Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:21

barbar schreef:
gribaldi schreef:
Ik ben van mening, en dit is geheel mijn mening, dat als je iets wilt dat je daar zelf ook echt voor gaat en daar zelf aan kunt werken! En ja ik denk dat als je zelf gedisciplineerd en vol goede moed er tegen aan gaat echt heel ver kunt komen! #vergelijkjezelfmeteenselfie

Daar heb je miss wel gelijk in maar dan moet je er ook echt helemaal en voor je zelf achter staan, ner als bij bijv stoppen met roken, als je het voor je omgeving doet, lukt het niet.

Klopt je moet dit voor jezelf doen en niet voor je omgeving. Maar dat doe je als je kiest voor een maag verkleining toch ook? Ik ga er vanuit dat deze mensen dat niet doen voor andere mensen ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:21

Maagverkleining/maagband en dat soort dingen vind ik nogal een makkelijke oplossing inderdaad. Ben zelf ook ruim 30kg afgevallen door motivatie, goed eten en bewegen. Waar een wil is is ook een weg.

Maar tegenwoordig mag je niets meer zeggen over overgewicht van iemand want het komt nooit door verkeerd eetpatroon. Toevallig slikt iedereen medicatie waar je dik van wordt, iedereen heeft schildklierproblemen etc. De omstandigheden de schuld geven is dan toch een stuk makkelijker dan eerlijk zijn dat je misschien toch meer in je mond stopt dan dat er verbrand wordt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 21:22

Femke_Tweety schreef:
MiniMeLona schreef:
Weet je wat ik niet helemaal begrijp: waarom het met zoiets verschrikkelijks als anorexia, wel een ziekte of eetstoornis is, maar als het de andere kant op is, dus boulimia of andere eetstoornissen waar je dus veel te zwaar van wordt het maar aan je eigen discipline ligt?

En ik wil daarmee dus niemand voor het hoofd stoten, want ik vind dus beide kanten op even verschrikkelijk en desastreus voor de persoon zelf en familie/naasten.

Eens.

En ik geloof ook oprecht dat er véél meer speelt dan alleen motivatie.

Hormoonhuishouding speelt ook een erg grote rol, en dan zowel de suikerhuishouding, als schildklier, als ook hormonen dir signalen doorgeven over al dan niet vol zitten, al dan niet honger/dorst hebben.

Iedere vorm van disbalans in dat soort regelsystemen kan wat doen met gewicht.
En ik denk ook dat daar nog relatief weinig onderzoek naar gedaan is.

Niet alles valt op motivatie te schuiven.

Maar wat hiervan is op te lossen met een maagverkleining? als het daar daadwerkelijk mee te maken heeft zou dat ook na een GB er nogsteeds zijn en zou diegene zichzelf dus steeds ziek eten tot het moment dat de maag oprekt en de operatie voor niets geweest is. Dat is wat ik bedoel met dat het verval in dat geval 100% zou zijn?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:23

lieveli schreef:
Lau schreef:
Mijn moeder woog 185 kilo,
Heeft op een ziekenhuis dieet gezeten (was experimenteel) van 500 kalorieën per dag. Zij kwam aan.
De oude maagverkleining gehad en nog steeds kwam ze aan. Ze at totaal niet ongezond werkte veel. Bewoog daar door ook best veel. Maar bleef wel aankomen.
De nieuwe maagverkleining heeft haar leven gered.

Ze was geen secret eater want ze kon niet veel eten. Ze at heel gezond. En probeerde zo ver het kon te sporten. Maar dit had helemaal geen zin.
Ze heeft van alles geprobeerd van shakes tot Sonja bakker maar het hielp niet.
Ook had ze niks aan haar schildklier. De doktoren wisten ook niet waar het vandaan kwam. Maar sinds haar bypas is ze op een gezond gewicht. Ze sport weer, eet gezond en kan weer dingen doen.
Het is niet altijd een gebrek aan motivatie dat is echt een vooroordeel.
Maar er word wel steeds sneller een bypas gegeven. Soms hebben mensen hulp nodig. Vooral om de knop om te zetten. Niet iedereen weet waar ze moeten beginnen. Het is heel confronterend om er aan te beginnen.
En ik kan er best inkomen waarom mensen niet er aan beginnen. En als een maagverkleining een stapje in de goede richting kan zijn heb ik er geen problemen mee.

