Beenbreuk en verveling..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 07:20

ocharm! twee jaar geleden heb ik ook mijn scheenbeen (ook in tweeën), kuitbeen (en hielbot en enkel) gebroken met een uitglijer op het schoolplein. Ook direct geopereerd en na een dag al naar huis gestuurd. Heb je ook zon mooie pen door je scheenbeen en plaatje tegen kuitbeen? Afschuwelijk, denk dat jij ook zes weken nul mag belasten?

Kleine tip van mij: begin alvast voorzichtig met het oprekken van je achillespees. Hebben ze mij toen destijds niet gezegd en het heeft toen nog maanden geduurd voordat ik mijn voet weer plat op de grond kreeg. (bijv. oefeningen doen met een oude panty...die om je tenen en dan voorzichtig je tenen naar je toehalen) Echt doen hoor, scheelt zoveel revalidatietijd!

Ik probeerde iig te kleuren, tv te kijken, te lezen en mijn zweedse puzzelverslaving komt van die tijd. Verder proberen zoveel mogelijk bezig te blijven. Probeer de eerste tijd ook je been goed hoog te houden...bij mij kwam er verrekte veel vocht in.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 07:20

Je kunt prima op krukken waggelen zonder te belasten. Jehebt immers nog een goed been. En die moet sterk blijven.
Als de pijn van de zwelling wat afneemt hinkelen voor conditie. Is ook onbelast mogelijk.
Geen gips is het best, dan verlies je de minste spieren. Ik zou proberen om het herstel zonder fysio te doen, die lui denkenin rust en onmogelijkheden is mijn ervaring. Mag je straks buigen maar lukt staan nog niet, ga zwemmen, of fietsen. Ook fietsen kan met 1 been, bij angst om te vallen ga je op ee.n hometrainer.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 07:24

overigens....hieronder: ik zou het zonder mijn fysio NEVER gered hebben! die heeft mij echt helemaal opnieuw moeten leren lopen. Eerst met twee krukken langzaam wat gewicht erop, toen leren lopen met 1 kruk (en dat leek makkelijk maar was het niet) en toen heeeeeel kleine stukjes zonder krukken waggelen. Ik was zooo blij dat ik toen ietsje onafhankelijker was en zelf een kopje koffie of thee kon pakken (dat gaat niet met twee krukken :') )

Oh ja...kleine tip...ik was veel alleen thuis omdat mijn vriend moest werken en ja...wat dan? dus toen heb ik een tasje gepakt om eten enzo in te doen als ik naar de keuken ging. Pakjes drinken erin, mandarijntje en terug mijn hoog/laag bed in.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:13

dems75 schreef:
overigens....hieronder: ik zou het zonder mijn fysio NEVER gered hebben! die heeft mij echt helemaal opnieuw moeten leren lopen. Eerst met twee krukken langzaam wat gewicht erop, toen leren lopen met 1 kruk (en dat leek makkelijk maar was het niet) en toen heeeeeel kleine stukjes zonder krukken waggelen. Ik was zooo blij dat ik toen ietsje onafhankelijker was en zelf een kopje koffie of thee kon pakken (dat gaat niet met twee krukken :') )

Oh ja...kleine tip...ik was veel alleen thuis omdat mijn vriend moest werken en ja...wat dan? dus toen heb ik een tasje gepakt om eten enzo in te doen als ik naar de keuken ging. Pakjes drinken erin, mandarijntje en terug mijn hoog/laag bed in.

