Onwijs slecht zelfbeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:07

Dat je een prachtig meisje bent, is al veel vaker gezegd, maar dat is moeilijk voor je om echt binnen te laten komen.

Maar ga het eens zien vanaf de andere kant. Vind jij mensen die veel voor een ander doen, mooie mensen? Mensen die bijvoorbeeld bij de voedselbank werken, of ouderen helpen met boodschappen. Of de vrijwilligers die mensen in Syrië helpen, ondanks dat ze daar zelf gedood kunnen worden. Of mensen die bij Greenpeace werken om de aarde te behouden? En wat nou als daar iemand bij zou werken die veel te klein is, pukkels heeft en een scheve neus? Zou je dan iemand ineens niet meer aardig vinden?
Zou je je moeder/zus/lieve tante onaardig gaan vinden als ze bijvoorbeeld door een ongeluk een misvormt gezicht zou krijgen?

Het zit hem niet in het uiterlijk. Je word aardig gevonden door je innerlijk. Alleen kortzichtige mensen kijken naar het uiterlijk. Maar in de puberteit is dat heel erg lastig omdat je jezelf voortdurend met anderen (modellen!) vergelijkt. Dat wordt vanzelf minder als je ouder wordt.

Ik heb een lieve kennis, zij heeft het syndroom van Treacher Collins. Haar gezicht is misvormt. En weet je, ze is van de mooiste en liefste mensen die ik ken. Ze is getrouwd en heeft 2 prachtige kinderen. Innerlijke schoonheid is duizend keer meer waard dan uiterlijke schijn.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:30

Storm schreef:
Dat je een prachtig meisje bent, is al veel vaker gezegd, maar dat is moeilijk voor je om echt binnen te laten komen.

Maar ga het eens zien vanaf de andere kant. Vind jij mensen die veel voor een ander doen, mooie mensen? Mensen die bijvoorbeeld bij de voedselbank werken, of ouderen helpen met boodschappen. Of de vrijwilligers die mensen in Syrië helpen, ondanks dat ze daar zelf gedood kunnen worden. Of mensen die bij Greenpeace werken om de aarde te behouden? En wat nou als daar iemand bij zou werken die veel te klein is, pukkels heeft en een scheve neus? Zou je dan iemand ineens niet meer aardig vinden?
Zou je je moeder/zus/lieve tante onaardig gaan vinden als ze bijvoorbeeld door een ongeluk een misvormt gezicht zou krijgen?

Het zit hem niet in het uiterlijk. Je word aardig gevonden door je innerlijk. Alleen kortzichtige mensen kijken naar het uiterlijk. Maar in de puberteit is dat heel erg lastig omdat je jezelf voortdurend met anderen (modellen!) vergelijkt. Dat wordt vanzelf minder als je ouder wordt.

Ik heb een lieve kennis, zij heeft het syndroom van Treacher Collins. Haar gezicht is misvormt. En weet je, ze is van de mooiste en liefste mensen die ik ken. Ze is getrouwd en heeft 2 prachtige kinderen. Innerlijke schoonheid is duizend keer meer waard dan uiterlijke schijn.

Wauw.. Super mooi geschreven.. Hoop dat je hier iets aan hebt :)

Weggebokt

Re: Onwijs slecht zelfbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:46

Ja daar heb ik zeker wat aan. Dankjewel..!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:49

TS even uit pure nieuwsgierigheid: wie vind jij nou bijvoorbeeld een heel mooi/knap vrouwelijk iemand?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:49

SindyKaya schreef:
(....)de basisschool werd ik gepest omdat ik geen vader meer heb. En dat hakt er goed in, ook de leiding daar op school vond dat ze er niks aan kon doen, terwijl ik toch elke dag vreselijke opmerkingen naar m'n kop kreeg.

Hoi Sindy,
ten eerste heel rot, dat je zo jong al geen vader meer had! :(:)

En te krankjorum voor woorden dat een stelletje losers dat dan aangrijpt om te pesten - maar soms gaat het zo en iedereen die ""afwijkt"" van de opeens gestelde norm kan met dit soort gedonder geconfronteerd worden. (Nog eens gezellig er bovenop...)

En die schoolleiding geeft ook niet direct het juiste voorbeeld.
Ze doen gewoon mee.
Ze stellen zich op als de zwijgende toeschouwers, (die soms stiekem allang blij zijn dat ze onzichtbaar zijn en niet het mikpunt, dat begrijp ik nog) die laf de andere kant op kijken.