Maar wat veranderde de bypass dan precies aan haar dieet?

Niet zo zeer aan haar dieet,
Maar ze mist nu een stuk van haar darmen waardoor haar verteringskanaal korter is. Waardoor er minder opgenomen word.
Ze slikt nu vitaminen en calcium bij. Maar dat neemt ze voor lief.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:26

ryukapple schreef:
Een maagverkleining is dus eigenlijk jezelf voor de gek houden. Het is niet makkelijk om af te vallen echt niet maar waar een wil is is een weg.

Daar ben ik het wel mee eens .
Ook na een maag verkleining gaat bij velen de knop nog niet om.
Uit mijn omgeving ken ik twee mannen .
De een , een verkleining gehad en een buikwand correctie . Is nu weer mega zwaar , met een enorme buik .
Een collega , eerst een maagband , een buikwand correctie , enorm zwaar weer geworden , recent een maagverkleining gehad ... en zal vervolgens wel weer een buikwandcorrectie krijgen .

Zelf ben ik ook geel lang te zwaar geweest , hield mezelf ook voor de gek .
Boven de 40 val je niet meer zo makkelijk af :n
In 2013(103 kg) ging de knop om . Ben het eerste jaar 30 kg heel makkelijk afgevallen zonder te hongeren .
In totaal 38 kg kwijt , en ben en blijf stabiel op gewicht .
En mijn buikwandcorrectie heb ik zelf betaald .

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:28

Ben het eens met smurfie. En idd mensen met anorexsia moeten het ook toch vanuit zichzelf doen met goede begeleiding. En ik vind dat met een eetdisorder het ook op die manier moeten kunnen. En idd het is maar een klein deel dat echt een disorder heeft.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:30

MiniMeLona schreef:
Weet je wat ik niet helemaal begrijp: waarom het met zoiets verschrikkelijks als anorexia, wel een ziekte of eetstoornis is, maar als het de andere kant op is, dus boulimia of andere eetstoornissen waar je dus veel te zwaar van wordt het maar aan je eigen discipline ligt?

En ik wil daarmee dus niemand voor het hoofd stoten, want ik vind dus beide kanten op even verschrikkelijk en desastreus voor de persoon zelf en familie/naasten.

Nou inderdaad..dat snap ik dus ook niet helemaal. Ik heb vroeger ook binge eating disorder gehad in combinatie met een heftige depressie. Helaas hierdoor heeeeeeeeeeel dik geworden..ik was vreselijk ongelukkig en zat op elk vlak in de knoop met mezelf. Maar als je iedereen moet geloven lag dat dus blijkbaar aan een tekort aan dicipline..
Lang verhaal kort, ik heb ook een gastric bypass operatie gehad zo'n..3/4 jaar geleden nu. En geloof me..ik ben ECHT heel streng aangepakt door mijn artsen..no way dat ik 'zomaar' in aanmerking kwam voor die operatie. Ik moest eerst een 2 jarig traject door om aan mijn eetstoornis te werken en alles in mijn kop weer op orde krijgen. Ik woog aan het begin van het traject (was toen ook op mijn zwaarst) 163 kilo, ben met behulp van begeleiding bij een obesitas kliniek afgevallen naar iets van 140 kilo en pas nadat ik dat allemaal doorlopen had kreeg ik eindelijk een jawoord.
De operatie zelf stelt geen zak voor, je mag dezelfde dag of de dag erna alweer naar huis en echt pijn voel je niet. Het helpt enorm als stok achter de deur, je kan maar minihoeveelheden eten anders wordt je gewoon ziek.
Ik ben nu zo'n jaar..anderhalf jaar op een stabiel gewicht van 70 kilo (bij een lengte van 1.75..ben er super tevreden over), schommel zo'n 2 kilo en ik kan normale porties eten. Van teveel suiker of vet wordt ik ziek en dat is zo'n beetje het enige ongemak dat ik aan de operatie heb overgehouden (en hier en daar wat huidoverschot wat nooit meer goed komt..maar vind het niet belangrijk genoeg om iets aan te laten doen. misschien als ik de loterij win ofzo ;) ). In het begin had ik wat last van vitamine tekorten maar dat heb ik nu goed onder controle met extra supplementen (b12 vooral).
Zonder deze operatie was ik nu waarschijnlijk dood, ik heb mijn leven weer terug en ben er super blij mee.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:32