Ja inderdaad, dan ben je eindelijk zo ver dat je lang genoeg uit bed kunt en je bent kunt laten afhangen en dan sta je heel trots aan het aanrecht zelf je beker drinken in te schenken... en dan ineens denk je "en nu?"
Want meenemen naar bed gaat niet als je op 2 krukken loopt, zucht.
Ik had ook zo'n tafeltje bij het ziekenhuisbed gekregen, daar lagen de afstandsbedieningen en laptop en oplader enz op, maar ook lag er wat eten op en stonden er flessen drinken op de grond. Mijn schoonmoeder en schoonzus kwamen godzijdank 2 x per dag eten brengen (wonen een paar huizen verder dus kwamen langs gelopen) eten deed ik ook op bed.
De fysio heeft mij ook echt zo goed geholpen, zonder hem had ik het ook niet gekund. Omdat ik alles tussen de 12e en 21e behandeling niet vergoed kreeg (grrrr) heb ik wel op een gegeven moment gezegd "deze oefeningen kan ik thuis ook wel. Ik kom wel weer terug als ik echt iets mag gaan doen, zoals beginnen met belasten".
Ik dacht ik ga niet betalen voor bezigheidstherapie.
Maar met opnieuw leren lopen enzo heb ik hem echt wel nodig gehad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:28

dems75 schreef:
ocharm! twee jaar geleden heb ik ook mijn scheenbeen (ook in tweeën), kuitbeen (en hielbot en enkel) gebroken met een uitglijer op het schoolplein. Ook direct geopereerd en na een dag al naar huis gestuurd. Heb je ook zon mooie pen door je scheenbeen en plaatje tegen kuitbeen? Afschuwelijk, denk dat jij ook zes weken nul mag belasten?

Kleine tip van mij: begin alvast voorzichtig met het oprekken van je achillespees. Hebben ze mij toen destijds niet gezegd en het heeft toen nog maanden geduurd voordat ik mijn voet weer plat op de grond kreeg. (bijv. oefeningen doen met een oude panty...die om je tenen en dan voorzichtig je tenen naar je toehalen) Echt doen hoor, scheelt zoveel revalidatietijd!

Ik probeerde iig te kleuren, tv te kijken, te lezen en mijn zweedse puzzelverslaving komt van die tijd. Verder proberen zoveel mogelijk bezig te blijven. Probeer de eerste tijd ook je been goed hoog te houden...bij mij kwam er verrekte veel vocht in.

Achillespees oprekken echt niet nooit never doen als je kuitbeen nog los zit :oo je verschuift de hele boel. Ipv dat het je revalidatie tijd gaat schelen kun je er vanalles bij gaan optellen omdat ze operatief je kuitbeen weer aan elkaar kunnen gaan fiksen.
germie schreef:
Je kunt prima op krukken waggelen zonder te belasten. Jehebt immers nog een goed been. En die moet sterk blijven.
Als de pijn van de zwelling wat afneemt hinkelen voor conditie. Is ook onbelast mogelijk.
Geen gips is het best, dan verlies je de minste spieren. Ik zou proberen om het herstel zonder fysio te doen, die lui denkenin rust en onmogelijkheden is mijn ervaring. Mag je straks buigen maar lukt staan nog niet, ga zwemmen, of fietsen. Ook fietsen kan met 1 been, bij angst om te vallen ga je op ee.n hometrainer.

Jep, en dat doen 'die lui' om je te pesten en niet om je herstel te bevorderen :) herstel gaat nu eenmaal beter als je lichaam de tijd krijgt om het herstel in te zetten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:30

heel veel beterschap.

ga star stable online spelen. spelen vooral kids maar ook volwassenen. het is een online paardengame

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:32

verootjoo schreef:
Achillespees oprekken echt niet nooit never doen als je kuitbeen nog los zit :oo je verschuift de hele boel. Ipv dat het je revalidatie tijd gaat schelen kun je er vanalles bij gaan optellen omdat ze operatief je kuitbeen weer aan elkaar kunnen gaan fiksen.

Daarom vroeg ik of haar kuitbeen ook was vastgezet...dat was bij mij wel het geval. Plaatje tegen kuitbeen en enkel (beiden gebroken) dus ik had iig wel voorzichtig kunnen oprekken. Baal er nog steeds van dat niemand dat had gezegd. Vergeet nooit meer de eerste keer bij de fysio (na 6 weken onbelast) ...die zegt tegen mij "zet je voet maar plat op de grond" en ik kon net mijn tenen (als een ballerina) op de grond zetten.....verder ging gewoon niet. Duurde verschrikkelijk lang voordat die enigszins platter kon

jansje73

Re: Beenbreuk en verveling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:46

Jeetje wat was dat een heftige val. Heel veel Beterschap !

