MiniMeLona schreef:Weet je wat ik niet helemaal begrijp: waarom het met zoiets verschrikkelijks als anorexia, wel een ziekte of eetstoornis is, maar als het de andere kant op is, dus boulimia of andere eetstoornissen waar je dus veel te zwaar van wordt het maar aan je eigen discipline ligt?
En ik wil daarmee dus niemand voor het hoofd stoten, want ik vind dus beide kanten op even verschrikkelijk en desastreus voor de persoon zelf en familie/naasten.
Nou inderdaad..dat snap ik dus ook niet helemaal. Ik heb vroeger ook binge eating disorder gehad in combinatie met een heftige depressie. Helaas hierdoor heeeeeeeeeeel dik geworden..ik was vreselijk ongelukkig en zat op elk vlak in de knoop met mezelf. Maar als je iedereen moet geloven lag dat dus blijkbaar aan een tekort aan dicipline..
Lang verhaal kort, ik heb ook een gastric bypass operatie gehad zo'n..3/4 jaar geleden nu. En geloof me..ik ben ECHT heel streng aangepakt door mijn artsen..no way dat ik 'zomaar' in aanmerking kwam voor die operatie. Ik moest eerst een 2 jarig traject door om aan mijn eetstoornis te werken en alles in mijn kop weer op orde krijgen. Ik woog aan het begin van het traject (was toen ook op mijn zwaarst) 163 kilo, ben met behulp van begeleiding bij een obesitas kliniek afgevallen naar iets van 140 kilo en pas nadat ik dat allemaal doorlopen had kreeg ik eindelijk een jawoord.
De operatie zelf stelt geen zak voor, je mag dezelfde dag of de dag erna alweer naar huis en echt pijn voel je niet. Het helpt enorm als stok achter de deur, je kan maar minihoeveelheden eten anders wordt je gewoon ziek.
Ik ben nu zo'n jaar..anderhalf jaar op een stabiel gewicht van 70 kilo (bij een lengte van 1.75..ben er super tevreden over), schommel zo'n 2 kilo en ik kan normale porties eten. Van teveel suiker of vet wordt ik ziek en dat is zo'n beetje het enige ongemak dat ik aan de operatie heb overgehouden (en hier en daar wat huidoverschot wat nooit meer goed komt..maar vind het niet belangrijk genoeg om iets aan te laten doen. misschien als ik de loterij win ofzo
). In het begin had ik wat last van vitamine tekorten maar dat heb ik nu goed onder controle met extra supplementen (b12 vooral).
Zonder deze operatie was ik nu waarschijnlijk dood, ik heb mijn leven weer terug en ben er super blij mee.