Ik verbaas me er altijd over dat er over het algemeen heel anders tegen gangbare verslavingen aan wordt gekeken maar een eetverslaving is "eigen schuld".
Niemand haalt het in haar hoofd om te zeggen dat anorexia een gebrek aan motivatie is. Maar bij over-eten wel?

Mensen zijn veslavingsgevoelig. De een meer dan de ander en soms valt het amper op. De een heeft geluk en heeft een snelle metabolisme of afwijking waardoor je veel verbrand. De ander heeft pech. Als je heel goed naar jezelf kijkt kun je vast wel ergens een patroon vinden. Ik ben bijvoorbeeld verslaafd aan prestatie. (Topsport is overigens ook een verslavening én zeer ongezond, maar totaal de andere kant op).

Natuurlijk is het vreselijk ongezond om je vol te eten. Het is ook vreselijk ongezond om drugs te gebruiken. Of alcohol. Maar de laatste twee worden over het algemeen wel gezien als ziekte en de eerste wel.

Het kan een gebrek aan motivatie zijn (wat de een belangrijk vind, vind de ander niet), maar ook een gebrek aan kennis of aan zelfvertrouwen/eigenwaarde.

Mensen die het helemaal zelfstandig kunnen oplossen zijn heel sterk maar het is even sterk om om hulp te vragen. En om toe te geven dat je het niet in je eentje aan kunt.

Ik vraag me alleen wel af of het echt nut heeft? Het is belangrijk dat je je levensstijl veranderd. Een dieet moet geen straf zijn maar een gewoonte. In een kleine maag kan minder maar als je de foute stoffen blijft eten lijkt het me dweilen met de kraan open?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:36

Jammer dat in een discussie over overgewicht altijd mensen op hun tenen getrapt zijn. Als jij dan die ene uitzondering bent die er niks aan kan doen, lees het dan gewoon niet. Er is hier niemand die beweert dat 40kg afvallen iets is wat je even doet. Maar dat verandert er niet aan dat iemand met anorexia alles op eigen houtje moet doen, als die niet zelf gaan eten gaan ze dood. Een alcoholist moet het ook zelf doen. Drank is ook op elke straathoek te koop. Nou is er wel medicatie die ervoor zorgt dat je je compleet poedersuiker gaat voelen als je toch drinkt, maar daar moet je op een gegeven moment ook vanaf.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 21:41

Koia; hoor je wat je zegt? de eerste kilo's heb jij zelf gedaan! met behandeling. Wellicht was het traject zonder de GB langer geweest, maar je kon het dus ook zelf(?) Ook het behouden van een gezond gewicht doe je dus zelf, want je geeft aan ziek te worden van teveel door de operatie, maar als dat niet zo was; had je dan vervallen? want je stoornis is behandeld, je zegt zelf dat hij weg is. Dan zou je dus niet meer op dat misselijk eten komen? (daar iedereen wel is teveel naar binnen schuift, en dat ook menselijk is. Maar niet structureel.) Het is ook niet dat ik het iemand niet gun om het met GB te doen, maar wel dat ik het gek vind dat dat tegenwoordig heel makkelijk voor iedereen betaald wordt.

