Heb ik bindingsangst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 00:36

Daantjee12 schreef:
Ik herken dit ook heel erg, ik ben nooit verliefd geweest, tot 2 jaar geleden, tot over mn oren. Jammer genoeg heeft hij mij keihard gekwetst, en ben ik sindsdien dus niet op iemand anders verliefd geweest. Ik wordt tegenwoordig ook een beetje jaloers als ik een stel zie, ik wil dat ook, mar het wilt gewoon niet..

Precies dit ook... 1x erg gekwetst (mede mijn eigen schuld) en sindsdien is dit begonnen... dit is ook tevens de jongen die ik nog wel leuk vind, nog het ergste dus. En natuurlijk het gemis van iemand.. Maar aan de andere kant geen relatie willen omdat ik over 2 maanden een half jaar stage ga lopen in de Ardennen

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 00:44

Ugh, vervelend is dat he? Ik had/heb precies hetzelfde, maar ik heb ook een hoofd dat ontzettend goed is in paniekzaaien. Ik raakte echt in paniek zodra dingen serieus dreigden te worden. Ik heb twee vriendjes gehad waarbij ik zodra het aan ging meteen op tilt sloeg en die relaties hielden ook niet lang stand. Iedere slechte eigenschap werd enorm uitvergroot in mijn hoofd, het gevoel was "weg" (ik twijfelde of ik uberhaupt ooit wat gevoeld had) en ik dacht alleen maar "ik moet hier uit weg". Ik heb daar (uit paniek) wel dates om afgezegd. Dat terwijl ik wel ontzettend graag een relatie wilde, om gek van te worden.
Wat voor mij hielp waren twee dingen. Ten eerste het feit dat mijn huidige vriend (met wie ik nu een jaar samen ben, het kan wel!) mij ontzettend veel tijd heeft gegeven. Ik had hem vrij snel weggezet als "geen vriendjesmateriaal", maar hij hield stand en is eerst een goede vriend geworden en daarna pas raakte ik geinteresseerd. Hij heeft alles van mij uit laten komen. Hij heeft enkel verteld dat hij erg graag bij me zou zijn en daarna nooit meer gepusht. Ik heb uiteindelijk om een date gevraagd, ik heb hem gevraagd of we het zouden proberen (eerst gevraagd om een trial-periode, het klinkt heel stom, maar ik was ontzettend bang dat het gevoel weer meteen weg zou zijn zodra het aan ging).
Ten tweede ben ik me er bewust van geworden dat ik dit zelfdestructieve gedrag vertoon en kan, als ik dreig weer in paniek te raken, het gevoel relativeren. Het gaat niet weg, maar ik weet wel dat het tijdelijk is en dat het niets te maken heeft met hoe goed of slecht mijn relatie is. Gelukkig kan ik hier met mijn vriend ook heel goed over praten, oordeelt niet en weet hij dat hij niets misdaan heeft, maar dat mijn hoofd mij gewoon afentoe heel erg tegen werkt. Het eerste half jaar was moeilijk, maar nu gebeurt het me zelden nog, gelukkig :).
Je stelt je in ieder geval niet aan. Gun jezelf tijd. Als je je ervang bewust bent dat je dit soort dingen doet, is het halve gevecht al gewonnen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 00:53

Bindingsangst is gerelateerd aan verlatingsangst en vaak een gevolg van hechtingsproblemen in de vroege jeugd. Is een lange weg om vat op te krijgen. Psychologische hulp is vaak nodig om vat te krijgen op patronen en het doorbreken van die patronen.

Door een pest verleden/trauma kan je ook het vertrouwen in mensen en in jezelf verliezen en trauma opgelopen hebben, waardoor je moeite hebt met het aangaan en aanhouden van relaties. EMDR kan hier bij helpen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 00:57

Ook ik heb denk ik bindingsangst.

Ik ben 19 jaar en heb nog nooit een vriend gehad. Ik heb genoeg contact met jongens, daar ligt het zeker niet aan.

Maar inderdaad, dates blijven uit. Twee jaar geleden heb ik voor het laatst gedate voor lange tijd, was eigenlijk bijna serieus maar ik ging voor 6 maanden naar het buitenland en daarna had ie opeens een vriendin. Dat ik niet afgehaakt ben ligt volgens mij aan dat ik wist dat ik wegging. Na drie weken daar was m'n gevoel helemaal weg voor hem. Toen ik terug kwam voelde ik me wel gekwetst dat hij die Vriendin had, terwijl hij zei dat hij niet snel aan relaties deed. Nu nog steeds is hij samen met die vriendin en nog steeds zou ik wel weer terug willen met hem. Maar de vraag is of als het wederzijds is ik dat nog steeds wil := Er is al ooit om die reden door mij een relatie stuk gegaan en ik heb uiteindelijk nooit wat met die jongen gehad omdat ik het saai vond toen. (Hij is niet vreemdgegaan met mij)

Als ik al date, wat ik super eng vind dus het liefst uit de weg ga, is het voor 1 á 2 keer. Maar meestal spreek ik af en zeg ik vervolgens af.

