ADHD, laten testen of niet? En wat komt er bij kijken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:22

Kabayo schreef:
ADHD is een verzonnen ziekte en je krijgt medicatie waar je alleen maar depressief van word. Je vrolijk en hyper heid word zo onderdrukt....

Ze zeiden dat ik ook ADHD heb. Nou misschien toen ik 12 jaar of jonger was. Je leerd er mee om gaan en concerta of ritalin helpt je eerder de afgrond in. En weggegooid geld.

Hoor dit van vele ritalin en concerta gebruikers! Dat ze depressief eindigen! Inclusief mijzelf.

Gelukkig was ik al depressief door de ADD :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:51

Kabayo schreef:
ADHD is een verzonnen ziekte en je krijgt medicatie waar je alleen maar depressief van word. Je vrolijk en hyper heid word zo onderdrukt....

Ze zeiden dat ik ook ADHD heb. Nou misschien toen ik 12 jaar of jonger was. Je leerd er mee om gaan en concerta of ritalin helpt je eerder de afgrond in. En weggegooid geld.

Hoor dit van vele ritalin en concerta gebruikers! Dat ze depressief eindigen! Inclusief mijzelf.

Dan heb jij geen ADHD! Ik ben Concerta gaan gebruiken en dat doe ik al jaren en mijn leven is er aanzienlijk beter door geworden. Geen depressies en ook geen onderdrukte emoties. Ik ken inmiddels fors wat patiënten en geen enkele heeft die klachten.

Ik word een beetje moe van die onzin. Erg denigrerend voor de mensen die er daadwerkelijk last van hebben. En laat me raden, het inenten van een kind is ook onzin?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:54

Kabayo schreef:
Ten eerste. Ik snap niet wat polariserende betekent haha

http://www.gewoon-nieuws.nl/2013/09/psy ... icemj-HgYI
Ik zag het in dit artikel vandaar :)
Maar die kan t ook mis hebben

Deze link moet je aan Trump toesturen, hij kan dit soort "nieuws pagina's" wel waarderen.

Dit verhaal gaat al jaren rond en is net zo'n broodje aap als dat Richard Gere een innige band met zijn f*cking hamster had.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:57

Tazzey schreef:
Kabayo schreef:

Dan heb jij geen ADHD! Ik ben Concerta gaan gebruiken en dat doe ik al jaren en mijn leven is er aanzienlijk beter door geworden. Geen depressies en ook geen onderdrukte emoties. Ik ken inmiddels fors wat patiënten en geen enkele heeft die klachten.

Ik word een beetje moe van die onzin. Erg denigrerend voor de mensen die er daadwerkelijk last van hebben. En laat me raden, het inenten van een kind is ook onzin?

Ik heb ook adhd officieel maar door medicatie (ik was 13-15 jaar) werd ik emotieloos en ik voelde me vreselijk. Ja voor mijn omgeving was het aangenamer maar ik vond het vreselijk. Je wil niet weten wat een gezeik ik had toen ik wilde stoppen met pillen. Heb ze maandenlang stiekem uitgespuugd omdat ik van mijn docenten en ouders medicatie moest slikken...

Ik werk liever knetterhard aan mezelf dan dat ik medicatie slik. Niet elke adhd-er is hetzelfde!!!
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 11-03-17 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:57

Ja ik ook! Mijn broer heeft ADD gediagnosticeerd gekregen toen hij een jaar of 9 was. Eerst aan de Ritalin maar op een dag zei hij 'mama ik voel niks meer met Ritalin op' dus is hij er vanaf gestapt. Daarna is hij op aanraden van een collega van mijn vader terecht gekomen bij psyQ en aan de Conserta gegaan. Dit heeft hij onder begeleiding van zowel groeps als prive gesprekken geslikt, inmiddels ook weer afgebouwd en kan hij zichzelf redden.

Bij mij zijn er sterke vermoedens van ADHD geweest toen ik in mijn eerste jaar groep 4 zat, laten testen en een jaar blijven zitten. tweede jaar ging beter daarna verhuisd naar een nieuwe (huidige) woonplaats. Was altijd druk in mijn hoofd daardoor zat ik vaak te dromen. Zo ook op het VMBO vaak was ik meer in mijn hoofd bezig dan met de buiten wereld, MBO ging beter, daar heb ik mij toch nog een keer laten testen op AD(H)D maar er kwam concreet niet echt iets uit, ben druk in mijn hoofd maar van mij zelf ook heel nuchter en rationeel, het komt er alleen niet altijd even goed uit :+