Mendel @ graag het verschil tussen over eten en een stoornis wel duidelijk te maken. Lang niet iedereen die dun is heeft anorexia, lang niet iedereen die dik is heeft een stoornis. Als iemand met anorexia een gebrek heeft aan motivatie om beter te worden gaan ze dood. Want ook dwangvoerderen is niet eeuwig. Dwangvoederen zou je kunnen vergelijken met iemand met een over eetprobleem opsluiten in isolatie en afgepast voeding verschaffen voor langere tijd; wordt gezien als onmenselijk (bij dwangvoederen ook) en geeft op de langere termijn geen oplossing tenzij je het blijft doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:41

Maar nogmaals de vraag: hoeveel mensen met overgewicht hebben een stoornis of verslaving?

In mijn ogen heeft het meerendeel van de obesitas eters een smoesjes stoornis.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:44

Gloa schreef:
Maar nogmaals de vraag: hoeveel mensen met overgewicht hebben een stoornis of verslaving?

Ik geloof niet dat mensen voor de lol met 40 kilo overgewicht rondlopen. Dan lijkt me dat er zeker wel sprake is van een verslaving of iets dergelijks. Smoesjes vind ik dan ook wel erg makkelijk gesteld. Als het zo makkelijk was zouden deze mensen niet met zoveel overgewicht rondlopen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:45

Mendel waarom is anorexia een gebrek aan motivatie? Heftige uitspraak, best wel..

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:45

Nies_ schreef:
Jammer dat in een discussie over overgewicht altijd mensen op hun tenen getrapt zijn. Als jij dan die ene uitzondering bent die er niks aan kan doen, lees het dan gewoon niet. Er is hier niemand die beweert dat 40kg afvallen iets is wat je even doet. Maar dat verandert er niet aan dat iemand met anorexia alles op eigen houtje moet doen, als die niet zelf gaan eten gaan ze dood. Een alcoholist moet het ook zelf doen. Drank is ook op elke straathoek te koop. Nou is er wel medicatie die ervoor zorgt dat je je compleet poedersuiker gaat voelen als je toch drinkt, maar daar moet je op een gegeven moment ook vanaf.

Maar voor alcohol, drugs en anorexia zijn klinieken en behandelingen. En deze worden ook vergoed in veel gevallen.
Maar waarom is dit er dan nier voor overgewicht? Waarom worden deze mensen de grond ik gebrand? Waarom word een diëtist niet vergoed? Waarom is er dan geen kliniek voor mensen met overgwicht?
Van mensen met overgewicht word er vanuit gegaan dat je het zelf op kan lossen. En dat je de motivatie maar moet zoeken. En ergens vind ik dat gewoon heel cru. Deze mensen hebben ook hulp nodig.
Deze mensen hebben net zo veel hulp nodig als elke andere psychisch zieke.
Het is in veel gevallen echt niet luiheid. Er zitten vaak meer oorzaken achter als wij denken.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:46

Lau schreef:
Nies_ schreef:

Maar voor alcohol, drugs en anorexia zijn klinieken en behandelingen. En deze worden ook vergoed in veel gevallen.
Maar waarom is dit er dan nier voor overgewicht? Waarom worden deze mensen de grond ik gebrand? Waarom word een diëtist niet vergoed? Waarom is er dan geen kliniek voor mensen met overgwicht?
Van mensen met overgewicht word er vanuit gegaan dat je het zelf op kan lossen. En dat je de motivatie maar moet zoeken. En ergens vind ik dat gewoon heel cru. Deze mensen hebben ook hulp nodig.
Het is in veel gevallen echt niet luiheid. Er zitten vaak meer oorzaken achter als wij denken.

Die klinieken zijn er wel degelijk in den haag bevoordeeld zit een afval kliniek

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:47

Mendel schreef:
Ik vraag me alleen wel af of het echt nut heeft? Het is belangrijk dat je je levensstijl veranderd. Een dieet moet geen straf zijn maar een gewoonte. In een kleine maag kan minder maar als je de foute stoffen blijft eten lijkt het me dweilen met de kraan open?