Ik ben voor m'n gevoel echt klaar met de scharrels, vele vriendinnen hebben een vriend en ik wil dat ook. Maar zodra het serieus wordt haak ik gewoon af. :(

Ik hou er van om een 'doel' te hebben, dus ik vind het leuk moeite te doen. Wanneer het wederzijds is vind ik het niet meer leuk.

Ik wil ook echt graag een vriend, maar bij mij gaat die knop ook echt om meestal.. ik heb soms (niet arrogant bedoelt) altijd het idee dat ik beter kan krijgen ofzo.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:12

Wat mijn 'probleem' ook is denk ik is dat ik er helemaal niet van hou als mensen/jongens klef gaan doen. Dit gebeurde altijd zo vaak, zodra de hartjessmiley en kusjes komen lig ik al kotsend in de hoek zeg maar. :')
Naar mijn vriendinnen toe ben ik helemaal niet klef maar dat is ook niet nodig. Ik weet gewoon dat ze er voor me zijn, dat hoeven we elkaar niet te vertellen.

Ik ben 1 keer verliefd geweest een paar jaar geleden (echt tot over mn oren), maar als ik er zo op terug kijk was die jongen eigenlijk best wel een klootzak tegen mij.

Edit; Sureido ik zit in precies dezelfde situatie, 19 en nog geen relatie gehad. En het is niet alsof ik geen kansen heb gehad. De jongens waar ik mee praatte wilden alleen altijd na 2 dagen appen al meteen een date en dan zat ik daar altijd van 'rustig aan ik ken je nog niet eens..'

purny

Re: Heb ik bindingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:20

Hier ook zeepsop. Jongen begint over hoe is het met m'n meisje. Ik denk alleen maar run forrest run :+.
Ik heb hem nog niet eens irl gezien en hij ziet me nu al als z'n meisje. Dan wil ik het het liefste al gelijk afkappen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:26

vso1990 schreef:
heb ik ook heel lang gehad, tot ik de juiste tegen kwam. nu al 3 en half jaar een hele fijne relatie. waarin we beide vrijheid hebben en heel veel liefde voor elkaar.

Haha,ik kon dit wel geschreven hebben, inclusief de 3,5 jaar :))
Wij gaan deze zomer zelfs trouwen dus hou de moed erin ts! :D
Ik was ook altijd binnen een paar maanden uitgekeken op eerdere vriendjes. Ik ging dan zoeken naar stomme eigenschappen van hen (nu was dat in de meeste gevallen ook niet zo moeilijk dus dat scheelt ook..) en dat was dan mijn reden om het uit te maken.
En tuurlijk hebben mijn verloofde ( 8-) ) en ik ook wel eens meningsverschillen of irritaties, maar nu kan ik me daar prima overheen zetten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:29

Ja ik ging dan ook altijd speuren naar de kleinste dingen waar ik me aan ging lopen irriteren

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:31

Dat doe ik ook! Hahaha zo fijn om te weten dat ik niet de enige ben. :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:32

Zeepsop schreef:
Wat mijn 'probleem' ook is denk ik is dat ik er helemaal niet van hou als mensen/jongens klef gaan doen. Dit gebeurde altijd zo vaak, zodra de hartjessmiley en kusjes komen lig ik al kotsend in de hoek zeg maar. :')
Naar mijn vriendinnen toe ben ik helemaal niet klef maar dat is ook niet nodig. Ik weet gewoon dat ze er voor me zijn, dat hoeven we elkaar niet te vertellen.

Ik ben 1 keer verliefd geweest een paar jaar geleden (echt tot over mn oren), maar als ik er zo op terug kijk was die jongen eigenlijk best wel een klootzak tegen mij.

Edit; Sureido ik zit in precies dezelfde situatie, 19 en nog geen relatie gehad. En het is niet alsof ik geen kansen heb gehad. De jongens waar ik mee praatte wilden alleen altijd na 2 dagen appen al meteen een date en dan zat ik daar altijd van 'rustig aan ik ken je nog niet eens..'

Nou ik heb nieuws voor je. Ik loop al wat langer mee en blijf er zo over denken. Nou heb ik wel relaties' gehad, dus het komt allemaal wel goed hoor. Maar mannen die ' morgens al app-en leukerd hoe gaat het vandaag? :r hartstikke aardig en sympathiek bedoeld. Alleen komt het zo niet aan. Je krijgt niet eens de kans om ze te missen of eigen initatief te nemen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:34

Een jongen moet mij ook niet elke dag gaan bellen. Ik weet niet wat ik dan nog moet vertellen :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:37

sureido schreef:

Ik ben 19 jaar en heb nog nooit een vriend gehad. Ik heb genoeg contact met jongens, daar ligt het zeker niet aan.

