Dag na sporten slecht te pas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 14:32

Dat kan wel zijn maximus, maar ik kan als alleenstaande moeder geen 5x per week sporten. Die 2x rond zien te breien is al moeilijk zat.
Voor mij is het stukgaan, maar dat is puur omdat ik nog totaal geen basisconditie heb. De training die ik doe doet een iets geoefendere sporter met 10 vingers in de neus.

Soep leek goed te vallen, maar nu 20-30 minuten na het weglepelen dreigt ie er weer uit te komen

Anoniem

Re: Dag na sporten slecht te pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:33

Als je geen basisconditie hebt moet je die opbouwen! Het is met sporten niet erg om jezelf te pushen en te kijken hoe ver je kan gaan, maar jezelf kapot maken is voor niemand goed.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:34

Wat een uiteenlopende reacties hier zeg :')

Je frequentie en duur eigenlijk nog te kort om de conclusie te kunnen trekken dat het door het sporten komt. Er kan namelijk van alles aan de hand zijn:

- Er heerst (buik)griep, misschien ben je gewoon een beetje aan het kwakkelen en kan je lichaam het sporten er even niet bij hebben.
- Misschien vind je lichaam die eiwit-shakes niet zo leuk: is het gezoet met zoetstof? Sommige staan echt helemaal stijf van de zoetstof, daar krijg ik ook 24u buikpijn van.
- Je hebt een beetje weinig gegeten en geeft je maag je daarom een signaal.

Anyhow, ik zou eerst eens kijken of het aanhoud als je stopt met die eiwitshakes. Of het over een maand nog aanwezig is etc. In de tussentijd zou ik de intensiteit van je trainingen ietsiepietsie verlagen, want 2x per week voluit klinkt mij ook niet al te best in de oren als je lichaam nog niks gewend is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:36

@Liselot,als je over het algemeen weinig eet,is het ook normaal dat je maag mottig aanvoelt als je plots heel wat meer gaat eten.
dat is je maag helemaal niet gewoon.
zoiets moet je ook opbouwen als je er geen last wil van hebben.

nu,ik zou ook minder intensief gaan sporten totdat je meer kan eten zonder een mottige maag.

dat ijzer tekort kan zeker ook
door een bevalling verlies je sowieso veel bloed.
dus een laag ijzer gehalte.

ijzer bouw je enorm traag op,en als je geen supplementen neemt hiervoor kan dat makkelijk 1-2j duren alvoor je terug op niveau zit.
dus daar kan je idd met een tekort zitten.

(ben je zeker dat je niet terug zwanger bent?want ik ben het wel,en voel me heeeel gelijkaardig.ik maak me nu niet echt zorgen,want de reden dat mijn maag en lijf nogal vreemd doen,is gewoon de zwangerschap)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 14:39

Zwangerschap is uitgesloten :j vroeg een vriendin vandaag ook al hahahaha.
Tijdens mijn zwangerschap had ik wel een laag ijzergehalte, dus dat zou ook nog een rol kunnen spelen.
Ik weet nog dat ik voor mijn zwangerschap ook wel eens duizelig van het paard af kwam. Maar het stomme is is dat ik me gisteravond kiplekker voelde

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:42

Laat de eiwitshake maar weg, en vervang het door kwark.
Ik hoorde van (vrouwelijke) collega's dat ze erg moe worden van eiwitshaker op één of andere manier.
Misschien ligt daar ook je misselijkheid wel bij.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:42

Het feit dat ze na 1,5 maand nog altijd "sterft" tijdens een beginnersles crossfit (ik neem aan zwaar ge-scaled, vooral techniek en mobility) geeft imo aan dat er iets fout zit. Ofwel overschat de trainer haar, ofwel is de conditie echt nul. Minder crossfit gaat haar op technisch en mobility vlak (+kracht) ook niet echt helpen.
Daarom denk ik dat ts veel voordeel kan halen uit cardio ( aka metcons en ik denk dan eerst aan LISS en steady state).