Even een stukje van je gequote.
Als je maag heel groot is en je houd je aan een dieet blijf je honger gevoel houden, dat had ik. Ik at zoveel dat ik eigenlijk de hele dag honger had..en dan kost het driedubbel zoveel moeite om je aan een dieet te houden. In het begin ben je super gemotiveerd maar na een tijdje (contstant dat zeikerige hongergevoel) is het heel makkelijk om toch ff stiekem een stukje chocola naar binnen te smokkelen..maar we weten allemaal dat als je eenmaal aan een reep chocola begint het rete moeilijk is om het bij 1 blokje te houden. Zo sluipt het weer langzaam terug naar de oude snaai gewoonte.

Met een gbp kán je niet snaaien..en veel plezier als je een hele reep chocola naar binnen werkt..HONDSBEROERD..wordt je. Dan is het een heel stuk makkelijker om je aan een dieet te houden. En zo wen je langzaam aan kleine porties en gezond eten. Honger gevoel heb je niet..in het begin moet je jezelf zelfs dwingen om te eten. Omdat een groot stuk darm omzeilt wordt neemt je lichaam ook veel minder op uit de dingen die je eet, het is dus niet alleen een kleiner wordende maag. Daarom vallen mensen na een gbp zo snel en veel af. Ik snap zelf ook niet zo goed waarom het bij sommige mensen niet werkt en bij andere mensen wel.

Voor mij persoonlijk was het echt het hulpstuk dat ik altijd nodig had, geen honger meer voelen, weinig kunnen eten.
Nu een paar jaar verder is het een gewoonte geworden, kleine porties en gezond eten, die eeuwige zeikerige honger van vroeger heb ik gelukkig niet meer.
Ik snap trouwens niet waarom er zoveel mensen zo verontwaardigd reageren of zelfs boos "makkelijke uitweg" etc..op mensen die een operatie hebben laten uitvoeren.
Geloof me dat je er nog steeds veel werk voor moet doen..als ik elke dag chips en chocola ga eten wordt ik vanzelf weer dik ja. Het is niet alleen maar op je kont gaan zitten wachten tot je 'vanzelf' afvalt..mijn persoonlijke ervaring.
Het ziekenhuis dat mij geholpen heeft was ook heel streng tegen mij, ik heb allerlei screenings moeten doorlopen en trajecten zoals ik eerder schreef, ik werd in het begin ook afgewezen. Misschien dat sommige mensen wel heel makkelijk zo'n operatie krijgen maar bij mij ging het niet zo makkelijk iig.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:47

Sunrise_ schreef:
Gloa schreef:

Ik geloof niet dat mensen voor de lol met 40 kilo overgewicht rondlopen. Dan lijkt me dat er zeker wel sprake is van een verslaving of iets dergelijks. Smoesjes vind ik dan ook wel erg makkelijk gesteld. Als het zo makkelijk was zouden deze mensen niet met zoveel overgewicht rondlopen.

Als ze niet voor de lol met 40 kilo te veel rond lopen hadden ze er wel wat aan gedaan toch? Ik ken genoeg mensen die zeggen ja vanaf morgen ga ik beginnen maar dan toch 'ongezond' blijven leven. Prima maar niet zeuren dat het niet werkt of lukt! Nogmaals je wilt er voor gaan en alles voor geven of laten staan of niet hoor...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 21:49

Gloa schreef:

Omdat ik van onderbouwing hou, heb ik dat even opgezocht.
Minder dan 1% van de inwoners van Nederland heeft last van BED tegen 13.7% die obesitas heeft.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:50

Ik heb deze gedachte ook wel.. Een kennis van me heeft zo'n ingreep gedaan en loopt steeds te pronken met hoeveel gewicht ze is kwijtgeraakt. Ik zit in hetzelfde traject van gewicht verliezen, maar dan zonder operaties en gewoon met minder eten dan ik verbruik.

