Verstandskies: wel of niet kaakchirurg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:35

Bij mijn zijn al mijn kiezen er preventief uitgehaald bij de kaakchirurg. Onder stond bij mij ook plat in de kies er voor, boven ook maar meteen gedaan. 1 kant een zere/stijve kaak gehad, maar de pijn was wanneer ik de ibuprofen slikte goed te hanteren. Succes TS!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:38

Bij mij ging het vrij makkelijk.
Heb er 3 weg laten snijden omat ze scheef zaten.
Verdoving er in en er was er een die niet makkelijk er uit wilde,daar hebben ze met 2 man aan lopen trekken :P

maar geen pijn of niks gemerkt.. kon de volgende dag gewoon weer eten :j
Eentje is gewoon door gekomen en er uit getrokken bij de tandarts, is ook prima gegaan

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:05

Ik moest eigenlijk ooit 3 kiezen laten trekken, maar uiteindelijk heb ik er enkel 1 laten trekken (allemaal preventief) en heb nooit last van die andere twee. Die er nog uit 'moeten' liggen bijna 90 graden gedraaid dus dat zou compleet gesneden moeten worden. Nou bedankt maar nee :+ Vond de verdoving prikken vooral erg naar.

Sem_

Re: Verstandskies: wel of niet kaakchirurg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 09:57

Bedankt voor alle reacties, negatieve ervaringen zijn ook welkom! :D Mijn verstandskies rechtsonder
is al verwijderd dus ik weet wel ongeveer wat ik kan gaan verwachten. Mijn inzet is eigenlijk om alleen
linksonder te laten verwijderen (de schuine) en niet boven... Een paar jaar geleden zei de kaakchirurg
dat mijn bovenste verstandskiezen nog erg diep zaten en er niet uit hoefde, dus ik hoop dat deze
kaakchirurg daar hetzelfde over denkt. :Y)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:13

TS, ik heb al mijn verstandskiezen laten trekken. Ik had geen last ervan maar doordat ik er slecht bij kon met poetsen zaten er dus bij het trekken wel al dikke gaten in. De pijn daarvan is mij bespaard gebleven.

Ik heb er twee bij de kaakchirurg laten trekken, dat was echt easy peasy. Ze waren er beide binnen een paar tellen uit en heb met goed koelen nog geen dag last gehad. De andere twee bij mijn tandarts en dat heeft wat langer pijn gedaan maar niet noemenswaardig eigenlijk. Als ze er echt nog diep in zitten en geen problemen kunnen veroorzaken zou ik ze ook laten zitten.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 10:24

Ja precies, daarom denk ik dat ik de bovenste gewoon zo wil laten als die nog mooi recht en diep zitten!
Maar ik gok dat ze vrijdag wel eerst foto's zullen maken, aangezien ik geen recente heb... Dan kunnen ze
mij vast wel adviseren wat het beste is!

Van wat ik mij kan herinneren van die paar jaar geleden is het lastige bij mijn onderste verstandskiezen
vooral het poetsen. Omdat ik niet goed tussen de pockets kan? Dat kan nadelige gevolgen hebben voor
de aangrenzende kiezen. Klinkt dat logisch? :Y)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:35

Goed dat je de afspraak gemaakt hebt!!
En ik zou het inderdaad wel bij alleen die onderin houden!!
Mijn verstandskies was in de kies daarvoor gegroeid... Kwamen we op een foto achter. Kon me niet voorstellen dat ik dat niet zou voelen, maar die kies ervoor was 'dood' door een wortelkanaalbehandeling :+
Ik zou het ook zeker doen voordat je echt pijn gaat krijgen. Dan moet je maar net zien dat ze plek hebben (of je bent zoals een andere bokker al aangaf net op vakantie :P )
En als het flink ontstoken is, heb je nog kans dat de verdoving niet goed werkt ook.

Sterkte alvast!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:47

Goed dat je het gaat doen. Als je pijn krijgt ben je te laat... en je zal altijd ziet dat dat in een weekend of op je vakantie gebeurt :(

Bij mij zijn ze er ook allevier uit. In meerdere stappen gedaan. De eerste keer was het me erg meegevallen. Dag erna eigenlijk al geen last meer dus ik ging met goed vertrouwen de anderen laten doen :)
Toen dus helaas heel veel pijn gehad, een week een dikke wang gehad, en ik had teveel bloed binnen gekregen dus ik was erg misselijk tot overgeven aan toe. Het duurde goed 2 weken voor ik weer een beetje in normale doen was. Het kan dus erg verschillen.

Maar goed, daarna wel blij dat ik er van af was :)
Ik had inderdaad ook al een gaatje in de kies ernaast, en die kan ik nu beter schoonhouden :j

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:30

verootjoo schreef:
MISTRAL94 schreef:
Ik vind de reacties wel makkelijk hier met laat het preventief verwijderen. Het is best een ingreep al met al. Jaren terug in het ziekenhuis verstandskies links onder laten verwijderen dit omdat er elke keer een ontsteking bij kwam. Hoewel het erg moeizaam ging is het mij wel meegevallen qua pijn. Wel heb ik 24 uur lang nog flink nagebloed. Kaakchirurg zei over de andere kiezen laat ze maar zitten zo lang je geen klachten hebt. Daar er geen verstandskies normaal in mijn kaak zat.