Niet met die ballast rond blijven lopen, hoor!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 17:09

Amaris schreef:
TS even uit pure nieuwsgierigheid: wie vind jij nou bijvoorbeeld een heel mooi/knap vrouwelijk iemand?

Dit vind ik dus een hele moeilijke vraag. Ik heb geen ideaal beeld. Ik vind iedereen gewoon mooier dan ik, ik let niet op min puntjes bij andere mensen..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 18:48

Even update van vandaag, ben niet naar school gegaan maar ben naar m'n pony Gijs geweest want daar was ik al een tijdje niet geweest. Gijs kwam dravend op me af en dat maakte me heel blij.
Ongelooflijk hoe je je zo goed kan voelen over een dier.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:56

meid ik keek op je profiel en je bent een super mooie meid.
en onthoud, iedereen is mooi in zijn of haar eigen vormen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:45

Stel eens de vraag hoe je denkt over andere mensen die niet voldoen aan het type fotomodel...
Eigenlijk zijn er maar weinig (volgens het boekje) echt mooie/knappe mensen.
Wat mensen leuk maakt, is meestal de uitstraling. Iemand die "poep heeft aan wat anderen vinden, maar wel zichzelf waard vinden om er verzorgd uit te zien" .Een deel van het karakter, zoals verzorgend, grappig en tig andere dingen hoe mensen in het leven staan of met het leven om gaan.

Ik zag eens een programma van mensen die echt wel "lelijk" waren, aangeboren of ongeluk. En gingen dan voor het programma om met mensen die het uiterlijk zo belangrijk vonden. ( van zichzelf en anderen waar ze mee om gingen)
Conclusie was dat de " lelijke mensen" veel gelukkiger waren. Ze hadden zichzelf geaccepteerd en ook hun omgeving had ze geaccepteerd. Sommige hadden een relatie...
De zogenaamde knappe mensen zagen enkel de fouten en uiterlijke schijn, ze kwamen niet eens toe aan het gewone leven. Zò oppervlakkig. Steeds op hun hoede en dan leef je niet.
Sommige zagen na het programma het licht, maar niet allemaal.

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:58

Misschien heb je wat aan het boek van Louise Hay. Iedereen kan zeggen dat je prachtig bent (want dat ben je zie ik op de foto) maar jij moet dit zelf ook vinden! Succes.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:01

Ik ben flink te zwaar, heb een onderkin, putten in mijn benen en vleermuisarmen haha. En toch vind ik mezelf mooi. Ik ben moeder van 2 prachtige en lieve kinderen. Heb veel rechtvaardigheidsgevoel. Doe mijn best voor anderen, en ik hou van mijn man. Ik heb beide lieve ouders nog en fijne schoonouders.
Ik ben verre van perfect maar voor mijn gezin ben ik perfect. Ik heb het losgelaten om qua uiterlijk perfect (of zelfs mooi) te willen zijn maar dat heeft wel tijd gekost.
Ik ben nu 40 en veel meer tevreden met mezelf dan vroeger. En mocht iemand mij niet aardig vinden omdat ik geen model ben? Dan zwaai ik ze heel snel vaarwel. Geen plaats in mijn leven voor dat soort oppervlakkige mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:20

Storm schreef:
Ik ben flink te zwaar, heb een onderkin, putten in mijn benen en vleermuisarmen haha. En toch vind ik mezelf mooi. Ik ben moeder van 2 prachtige en lieve kinderen. Heb veel rechtvaardigheidsgevoel. Doe mijn best voor anderen, en ik hou van mijn man. Ik heb beide lieve ouders nog en fijne schoonouders.
Ik ben verre van perfect maar voor mijn gezin ben ik perfect. Ik heb het losgelaten om qua uiterlijk perfect (of zelfs mooi) te willen zijn maar dat heeft wel tijd gekost.
Ik ben nu 40 en veel meer tevreden met mezelf dan vroeger. En mocht iemand mij niet aardig vinden omdat ik geen model ben? Dan zwaai ik ze heel snel vaarwel. Geen plaats in mijn leven voor dat soort oppervlakkige mensen.