Maar inderdaad, dates blijven uit. Twee jaar geleden heb ik voor het laatst gedate voor lange tijd, was eigenlijk bijna serieus maar ik ging voor 6 maanden naar het buitenland en daarna had ie opeens een vriendin. Dat ik niet afgehaakt ben ligt volgens mij aan dat ik wist dat ik wegging. Na drie weken daar was m'n gevoel helemaal weg voor hem. Toen ik terug kwam voelde ik me wel gekwetst dat hij die Vriendin had, terwijl hij zei dat hij niet snel aan relaties deed. Nu nog steeds is hij samen met die vriendin en nog steeds zou ik wel weer terug willen met hem. Maar de vraag is of als het wederzijds is ik dat nog steeds wil := Er is al ooit om die reden door mij een relatie stuk gegaan en ik heb uiteindelijk nooit wat met die jongen gehad omdat ik het saai vond toen. (Hij is niet vreemdgegaan met mij)

Als ik al date, wat ik super eng vind dus het liefst uit de weg ga, is het voor 1 á 2 keer. Maar meestal spreek ik af en zeg ik vervolgens af.

Ik ben voor m'n gevoel echt klaar met de scharrels, vele vriendinnen hebben een vriend en ik wil dat ook. Maar zodra het serieus wordt haak ik gewoon af. :(

Ik hou er van om een 'doel' te hebben, dus ik vind het leuk moeite te doen. Wanneer het wederzijds is vind ik het niet meer leuk.

Ik wil ook echt graag een vriend, maar bij mij gaat die knop ook echt om meestal.. ik heb soms (niet arrogant bedoelt) altijd het idee dat ik beter kan krijgen ofzo.

Ik denk dat heel veel mensen heel makkelijk roepen dat ze bindingsangst hebben terwijl dat helemaal niet aan de orde is. Er zullen echt mensen zijn die echt bindingsangst hebben en die echt een leven leiden wat erdoor beïnvloed wordt. In de meeste gevallen denk ik echter dat het gewoon een kwestie is van nog niet 'de' juiste persoon zijn tegen gekomen en zodra dat gebeurt zullen heel veel mensen zich ineens spontaan wel kunnen binden.

Ik neem even jou als voorbeeld; je bent pas 19 (niet al, maar pas) en je hebt op je 17e gedate met een jongen. Omdat dat toen niets is geworden roep je nu bindingsangst te hebben. Gebaseerd waarop dan?
Je staat net aan het begin van je date- en liefdesleven. Laat die oude date los, ga opnieuw daten en ga gewoon genieten en rondkijken.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:38

Jennyj01 schreef:
Zeepsop schreef:

Nou ik heb nieuws voor je. Ik loop al wat langer mee en blijf er zo over denken. Nou heb ik wel relaties' gehad, dus het komt allemaal wel goed hoor. Maar mannen die ' morgens al app-en leukerd hoe gaat het vandaag? :r hartstikke aardig en sympathiek bedoeld. Alleen komt het zo niet aan. Je krijgt niet eens de kans om ze te missen of eigen initatief te nemen.

Ik heb een jaar of 2 geleden gepraat met een jongen die als ik 2 minuten niet antwoordde op whatsapp al meteen begon met 'hee ben je daar??' Nou nee ik ben gevlucht

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:39

Zeepsop schreef:

Ze vragen om te daten he, niet om te trouwen. Het hele idee van daten is dat je iemand leert kennen. :D

Wat ik dan deed was dat ik die date pas afsprak over een dikke week of nog later. Kon ik ondertussen nog een hele poos appen en was het niet na 2 dagen al. Mocht je tijdens het appen al enorm afknappen op bepaalde dingen kun je ook nog op tijd afzeggen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:43

Goof, ik denk precies hetzelfde. Toen ik nog op Tinder zat merkte ik het ook want elke man had ineens bindingsangst. Ik geloof zeker dat het bestaat en veel mensen het hebben maar echt niet iedereen die het verkondigt. Je bent dan gewoon de juiste nog niet tegen gekomen, logisch dat je je dan niet wilt binden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:44

Wat doe je op Tinder als je bindingsangst hebt? Die mannen dan he.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:47

Jildau schreef:
Zeepsop schreef:

Ze vragen om te daten he, niet om te trouwen. Het hele idee van daten is dat je iemand leert kennen. :D

Wat ik dan deed was dat ik die date pas afsprak over een dikke week of nog later. Kon ik ondertussen nog een hele poos appen en was het niet na 2 dagen al. Mocht je tijdens het appen al enorm afknappen op bepaalde dingen kun je ook nog op tijd afzeggen.