Nu sinds ik werk en ik dus echt moet presteren om mijn baan te houden word ik heel erg met mijn neus op de feiten gedrukt namelijk;
- moeilijk focussen op de zelfde taak.
- heel heel heel veel structuur nodig hebben om er geen puinzooitje van te maken.
- snel verveeld zijn omdat ik dus heel veel de zelfde taken doe.
- lijsten nodig heb om een beetje te kunnen functioneren, schrijft mijn baas of mijn collega niet op wat er gedaan moet worden, in de juiste volgorde, dan ga ik gegarandeerd als een wervelwind door de winkel en vergeet ik de helft.
- ben met mijn hoofd vaak bezig met '' ik moet dit nog doen, en dit, en dit, en dit...) ik maak mijzelf er helemaal gek mee.
- alle prikkels komen binnen (geur, geluid, zicht) en naarmate de dag vordert hoe moeilijker het voor mij word om te filteren (achtergrond geluiden, een krasje in de toonbank)
- ik kan óf mij TOTAAL niet concentreren als ik bijvoorbeeld iets achter de pc/kassa sta te doen óf ik ga er compleet in op
- zeker ieder uur moet ik even buiten staan of achter gaan zitten anders word ik gek (van mezelf)
- heel veel moeite om mijn werk bij de voordeur te laten.
- maar het gekke is, als ik 10 klanten achter elkaar geholpen of afgerekend moeten worden doe ik dat met twee handen op mijn rug, geen centje pijn.

Mijn moeder vermoed ook dat ik hoog sensitief ben op geluid zeker vroeg in de ochtend mag er als ik in dezelfde kamer ben niet eens te hard geademd worden omdat ik dat hoor en daar gek van word, en pislink ik kan ook als enige van mijn collega's klanten horen binnen komen als ik bij de aquariums sta (aqua pompen en vriezers die ernaast staan maken best wat geluid) ik hoor alles laten we het daarop houden, maar als je 30 dingen te gelijk hoort word je ook redelijk koekwaus aan het einde van de dag.

Tazzey

Re: ADHD, laten testen of niet? En wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 01:04

Allemaal prima, iedere patiënt en iedere dosering is anders maar om een ziekte af te doen als verzonnen gebaseerd op een ongefundeerd sensatie bericht is gewoon triest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:32

Kabayo schreef:

Voor degenen die het laatste nieuws erover gemist hebben (zoals Kabayo)

Afbeelding

Hele artikel hieronder:
http://www.ru.nl/nieuws-agenda/nieuws/v ... -hersenen/

En inderdaad, niet iedereen is geholpen met medicijnen. Daarom bestaat de behandeling van ADHD ook uit meer dan dat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:57

Die studie roept voor mij toch ook nog wel wat vragen op. Ik geloof heus dat adhd geen verzonnen stoornis is maar tegelijkertijd ben ik bang dat er te veel mensen die diagnose krijgen. En dat is denk ik, vooral een symptoom van de huidige tijd, dat iets dat afwijkt van de norm meteen een 'afwijking' is die opgelost moet worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:07

Kabayo schreef:

En van vaccineren krijg je autisme en WiFi maakt ons onvruchtbaar.

Ik zet even mijn aluhoedje op, de chemtrails kunnen ieder moment overwaaien.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:11

lieveli schreef:
Kabayo schreef:

En van vaccineren krijg je autisme en WiFi maakt ons onvruchtbaar.

Ik zet even mijn aluhoedje op, de chemtrails kunnen ieder moment overwaaien.

_O- _O-

Ik ben het er wel mee eens dat men te snel is met de diagnose en dat daarom wellicht kinderen deze onterecht gekregen hebben. Men denkt dat ADHD altijd duidt op een druk en onhandelbaar kind. ADHD omvat zoveel meer dan dat. Ik heb ADHD en toch was ik geen druk en onhandelbaar kind maar ik heb ook als volwassene last van dingen die ik nimmer aan ADHD zou linken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:13

Bij mij heeft de behandeling bestaan uit cognitieve gedragstherapie en medicatie. Die zijn ook los van elkaar te koppelen, dat werd ook gedaan door meerdere mensen uit mijn groep. Als je geen medicatie wil slikken kan je cognitieve gedragstherapie blijven volgen in gerichte groepen zodat je echt je probleemgebieden kan aanpakken. Voor mij was concerta nou eenmaal de heilige graal en daarom ben ik niet verder gegaan met gedragstherapie.

Ik had hetzelfde Tazzey. Helemaal geen druk en onhandelbaar kind, ik was juist vrij rustig maar praatte heel veel. Pas op de middelbare school kwam het bij mij echt tot uiting dat ik slim was maar moeite had met het volgen van een regulier schoolprogramma. Ik heb me uiteindelijk pas op mijn 19e ofzo laten testen en ben daar ook blij mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:37

mysa schreef:
Die studie roept voor mij toch ook nog wel wat vragen op. Ik geloof heus dat adhd geen verzonnen stoornis is maar tegelijkertijd ben ik bang dat er te veel mensen die diagnose krijgen. En dat is denk ik, vooral een symptoom van de huidige tijd, dat iets dat afwijkt van de norm meteen een 'afwijking' is die opgelost moet worden.

ADHD was er altijd al. Ook vroeger. Toen vielen er ook kinderen "uit" het systeem die er niet in pasten.
Dat het nu meer lijkt voor te komen snap ik ook. Onze maatschappij is zoveel sneller gegaan. Klassen zijn groter; de druk om te presteren is hoger. Dat benen deze kinderen niet bij.
Nu is er wel meer aandacht voor. Als je geluk hebt dan, want ADHD werd bij mijn dochter tijdens haar schoolperiode helaas niet herkend.

ADHD is een stoornis die ernstig wordt onderschat.

Doordat de concentratieproblemen, het chaotische gedrag, de onrust, stemmingswisselingen, prikkelbaarheid en impulsiviteit chronisch blijven bestaan, stapelen de problemen zich op gedurende het leven. Depressie ligt voor de hand (en komt dus ook heel veel voor bij jong volwassen maar ook ouderen met ADHD).

ADHD gaat in 75% gepaard met andere psychiatrische stoornissen, zoals angst, depressie, gedrags-, leer-, eet- en slaapstoornissen, seksuele en motorische problemen, verslaving, bipolaire stoornis, autisme spectrum en persoonlijkheidsstoornissen. Deze stoornissen beginnen vaak ook op de kinderleeftijd of adolescentie en blijven gedurende het leven bestaan.
Gemiddeld hebben volwassenen met ADHD die naar de GGZ komen drie diagnosen. Elke patiënt disfunctioneert minimaal op twee terreinen, zoals in opleiding, werk, in sociale contacten, relaties en gezin en/of op financieel gebied.
50% van de delinquenten heeft ADHD problematiek. Dat is best veel. (Betekent overigens niet dat 50% van de ADHDers deliquent is, maar dat terzijde).

Ik vind behandelen dus wel heel belangrijk. En die behoort niet alleen te bestaan uit medicatie.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:45

Emma, Concerta doet het voor mij ook heel goed. Het is duur maar absoluut het geld waard. Zoveel rust in mijn hoofd en ik lijk ook meer grip te hebben op zaken. De gedragstherapie haalde voor mij niets uit dus daar ben ik mee gestopt.

Babootje, mijn psycholoog vertelde inderdaad ook dat ADHD vaak samengaat met iets anders. Bij mij geen stoornis gelukkig maar iets anders wat in combinatie met het hyperfocussen, wat ik als ADHD-er goed kan, een gave blijkt te zijn.

Behandeling is belangrijk als je er last van hebt, er zijn ook mensen die ADHD in een milde vorm hebben en er geen behandeling voor nodig hebben. Zoveel mensen, zoveel verschillende behoeften aan behandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:47

Hier hetzelfde met concerta :j Ik ben ineens helder, heb veel meer overzicht over de dingen die ik nog moet doen en alles gaat een stuk makkelijker. Ik heb het eerst een paar maanden af en aan geslikt (alleen in tentamenweken etc) en sinds de zomer slik ik het dagelijks, wat echt fantastisch gaat.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:50

Voor mij geen medicijnen meer al was het leven simpeler met. Zoveel bijwerkingen ,dan maar een druk hoofd. Pas bij 42 jaar kwamen we er achter dat ik ADD heb.
Dus gewoon school gedaan ,eigen bedrijf gehad enz.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:57

Emma, ik gebruik het alleen wanneer ik het nodig heb en dat werkt voor mij erg goed. Geen last van bijwerkingen, eigenlijk alleen maar voordelen. Ik ben er erg blij mee.

