Dopamine Callenge

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:30

Morganlefay schreef:
Krijg het gevoel dat het tegenwoordig een echt hype is geworden om gezond te leven, eten, slapen, werken, whatever.
Beetje tooo much van het goede.

Gezond leven is natuurlijk alleen maar een positieve ontwikkeling, maar dan moet het wel ergens op gebaseerd zijn. Dit is een beetje alsof ik iedere dag een pepermuntje eet en dan over een paar jaar zeg dat dat de reden is dat ik nooit ben opgegeten door een tijger.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:30

lieveli schreef:
Maar dat is gewoon een verslaving, of een exces, toch? Geen standaard. Dat zal wel net zoiets zijn als bij andere verslavingen. Of zeg ik nu iets geks?

Maar andere verslavingen hebben toch ook een link met dopamine? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Anoniem

Re: Dopamine Callenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:32

Dopamine is het beloningssysteem in je hersenen :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:32

phormicola schreef:
lieveli schreef:
Maar dat is gewoon een verslaving, of een exces, toch? Geen standaard. Dat zal wel net zoiets zijn als bij andere verslavingen. Of zeg ik nu iets geks?

Maar andere verslavingen hebben toch ook een link met dopamine? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Dat weet ik niet, maar als dat zo is, zijn ze toch allemaal vergelijkbaar? Ik ga het eens even googlen...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:36

Die arme knul kan in de zomer niet meer over straat en zwemmen gaat al helemaal niet meer :oo

Gezonde levensstijl lijkt me hoe dan ook prettig, maar hij slaat wel een beetje door denk ik.
Of dit gevolgen heeft voor je dopamine gevoeligheid betwijfel ik ook ten zeerste, maar je zal je vast beter gaan voelen als je prettiger gaat leven :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:38

Alle overleden (neuro)psychologen draaien zich nu vast om in hun graf.
Alle levende kunnen hopelijk eens smakelijk om de "science" achter deze challenge lachen :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:46

Goof schreef:
Ik verbaas me er altijd over dat er mensen zijn die zulke crap lezen en dan serieus denken 'wow, dit is echt zo waanzinnig goed, dit ga ik doen' :?

Ik vraag me dus echt af of deze challenge geen grap is. In het kader van 'er zijn al zo veel challenges, eens kijken hoe gek we het kunnen maken'.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:48

Tiggs schreef:
Goof schreef:
Ik verbaas me er altijd over dat er mensen zijn die zulke crap lezen en dan serieus denken 'wow, dit is echt zo waanzinnig goed, dit ga ik doen' :?

Ik vraag me dus echt af of deze challenge geen grap is. In het kader van 'er zijn al zo veel challenges, eens kijken hoe gek we het kunnen maken'.

Nou, nu je het zegt! Dat zou ook nog kunnen ja.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:18

Hierna met z'n allen aan de "Oxytocin challenge"? Daarna "Serotonine challenge"? Gaan we ons nog beter voelen als we de populaire psychologie mogen geloven *\o/*

Als je bewuster wil leven door op een bepaalde manier je levensstijl, voedsel of (sociale) interacties te veranderen is dat natuurlijk prima. Maar ga er geen mooie naam aan geven als "Dopamine challenge", dan sla je de plank volledig mis.

Als je wil weten wat de effecten zijn van dopamine, ga eens met iemand praten met de ziekte van Parkinson. De cellen in het gebied waar de meeste dopamine wordt aangemaakt (de substantia nigra) sterven af. Hierdoor krijgen bepaalde hersengebieden die direct verbonden zijn met dit gebied niet voldoende input en is er een soort cascade dat zorgt voor de wel bekende Parkinson symptomen. Interessant genoeg kun je sommige patienten helpen hun klachten te verminderen door dopamine te geven (L-dopa). Echter geeft dit bij een deel van de patienten ongewenste bijwerkingen zoals ontremming of compulsief handelen; sommige hersendelen hebben nog voldoende dopamine en krijgen nu dus 'teveel'. Dit illustreert maar weer dat dopamine huishouding niet zo simpel is dat het lijkt en er nog veel meer speelt in de hersenen om te kunnen spreken van een "dopamine challenge".

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:09

MacavityL, mooie toevoeging :j

Ik werk zelf met de andere kant van het spectrum - personen met schizofrenie, waarbij dopamine geremd wordt dmv neuroleptica om de psychotische symptomen tegen te gaan, maar waarbij als bijwerking juist parkinsonisme kan optreden.

De dopaminehuishouding van het menselijk brein is zó complex, en daar slaat deze challenge imo de bal compleet mis.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:19

Ach, je zou ook kunnen stellen dat we de neiging hebben om overgevoelig te raken voor onze eigen dopamine, maar dat je dat gelukkig kunt herstellen door minimaal eens in de twee weken goede seks te hebben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:53

Zul je zien dat je net dán hoofdpijn hebt!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:06

Dopamine is inderdaad van belang bij verslaving, maar niet als enige. Het principe is voor zover ik weet bij de meeste verslavingen gelijk.

Overigens gaat het in de OP denk ik om 'upregulation en downregulation' van de receptoren, wat je wel ongeveer kunt vertalen in gevoeligheid. Focussed heeft gelijk, je verandert niet de gevoeligheid van 1 receptor. Je kunt er wel meer toevoegen, of juist weghalen. Maar daar heb je zelf weinig invloed in.

Alleen al omdat je bij zo'n challenge juist je beloningssysteem activeert :D :D 'Oh, ik heb me er vandaag aan gehouden!' en daar is je dopaminepiek weer :+

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:48

Goof schreef:

Ja precies, maar niet alleen met challenges, ook gewoon met theorieën. Tegenwoordig komen allemaal neurowetenschappers op met allemaal theorieën over het zelf, en vrije wil e.d. En niet dat daar niks in zit, maar als je de argumenten en bewijzen gaat analyseren, blijkt de wetenschappelijke basis van dit soort popscience toch vaak flinterdun te zijn... :\

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:59

Sokje_6 schreef:
Alleen al omdat je bij zo'n challenge juist je beloningssysteem activeert :D :D 'Oh, ik heb me er vandaag aan gehouden!' en daar is je dopaminepiek weer :+

+1

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:36

Wil je weten hoe het echt werkt, zenuwstelsel, neurotransmitters en waar ze goed voor zijn en wat het doet met je lichaam, zou je eens kunnen beginnen met het lezen van het boek "spijs voor je brein" en daarna nog eens goed de challange nalezen :)

Dopamine heb je niet voor niets. Teveel geeft psychotische klachten, te weinig (en mogelijk teveel acetylcholine) geeft Parkinson achtingen klachten. Kwestie van evenwicht, dat wil je niet verstoren. Heel simpel gezegd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:50

Catnip schreef:
Alle overleden (neuro)psychologen draaien zich nu vast om in hun graf.
Alle levende kunnen hopelijk eens smakelijk om de "science" achter deze challenge lachen :D

Eens!

:')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:16

Ach, krijgen ze een lekkere shot dopamine :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:23

Pas op dat is verslavend :):) :D

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:51

Ik heb dit eerder gehoord, maar eerlijk := ... ik studeer psychobiologie (neurowetenschappen) en verbaas me er wel een beetje over dat dit zo wordt aangenomen met wat wetenschappelijke artikelen erbij. Klakkeloos aangenomen als waarheid

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:25

FelineNanet ja hier nog een :+

Edit: maar alle diëtisten en voedingsadviseurs zullen zich ook wel zo voelen bij eetchallenges :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:34

Dat kun je wel zeggen. Als personal trainer heb ik die reactie ook bij squat of plank challenges.