Welke sport moet ik kiezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:21

LoveHorseJ schreef:
TurdusMerula schreef:
Misschien eens kijken naar trec, binnen het rijden. Heel losse sfeer, en je kunt fanatiek zijn zonder dat het ten koste van een hoop zaken gaat. Je kunt ook starten in een team, wellicht prettig.

En buiten de paarden is hardlopen of roeien misschien iets voor je. Je kunt op latere leeftijd starten en er toch nog goed in worden (denk aan studentenroeiverenigingen), en het is relatief laagdrempelig. :)

Super bedankt! Wist helemaal niet dat het bestond, het is echt iets voor mij.

Als je kijkt bij de nhav dan zijn er nog meer activiteiten die vooral gezellig zijn (en wat minder competitief, overigens).
Trec is echt heel erg tof en gezelligheid en fanatiek zijn gaan hand in hand. :j

mvdende

Re: Welke sport moet ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:30

Alle sporten op internationaal / olympisch niveau kosten bakken met geld. Niet voor niets hebben de meeste olympische atleten een sponsor. Daarnaast ben je al 16, in veel sporten ben je met 25 "oud". Je moet wel heel veel talent, wilskracht en geld hebben, wil je over maximaal 8 jaar op een olympiade staan.

Zoek gewoon iets uit, ga lekker aan de slag en als je het wil, plan een makkelijke / beginners wedstrijd over een paar maanden.

Ik klim, zal nooit überhaupt nationale wedstrijden kunnen starten, maar elk stukje vooruitgang is een feestje.

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 18:36

Het is niet dat ik echt op de olympische spelen wil staan, ik wil gewoon eventueel de mogelijkheid hebben. Als ik nooit de OS haal is dat jammer, maar ik lig er niet van wakker.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:37

OS ok, maar ook internationaal is zéker niet goedkoop. Entreegeld, reisgeld, verblijf regelen, ...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:57

Ben wel benieuwd naar de wedstrijden die 400 euro inschrijfgeld kosten... Tenzij je inderdaad internationaal start.

Als dit jouw instelling is, is het sowieso lastig om iets te vinden wat je minder stress gaat opleveren bij wedstrijden of competities. Ik heb een jaar in een team gereden, het is ontzettend leuk, maar je legt jezelf ook daarin druk op. Dit zal bij andere teamsporten niet anders zijn. Als jij jezelf die druk op legt en mede verantwoordelijk bent voor het verlies, zal ook dat stress opleveren.

Je kan je daarom afvragen of het echt aan de sport ligt, of dat jouw mentaliteit een probleem is. Je bent nog hartstikke jong, maar als je nu nog begint met een sport is topsport heel erg lastig. Want bij de meeste sporten heb je nu eenmaal een houdbaarheidsdatum. En dan is 36 echt oud...
Afijn, ga zorgen dat je plezier gaat hebben in wat je doet, wat je ook doet... Want zonder plezier zal in geen enkele sport met competities bezig kunnen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:58

Volleybal of korfbal zou ik zeggen...
Of de lat wat lager leggen, of andere discipline starten kan ook natuurlijk...
Bij team sporten heb je het ook niet in de hand, als pietje net niet lekker in zijn vel zit of is afgeleid hang je al......

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:24

zelfs met een individuele sport als kickboksen oid, dan zal op topniveau geraken geld kosten en mss kost de inschrijving voor een wedstrijd niet zoveel, dan zal het wel je verblijf en alles wat erbij komt kijken veel kosten...
Topsport kost nu eenmaal veel geld en inzet.

edit: ikzelf heb in het verledena an turnen, ballet, tennis, ropeskipping en hardlopen gedaan in combi met paardrijden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:14

eerlijk; op jouw leeftijd nog met een sport starten en dan richting hoog niveau willen is niet realistisch, tenzij je over een enorme bak onontdekt talent beschikt :+
sport kost geld en naarmate je beter wordt steeds meer zelfs. Als ik kijk wat ik voor mijn zesjarige betaal die aan selectieturnen doet, had ik liever gehad dat ze lekker meehobbelde bij de plaatselijke gymclub.