En toch vind ik jou op de foto's in je profiel hartstikke mooi!!! Ik hoop dat ik zo 40 word.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:30

Danique schreef:
Storm schreef:

En toch vind ik jou op de foto's in je profiel hartstikke mooi!!! Ik hoop dat ik zo 40 word.

Mee eens! En ook toen ik dit las en ik keek op je profiel, ik denk dat je zo een model kan worden.
En je kan wel bij je uiterlijk blijven hangen, maar doe wat je blij maakt. Alleen al bijvoorbeeld de reactie van Gijs.
Uit dat soort dingen haal ik mijn energie, en daar kan ik echt op door gaan :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:43

Misschien een hele flauwe opmerking maar de kreet, was nou maar naar Specsavers gegaan schoot me als eerste te binnen toen ik jouw foto zag. Qua uiterlijk een prachtig mens en wat ontzettend jammer dat je zelfbeeld zo verwrongen is. Probeer de vervelende dingen die gebeurt zijn van je af te zetten, wat er in het verleden is gebeurt kun je niet meer veranderen. Wel kun jij je eigen toekomst vormen en proberen om sterker en assertiever te worden, ieder mens is waardevol op deze aarde en dat heeft eigenlijk dus totaal niets met je uiterlijk te maken. Was jij een brutale dame dan had je waarschijnlijk de halve school aan je voeten liggen want je uiterlijk, poe, dat liegt er niet om. Je bent prachtig en je hebt een zacht karakter. Maar pesten kan van grote invloed op leven zijn, ik kan het weten. Als jong meisje nogal stevig( niet vet maar wel te dik) en ondanks dat ik al vanaf mijn vijftiende 60 kilo weeg bij een lengte van 178 zit in mijn hoofd nog steeds dat beeld van logge gepeste puber. En ik ben bijna 60, kun je na gaan. Maar ik ben mijn eigen weg gegaan, heb een fantastisch fijn leven, lieve man en geweldige kinderen en dat ligt ook op jou te wachten, ga leven en geniet er van, je bent het waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:49

Ik zag net een mooie; It's not so much about looking [naam], but about feeling [naam].
Doe kleren aan die jij mooi vind, doe je makeup zoals jij het mooi vind (of geen makeup), doe je nagels als je dat mooi vind. Ik vond mezelf vanmorgen ook verschrikkelijk. Toen ben ik gaan douchen, heb gescrubt, maskertje, nagels gedaan, haar gewassen. Ik zie er nog precies hetzelfde uit en nu vind ik mezelf wel oke!

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 00:32

Hee Sindy,
Ik herken me echt heel erg in jouw verhaal. Waar ik voornamelijk goed in ben, is kritiek leveren op mezelf. Hoef ik echt weinig voor te doen, superhandig talent :j

De afgelopen jaren is mijn zelfvertrouwen  en daarmee mijn zelfbeeld echt in een heel diep dal gezakt. Feit was dat ik nergens echt geaccepteerd werd (niet gepest overigens, moge dat duidelijk zijn), waardoor ik ongelooflijk onzeker werd. Maar opeens, toen ik naar de middelbare school ging, werd ik wél geaccepteerd (leuk gevonden zelfs, jemig) door mijn omgeving :oo . Volgens de regels van logica zou je dan zeggen dat mijn zelfbeeld steeg, maar dat was allerminst waar: men was er opeens van overtuigd dat ik allemaal dingen kon en dat ik een leuk iemand was, ze wilden gewoon niet inzien dat ik helemaal niks kon - mijn versie dan. Toen vervolgens tijdens mijn middelbare schoolperiode mijn vader overleed, deden mensen natuurlijk alleen maar aardig, omdat ik geen vader meer had :)* Ik had ze wel door.

Feit is dat ik na een aantal jaar rationeel ging inzien dat het niks kunnen/lelijk zijn/gewoon echt compleet mislukken in jezelf zijn, natuurlijk onzin is. Iedereen heeft dingen waar hij of zij goed in is, wat hem of haar mooi en bijzonder maakt. Emotioneel gezien daarentegen, zag ik het gewoon echt echt echt niet.