Door middel van een maagverkleining zorg je voor een "fysieke barrière" tegen overeten. Vaak is er sprake van verstoord eetgedrag en heb ik het idee dat met zo'n ingreep het symptoom wordt bestreden in plaats van de oorzaak.
Afvallen is niet makkelijk, maar wel simpel. Minder innemen dan je verbruikt is afvallen, meer innemen dan je verbruikt is aankomen. Je kunt berekenen wat je verbruikt en je kunt bijhouden (afwegen en loggen in bijvoorbeeld MyFitnessPall) wat je inneemt.
Op deze manier ben ik 41 kg afgevallen in een jaar tijd. Ook ik heb een schildklierziekte waardoor mijn stofwisseling wellicht niet het meest gunstig is, en ik heb ook een los botstuk in mijn enkel waardoor ik niet intensief kan sporten.
Laat je niet tegenhouden, waar een wil is, is een weg. :)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:51

@koia maar als je op de juiste manier afvalt hoef je geen honger te hebben en nee het is niet makkelijk en soms is iets lekkers zo verleidelijk maar als je het dan laat staan voel je je zoveel beter. En een maandelijkse cheatday is ook zeker aan te raden om het vol te houden

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:51

Lau schreef:
Nies_ schreef:

Daar zit het probleem als je het mij vraagt. De reden van het overgewicht wordt niet voldoende aangepakt en dat is ook de reden dat er toch een groot aantal vroeg of laat terug valt. Het probleem moet bij de wortel aangepakt worden. Eigenlijk is het overgewicht eerder een symptoom dan het probleem.

Maar zolang een operatie normaler is dan een behandeling voor het probleem zullen mensen daar ook anders over denken. Ik denk dat zelfs veel mensen met overgewicht zelf het probleem ook niet zien. Waardoor hun ook voor de maagverkleining gaan omdat zelf ook niet inzien waar het probleem zit.
Wat best erg is want het blijft gewoon risicovol zo'n operatie.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 13-02-17 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:52

Je moet denk ik ook wel heel veel eten om die maagverkleining nodig te hebben.
Er zijn zoveel dingen waar je best veel van kunt eten als je op dieet bent.
Ik heb best cravings naar chocola, maar honger? Nee echt niet.
En ik kan flink eten hoor. Echt waar.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 21:56

Ik kan me vergissen hoor.. Maar er zijn gewoon klinieken voor dwangmatig eten, hier kun je gewoon behandeld worden. Het heet de GGZ. Hier krijg je ook ondersteuning van een diëtiste.
Echter gewoon overgewicht, even als gewoon ondergewicht, is voor eigen rekening. Tenzij medische indicatie. Er wordt absoluut geen verschil gemaakt in onder of overgewicht, al willen mensen dat wel altijd geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:56

Ik heb het liefst de hele dag door iets in mijn mond , de winkel heeft schappen vol met de lekkerste dingen om erin te stoppen .

Verslaafd mwah , weet wel dat ik maanden elke dag een reep chocola en een zak snoep at en nu ik rustig afbouw naar niks Heb wel moodswings gehad omdat ik er zo aan gewend was a verslaafd , en lijf sputteren omdat hij zijn suiker niet kreeg

Raar goed suiker en het zit overal in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:57

Sunrise_ schreef:
Gloa schreef:

Zodra je gaat praten over een verslaving of stoornis dan plaats je mensen in een slachtofferrol! Op een paar uitzonderingen na gaat elk pondje door het mondje en zijn ze er zelf schuld aan.

Nee niemand loopt voor z'n lol te dik rond maar veel mensen met obesitas weten zichzelf heel goed in de slachtofferrol te zetten waardoor ze zich er weer iets beter over voelen. Kei hard maar ik ben daar ook geweest. Veel te dik met een depressie en burnout. Door goede begeleiding een paar grote ingrepen in mijn leven gedaan waardoor ik mezelf weer op de rit kreeg en de motivatie vond om mijn lichaam een weerspiegeling van mijn geest te maken.

Een maagband of GB is symptoombestrijding.