Wachttijd bij de huisarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:14

Anderhalf uur wachten is natuurlijk van de zotte. Aan de andere kant kan ik het wel waarderen dat een huisarts de tijd voor zijn patienten neemt en niet haastig op zijn klok kijkt om zijn patiënten af te raffelen en de deur uit te bonjouren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:15

mystery1980 schreef:
ze plannen 10 minuten per patient en dat is in de praktijk gewoon niet reeel. Vandaar dat het overal ellende is. Heb je een arts die zich aan de 10 minuten houdt moet hij het gesprek afkappen en dat vind ik vrij bot en houdt hij zich er niet aan loopt hij uit.

Precies dit :j Op 10min binnen, verhaal vertellen, diagnose stellen, afrekenen en weer buiten is echt een utopie. Maar als je je als arts hier min of meer aan kan houden, brengt het natuurlijk wel een flinke som in het laatje op het einde van de dag. Of het dan allemaal goed en grondig is, is een andere vraag natuurlijk... :=

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:16

Vind het ook wel apart dat ze zo alles vaak plannen. Hier is het ook 10 min per patient.

Ikzelf deed als dierenartsassistente 15 min per afspraak met om de drie afspraken wat tijd inplannen voor eventuele uitloop. Zo was het ook gemakkelijker mocht spoed komen om niet uit te lopen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:19

Ik denk vooral vanwege mensen die komen met psychische klachten. Dat duurt gewoon erg lang.
Nu kom ik zelf eigenlijk nooit bij de huisarts, wel werk ik op de huisartsenpost. Waar het soms ook wel flink kan uitlopen, het is maar net welke artsen er zijn, hoeveel visites en gereden worden en het aanbod. Bij een gewone huisarts zou dat wel wat beter gepland moeten worden.
Het is bij ons niet altijd te zeggen wat de wachttijd is.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 12:19

speedfiets_2 schreef:
Vind het ook wel apart dat ze zo alles vaak plannen. Hier is het ook 10 min per patient.

Ikzelf deed als dierenartsassistente 15 min per afspraak met om de drie afspraken wat tijd inplannen voor eventuele uitloop. Zo was het ook gemakkelijker mocht spoed komen om niet uit te lopen.

150min per afspraak lijkt me behoorlijk goed te doen, ik weet niet hoe ze het bij ons doen maar de wachtkamer zit altijd vol met mensen (zeg zo'n 6 mensen), die zitten te wachten. Die zijn dus niet voor ieder 10 minuten ingepland lijkt me, want dan zou je er al niet zoveel hebben kunnen zitten in de ochtend..
Laatst bijgewerkt door anne_bento op 06-02-17 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:19

Blijheid schreef:
@Palmera; Spoedgeval is bijvoorbeeld als je een vervelende wond oploopt die gehecht moet worden, daar moet je geen dag mee wachten :) Of na een val van een paard die wel heftig was maar 112 wat te drastisch lijkt.

Duidelijk. :)

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:20

Bizar! Hier duurt het aan het eind v/d middag wat langer, maar nooit langer dan 20/30 minuten.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:20

Aan de ene kant denk ik als het uitloop ook maar "gelukkig, ze neemt wel tijd voor de patiënt". Maar 3kwartier of langer is natuurlijk een beetje lang..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:21

Palmera schreef:
Ik vraag mij sowieso af wat een spoedgeval bij een huisarts is. Als iemand bv een beroerte/hartaanval krijgt (wat absolute spoed is) word er een ambulance gebeld. Dat geldt ook voor bv een ongeluk met gewonden. Dergelijke dingen gaan toch aan de huisarts voorbij?

Aan het eind van de dag een beetje uitloop kan ik me voorstellen. Er lopen altijd wel een paar patiënten iets uit. Maar om 9 uur 's ochtends al een uitloop van een uur gaat er bij mij ook niet in.

Sommige ziekenhuizen willen dat je eerst naar de huisarts gaat als het overdag is. Zo in mijn geval met hersenvliesontsteking en buikvliesontsteking. Buiten werkdagen bel je de hap en verwijst meteen naar de seh, via neurochirurgen ga je ook meteen naar de seh, maar overdag op werkdagen mag je eerst naar de huisarts...

Nu na een aantal keren hersenvliesontsteking en buikvliesontsteking gehad te hebben (en groot risico patiënt zijn ivm drain in de hersenen en buik) mag ik voortaan direct naar de seh... maar toch. Dit zijn wel spoed gevallen (zelfs levensbedreigend), die dus eerst via de huisarts (of hap) gaan.