Kohtje, dat verschilt dus per persoon. Jammer dat jij dusdanig veel last hebt van de bijwerkingen dat die niet meer opwegen tegen de voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:58

Onderzoek naar ADD bestaat bij mij uit een vragenlijst, een test naar waar je in piekt en wat dingen zijn die je moeilijk vind (soort 3uur durende inteligentietest)
Gesprek met je vader of moeder en met je zelf natuurlijk. Gaan iets van 6 afspraken overheen voor je antwoord krijgt of je hey hebt of niet.
Maar zelfs dit helpt mij al. Gewoon het herkenbare.. ik ben niet laks, ik heb moeite met ordenen.
Aangezien ik vroeger op de basis en middelbare school altijd de deksel op mn neus kreeg van leraren "waarom doe je nou niet beter je best".. daar word je heel onzeker van als kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 13:00

Bij mij ging dat destijds ook heel erg goed, maar ik merkte dat ik er veel moeite mee kreeg om elke keer weer in de medicatie te stappen. Omdat mijn lichaam er elke keer weer aan moest wennen sliep ik slecht als ik het had genomen, was ik trillerig en at ik de hele dag niet. Nou is dat met mijn postuur op zich geen drama, maar het was wel vervelend. Ik stond eigenlijk op het punt om te stoppen omdat ik het elke keer te heftig vond, maar toen ben ik het op aanraden van mijn vader een tijdje elke dag gaan slikken en na twee weken ging het perfect. Ik had niet meer de trillerigheid, hoofdpijn en verhoogde hartslag, ik sliep prima en ik was hele dagen productief. De werking wordt iets minder, dat wel. Toen ik het af en toe nam kon ik echt niks anders dan de hele dag druk bezig zijn, nu kan ik net zo goed 'niksen' als ik het wel genomen heb. Vind dat juist wel fijn, want de stap om wel bezig te gaan blijft erg klein op deze manier. Omdat ik al een vrij hoge hartslag van mezelf heb (aangeboren jammer genoeg, zit in rust rond de 75 en probeer het wel omlaag te trainen) kreeg ik echt last als ik het maar af en toe nam. Pieken van 120 in rust en dat was echt niet de bedoeling. Maar het fijne is juist dat het voor iedereen anders werkt en anders is, en dat dat ook prima is.

Edit:
VivaLaVida schreef:
Onderzoek naar ADD bestaat bij mij uit een vragenlijst, een test naar waar je in piekt en wat dingen zijn die je moeilijk vind (soort 3uur durende inteligentietest)
Gesprek met je vader of moeder en met je zelf natuurlijk. Gaan iets van 6 afspraken overheen voor je antwoord krijgt of je hey hebt of niet.
Maar zelfs dit helpt mij al. Gewoon het herkenbare.. ik ben niet laks, ik heb moeite met ordenen.
Aangezien ik vroeger op de basis en middelbare school altijd de deksel op mn neus kreeg van leraren "waarom doe je nou niet beter je best".. daar word je heel onzeker van als kind.

Dit is voor mij heeeeeel herkenbaar. Op school altijd te horen gekregen 'je doet gewoon niet hard genoeg je best' of 'je bent gewoon lui' terwijl ik er eigenlijk gewoon heel veel moeite mee had om alles op een rijtje te krijgen. Het lag niet aan mijn intelligentie of aan mijn ambities, maar wel aan het feit dat ik een soort inwendige paniek kreeg op het moment dat ik veel dingen moest doen. Daardoor begon ik aan een hele hoop dingen, maar realiseerde ik me halverwege dat er iets belangrijkers op me lag te wachten waardoor ik taak 1 weer liet liggen en begon met taak 2. Uiteindelijk kwam niks af en haalde ik alles met hakken over de sloot, wat ook niet echt motiverend is als je weet dat je alles gewoon begrijpt.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 13:14

Babootje schreef:
Voor wat betreft Ritalin, tja, mijn dochter heeft teveel last van bijwerkingen. En gebruikt ze dus alleen voor studeren.
We hebben alles al geprobeerd, Ritalin, dexamfetamine, concerta, Welbutrin. Alles waar methylfenidaat in zit heeft ze last van (hartkloppingen, gejaagd gevoel). Welbutrin kreeg ze akelig depressieve gevoelens van.

Heb je Strattera al eens geprobeerd?

Ts, houd er rekening mee dat niet alle medicatie word vergoed. Medicijnen zijn prijzig, handig is om even te informeren bij je verzekering. Zij kunnen je waarschijnlijk ook duidelijkheid geven over de kosten van een onderzoek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 13:53

VivaLaVida schreef:

"Weet je het nu nog niet"? "Ik heb het al 3 x aan je uitgelegd" Juf bij mijn dochter op school. Heel herkenbaar.
Zo slecht dat ze het op school niet hebben gezien. Daar zitten toch de professionals zou je zeggen.
Achteraf gezien stond het al die jaren gewoon zwart op wit in haar rapporten. "Dromerig", "traag werktempo", waren zo van die dingen. En wij maar op de deuren kloppen, want wij zaten met een onhandelbaar kind thuis. Alle frustratie van school kwam er thuis uit. Ik kreeg haar moeilijk naar school, ze somatiseerde erg. Was er een kind ziek, dan was zij het meteen ook. En dan niet een paar dagen maar soms weken. Vaak ook echt buikpijn; ik heb wat dokters afgelopen.
Dat heeft ze trouwens nog. Moet ze examen doen, dan is ze er letterlijk ziek van.

Wat was het leven anders gelopen als het op school was herkend. Maar omdat ze op school geen problemen veroorzaakte, werd het gezien als zouden wij niet kunnen opvoeden.

Pas toen ze echt uit ging vallen (dus weigerde om naar school te gaan) zo rond een jaar of 14 is eigenlijk het balletje gaan rollen. Toen ze 16 was kreeg ze diagnose ADHD.
Dat ze uberhaupt nog een diploma (kader) heeft behaald, is in dat opzicht best nog iets om trots op te zijn.

Naast de intake gesprekken heeft ze ook nog een QB-test gedaan. Krijg je overal op je lichaam plakkertjes en wordt gemeten hoe "rustig" je bent. Dat doen ze een keer zonder medicatie en een keer met als je daarop bent ingesteld. Toen was bij haar de "H" overigens overduidelijk te zien. Wij dachten daarvoor eigenlijk dat ze ADD had. Mega veel micobewegingen per minuut maakte ze. Dus echt dik ADHD.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:41

Emma, dat had ik met de normale Ritalin wel inderdaad. Met dat medicijn kan ik niet gaan rommelen met inname tijden. Met Concerta gaat dat bij mij gek genoeg wel goed.
Door bewuster na te denken over wat ik doe kan ik het zonder medicijnen ook goed redden, het is alleen op bepaalde momenten echt nodig.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:22

Verzonnen ziekte... goh, lijkt me heerlijk!
Nou annie, alles is verzonnen. Dus huppakee en nou even gewoon doen!
Nee. Zo simpel ligt het niet.

Ts, ik zou als eerste naar je huisarts gaan.
En daar eens even overleggen!
Mijn medicatie gaan ook via de huisarts.
Maar dat is meer omdat de reguliere ggz hier een jaar wachttijd heeft.
Ondertussen volg ik therapieën bij adhd centrum Nederland.
Kost dan wel €80,- per keer, maar het is zooooveel waard!
Beter als de reguliere ggz, die vanuit een boekje lezen.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:24

Ik heb eerst trouwens ritalin geslikt, werkte niet.
Nu sinds 2enhalve maand methyldenidaat mylan retard, de lang werkende.
Dus nu opas 54 mg, maar voel me er niet goed bij.
Dus dinsdag weer op gesprek dat ik de échte concerta wil.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:27

Hoezo verzonnen? Ik heb heel wat vrienden met ADHD (aantrekkingskracht, ik weet het niet, vind de drukte wel gezellig! :P ) en er werd op de basisschool meermaals nadrukkelijk aan mijn ouders gevraagd om mij te testen, wat we uiteindelijk niet hebben gedaan.
Van mezelf zullen we het nooit weten, ik heb mijn hyperactieve gedrag door het niet kunnen benoemen vaak weg moeten drukken en soms moeite om me te concentreren, maar ben erg blij dat ik hier zo mee leef en geen medicatie krijg.
Nu ben ik ook hypermobiel, en is dat vreselijk in combinatie met veel energie en slechte concentratie. Ik mag vaak niet mee doen met lichamelijke opvoeding en mag veel sporten niet meer doen.
Mijn energie raak ik kwijt in mentale opdrachten (als ik me kan concentreren).

Mijn vriend heeft wel ADD, dat merk ik wel echt. Hoezo zou het verzonnen zijn?

@Ageliquee18, succes op gesprek. Ik begrijp dat je iets wilt dat goed werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:33

Angeliquee18 schreef:
Ik heb eerst trouwens ritalin geslikt, werkte niet.
Nu sinds 2enhalve maand methyldenidaat mylan retard, de lang werkende.
Dus nu opas 54 mg, maar voel me er niet goed bij.
Dus dinsdag weer op gesprek dat ik de échte concerta wil.

54mg is ook een vrij hogere dosering toch? Ik slik 36mg. Eerst altijd echte concerta en nu door een foutje 2 maanden de generische versie. Werkt toch minder prettig dus ik ga weer aan m'n huisarts vragen of ze de medische indicatie terug wil zetten.