Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dems75 schreef:overigens....hieronder: ik zou het zonder mijn fysio NEVER gered hebben! die heeft mij echt helemaal opnieuw moeten leren lopen. Eerst met twee krukken langzaam wat gewicht erop, toen leren lopen met 1 kruk (en dat leek makkelijk maar was het niet) en toen heeeeeel kleine stukjes zonder krukken waggelen. Ik was zooo blij dat ik toen ietsje onafhankelijker was en zelf een kopje koffie of thee kon pakken (dat gaat niet met twee krukken)
Oh ja...kleine tip...ik was veel alleen thuis omdat mijn vriend moest werken en ja...wat dan? dus toen heb ik een tasje gepakt om eten enzo in te doen als ik naar de keuken ging. Pakjes drinken erin, mandarijntje en terug mijn hoog/laag bed in.
dems75 schreef:ocharm! twee jaar geleden heb ik ook mijn scheenbeen (ook in tweeën), kuitbeen (en hielbot en enkel) gebroken met een uitglijer op het schoolplein. Ook direct geopereerd en na een dag al naar huis gestuurd. Heb je ook zon mooie pen door je scheenbeen en plaatje tegen kuitbeen? Afschuwelijk, denk dat jij ook zes weken nul mag belasten?
Kleine tip van mij: begin alvast voorzichtig met het oprekken van je achillespees. Hebben ze mij toen destijds niet gezegd en het heeft toen nog maanden geduurd voordat ik mijn voet weer plat op de grond kreeg. (bijv. oefeningen doen met een oude panty...die om je tenen en dan voorzichtig je tenen naar je toehalen) Echt doen hoor, scheelt zoveel revalidatietijd!
Ik probeerde iig te kleuren, tv te kijken, te lezen en mijn zweedse puzzelverslaving komt van die tijd. Verder proberen zoveel mogelijk bezig te blijven. Probeer de eerste tijd ook je been goed hoog te houden...bij mij kwam er verrekte veel vocht in.
germie schreef:Je kunt prima op krukken waggelen zonder te belasten. Jehebt immers nog een goed been. En die moet sterk blijven.
Als de pijn van de zwelling wat afneemt hinkelen voor conditie. Is ook onbelast mogelijk.
Geen gips is het best, dan verlies je de minste spieren. Ik zou proberen om het herstel zonder fysio te doen, die lui denkenin rust en onmogelijkheden is mijn ervaring. Mag je straks buigen maar lukt staan nog niet, ga zwemmen, of fietsen. Ook fietsen kan met 1 been, bij angst om te vallen ga je op ee.n hometrainer.
verootjoo schreef:Achillespees oprekken echt niet nooit never doen als je kuitbeen nog los zitje verschuift de hele boel. Ipv dat het je revalidatie tijd gaat schelen kun je er vanalles bij gaan optellen omdat ze operatief je kuitbeen weer aan elkaar kunnen gaan fiksen.