Zo zijn er vast nog veel meer situaties, maar deze zelfs ervaren.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:22

Mijn oude huisarts had bordjes hangen dat als je dacht langer dan 10 minuten nodig te hebben je dan om een dubbele afspraak moest vragen. Dat werkte redelijk goed.

mystery1980 schreef:
ze plannen 10 minuten per patient en dat is in de praktijk gewoon niet reeel. Vandaar dat het overal ellende is. Heb je een arts die zich aan de 10 minuten houdt moet hij het gesprek afkappen en dat vind ik vrij bot en houdt hij zich er niet aan loopt hij uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:26

Hier ook. Op een gegeven moment moest ik naar de huisarts. Maar gelijk om half negen gedaan, dan zou hij vast niet zoveel uitlopen... wel dus! Half uur moeten wachten.
Kom je aan het eind vd dag, moet je meestal anderhalf uur wachten.

Al vaak genoeg gehad dat ik eigenlijk heen moet maar gewoon niet ga, omdat het me dus meestal gewoon 1,5 tot 2 uur kost...

Tijd hebben voor je patiënten is super, maar anderhalf uur uitlopen is wel heeeel veel.

Het valt mij trouwens op dat het er in het ziekenhuis net zo aan toe gaat en bij de fysiotherapeut idem dito.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:26

Ik ben niet anders gewend, bij ons loopt zeker een van de twee huisartsen altijd uit, de ander was minder vriendelijk naar mensen en daar werd je op de minuut geholpen. De vorige keer sprak ik iemand die naar de huisarts ging, had een afspraak om 16.00. Ik zei succes met wachten waarop diegene verbaasd antwoordde dat ze een afspraak had en dus niet hoefde te wachten. Bij ons houdt een afspraak om 16.00 uur in dat je hopelijk voor 17.00 u eindelijk een huisarts hebt gezien..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wachttijd bij de huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:28

Wanneer ik voor een afspraak bel, vraagt de assistente standaard of ik denk genoeg te hebben aan 10 minuten of 20 minuten (dubbele afspraak).

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:30

Palmera schreef:
Ik vraag mij sowieso af wat een spoedgeval bij een huisarts is. Als iemand bv een beroerte/hartaanval krijgt (wat absolute spoed is) word er een ambulance gebeld. Dat geldt ook voor bv een ongeluk met gewonden. Dergelijke dingen gaan toch aan de huisarts voorbij?

In geval van mijn huisarts; die moest een kamer vol mensen laten wachten want hij moest mijn moeder dood verklaren en die verklaring onder tekenen. En daarvoor regelmatig komen omdat het zeer slecht met mijn moeder ging. En dan moest hij ook zijn praktijk even in de steek laten. Gelukkig meer dan 1 huisarts in de praktijk dus werd je vaak bij een ander er tussen geparkeerd, maar ook dan loopt het nog uit.

Huisbezoek klinkt ouderwets maar gebeurt nog heel vaak en daar ben je niet zo snel weg, zeker niet bij de terminale en hun familie en emotie.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:31

Ik snap natuurlijk dat het vervelend is als zorgvrager dat je zo lang moet wachten, maar wordt er ook gedacht aan de artsen? Die ook gewoon hun best doen om iedere cliënt te zien en te helpen?

Over het algemeen zijn er te weinig huisartsen om de bezetting op een goede manier uit te werken. En dan denk je, neem minder patiënten aan.
Dit wil zeggen dat er dus patiënten gaan zijn die de hulp ook nodig hebben, maar deze niet meer kunnen krijgen bij die arts.

Snap dat wachten heel vervelend is, ik erger me er zelf ook aan, maar er zit ook een andere kant aan dit verhaal.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:33

Als de wachttijden zo oplopen wordt het tijd een extra HA erbij te nemen.

Hebben ze hier ook gedaan en dat heeft de wachttijden behoorlijk ingedampt.
Er lopen ook standaard 2 assistentes, een voor de balie en andere voor overige werkzaamheden (eigen spreekuur, ze zet straks weer een vit B12 injectie bij me).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:34

chocobroodje schreef:
Mijn oude huisarts had bordjes hangen dat als je dacht langer dan 10 minuten nodig te hebben je dan om een dubbele afspraak moest vragen. Dat werkte redelijk goed.

Mijn huisarts doet dat ook, en er hangt ook een papier dat je per klacht 1 afspraak maakt. Zo hoeven mensen nooit extreem lang te wachten. Toen er eens een vervanger kwam merkte ik het verschil: die nam uitgebreid de tijd en de wachtkamer heb ik nog nooit zo vol gezien. :')
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 06-02-17 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:34

ik moet zeggen dat mijn huisarts best stipt is, hoogui een minuut of 10 wachten maar dat is wel een uitschieter meestal is ze netjes op tijd. ook is het meestal mogelijk om dezelfde dag nog een afspraak te maken als dit nodig is

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:39

Ik heb nu een ontzettend fijne huisarts die mij (en anderen blijkbaar ook) goed kan helpen in die 10 minuten. Voel me nooit afgeraffeld, terwijl ze wel eigenlijk altijd op tijd werkt. Het is dus wel mogelijk, deels misschien een 'gave', maar ik denk ook wel dat het te leren is. Nu hebben ze ook een ontzettend goede assistente die blijkbaar goed kan inschatten of iemand dubbele tijd nodig heeft.
Hiervoor een huisarts waar je altijd zat te wachten, op een gegeven moment gevraagd om de eerste afspraak van de dag, kwam ze gewoon ook al te laat binnen. Ja, dan loopt je hele dag in de soep natuurlijk. En zij was echt beroerd met timemanagement, ik werd dan bijvoorbeeld afgekapt en kreeg vervolgens een ellenlang verhaal over mijn klachten. Met info die ik al wist, maar ik kon er gewoon niet tussen komen. Kansloze arts was dat.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:41

Ik vind heel dubbel.. ene kant is rot om te wachten. Aan andere kant ben ik altijd blij als huisarts wel tijd voor je neemt. Huisartsen werken ook niet voor de lol over. Mijn vorige huisarts was enorm stipt, maar daar mocht je ook echt met maar 1 vraag komen |o kwam je erachter dat je nieuwe medicijnen nodig had, mocht je er weer achteraan bellen, want zelfs receptje uitschrijven deed ze niet extra. Ja dan heb je Max 5 min uitloop

Idd assistente maakt ook enorm veel verschil! Als die goed kan filteren en inschatten, scheelt het ook veel

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:43

Hier is het probleem meer om een afspraak te krijgen. Ik heb ook wel eens een half uur moeten wachten hoor en nee dat is niet leuk maar swa, als dat het ergste is. Maar een afspraak krijgen is wel een hel. Ten eerste kan het soms zomaar zijn dat je 10 minuten of langer in de wacht staat, of dat ze helemaal niet opnemen. Ik heb wel eens 3 x in een uur tijd gebeld maar kreeg er niemand aan. Dan moet je nog het gevecht aan gaan met de assistente om een afspraak te krijgen. Ik zeg tegenwoordig gewoon dat is privé.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 12:46

Amandavd schreef:
Hier is het probleem meer om een afspraak te krijgen. Ik heb ook wel eens een half uur moeten wachten hoor en nee dat is niet leuk maar swa, als dat het ergste is. Maar een afspraak krijgen is wel een hel. Ten eerste kan het soms zomaar zijn dat je 10 minuten of langer in de wacht staat, of dat ze helemaal niet opnemen. Ik heb wel eens 3 x in een uur tijd gebeld maar kreeg er niemand aan. Dan moet je nog het gevecht aan gaan met de assistente om een afspraak te krijgen. Ik zeg tegenwoordig gewoon dat is privé.

Dit is bij ons soms ook drama inderdaad... -O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:47

Probleem hier bij ons is ook dat er bijna nooit met assistenten of baliemedewerkers gewerkt wordt in de huisartsenpraktijken. Zijn enkel en alleen de artsen zelf die dus alles doen.
Mogelijkheid om een dubbele afspraak te maken bestaat hier ook niet :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:53

TS, ik vind het wel positief dat ze echt merken dat je er moeite mee had. Bij de praktijk waar ik nu zit liep het op een bepaald moment niet echt soepel, veel frustratie in de wachtkamer, maar daar zijn ze mee aan de slag gegaan en dat is nu veel beter. Het kan dus echt verbeterd worden. Meestal heb ik geen moeite met uitloop, omdat ik ook altijd de tijd krijg die nodig is.

Misschien kun je een gesprek aangaan met de huisarts, of iemand in de praktijk die over klachten gaat eens apart over dit onderwerp te spreken, en of de praktijk nu bezig is met het verbeteren van de planning. Als er bv maatregelen op stapel staan om de dingen te verbeteren is het zonde om te stoppen bij een arts waar je het in principe goed mee kunt vinden. Maar als ze niet verder komen dan alleen maar excuses en vage beloften (geen concrete acties) dan is het waarschijnlijk beter om een ander te zoeken, want anders blijft dat ergernis.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:57

Een huisarts heeft trouwens 10 minuten tijd voor je inclusief administratie; in de praktijk is dat één minuut dossier lezen, 7 minuten afspraak, en 2 minuten rapporteren.
Verder moeten patiënten ook om een dubbele afspraak vragen bij complexe dingen of bij meerdere klachten, dat doen veel patiënten ook niet.

Ik vind wachten uiteraard vervelend, maar ik ben zelf vaak genoeg dat spoedje geweest, of erg uitgelopen om het een of ander, dus ik kan er niet echt boos om worden. Ik ga er altijd van uit dat de arts een goede reden had om uit te lopen en het niet voor zijn plezier doet.