Ik heb ook bijna altijd ja gezegd, vervolgens lag ik er een nacht wakker van en zei het toen weer af. :)

Was het maar zo makkelijk dat het 'maar een date' was

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:49

Jennyj01 schreef:
Wat doe je op Tinder als je bindingsangst hebt? Die mannen dan he.

Dat zeggen we dus net; dat hebben ze niet. Heel veel mensen roepen dat ze bindingsangst hebben, gebaseerd op niets, terwijl het gewoon een kwestie is van de juiste persoon tegenkomen.
Mannen die meteen roepen dat ze bindingsangst hebben willen zich niet binden aan JOU, weet je dat ook weer ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:50

Vanavond ga ik die jongen vertellen dat ik z'n meisje niet ben en of ie wel naar mijn verhaal heeft geluisterd met betrekking tot snel gaan

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:50

purny schreef:
Vanavond ga ik die jongen vertellen dat ik z'n meisje niet ben en of ie wel naar mijn verhaal heeft geluisterd met betrekking tot snel gaan

+:)+ +:)+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:51

Zeepsop schreef:
Jildau schreef:

Ik heb ook bijna altijd ja gezegd, vervolgens lag ik er een nacht wakker van en zei het toen weer af. :)

Was het maar zo makkelijk dat het 'maar een date' was

Hoe zie jij het dan?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:56

Ik vind het heel moeilijk om mezelf in een situatie te zetten waar ik geen mensen ken of geen hou vast heb. Geen idee waar ik nou echt bang voor ben.

Maar misschien als ik die jongen vind waar ik me bij op mn gemak voel dat het al een stuk makkelijker zal zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:57

purny schreef:
Ja ik ging dan ook altijd speuren naar de kleinste dingen waar ik me aan ging lopen irriteren

Hahah hier nog een, en als ik wat gevonden heb is het meteen klaar :')

Goof schreef:
sureido schreef:

Ik denk dat heel veel mensen heel makkelijk roepen dat ze bindingsangst hebben terwijl dat helemaal niet aan de orde is. Er zullen echt mensen zijn die echt bindingsangst hebben en die echt een leven leiden wat erdoor beïnvloed wordt. In de meeste gevallen denk ik echter dat het gewoon een kwestie is van nog niet 'de' juiste persoon zijn tegen gekomen en zodra dat gebeurt zullen heel veel mensen zich ineens spontaan wel kunnen binden.

Ik neem even jou als voorbeeld; je bent pas 19 (niet al, maar pas) en je hebt op je 17e gedate met een jongen. Omdat dat toen niets is geworden roep je nu bindingsangst te hebben. Gebaseerd waarop dan?
Je staat net aan het begin van je date- en liefdesleven. Laat die oude date los, ga opnieuw daten en ga gewoon genieten en rondkijken.

Gebaseerd waarop.. Omdat ik al bij voorbaat wist dat het toch niets ging worden := zodra het bij mij echt serieus wordt en het ook daadwerkelijk kan, haak ik af.. Misschien niet écht bindingsangst maar ik vraag me af hoe je het dan noemt :+ ... ik ben ook niet iemand die iets uitprobeert. Sommige mensen nemen een relatie en zien dan wel wat er gebeurt..

Mensen die na dat het 2 maanden uit is alweer iemand nieuws hebben, telkens opnieuw, kan ik echt niet begrijpen :')

En idd bij mij is het ook zo dat het echt langzaam moet gaan en eerst elkaar leren kennen. Ik had twee weken geleden met iemand gezoend, en op app begon ie helemaal van stapel te lopen. Heel de carnaval heb ik hem ontlopen.. ik kan er dan ook niet eens meer mee praten :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:00

Maar daar ga je pas achter komen als je ook daadwerkelijk met die jongen date ;)
Wat jij benoemt is echt geen bindingsangst, je bent gewoon angstig voor nieuwe situaties met onbekende mensen. Juist een punt om uit je comfortzone te stappen en het te leren en hoe is dat nou leuker en beter te doen dan via daten?
je zal in je leven nog wel vaker in situaties komen dat je ergens alleen bent en nieuwe mensen moet leren kennen zonder dat je houvast hebt, leer het nu vast en maak het voor jezelf een stuk makkelijker in de rest van je leven.

Enne.... daten is niet meer dan nieuwe mensen leren kennen, maak je niet te druk ;) Het is vrijblijvend, ga een gesprekje aan, doe een drankje en ga weer naar huis. Je bent niets verplicht en zit nergens aan vast. Je hebt enkel jezelf overwonnen en wellicht een leuke middag/avond gehad.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:03

Maar haak je ook af als je echt stapelverliefd bent en je je geen leven meer zonder die persoon kunt voorstellen?