@ Ts: dan zou ik crossfit voorlopig achterwege laten en eerst dus wat conditie kweken. De tijd die je nu verliest met misselijk en slap te zijn kun je dan gebruiken om eens wat extra trappen te lopen of een extra rondje te wandelen/ joggen (kinderen kunnen gewoon mee).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:45

Liselot schreef:
Dat kan wel zijn maximus, maar ik kan als alleenstaande moeder geen 5x per week sporten. Die 2x rond zien te breien is al moeilijk zat.
Voor mij is het stukgaan, maar dat is puur omdat ik nog totaal geen basisconditie heb. De training die ik doe doet een iets geoefendere sporter met 10 vingers in de neus.

Soep leek goed te vallen, maar nu 20-30 minuten na het weglepelen dreigt ie er weer uit te komen

Maar jij bent geen geoefende sporter. Jij bent jij en je moet dus ook jezelf als referentiekader pakken. Als jij het idee hebt dat jij nu 2x per week stukgaat dan zou ik je adviseren om dus 2x per week zo te trainen dat je aan het einde het gevoel hebt lekker gewerkt te hebben maar "stukgaan" is nergens voor nodig, zeker niet als je niet gewend bent om te sporten.
Als ik vandaag zou beginnen met hardlopen en 4km zo hard mogelijk loop ben ik ook kapot. Dan kan ik dat goedpraten en zeggen dat 4km voor een marathonloper een eitje is, maar dat is natuurlijk geen argument voor mijzelf als niet-hardloper.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 14:47

Ik ben nog geen 1,5e maand bezig hoor. Net sinds 1 feb, dus een krappe maand.

Maar als een training me echt te veel zou zijn zou ik toch ook fikse spierpijn moeten hebben? Ik heb normaal gesproken snel spierpijn (zet me op een paard en ik kan 3 dagen niet lopen), maar daar heb ik dus helemaal geen last van

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:52

Had je er ook al last van toen je nog geen eiwitshakes pakte? Ik word daar persoonlijk echt kotsmisselijk van en voel me de hele dag wee in de maag. Neem sinds kort na het sporten de nieuwe kwark van campina met extra proteïne, dat gaat wel goed.
Hou alsjeblieft je lichaam goed in de gaten, ik heb er een jaar uit gelegen nadat ik letterlijk overtraind was en niks meer kon behalve op de bank zitten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:57

Liselot schreef:
Ik ben nog geen 1,5e maand bezig hoor. Net sinds 1 feb, dus een krappe maand.

Maar als een training me echt te veel zou zijn zou ik toch ook fikse spierpijn moeten hebben? Ik heb normaal gesproken snel spierpijn (zet me op een paard en ik kan 3 dagen niet lopen), maar daar heb ik dus helemaal geen last van

Spierpijn is geen indicator of je te veel sport. Zoek het in voeding en opbouw van de trainingen. Ik ben het dan ook niet eens met wat maximuss zegt.

Opbouw is belangrijk. En overigens: Het heeft geen zin om naar pietje en klaasje te kijken. Iedereen is anders en heeft een ander levenspatroon. Houd daar ook rekening mee.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 14:58

eva1969 schreef:
Had je er ook al last van toen je nog geen eiwitshakes pakte? Ik word daar persoonlijk echt kotsmisselijk van en voel me de hele dag wee in de maag. Neem sinds kort na het sporten de nieuwe kwark van campina met extra proteïne, dat gaat wel goed.
Hou alsjeblieft je lichaam goed in de gaten, ik heb er een jaar uit gelegen nadat ik letterlijk overtraind was en niks meer kon behalve op de bank zitten.

Heb gisteren voor het eerst dat eiwitspul gebruikt.
Afgelopen vrijdag ook gesport en zaterdag na het avondeten niet lekker geworden. Hele zondag ook last van gehad.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:56

Eet meer. Vul je eten eens in op cronometer.com (dit werkt beter als je het bijv voor een hele week doet) want ik denk dat je gewoon ver onder je energiebehoefte zit.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:45

Liselot schreef:
Heb wel al flink gegeten vandaag, maar toch continue het gevoel dat ik moet kotsen :(

Dat kan komen door de eiwitpoeder. Vooral caseine voor het slapen gaan maakt misselijk. Ik kan er zelf ook niet tegen.

En er gaat ook een raar virus in de rondte. Ik ben ook kotsmisselijk en moe.