Ik kwam via mijn tandarts vorig jaar terecht bij het CBT (centrum bijzondere tandheelkunde) in het ziekenhuis omdat lokale verdoving bij mij niet of nauwelijks werkt.Bij de intake werden foto's gemaakt en bleek dat er links boven een normale kies nog in de kaak zat en een verstandskies er in een hoefijzer vorm omheen zat. Vanuit het CBT het advies om dit door de kaakchirurg te laten verwijderen (in een ander ziekenhuis) Dit moest onder volledige narcose gebeuren omdat de ingreep te groot was om in de stoel te doen. De kaakchirurg zei omdat je toch onder volledige narcose gaat halen we de andere verstandskiezen er ook uit. Uiteindelijk zijn er begin januari in totaal 6 kiezen uit gegaan. Ingreep was erg tegen gevallen kiezen waren er moeilijk uit te krijgen en het heeft flink gebloed. Na de operatie in eerste instantie geen pijn door de morfine. Moest een nacht blijven ter observatie. Halverwege de avond begon de pijn en was met paracetamol en naproxen niet meer te onderdrukken. Naar huis gegaan een volgende dag met tramadol onder het mom van de ingreep heeft tegen gezeten dus de napijn hoorde erbij. Ik ben er vreselijk ziek van geweest een maand niet kunnen eten. De zenuw rechtsonder heeft bloot gelegen wat maakt dat het nu nog erg gevoelig is rechtsonderin. Dit heeft tijd nodig en zal als het goed is weer volledig herstellen. De wond rechtsonder is nog steeds niet dicht al gaat het nu de goede kant op. Hoewel mijn tandvlees wel rustiger geworden is had ik het niet laten doen als ik had geweten hoeveel ellende ik ervan zou hebben. En dat allemaal om het preventief te laten doen. Het is maar de vraag of je er last van gaat krijgen in de toekomst. Maak een weloverwogen keus laat je goed informeren ook over de napijn en je herstel. De dienstdoende kaakchirurg die mij in het weekend gebeld heeft zei dat het er allemaal bij hoorde. Dat heeft de kaakchirurg toendertijd dat ik op de wachtlijst kwam te staan niet gezegd. Wat napijn hou je rekening mee maar dit heb ik van te voren niet in kunnen schatten.

Sterkte!

Leuke info in een topic van iemand die net een afspraak heeft :7

En in de meeste gevallen gaat het gewoon goed. Ik ben blij dat ze er bij mij preventief zijn uitgehaald, als je er eenmaal last van krijgt is dat vaak wel goed mis ook. De mijn groeiden haaks op mn andere kiezen.
De verdovingsprikken waren nasty, de week erna ook met mn hamsterwang. Maar doorgaans gaan er geen mensen aan dood en gaat het ook niet zo als hierboven.

Tja had ik moeten schrijven het stelt niets voor? Terwijl ik dood en dood ziek geweest ben om het over de pijn maar niet te hebben? Overigens niet over de probleem kant hoor waardoor ik onder narcose moest. Die kant heb ik geen of minimaal pijn van gehad. Juist de kant die er preventief uit ging. Ik ben niet geïnformeerd over de gevolgen en heb het erg onderschat. Het verwijderen is mij erg mee gevallen zowel de eerste keer waar ik gewoon bij was als de 2e keer na de narcose. Maar de communicatie kan duidelijk beter zodat je als patiënt niet voor verrassingen komt te staan. Ik heb nog genoemd dat het mij de eerste keer erg meegevallen is. Niemand die gezegd heeft hou er rekening mee dat dit de volgende keer anders kan zijn.

Uiteraard hoop ik voor je ts dat het soepel verloopt en dat het zo klaar is.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 11:37

Het is gebeurd hoor! Gelukkig zaten mijn bovenste verstandskiezen nog steeds mooi diep dus die mogen blijven zitten. Kaakchirurg liet nog de foto van nu zien in vergelijking met die van drie/vier jaar geleden en daarop zie je duidelijk dat hij nog schever is gaan staan. Het is goed dat hij eruit is want vroeg of laat zou ik mijn andere kies eraan verliezen (aldus de mensen daar)! Hij moest wel eerst worden gespleten en ze hebben flink zitten zagen en trekken, hij had een hele kromme wortel dus dat maakte het niet makkelijker. Ook nog bijverdoofd omdat ik het toch nog wat voelde. Daarna netjes gehecht en een recept meegekregen voor ibuprofen bruis 600, ik kreeg echter wat buikpijn ervan en de pijn valt mee... Dus ik heb sinds gisteravond geen pijnstillers meer genomen en vanochtend al 2 wrapjes gegeten! Wel een hele dikke, paarse wang. Ben echt een hamster.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:47

Gelukkig is het goed gegaan! Fijn dat je ook weinig pijn hebt. Dit kun je maar weer achter je laten.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 09:33

Even een schopje!