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:17

basketbal is misschien wel wat?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:17

Ik weet er wel twee waarmee je nog een hoog niveau kunt bereiken.

Boogschieten te paard. Alleen er worden nog nauwelijks competities in gehouden (in Nederland dan), maar met een beetje geluk en moeite komt daar ook nog verandering in.

Een andere optie is zwaardvechten (dus niet met degens, maar met middeleeuwse zwaarden). Alleen dat is wel wat blessuregevoeliger en kost ook aardig wat aan beschermingskleding om het veilig te kunnen doen. Meer info daarover op http://www.zwaardkring.nl

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:05

Op je 16e met een sport starten en de OS bereiken is vrijwel onmogelijk :+
Maar anders is misschien zwemmen wat? Dat kan in principe iedereen dus als je hard genoeg zwemt en traint en nog wat talent hebt redt je misschien nog een NK.

Of schaatsen of atletiek ofzo. Rennen kan iedereen en Dafne Schippers is ook best laat begonnen :P

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:14

http://www.toptriathlon.nl/talentendagen/

triatlon, geen goedkope sport maar wel eentje waar je relatief laat nog mee kunt beginnen en toch nog leuk mee kunt doen. Zelf ben ik gestart toen ik 18 was (nu een jaar later kan ik prima een triatlon wedstrijdje volbrengen en mee komen met mijn clubgenootjes). En als je echt fanatiek aan de gang wil, houd dan bovenstaande link eens in de gaten. Je kan natuurlijk wel al beginnen met trainen, zwemmen vergt heel wat oefening en ook aan het hardlopen moet je lichaam echt gaan wennen.
Laatst bijgewerkt door welshfan97 op 26-01-17 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:14

Rugby :j Relatief onbekend, zeker bij vrouwen maar écht leuk en een teamsport. Niet echt relatief gebonden (ik van 22, maar ik heb teamleden van +35, er is nog niet echt bevestigd hoelang wanneer vrouwen voorbij hun piek zijn in rugby.) en het is sinds kort ook een olympische sport :j

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:51

Ik zou gewoon wat sporten doen om eens te kijken of je het wat vind? Ik heb gesquashed super leuk maar je moet altijd met zn 2e zijn...nu doe ik het nog af en toe.

Ik doe nu ruim een jaar fitness en dan wel serieuze kracht en conditie opbouw...dit is echt leuk en blijft motiverend, ben inmiddels hoop kilos kwijt en heb leuke spieropbouw gekregen. sinds 3 maanden doe ik er nu ook 3x per week kickboxen bij,wilde het al jaren maar durfde niet. Zo'n spijt dat ik dit niet eerder ben gaan doen. Kickboxen is echt heel goed voor je hele lichaam, kracht, conditie, coordinatie, snelheid, reflex echt alles train je. Heel veel buikspiertraining (af en toe echt killing tot bijna janken toe) maar dit is voor kickboxen echt belangrijk.

Ik heb vanmorgen voor het eerst samen met de trainer beginners uitleg gegeven (was wel appart gezien ik het zelf ook pas net doe). Als ik dan het verschil zie en hoor van mn trainer ben ik echt in 3 maanden tijd zoveel sterker geworden in alles, ook conditioneel :D . Trainer zei ook dat ik nu 3 maanden 3x per week train en de anderen zeiden wow hahaha. Was wel ff gaaf om te horen. (Minder was dat ik vandaag harde klappen kreeg van de trainer op mn buikspieren, omdat hij even uit wilde leggen wat je moet doen met buikspieren aanspannen %) )
Topniveau is absoluut niet mijn doel hoor, maar wil je hiermee wel uitleggen dat iets wat je nooit eerder gedaan hebt wel snel aan te leren is. Maar vraagt veel discipline van je zelf. En niet afhaken als het een keer te moeilijk word.

En verder rijd ik nog paard en doe ik hardlopen. Ik ben een beetje sportverslaafd :')