Hier staan al heel veel beschreven om je tijd door te komen en als het mooi weer is vraag dan iemand die tijd heeft om met jou naar buiten te gaan .( jij in de rolstoel dan )

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 12:02

Bedankt voor alle lieve reacties :o

Ik heb idd weer wat nieuwe inspiratie hoe ik de komende weken door kan brengen. :j

Ik weet niet of ik alles in het ziekenhuis goed had begrepen, iets met morfine enzo, maar volgens mij hadden de dokter het over 6 weken niet belasten. En een aantal schroeven eruit en dan weer beginnen met belasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:04

Denk dat je niet teveel moet doen met de medische adviezen hier en gewoon naar de arts moet luisteren. :j Veel beterschap!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:08

NETFLIX.... en idd Teh Sims of Simcity... moet je wel snelle laptop hebben.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:27

Wat een adviezen worden hier gegeven zeg. :wow:
Niets van dat al geloven, aantrekken of wat dan ook. Gewoon naar de artsen luisteren.

Ik heb afgelopen drie jaar heeeeel wat uren, dagen, weken en maanden plat op bed gelegen. Ik vermaakte me vooral met haken, borduren, series/films kijken, enz. Verder ook lezen (met een e-reader kan ik dat vrij goed, ondanks de hersen operaties), maar vooral fotograferen. :D

Ik wens je heel veel succes en beterschap!

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 18:20

Wees niet bang, ik houd mij keurig aan het doktersadvies. Ik wil mijn been graag zo lang mogelijk goed houden ;)

Vanochtend mijn boek gelezen en de was opgevouwen. Vanmiddag een rondje in mijn rolstoel met moeder en hond gemaakt. Toen in slaap gevallen en werd daarna ik wakker van mijn nicht die langs kwam.
Nu even uitrusten met de tv aan en straks lekker eten. Dan is deze dagen alweer voorbij :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:24

inderdaad zodra je weer naar een beeldscherm kunt en mag kijken lekker een spel installeren waar je heel veel kunt ontdekken en kunt doen.

ik zou zelf wow kopen en spelen voor een maandje..
het duurt sowieso al 8 weken voor je je eerste character naar level 110 hebt geleveld en dat is nog zonder alle bij bezigheden.. daarnaast heb je de hele wereld te ontdekken en ontzettend veel leuke uitdagingen om onderweg of naderhand te doen.

maar voor nu gewoon lekker veel slapen en uitrusten.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 22:57

Ff een update, twee weken geleden voor de tweede keer geopereerd. En nu zit mijn bot oké, nog niet goed dus. Maar ik mag nu nog 6 weken niks. En ondertussen begint het niks te mogen doen wel wat te frustreren hoor!

Gelukkig word ik zo nu en dan wat uitgelaten en mag ik stukje op krukken waggelen. :)

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:07

Ik heb tijdens een hersenschudding toen een paar weken plat gelegen en vooral veel afleiding gehad luisterboeken en Nederlands gesproken Disney films. Lag er vaak met mn rug naartoe omdat ik lang niet altijd tegen het beeld kon, maar met alleen geluid zijn ze ook super leuk!

En ben uiteindelijk gaan scrapbooken. Urenlang knippen en plakken op de bank op een dienblad. Mama had alles op een tafeltje binnen handbereik gelegd en kon uren knippen en plakken. Was een van de weinige dingen waar ik geen hoofdpijn van kreeg. Knipte geen kleine priegelplaatjes hoor! Gewoon grote vlakken.

Haken met dikke garen en een dikke naald was ook prima te doen. Hele familie kreeg ineens een sjaal :P

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:32

Jemig... vervelend zeg. Fijn dat je wel af en toe op krukken even wat mag doen. Scheelt echt zo veel. Hield mijn lichaam okk echt gezond en in conditie (voor zover dat ging).

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:42

Ik ben gaan breien :o heb een maand of 3 bedrust gehad maar heb mij best goed vermaakt.
Veel beterschap iig.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:22

Als je weer een beetje mobiel bent.Rond toeren op een geleende scootmobiel.