Goed, doorkabbelend en wel heb ik inmiddels een schooldiploma en nu een tussenjaar (ik wilde tot rust komen van alles). Mijn zelfbeeld? Nog steeds ongelooflijk laag. Maar wel groeiende: ik heb vaak zat dagen dat ik het liefst de rest van mijn leven huilend onder een dekentje doorbreng, want ik kan het niet - durf het niet - wil het niet - ik kan het de wereld niet aandoen om naar buiten te gaan, arme wereld - ik blijf wel daar in mijn eentje hangen (en stiekem vind ik het ook wel erg veilig daar beneden). Een vriendin van mij echter, kon het laatst niet meer aanzien (of horen, ze woont in Parijs, dus zien is sowieso wat lastig) en stuurde me een wel heel eerlijke spraakmemo. Moraal: de enige die mij afwijst, ben ikzelf. En dat geldt voor jou exact hetzelfde.

Jij mag er keihard wél zijn. Je mening mag er zijn, je liefde mag er zijn,  je chaos, antichaos, trots, problemen mogen er zijn. Je haat mag er net zo zijn, maar richt die alsjeblieft niet op jezelf. Dat is ongelooflijk zonde, want echt, je bent een schitterend mens.

En neë, ik maak nog altijd geen selfies en foto's van mezelf ga ik het liefste uit de weg, maar sinds kort staat er wel een foto van mij op Bokt, dus er is een evolutie gaande. Ik geloof erin dat jij dat ook kan. Serieus.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 10:06

Als je ouder bent, kijk je heel anders terug op de periodes die geweest zijn.
Zo gek dat we (allemaal!) in de puberteit zo vaak onzeker zijn over alles en met name ons uiterlijk. Terwijl wanneer je later terug kijkt, je denkt "toen was ik eigenlijk op mijn mooist" .

Eigenlijk is het heel egoïstisch om te denken dat je niet mooi genoeg bent.
Je bent gezond, geen ernstige rare afwijkingen of brandwonden.
eigenlijk verdien je een schop onder je kont. Jij hebt wat menig ander mens zou willen hebben en je bent er blijkbaar niet eens blij mee.

Jij kijkt misschien op naar meiden die in jouw ogen nog mooier zijn, maar zo zijn er ook meiden die tegen jou op kijken....

ik had een buurmeisje die het gek vond om te zeggen dat ze trots op zichzelf was. Dat was voor een ander om te zeggen, maar waarom? Je moet toch gewoon trots op jezelf kunnen zijn?
We krijgen in onze opvoeding dingen mee en die zijn echt niet altijd correct.
Iedereen zoekt zijn weg in wat bij hem of haar het beste past. Onderweg kom je allerlei andere denkwijze tegen en sommige passen wel en andere passen niet bij je. Eigenlijk is het een leuke reis om alles te vinden, wanneer je er voor open staat en alles kan leren over jezelf en anderen. Maar sta er voor open!
Kom soms eens uit je comfort zone, kan een groot verschil maken.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 14:42

Ik herken dat heel erg wat je daar zegt TS..
En het is lastig. Mensen kunnen 1000x zeggen dat je mooi bent en een goed lichaam hebt, maar het zelf ook geloven is lastig.
Ik vind mezelf ook te dik (vooral buik/ heupen), haat mn schouders en mn neus/ vorm van mn gezicht. Ik kan ook echt niet begrijpen wanneer iemand me leuk vindt. Hoe ze me knap kunnen vinden. Ik denk dan altijd dat ze liegen :+

En ook al geloof je t waarschijnlijk niet dat ik dit zeg.. Maar ik had nooit verwacht dat jij zo over je zelf zou denken. Te zien aan je fotos ben je echt een prachtige meid die model zou kunnen zijn!

Edit; alleen heb ik wel 2 kanten aan mezelf. Dat heb ik gekregen door op reis te gaan en totaal uit mn comfort zone te komen. Op een een of andere manier kan in het ook accepteren. Soms boeit het me echt geen flikker. Ik ga zo makeuploos en in oude kleren over straat als ik daar zin in heb.. wat mensen van me denken boeit me dan echt geen flikker. Het is meer wanneer ik bijvoorbeeld aan t daten ben of uit ga ofzo dat ik me onzeker voel.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 15:18

Zo voel ik mezelf ook al jaren, voor zolang ik me kan herinneren heb ik mezelf nooit mooi gevonden.
Maar het is niet perse mijn gezicht waar ik moeite mee heb (al mocht die ook wel wat feestelijker :+ ) maar ook vooral mijn lengte en bouw. Ik begrijp volledig wat jij zegt over het slungelig voelen. Ik voel me altijd een flatgebouw naast mensen. (ik denk dat je het nog wel weet, maar ik ben 190 ;) )

Het enige is, ik kom er niet meer voor uit. Zoals ik ooit heb gelezen ergens ''fake it till you make it''.
Doe alsof je jezelf mooi vind en zelfverzekerd bent, totdat het dan ook vanzelf echt waar wordt.
Wat ik zelf ervaren heb is dat wanneer ik uit kom voor mijn onzekerheid, dat ik alleen maar terecht kom in een neerwaartse spiraal.

