Stoppen met denken...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:00

Irene2 schreef:
Hier ook een piekeraar.

tip: Ga sporten!! Komen er endorfines vrij, word je echt blijer en rustiger van :j

Bij mij helpt het ook enorm om met de paarden bezig te zijn, je moet je immers focussen op het dier.

Bij mij ook... met de paarden bezig zijn, buiten bezig zijn (sinds ik de paarden aan huis heb, helpt al het werk mij ook echt om 'uit mijn hoofd' te komen) en sporten. Dat zijn voor mij eigenlijk de belangrijkste tips :j

Kaaaren

Re: Stoppen met denken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:11

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 14:13

Zonet even alles doorgelezen, met een aantal dingen kan ik zeker iets ! Dankjewel!

Dat gewone denken de hele dag, daar kan ik prima mee omgaan en probeer ik inderdaad gebruik van te maken.

Alleen de gedachten waar ik last van heb op de momenten dat ik echt de concentratie voor alles kwijt ben, daar moet wel echt iets mee gedaan. Die kan ik echt niet accepteren. Die vertellen mij keer op keer hoe stom ik ben en wat voor lelijks iemand heeft gezegd... En iedere keer probeer ik dan te bedenken wat voor leuks die persoon ook zei en wat ik wel kan... Maar die negatieve komen er steeds maar overheen...Dit sloopt me gewoon echt en ik heb het weleens laten gaan, maar dat werd alleen maar erger... Daarom vecht ik er zo hard tegen dat het stopt en zoek ik afleiding. Ik kan het accepteren als dit af en toe is, maar het gebeurt te vaak en belemmerd dingen teveel.Het zou ook fijn zijn als ik af en toe een nacht even ècht goed slaap om even bij te komen.

Met de hulp schiet ik op dit moment niet veel op helaas... Loop al jaren bij de psych en heb sofatrainingen gehad. Keer op keer word je naar een ander geschoven, heb nu een fijne, maar die is nu weer een maand weg, dus kan ik weer niet verder komen op dat vlak...

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:32

Als ik je laatste bericht zo lees, krijg ik het idee dat je heel erg bewust bent van jezelf maar ook van je omgeving. Herkenbaar, en daar is absoluut niets mis mee! Het siert je enorm, want je pikt waarschijnlijk vele signalen feilloos op. Het nadeel is wel dat je overspoeld raakt.

Ooit heb ik eens een artikel gelezen over een bepaalde stroming. Maar ik heb geen idee meer waarin dat stond, of het een boek was of een tijdschrift (het kan de Happinez zijn geweest die las ik wel eens). Maar ik kan mij herinneren dat het te maken had met compassie en het boeddhisme. Misschien kan iemand in dit topic het benoemen. Het ging er in ieder geval over dat veel mensen zich niet bewust zijn van onbewuste invloeden. Dat mensen die lelijk doen niet in balans zijn met zichzelf, en er feitelijk niet zoveel aan kunnen doen. Dat je eigenlijk juist mee moet leven met díe mensen die zo zijn. Mij heeft die gedachtegang in ieder geval wel geholpen om met gekwetste gevoelens om te gaan. Jeetje, als ik toch eens wist waar ik het gelezen had. Zucht.

Wat bij mij ook enorm heeft geholpen is mijn studie. Ik heb toegepaste psychologie gestudeerd (en ja ik heb wel last gehad van het idee dat ik zelf allerlei enge ziektes zou hebben), maar het heeft mij ook geholpen te begrijpen hoe het brein nu werkt. Zo kon ik het makkelijker van me af zetten.

Het is wel een beetje een warrig verhaal geworden. :o

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:43

Goede tips komen er voorbij! Ik heb er zelf ook veel last van, maar inderdaad probeer er vooral niet tegen
te vechten, het is er gewoon even en ja dat is rot maar het gaat ook weer voorbij. Dat van die wolkjes
vond ik wel een mooie vergelijking! Alleen al de gedachte dat het er gewoon mag zijn en dat ik er niet tegen
hoef te vechten geeft me al wat rust. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:45

Babootje schreef:
Wat is er mis met een diagnose? Als je weet wat er aan de hand is en je hebt er echt last van is het fijn om te weten dat je er ook iets mee kunt doen. Uit recent (hersen)onderzoek bekend is geworden dat AD(H)D ook daadwerkelijk te zien is in de hersenen en het niet zomaar "een beetje druk" is.
En er zijn verschillende manieren mogelijk ermee om te gaan. Je hoeft niet altijd meteen aan de pillen. Er worden ook goede resultaten geboekt met bijvoorbeeld mindfullnes.

Het niet kunnen stoppen met denken is bekend van ADHD.
Het blijven malen in je hoofd, met daardoor moeite om te kunnen slapen, snel afgeleid zijn, impulsief zijn, niet kunnen concentreren hebben allemaal zijn impact op je functioneren. Soms weinig, soms veel.

Er is niks mis met een diagnose, maar niet iedereen die veel piekert of onzeker is, heeft direct een ASS.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:47

Bij mij werkt het om het op te schrijven, zowel op papier (ik hou van rijtjes, en anders ben ik de hele dag de zelfde rijtjes aan het herhalen in mijn hoofd), als op de whatsapp (Jo, vriendin, wat denk jij over...), als op mijn memo van mijn telefoon (als ik bijv. een idee voor een verhaal heb), agenda (o oliebol, dan heb ik dat examen, dan moet ik...), mondeling (mam, ik heb ik een 8,5 voor cases 6), etc.... Het geeft mij veel rust in mijn hoofd.

En ja, ik heb een diagnose (asperger) en dit is heel erg laat ontdekt. Het had mij zoveel pijn bespaard als het er eerder uit was gekomen -O- Ik kan nu namelijk wel de hulp krijgen die ik nodig heb. Ook op school is het opeens niet meer raar als ik even weg loop oid.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:51

MusicIsLife schreef:
Zonet even alles doorgelezen, met een aantal dingen kan ik zeker iets ! Dankjewel!

Dat gewone denken de hele dag, daar kan ik prima mee omgaan en probeer ik inderdaad gebruik van te maken.

Alleen de gedachten waar ik last van heb op de momenten dat ik echt de concentratie voor alles kwijt ben, daar moet wel echt iets mee gedaan. Die kan ik echt niet accepteren. Die vertellen mij keer op keer hoe stom ik ben en wat voor lelijks iemand heeft gezegd... En iedere keer probeer ik dan te bedenken wat voor leuks die persoon ook zei en wat ik wel kan... Maar die negatieve komen er steeds maar overheen...Dit sloopt me gewoon echt en ik heb het weleens laten gaan, maar dat werd alleen maar erger... Daarom vecht ik er zo hard tegen dat het stopt en zoek ik afleiding. Ik kan het accepteren als dit af en toe is, maar het gebeurt te vaak en belemmerd dingen teveel.Het zou ook fijn zijn als ik af en toe een nacht even ècht goed slaap om even bij te komen.

Met de hulp schiet ik op dit moment niet veel op helaas... Loop al jaren bij de psych en heb sofatrainingen gehad. Keer op keer word je naar een ander geschoven, heb nu een fijne, maar die is nu weer een maand weg, dus kan ik weer niet verder komen op dat vlak...

Negatieve gedachten is al weer heel iets anders :j Lastig ook... zelf heb ik indertijd wel wat gehad aan een bepaalde methodiek, deze: http://www.spiridoc.nl/lhay.htm
Het was heel to-the-point en heeft mij echt geholpen om mijn gedachten de positieve kant op te buigen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:54

Es_ther schreef:
Ik volg even, ik herken mezelf enorm in jou!
Alleen ben ik ook nog een onzeker type, ik kan me namelijk druk maken om niks :').

"Denken en denken is twee".

Mindfulness is prima, maar svp met iemand die echt benul heeft van de achtergronden. De boeddhistische psychologie is uiterst gedegen en subtiel.

Als 'piekeren' een symptoom van 'onzekerheid' is, werk dan aan minder (al is dat wellicht een te groot woord) angst en meer duidelijkheid en zelfvertrouwen.

(En nee: je bent niet 'stom' oid! Als er zoiets als angst speelt, wordt er in jouw lichaam, inclusief hersenen, van alles buiten jouw wil om in gang gezet. Dat is zo en daar kun je ""niets"" aan doen. Ja, de oorzaak op een of andere manier de nek omdraaien. Verder niet zo erg veel, behalve 'non stop brandjes blussen'.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:00

MusicIsLife schreef:
Alleen de gedachten waar ik last van heb op de momenten dat ik echt de concentratie voor alles kwijt ben, daar moet wel echt iets mee gedaan. Die kan ik echt niet accepteren. Die vertellen mij keer op keer hoe stom ik ben en wat voor lelijks iemand heeft gezegd... En iedere keer probeer ik dan te bedenken wat voor leuks die persoon ook zei en wat ik wel kan... Maar die negatieve komen er steeds maar overheen...Dit sloopt me gewoon echt en ik heb het weleens laten gaan, maar dat werd alleen maar erger... Daarom vecht ik er zo hard tegen dat het stopt en zoek ik afleiding. Ik kan het accepteren als dit af en toe is, maar het gebeurt te vaak en belemmerd dingen teveel.

Uit de boeddhistische psychologie:
1) probeer te voorkomen dat je zo kwetsbaar wordt. "Uitputting is des duivels oorkussen". Lekker naast een meester mediteren (of slapen!) helpt. Dat soort rustplaatsen is helaas zeldzaam.
2) "Vecht er niet tegen", lach er mee, praat er meeen 'ga naar de waarnemer in jou'.
Oh, het is weer zo laat!
Dag rotstemmen, komen jullie mij weer plagen...?
Zal ik jullie eens terugplagen...?
...terwijl je ondertussen erg goed voor jezelf zorgt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:09

Babootje schreef:
Wat is er mis met een diagnose? Als je weet wat er aan de hand is en je hebt er echt last van is het fijn om te weten dat je er ook iets mee kunt doen. Uit recent (hersen)onderzoek bekend is geworden dat AD(H)D ook daadwerkelijk te zien is in de hersenen en het niet zomaar "een beetje druk" is.
En er zijn verschillende manieren mogelijk ermee om te gaan. Je hoeft niet altijd meteen aan de pillen. Er worden ook goede resultaten geboekt met bijvoorbeeld mindfullnes.

Het niet kunnen stoppen met denken is bekend van ADHD.
Het blijven malen in je hoofd, met daardoor moeite om te kunnen slapen, snel afgeleid zijn, impulsief zijn, niet kunnen concentreren hebben allemaal zijn impact op je functioneren. Soms weinig, soms veel.

antje_vip schreef:
Er is niks mis met een diagnose, maar niet iedereen die veel piekert of onzeker is, heeft direct een ASS.

ADHD is ook geen ASS :D

Maar het klopt dat niet iedereen die veel piekert of onzeker is, een stoornis heeft.
Maar als je heel veel piekert zonder aanwijsbare oorzaak en het gevoel hebt dat je je gedachten niet stop kunt zetten doe je er wel goed aan om eens te laten uitzoeken of er een lichamelijke oorzaak voor kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-03-17 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:16

eclair98 schreef:
En ja, ik heb een diagnose (asperger) en dit is heel erg laat ontdekt. Het had mij zoveel pijn bespaard als het er eerder uit was gekomen -O- Ik kan nu namelijk wel de hulp krijgen die ik nodig heb. Ook op school is het opeens niet meer raar als ik even weg loop oid.

Dat bedoel ik! Dat inzicht is ook heel belangrijk. AD(H)D of een ASS stoornis maakt je niet minder, maar alleen anders. En dan is het wel fijn als je echt gerichte hulp kunt krijgen die daarbij past. Je kunt dan ook dingen los laten (voor jezelf), raakt minder gefrustreerd en anderen begrijpen je ook beter.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:28

Yup. Monkeybrain.
Niet dwingen om het uit te zetten, dat heeft geen zin. Maar ben je er bewust van, dat helpt al heel veel.

Stom iets. Mij helpt het heel erg om te gaan borduren, haken of breien. Je moet dan echt intensief bezig zijn met tellen en zo, dat helpt je hoofd een beetje geordend te houden. Op de achtergrond werken al je gedachten dan wel door, maar je voorkant heeft er dan minder last van.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:55

Omdat dit topic beter thuis hoort op het subforum [MWS] Mensenwelzijn en Sport verplaats ik het even.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 21:46

Bedankt voor de vele tips! Kan ik weer even voorruit om wat nieuws te proberen :D maar meer tips zijn natujrlijk hartstikke welkom!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:02

Ik heb ook zo'n druk hoofd. Sinds een paar weken gebruik ik CBD capsules (cannabis.) Ik moet zeggen het is een stuk rustiger.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:59

Ergens in het topic las ik de term monkey brain. Ik weet niet wat het is maar volgens mij heb ik dat ook :'). Ik kan in fasen ontzettend in cycli denken, vreselijk gewoon. En op het moment dat ik denk "zo, nu heb ik aan álles gedacht" begint mijn brein weer bij punt 1.
Wat mij helpt is veel sporten (als ik flink zwaar train denk ik écht niet meer aan irrelevante zaken) en voor het slapen gaan een brain dump doen. Dat houdt in dat ik alles opschrijf wat in me opkomt en daarna is het klaar. Ik slaap echt veel beter sinds ik dit doe.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:12

Ik heb er medicatie voor.. een zeer lichte dosis antidepressieva die in hogere dosis gebruikt word bij depressie in combi met angst en paniek stoornissen. Klinkt allemaal heel heftig, maar ik heb dus een hele lichte dosis en voel me er echt prettig bij.

Denken doe ik nog steeds, maar het komt allemaal niet zo hard meer aan. Verder schrijf ik regelmatig alles op en probeer ik daarna overzicht te krijgen in die gedachten.

Zo is het goed leefbaar, al heb ik nog steeds ups en downs.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:32

Het eerste wat er in mij opkwam is ook adhd/add. Ben je daar wel eens op getest?
Ik heb ook jaren dezelfde onrust en gedachten gehad. Een diagnose is niks mis mee het helpt je zelfs vooruit