Mijn verstandskies is er ondertussen al lang uit. Is allemaal prima gegaan. :) Nu merk ik echter sinds een paar dagen dat er een los stukje/bolletje tandvlees zit op de plek waar eerst mijn verstandskies zat. Dit stukje bloedde laatst en sindsdien doet het met vlagen pijn. Ik kan het bolletje ook bewegen met mijn tong.

Herkent iemand dit? Ik heb het idee dat dat tandvlees er eerst niet zat. :+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:58

ja ik herken het, ik heb al veel kiezen laten trekken en bij sommige heb ik dit, zelfs jaren nadat de kies getrokken is. Op een gegeven moment komt er gewoon een stuk ???? uit en dan is het weer over voor een tijdje.
Ik heb het wel eens gemeld bij de tandarts, maar die zegt dat het verder geen kwaad kan

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 23:24

Helaas lijkt het wat ontstoken ondertussen en ik heb er ook nog eens keelpijn bij gekregen (ik weet niet of zoiets door kan slaan? Ik ben verder niet verkouden). Hopelijk trekt het snel weg! Heeft iemand nog tips?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:28

Het kan gewoon een stukje tandvlees zijn dit kan je tandarts heel simpel weghalen of een klein abcesje?

Zou even langs je tandarts gaan. Zeker goed blijven poetsen..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 02:09

Ik moet ze alle 4 eruit laten halen en ga dat onder narcose laten doen
Een vd kiezen zit ook in mn zenuw en op de foto staken mijn kiezen uit het leken wel slachttanden

Rot dat je nu weer last hebt ts

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:40

shilady schreef:
Ik moet ze alle 4 eruit laten halen en ga dat onder narcose laten doen
Een vd kiezen zit ook in mn zenuw en op de foto staken mijn kiezen uit het leken wel slachttanden

Rot dat je nu weer last hebt ts

Onderschat zo behandeling onder narcose niet. Ik doe het nooit meer, uiteindelijk 1 verstandkies zo laten trekken en dat viel me zo mee, was in de avond alweer fit en naar de paarden..

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:38

Ik kon kiezen; Onder narcose, of onder plaatselijke verdoving bij de KC.
In eerste instantie koos ik voor narcose, maar dan moest ik 4 weken wachten, en mijn beugel uitstellen, dus ik was gegaan voor plaatselijke verdoving bij de KC.
6 kiezen in 2 etappes laten verwijderen, en het viel me 100% mee. Ik heb er werkelijk helemaal geen last van gehad, niet tijdens het verwijderen en niet na het verwijderen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:58

Ik heb aan beide kanten onder m’n verstandskiezen laten verwijderen. Bij 1 kant kwam er enkele weken later een schijfje bot naar boven. Dat schijnt tussen je wortels te zitten en kan door het wrikken afbreken. Dit stukje kon ik zelf zo eruit halen, voelde er niks van.
Aan de andere kant kreeg ik enkele dagen na het verwijderen een bobbeltje, pijn en vieze smaak. Daar was hetzelfde aan de hand, maar m’n lijf kon dit niet zelf naar buiten werken. Dit is toen gaan ontsteken en daarvoor moest ik terug.
Ze zeiden dat de prikken veel meer pijn zouden doen omdat t ontstoken was, maar ik heb er vrij weinig van gevoeld (en ik ben kleinzerig ;) ).
Morgen bellen met de tandarts, die moet jou weer opnieuw verwijzen naar de kaakchirurg.

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:08

@TS: Kan zijn dat er een klein stukje bot/wortelresyje oid zich naar buiten aan het werken is. Masseer, als het kan, de plek met een zachte tandenborstel, goede mondspoeling (Denk aan iets met chloorhexadine, zoals perio0aid oid, mocht je dat niet hebben op het moment dan zout water) en mocht het niet snel beterworden dan of contact opnemen met zkh die je kies er uit heeft gehaald of even naar de ta :) Succes en hoop dat het snel beter is!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 09:03

Bedankt voor de reacties. Pff dat lijkt me heftig shilady! Vanwaar die keuze?

Hier gaat het met mijn keelontsteking gelukkig alweer aan de beterende hand! Het was kort maar krachtig. :D Het stukje tandvlees loopt nog steeds een beetje te irriteren. Het is niet HEEL rood en het doet (gelukkig) niet constant pijn. Meer af en toe en dan trekt het wel door heel mijn linker onderkaak. Er zit ook een soort wit randje aan het losse flapje. Ik heb niet echt het idee dat er bot zit.. Ik ga zo'n spoeling halen en als het blijft/erger word bel ik de tandarts!