Behandeling bij hypermobiliteit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annikoe

Re: Behandeling bij hypermobiliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 16:24

Mijn fysio wilde niet aan dry needling beginnen omdat de spierknopen vooral tussen mijn schouderbladen zitten en dat was te dicht bij de longen zei hij :n
En acupunctuur? Iemand daar ervaring mee? Mijn oma suggereerde dat, maar ik weet niet of zoiets echt kan helpen :Y)
Het is bij mij ook vooral houdingsgericht. Ik probeer er zo vaak mogelijk op te letten dat ik bijvoorbeeld niet mijn knieën op slot zet en mijn rug recht hou.

@Mexx: waar hebben ze jou 'anders' leren lopen? Bij een cesartherapeut oid?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:46

Annikoe schreef:
Mijn fysio wilde niet aan dry needling beginnen omdat de spierknopen vooral tussen mijn schouderbladen zitten en dat was te dicht bij de longen zei hij :n

Persoonlijk vind ik dit raar klinken. Het lijkt me eerder dat hij het te griezelig vindt omdat hij het niet zo goed kan... :o

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:00

Knopen weghalen kan een fysio toch ook door masseren?

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 22:22

Janneke2 schreef:
Annikoe schreef:

Persoonlijk vind ik dit raar klinken. Het lijkt me eerder dat hij het te griezelig vindt omdat hij het niet zo goed kan... :o

Ik heb er helaas geen verstand van, wat dat betreft ben ik een onschuldige patiënt die je alles kan wijsmaken :')

@Deijs: volgens mij wordt een groot deel inderdaad losgemasseerd. Maar ik wordt ook vrijwel elke keer gekraakt omdat ik toch ook vast zit. Ik merk dat zelf ook want dan lukt het mij bijvoorbeeld niet om zelf mijn nek of rug te kraken.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:24

Oh trouwens! Er zijn 2 grote groepen speciaal voor eds en hms op facebook! Is heel erg fijn om ook vragen te stellen en begrip te krijgen

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:29

Ik zal ook even reageren hier, misschien kan ik hier en daar nog wat toevoegen.
Ikzelf ben ook hypermobiel, maar daar is nooit een labeltje aan geplakt. Welke vorm ik heb is dus niet bekend.

Bij mij uit het zich inderdaad in extreme flexibiliteit in mijn wervels, maar ook in mijn enkels, polsen en duimen. De laatste 3 gebruik ik dan ook regelmatig braces voor bij overbelasting.
Ik werk in de horeca dus naar de frequentie van mijn problemen hoeven jullie niet te vragen XD.

Mijn rug is grotendeels door mijn houding wat ik dmv van fysio en buikspiertraining aardig heb kunnen opheffen. Neemt echter niet weg dat elke keer dat ik om draai in bed er een geweersalvo af gaat, heb er niet zo heel veel last meer van.
Gitaarspelen, de grepen dan, is nagenoeg onmogelijk zonder in mijn linker hand een gewrichtsontsteking op te lopen.
Langer schrijven als een kwartiertje gaat niet zonder enorme kramp te krijgen in mijn duim of zelfs een ontsteking.
Mijn enkels gingen goed tot ik recentelijk door beiden heen ben gegaan tijdens joggen.
Linker een half jaar geleden. Ging er gewoon door heen, niks bijzonders, maar door de hoge spierspanning (zoals we allemaal wel kennen) was het in plaats van een verzwikking gelijk gescheurde banden en spieren en kraakbeenbeschadiging of ontsteking (niet op foto laten zetten). Rechter was ik gelukkig op bedacht omdat ik de dronkenlap op zijn fiets al aan zag komen en wist dat ik hem onmogelijk nog kon ontwijken.

Anyways, dat is hypermobiliteit dus voor mij. Blessures zijn meestal heftig, vaak ontstekingen in gewrichten en spieraanhechtingen en stijf stijf stijf.

Ik ben bij vele manuele therapeuten geweest naast de fysio. Van kraken tot massage tot dry needling.
Kraken was niet een oplossing, dat ging een week goed maar daarna trokken (bleek later) de triggerpoints (knopen) in mijn schouder mijn wervel weer van zijn plek, die op zijn beurt op de lange spier in mijn rug trok, die weer mijn SI van zijn plek af trok en inmiddels een chronisch ontstoken piriformis heeft veroorzaakt.

Komen we aan op massage en dry needling.
Massage was geen optie, ik zat te scheef en had te veel knopen, verlichting kwam pas bij dry needling. Geen pretje, diverse prikken in mijn nek, in mijn schouders, langs mijn wervels en in mijn heup (een naald van 10 cm lang!!!!!! := ).
Ik heb een stuk of 4 behandelingen met dry needling gehad toen mijn therapeut er mee stopte (andere baan). Baalde er goed van en kwam weer terecht bij iemand die masseerde. Tot mijn grote verbazing was dit nu ineens wel afdoende.
Blijkt dus dat ik inderdaad gewoon zo muurvast zat dat de knopen er niet uit te masseren waren maar dry needling dit wel voor elkaar kreeg. Daarna onderhoud met massage heeft er nu, 2 jaar later, voor gezorgd dat ik danwel niet pijnloos kan leven, maar eigenlijk niet meer naar therapie hoef.

Zo eens in de 2 maanden als ik de spanning weer voel opkomen in mijn onderrug en/of schouders ga ik langs voor een massage. Een enkele keer als ik ineens heel erg vast zit ga ik naar iemand die wel aan dry needling doet. Zo weet ik me aardig te handhaven (zonder pijnstilling).

Een goede dry needler kan je zonder problemen in de schouders dry needlen! Je hebt nu te maken met iemand die niet voldoende vertrouwen in zichzelf heeft. Moet je ook niet willen dat die uberhaupt in je loopt te prikken!

Daarnaast is het een goede maatstaf dat dry needling niet echt pijnlijk hoeft te zijn. Ik heb nu 2 verschillende gehad, de eerste draaide de naald er heel subtiel in, gaf er wat tikjes tegen aan en het vervelendste was nog die triggerpoint die dan ineens los liet.
De tweede duwt de naald er in en gaat lopen roeren, dat is echt heel pijnlijk. Laat je anders door een paar verschillende behandelen en kies voor degene die het relatief pijnloos kan doen en niet bang is je overal te behandelen.

Acupunctuur, het zal vast voor sommige mensen werken maar dat heeft meer te maken met energiebanen, het gaat echt geen hardnekkige triggerpoint opheffen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:32

Oh en ter toevoeging, er zijn min of meer twee stromingen therapeuten, zij die zweren bij dry needling, het is een to the point harde aanpak, die spier kan niet anders als loslaten. En zij die zeggen, wat je met een naald kan kan je ook met de hand, je moet alleen wat handigheid hebben en wat meer tijd nemen voor je patient en zelf als therapeut wat harder werken.

Conclusie: Het is waar je zelf de voorkeur aan geeft.
Voor sommigen werkt dry needling niet.
Voor anderen werkt het juist wel, of helpt je net over dat randje dat je het met massage af kan zoals bij mij.
Voordeel van dry needling is dat het snel en effectief is, indien het werkt voor jou.
Nadeel is dat het relatief pijnlijk is en je met een beetje pech een infectie kan oplopen. De naalden zijn wel steriel maar de behandelruimte niet. Echter is dat risico vrij klein.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:35

@annikoe, bij de fysio!
@deijs, bij mij hielp alleen masseren niet. Net zoals bij Xyris had ik veel triggerpoints die moeilijk te bereiken waren met alleen masseren

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:56

Als de pijn echt zo erg is kan je mischien eens informeren of ze bij jullie in het ziekenhuis een behandeling hebben tegen chronische pijn.zelf heb ik eds maar dat wisten we eerst nog niet dus werd behandeld voor hms in het ziekenhuis. Je krijgt dan een combinatie van behandelingen. Bij mij was dat een fisio die eerst allen los maakte en daarna gerichte oefeningen gaf, een ergo therapeut die kijkt naar je handelingen in het dagelijks leven en hoe je dit op een andere manier kan uitvoeren zodat je lijf minder pijn heeft en een stukje psygoloog om er mee om te leren gaan en de pijn en beperkingen te leren accepteren. Zelf kreeg ik dan ook nog hydrotherapie (in het water) voor mijn balans en ontspannings therapie omdat ik mijn spieren niet kon ontspannen. Het is niet over lang niet maar ik kan er nu wel mee omgaan. ( ik werk overigens niet meer ben afgekeurd en dat scheelt ook al een heleboel )

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:51

Ik liep bij een osteopaat en hielp mij goed ik heb geen hms maar wel veel dezelfde klachten, zere nek knopen tussen de schouderbladen, fysio hielp niet bij mij.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:13

Zijn er niet specifieke oefeningen om gewrichten te versterken? De oplossingen die hier gegeven worden "bewegen en trainen" zijn vrij globaal. Zijn er specifieke oefeningen per gewricht?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:14

Murthul schreef:
Kijk vooral eens in dit topic, staat super veel info in:
[MWS] hypermobiliteits syndroom

Daar er reeds een langlopend topic bestaat, plaats ik hier een slotje :)