen.

In ieder geval heel veel sterkte allemaal, komen echt nare dingen langs inderdaad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:59

Joolien schreef:
Zo Laura, dat ziet er wel serieus uit zeg. Wist niet dat het zo erg kon zijn.
Ik zal eens kijken, volgens mij heb ik ergens ook nog de foto's van mijn rug op cd-rom :P

Girlygirl, dat klinkt ook heftig.

Quir, kunnen ze de boel niet vast zetten ofzo? Klinkt wel pijnlijk zeg.

Pol, herkenbaar is dat. Die stabiliteit is belangrijk, gelukkig is paardrijden ook goed, want ik was eerst juist bang dat ik moest stoppen.

Elisa, wat balen dat je niet meer kunt rijden zeg. wietolie heb je dus wel baat bij? Een vriendin zei dat gisteren ook nog tegen me.

Janine, ik had rond mijn 20e ook veel knieklachten. Echt een hele nare pijn, vooral in mn linkerknie. Bleek dus dat ook dit een reactie was vanuit de rug. Sinds mijn rug wordt behandeld, heb ik geen last meer van mn knie.

Toen ik in bed ging liggen, kreeg ik weer een zeurend zeer been, echt de zenuwen, meeste pijn in mn kuit. Met pijnstiller was t wel te doen. Vrder heb ik er geen last van, dus alleen als ik ga liggen. Vreemd. Ik ga eerst even naar de manueel, gaat het daarmee niet weg, dan wil ik uiteraard een doorverwijzing naar t ziekenhuis. Moet je dan naar de neuroloog?

Ja de CBD olie haalt echt de scherpe randjes weg..{is trouwens wel iets anders dan wietolie, want wietolie is THC olie en dat werkt ook goed tegen pijn maar is niet legaal en heeft ook andere "side effects" en ja, niet meer kunnen rijden is vreselijk maarja. ;(

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:21

Meld. Sinds auto ongeluk toen ik 23/24 was (niet mijn schuld, maar ja, wat Koop je daarvoor?) rugpatient. Door het remmen, schrap zetten en de klap is de boel scheef geschoten en beschadigd.

3 hernia operaties gehad in 13 maanden tijd, laatste nu bijna 12 jaar leden, ben nu 38. Sindsdien uitval aan mijn rechterbeen met elke dag de hele dag pijn. Soms slechts irritant, soms bijna niet uit te houden. Het vreet in ieder geval energie. Ik heb heel veel kramp ook, zenuwpijn van mijn kont tot onder mijn voet schiet de boel dan vast. Om te gillen. Plus je rust niet fijn uit als dat meerdere keren per nacht gebeurt... Niks aan te doen, zenuw is kapot. Als ik moe ben heb ik een klapvoet ook. Moet uitkijken dat ik dan niet val. Ik voel mijn voet een stuk niet/minder, wat ook onhandig is. Uiteraard ook rugpijn, zit ondertussen artrose in.

Ik kom al 10 jr bij een geweldige osteopaat. Heb ik echt baat bij. Ik kom er iedere zes/zeven weken, en als ik stop daarmee kan ik niet functioneren. Heb natuurlijk redelijk taai werk als dierfysio/paardenchiropractor en ook een redelijk drukke handtherapiepraktijk (kan algemene fysio helaas fysiek niet meer aan, iets gebogen staan aan behandelbank gaat niet meer) en de zorg voor twee jonge kinderen.

Gelukkig kan ik nog heel veel wel, al frustreert alles wat ik niet meer kan me nog iedere dag mateloos. Het is gewoon hartstikke k#t...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:44

Nadat ik jaren terug met een paard ben achterover geklapt.

Heb een ruggenwervel waarvan de tussenwervelschijf kapot geklapt is met de val.
Hierdoor heb als ik wandel of dezelfde beweging doe gewoon dat ik het hoor schuren.
Er is nog geen artrose te zien of dergelijke, gelukkig!
Pijn uit zich tot in de onderrug en wanneer ik over mijn limiet ga ook uitval van mijn benen.

Ik heb ook TOS en hierdoor permanente beschadiging in mijn rechterarm (20procent kracht, 3 vingers gevoelloos)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:56

Rug en bekkenprobleem, telt dat ook?
Scoliose met torsie en coxartrose beide kanten, mn links.
Heb nog niet zo lang geleden deze uitslag gekregen en zit nu aan de diclofenac wat wel werkt maar heb last van bijwerkingen.
Wat gebruiken jullie als pijnmedicatie?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:08

gillian schreef:
Rug en bekkenprobleem, telt dat ook?
Scoliose met torsie en coxartrose beide kanten, mn links.
Heb nog niet zo lang geleden deze uitslag gekregen en zit nu aan de diclofenac wat wel werkt maar heb last van bijwerkingen.
Wat gebruiken jullie als pijnmedicatie?

Ik gebruik oxycodon (lang en kort werkende).

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:17

Ik meld me ook. Ik heb nu bijna 3 jaar geleden mijn nek en rug op 6 plaatsen gebroken.
Zal altijd een zwakke plek blijven.
Soms kan ik helemaal niks van de pijn, zit dan ook gewoon helemaal vast.
Andere dagen gaat het juist goed en mag ik niet klagen.
Ik heb ook meer last in de winter als de zomer. Hebben jullie dat ook?

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:37

Ik meld mij ook.
De onderste 5 wervels zit artrose met daarboven nog 2 met en hele kleine uitstulping.
al jaren met pijn in rug met uitstraling naar de heupen en bekken. Vreselijk veel pijn nachts niet kunnen bewegen en bed niet uit kunnen komen.
Op advies van mijn fysio sinds een paar maanden toch maar pijnstillers aangevraagd omdat je door de pijn wel je lichaam anders gaat gebruiken en dat is dan ook weer niet goed voor de rest. Ik gebruik nu Naproxen. Ik ben er geen voorstander van en probeer dat dan ook wel te beperken. Ik neem ze dan ook nu alleen de avond voordat ik les heb met mijn paard 2 x in de week de rest probeer ik zonder te doen. Verder heb ik een hele goede osteopaat gevonden die ook cranio sacraal erbij doet waar ik wel baat bij heb. Moet ik wel zeggen dat de ene keer wel beter helpt dan de ander keer. Ik moet er wel een uur voor rijden maar heb het er graag voor over.

Ik denk ook dat het zenuwverhaal er toch wel wat mee te maken heeft of in combinatie.
Ik heb ook al jaren last van de zenuwen erbij. Kracht verlies, pijn, uitval en aan beide handen al een keer aan het tunnelsyndroom geopereerd. Toch blijft het wat terugkeren en inmiddels ook een tenniselleboog. Artrose gaat nooit over en zal alleen maar erger worden. De pijn is af en toe echt niet prettig maar je zoekt een weg om toch de dingen te kunnen blijven doen die je leuk vindt.

Ja dat heb ik ook wel dat het weer gevoelig is. Dat ligt aan de luchtvochtigheid en aangezien Artrose een soort van reuma is, is dan het balletje wel weer rond. Ooit bij de reumatoloog geweest echter nadat hij de vraag had gesteld heb je reuma in de familie en mijn antwoord nee was ik ook geen reuma kon hebben.......... tja

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:37

Ik kan me ook melden.
Op mijn 16e van een paard gekletterd en lendenwervel compleet verbrijzeld. Ik heb allerlei ijzeren constructies in mijn rug en nog dagelijks last. Lang staan, lang zitten, lang paardrijden, eigenlijk alles waar lang voor staat is niet leuk :P

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:10

Hier ook "patiënt". Dacht een jaar of vijf geleden een uit de trailer loskomende koets van 300 kg te kunnen opvangen. Dom...
Ik slaap prima, maar eenmaal wakker moet ik er binnen een kwartier uit anders is de rugpijn niet te harden. Huisarts zegt dat het spit is en adviseerde Pilates oefeningen. Helaas geen geduld voor :o .
Ik gedij het best met regelmatig fysiek werk en beweging, dus stalwerk en wandelen met mijn paard is fijn en blijven de spieren in mijn onderrug sterk van. Mijn eigenlijke werk bevat veel zitwerk. Eigenlijk funest voor die rugspieren.

sariba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:46

Hier ook een rug patient
Volgens mijn huisarts is het overbelasting door mijn werk ( werk in de zorg)
Dat zal er ook wel veel mee te maken hebben, maar blijft het gevoel hebben dat er meer aan de hand is.
Daarnaast ben ik ook niet groot (1.54) dat helpt ook niet echt mee.
Op een rontgenfoto was een flinke lordose te zien ( holle rug) maar dat wist ik zonder foto ook wel.
Fysio hielp voor mij niet meer, cesar therapie werd ik ook niet echt wijzer van.
Ik sport om mijn spieren sterk te houden en in combinatie met sportmassage is de rugpijn nu aardig onder controle.
lang staan of lang lopen is voor mij niet te doen, dus een dagje gezellig winkelen zit er voor mij niet in, dan moet ik veel tussenstops maken en even gaan zitten.

in mijn werk vermijd ik zware fysieke inspanning en let echt op mijn houding
maar besef wel dat ik met de huidige werkdruk, dit werk niet lang meer kan doen, ondanks dat ik het nog steeds erg leuk werk vind
in het dagelijkse leven moet ik oplettend zijn op mijn houding en beweging, een verkeerde beweging en het is foute boel
de ene dag heb ik meer last dan de andere. bij veel klachten kan ik ook niet paardrijden, daardoor kan ik soms ook niet optimaal trainen ( rij z1 niveau) loopt mijn paard net fijn, wil ik weer een wedstrijd plannen , gooit mijn rug weer roet in het eten en moet ik dus weer een paar stappen terug doen ( gelukkig is mijn paard wel redelijk snel weer op te pakken, ondanks zijn 24 jaar)

Ik herken veel in jullie verhalen ( niet lang bed kunnen blijven liggen als je wakker bent, snel "dode "armen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:33

Ik weet niet wat me bezielt, maar ik ben nog steeds niet daar de manueel therapeut geweest. Maar nu moet ik echt gaan bellen, want ik heb nu met enige regelmaat een tintelend gevoel in mijn hand. Vandaag al de hele dag. Vanmorgen merkte ik tijdens een oefening toen ik moest staan en daarbij mijn lijf moest ontspannen, dat ik direct tintelende handen en polsen kreeg. Daar schrok ik wel een beetje van. Of is het wellicht beter om morgen naar de huisarts te gaan?

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:01

Joolien schreef:
Ik weet niet wat me bezielt, maar ik ben nog steeds niet daar de manueel therapeut geweest. Maar nu moet ik echt gaan bellen, want ik heb nu met enige regelmaat een tintelend gevoel in mijn hand. Vandaag al de hele dag. Vanmorgen merkte ik tijdens een oefening toen ik moest staan en daarbij mijn lijf moest ontspannen, dat ik direct tintelende handen en polsen kreeg. Daar schrok ik wel een beetje van. Of is het wellicht beter om morgen naar de huisarts te gaan?

Tintelingen zijn toch wel een reden voor een MRI of op zijn minst een huisartsbezoek vind ik. Klinkt niet best.

Toen ik 19 was ben ik aangereden door een busje op mijn brommer. Brommer knalde tegen een paaltje en met mijn hoofd ben ik heel erg hard op een stoeprand gevallen. Daarna een week niet kunnen bewegen vanaf mijn schouders omhoog. Sindsdien en na een zweepslag had ik ook veel nek en rugklachten. Ik kreeg uiteindelijk ook migraines die begonnen met verkramping in mijn nek. Pijnstillers haalde de kop eraf maar als het er eenmaal ingeschoten was, was ik 24 knocked-out. Mijn huisarts raadde manueel therapie aan. Maar net als jij ging ik daar maar niet naartoe. Uiteindelijk ving ik her en der wat op over chiropractie. En op een blauwe maandag heb ik een consult gepland.

Chiropractie staat bekend als grof werk. En dat is het ook. Maar ik dank God op mijn blote knieeën dat het bestaat. Het was de beste keuze die ik had gemaakt. Na jaren lang pijn, heeft hij na een jaar lang me elke 3 weken te kraken en masseren mijn pijn genezen. Er wordt bij het eerste consult heel goed gekeken naar je algemene gezondheid en die van je wervels. Daarna wordt er een plan van aanpak gemaakt. In mijn geval kreeg ik ook voedingsadviezen die de ontstekingswaarden in mijn bloed zouden verminderen.

Echt het is het proberen waard. Ik dacht dat ik nooit van mijn nek en rugpijn af zou komen, en dit is toch gelukt. Het blijft nog steeds een iet wat zwakke plek. Maar alles zit nu in ieder geval weer op zijn plaats en ik heb weinig tot geen lucht tussen mijn gewrichten meer.

Ik waarschuw je wel dat het vrij pittig kan zijn. Als ze je op 6 plekken kraken ben je daarna gevloerd. Maar dat is vooral van de pijn. Napijn. IJs helpt om het uit te zitten. Het is even doorbijten. Maar op de lange termijn pluk je er echt de vruchten van.

Verder wil ik je nog sterkte wensen. Artrose, whiplash én een depressie lijkt me niet makkelijk om mee te moeten dealen. Gewoon unlucky...
Laatst bijgewerkt door Individu op 23-03-17 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:04

Ik.

Ik heb mijn rug op drie plaatsen gebroken gehad waarvan 2 wervels blijvend beschadigd zijn.

Krachttraining helpt mij ontzettend + eens in de zoveel tijd naar de osteo. In de eerste 9 maanden na mijn ongeluk heb ik uiteraard gerevalideerd bij een revalidatie centrum, maar bleef veel rugpijn houden en was eigenlijk een beetje ten einde raad. Vorig jaar ben ik begonnen met krachttraining (de eerste paar maanden onder begeleiding van een PT) en had na een maand of 3 gewoon echt bijna nergens last meer van. Nu heb ik door omstandigheden een maand niks kunnen doen en verga van de rugpijn gepaard met uitstraling naar mijn benen. Bizar gewoon. Morgen ga ik weer rustig beginnen met trainen gelukkig.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:21

Nynke1 schreef:
Ik.

Ik heb mijn rug op drie plaatsen gebroken gehad waarvan 2 wervels blijvend beschadigd zijn.

Krachttraining helpt mij ontzettend + eens in de zoveel tijd naar de osteo. In de eerste 9 maanden na mijn ongeluk heb ik uiteraard gerevalideerd bij een revalidatie centrum, maar bleef veel rugpijn houden en was eigenlijk een beetje ten einde raad. Vorig jaar ben ik begonnen met krachttraining (de eerste paar maanden onder begeleiding van een PT) en had na een maand of 3 gewoon echt bijna nergens last meer van. Nu heb ik door omstandigheden een maand niks kunnen doen en verga van de rugpijn gepaard met uitstraling naar mijn benen. Bizar gewoon. Morgen ga ik weer rustig beginnen met trainen gelukkig.

Wees wel voorzichtig want niet iedere breuk is hetzelfde. Als ik aan krachttraining zou gaan doen dan zit ik binnen drie weken blijvend in een rolstoel.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:43

Dat weet ik uiteraard. Ik heb compressie fracturen gehad waarvan er dus twee blijvend ingedeukt zijn zeg maar. Maar heb nooit risico gehad op verlamming (gelukkig).

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:34

Ik meld mij ook! Ik heb het tethered cord syndroom en ben dus chronisch rugpatient. Ben in 2011 geopereerd en heb nog altijd klachten van het litteken omdat het een zwakke plek is