Probeer te focussen op andere dingen dan je uiterlijk. bijvoorbeeld je talenten of karakter eigenschappen waar je trots op bent.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 15:35

Je ziet er echt super uit!! Je hoeft je nergens zorgen om te maken! Je bent zoals je bent en kan er toch niets aan veranderen (en dat hoeft bij jou ook zeker niet wat mij betreft!!). En geloof me, ik denk niet dat er iemand is die jou voorbij ziet lopen en denkt "Die is ook te lang hè". Echt niet! De mensen die jou accepteren zoals ze zijn, dat zijn pas echte vrienden! Zo weet je aan welke mensen je ook echt iets hebt. PS: Er zijn zelfs een heleboel mensen die "supermooie" (hoe je het zelf bekijkt) mensen ook niet mooi vinden. Iedereen heeft wel iets.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:47

Danique en Deni11, lief van jullie maar we hadden een fotograaf die me heel wat mooier op de kiek heeft gezet dan dat ik ben hoor en make-up doet ook wonderen. Ik ben zeker niet ontevreden met mezelf maar die foto is wat vertekend.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 17:22

Selffulfilling prophecy!
Zo klinkt het voor mij. Als je maar lang genoeg denkt dat je minder bent dan de rest, ga je je vanzelf zo voelen.
Andersom werkt dit dus ook.. Als je maar lang genoeg denkt dat je net zo mooi (of mooier!) dan de rest bent, ga je je ook zo voelen.
Wat ik wel eens voorbij heb zien komen: noteer aan het eind van elke dag op een briefje iets wat je mooi vind aan jezelf. Stop al die briefjes in een pot en bekijk die briefjes als je je even down voelt.
Ik heb dit wel eens gedaan met positieve gebeurtenissen, omdat ik zelf geneigd ben de negatieve gebeurtenissen beter te onthouden (op korte termijn). Als ik me dan even K.U.T. voelde, kon ik terug kijken naar alle mooie (kleine) dingen die er waren gebeurd in de afgelopen dagen/weken/maanden.
Mogen dus ook hele kleine dingen zijn! Positieve gebeurtenis was bij mij bijvoorbeeld dat de zon die dag scheen of dat mijn paard fijn had gelopen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 17:34

Ik herken jouw beeld best wel.. zo heb ik ook heel lang naar mijzelf gekeken.. ik ben er doordat gestopt met ballet wat ik toen 7 jaar deed, omdat ik mijzelf niet meer in spiegel wou zien..

Ik voelde me slungelullig niet vrouwelijk onelegant etc. Mij heeft het geholpen om kracht training te gaan doen.. want de spiermassa en aankomen kon ik sowieso erg goed gebruiken.. maar ook daar moet je heel erg mee oppassen, dat je niet in doorslaat. Maar voor mij hielp het heel erg om trots te kunnen zijn op wat mijn lichaam bereiktd

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 17:46

Heel herkenbaar jouw verhaal.
Hoe je je voelt straal je zelf ook uit. Toen ik mij echt minder voelde konden mensen dat aan mij zien. Somber, afwezig, wat ronder, pukkeltjes enzo.
En zeker nu ik door school mijn nieuwe vriend heb voel ik mij beter en zien mensen dat.

Misschien is een vertrouwenspersoon of een psycholoog wel wat voor je.

Je bent een knappe meid, jij moet het alleen nog even inzien!
Laatst bijgewerkt door Es_ther op 28-01-17 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 17:52

Sindy, ik vind je echt een prachtige meid en ik weet dat het heel lang duurt voordat zoiets binnenkomt, maar ik hoop dat ik hierbij een klein beetje bijdraag. Hopelijk komt er ooit het moment dat je het zelf ook gaat zien! :+: