Peuter wilt geen stukjes eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: Peuter wilt geen stukjes eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 00:59

S'nachts die fles zou ik niet geven,mijn buurvrouw deed dat ook en kon tot het kind 3 jaar was s'nachts er uit voor een fles.Geef hem dan een slok water.
Als ik het zo lees manipuleert hij aardig, nu al.Je geeft hem uiteindelijk al 2 flessen die hij in principe al niet nodig zou moeten hebben.Wat ik wel kan begrijpen dat zou ik ook doen.
Maar s'nachts kon hij echt de pot op.Waarschuw desnoods je buren dat hij één of twee nachten kan janken geef hun en je man oordoppen kado maar bijt gewoon door.
Persoonlijk zou ik ook gewoon de boel mixen,hij gaat vast wel een keer stukken voeding eten hoor.Mijn voorkeur zou ook eerder gaan naar voeding mixen als naar voeding vervangen door melk.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:01

beatje schreef:
S'nachts die fles zou ik niet geven,mijn buurvrouw deed dat ook en kon tot het kind 3 jaar was s'nachts er uit voor een fles.Geef hem dan een slok water.
Als ik het zo lees manipuleert hij aardig, nu al.Je geeft hem uiteindelijk al 2 flessen die hij in principe al niet nodig zou moeten hebben.Wat ik wel kan begrijpen dat zou ik ook doen.
Maar s'nachts kon hij echt de pot op.Waarschuw desnoods je buren dat hij één of twee nachten kan janken geef hun en je man oordoppen kado maar bijt gewoon door.
Persoonlijk zou ik ook gewoon de boel mixen,hij gaat vast wel een keer stukken voeding eten hoor.Mijn voorkeur zou ook eerder gaan naar voeding mixen als naar voeding vervangen door melk.

Hier ga ik helemaal in mee.

Laat de flesvoeding voor wat het is, en mix de gewone voeding zodat hij wel zijn eten binnen krijgt.
Dan zou je het weer kunnen afbouwen van gemixt naar steeds meer stukken.

Mocht hij snachts toch 'drang' hebben naar een fles, kan je hem altijd water of wat lauwe thee zonder suiker aanbieden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 11:34

Misschien is dat in Nederland anders, maar in België is dat niet abnormaal dat een kind van 1.5 jaar s morgens en s avonds nog melk drinkt.
Hij krijgt dit niet als vervanging, 's morgens eet hij ook nog boterhammen en s avonds krijgt hij het ook al zou hij zijn warm eten wel opeten.
De fles s nachts is wel extra en die zou weg mogen maar hij is heel volhardend en brult uren aan een stuk. Water moet hij niet hebben dan.

Het idee van een sticker geven is een goede maar denk dat daar nog iets te jong voor is om die linken te leggen.

K ga vanavond het nog is mixen, is zien wat hij daarop doet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:51

dromertje2 schreef:
Misschien is dat in Nederland anders, maar in België is dat niet abnormaal dat een kind van 1.5 jaar s morgens en s avonds nog melk drinkt.
Hij krijgt dit niet als vervanging, 's morgens eet hij ook nog boterhammen en s avonds krijgt hij het ook al zou hij zijn warm eten wel opeten.
De fles s nachts is wel extra en die zou weg mogen maar hij is heel volhardend en brult uren aan een stuk. Water moet hij niet hebben dan.

Het idee van een sticker geven is een goede maar denk dat daar nog iets te jong voor is om die linken te leggen.

K ga vanavond het nog is mixen, is zien wat hij daarop doet.

Die fles extra in de nacht heeft hij voor elkaar door het warm eten te weigeren en dan te gaan schreeuwen in de nacht. Heeft ie snel door hoor dat het schreeuwen niet werkt. Net zo snel als ze door hebben dat het wel werkt.
2 nachten doorbijten en alleen water aanbieden zou ik wel proberen. Niet zielig hij huilt, zielig voor mijn man, zielig voor de buurvrouw. Licht iedereen in en gewoon doen, dan maar 2 slapeloze nachten.
Manlief heeft neem ik aan zelf voor een kind gekozen, niet alleen de lusten hè.

Ik zou vanavond gewoon mixen en de kleine man voorbereid de nacht in sturen met 1 fles melk en that's it.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:07

Heeft mijn dochter ook gehad, die 'leuke' puberteit haha heel herkenbaar!
Maar het zijn fases waar ze door moeten, en wij hebben het ook in zoverre genegeerd. Als ze echt honger krijgen gaan ze vanzelf wel eten, maar ook wij hebben ons vaak afgevraagd of ze daardoor wel genoeg at.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:17

Misschien snachts juist die stukjes aanbieden? :D

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:20

Mijn kind kreeg tot 2 jaar nog de fles, zij had daar schijnbaar behoefte aan.
En van één op andere dag wilde ze hem niet meer, maar zij begon de dag met een beetje melk (uit de fles) en na het avond eten, dus echt voor het slapen nog een beetje melk.
Ze kreeg gewone opvolgmelk die je bij die leeftijd nog mag geven, maar wij gaven haar nachts niks!!
Dus slecht eten = pech

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:21

savannah030x schreef:
Jennyxx schreef:
Ik zou er zelf geen strijd van maken. Het is een fase. Ik zou het gewoon weer gaan mixen en verder negeren. Hij wil op een gegeven moment vanzelf wel weer stukjes eten als hij dat bv een groter kindje ziet doen of iets dergelijks.

Als hij weet dat hij het zo voor elkaar krijgt niet te eten blijft hij het doen en is het geen fase meer. Hij maakt namelijk niet uit of hij wel of niet eet.

zo redeneren kindjes van 19 maanden nog helemaal niet,
echt het is een fase. laat het lekker en anders lekker alles door elkaar doen en wat losse stukje er langs. kleine stapjes niks geen nadruk op leggen werkt alleen maar averechts.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:35

Een kind of een baby leren al heel snel als zij gaan huilen dat er dan iemand aan komt, en als ze gaan drammen (zeuren) dat ze dan hun zin krijgen! Je moet proberen de middenweg daarin te vinden, een nachtvoeding zou ik op die leeftijd ook niet meer aan beginnen.

Desnoods voor het slapen gaan een beetje melk (uit de fles of een beker) maar dan niet eerder weer dan de volgende ochtend.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:41

een kind en zeker een baby leren dit niet, ze voelen alleen een geborgen veilig gevoel als er op hun in word gegaan omdat ze huilen etc omdat er iets niet lekker zit bij ze. dit kan pijn zijn maar kan ook door emoties komen en die moet je niet weg laten stoppen door hem of haar alleen te laten huilen.

ik ben blij als volwassen dat als ik in de nacht dorst heb zelf wat drinken kan pakken of als me keel pijn doet of ik erg moet hoesten etc. waarom zouden we onze kleine wezentjes die dit nog niet zelfstandig kunnen af nemen?

en nachtvoeding niet meer geven want? (weet niet zeker welke leeftijd maar dacht tussen de 2 en 4 jaar dat dit nog vaak voorkomt en dat ze dit vaak dan ook gewoon echt nodig hebben)

voorbeeld: mijn zoontje van bijna 2 krijgt laatste week ineens weer nachtvoeding voorheen al 3 maanden niet meer (bijna niet meer) waarom nu wel? hij voelt zich niet lekker hand/voet/mond ziekte. En hij vind troost bij ons en als hij lekker kan tutteren? moet ik hem dat afnemen en hem in zijn eigen pijn en verdriet laten? Wij zijn de ouders wij moeten onze kinderen van begin af aan een veilig geborgen gevoel geven. dat zijn we verplicht. ( en ja dat is niet altijd even makkelijk zeker in de nacht niet).

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:51

Er zit wel verschil in als je kind ziek is en je bied je kind wat te drinken aan, of echt een nachtvoeding?
Als mijn kind ziek is gaan we in loop van de avond ook vaak heen en dan mag ze nog wat drinken, ze gaat om 19.30 uur op bed en om 23.00 uur gaan wij dan nog even bij haar kijken.

Maar een nachtvoeding op die leeftijd? Is dat dan normaal?
Hier niet in elk geval, en wij voeden op verzoek! Wij hebben nog een klein kind van 8 maand, die krijgt de laatste fles om 22.00 uur, en dan pas ochtends rond 8 uur weer (of als ze zich eerder / later meld)

Ik heb trouwens ook nog nooit van vrienden om mij heen gehoord dat die nog voedingen gaven nachts, wel had mijn dochter op een gegeven moment dat ze nachts wakker werd, waarom geen idee?? Misschien een nachtmerrie, want ja ze dromen ook. Maar dan gingen we heen te troosten en dan was het weer slapen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:56

ieder kind is verschillend onze oudste kwam tot 3.5 jaar veel snachts ( angsten, en emoties niet begrijpen) maar hoefde dan niks te drinken.

ons ander zoontje van 2 groeit middelmatig dus ben opzich wel blij met nachtvoeding zit er weer wat extra voedingsstoffen in.

Ene kind slaapt met 3 weken al door andere pas na een paar jaar. alles is prima en alles in 'normaal' het is maar net wat je er zelf van maakt.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:58

tot 5 jaar oud zo'n beetje alles gepureerd. Wel met 9 geopereerd aan amandelen omdat die toch duidelijk in de weg zaten. Hij is nu 21 en alleen de rode kool moet nog gepureerd worden; mam dat blijft lekker zo =)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:18

Duidelijk peuter eten :) blijven aanbieden :) niet gegeten, dan een toetje (griekse yoghurt met fruit bijvoorbeeld) en gewoon een papfles als hij naar bed gaat.
GEEN strijd aan gaan aan tafel, hoe verleidelijk het ook is met een krijsende peuter.

Overdag zou je hem een monkeyplatter aan kunnen bieden. Een bordje met daarop verschillende soorten voedsel waaruit hij zelf kan kiezen (= zelf macht heeft dus)
Onze gups eet op die manier een stuk meer :)

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:32

Hoe is het vanavond gegaan met het eten?

Had je nu alles weer gemixt?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 23:45

Ik heb vandaag puree gemaakt met een stukje vis en warempel hij heeft 2 porties opgegeten :-)

Ben er zeker van als ik een gewone gekookte aardappelen had gegeven hij niets er van had gegeten en ook niet van de vis.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:51

Prima toch, als hij het zo wel eet.
Mijn zoontje heeft net zo'n periode achter de rug. Eerst wilde hij geen warm eten, en daarna wilde hij ineens geen brood.
Maar hij eet te graag om dit lang vol te houden, hahaha.
Volgens mij hebben alle kinderen wel van die periodes, dus niet te druk om maken.

Mijn dochter is nu 6 en eigenlijk altijd wel een goede eter geweest. En nu roept ze ineens bij alles wat we eten dat ze dat niet lust.
Eigenlijk komt het er op neer dat ze alleen maar piza en patat lust. Nou, ze krijgt vanzelf honger en dan eet ze wel. Het is alleen een beetje vermoeiend, hahaha.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:58

Loslaten dat het met eten et maken heeft, zoals hier ook al eerder wordt gezegd. Dit is een strijd om controle van je kind. En er zijn niet veel dingen waar ze op die leeftijd controle op kunnen uitoefenen dus waarop dat wel kan zullen ze het doen. Tekorten bouwen ze niet zomaar op, eventueel kun je een multivitamine geven voor je eigen gemoedsrust en verder de maaltijden laten voor wat het is. Geen alternatief aanbieden tijdens de maaltijd (werd volgens mij ook gezegd) maar lekker geprakte maaltijd geven, paar stukjes aardappel en vis er naast leggen als hij wil proberen en zo niet, ook prima. Ook niet gaan stoeien met die fles e.d. Er moet helemaal geen consequentie zitten aan eten (of niet eten). Eten is leuk en vrijblijvend. Wil je niet? Nou, dan niet. Dan straks weer, gewoon in het normale ritme zoals je gewend bent. Niet om vechten, niet om zeuren, niet later nog weer die maaltijd aanbieden. Geen “als je niet eet, dan krijg je geen …..”. Gewoon lekker laten gebeuren. En voor je het weet zijn ze er doorheen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:14

Die van mij heeft nu ook zon fase maar die eet gewoon helemaal niet. Maakt niet uit of ik prak, heel laat, alles apart leg. In het begin had ik ook een neiging om er een strijd van te maken. Het heeft geen zin, zij winnen het toch wel. Toetje weigert hij momenteel zelfs. Niet omdat het moet maar omdat het kan. Fruit eet hij nu wel weer beter door peuterspeelzaal. Daar eten ze samen en dat lokt uit.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:17

En als je het nou eens heel anders aan pakt en juist hem de stukjes ontzegt. Je moet er dan wel even een toneelspel van maken: volgende keer niet eten van stukjes sta je op, ga je hem eens uitgebreid bekijken en zeker een paar minuten in zijn mond turen en dan 'erachter komen' dat hij inderdaad helemaal geen stukjes KAN eten omdat er vanalles in zijn mond niet goed is. Dan pak je resoluut het eten weg, prakt het en zet hem het hem weer voor. Kan zijn dat hij dan triomfantelijk zit te smakken op geprakt eten, maar kan ook zijn dat hij enigszins verbaasd is en het dan wel eet, maar met een paar gedachten in zijn hoofd. Volgende keer voor het eten kijk je weer in zijn mond, 'is het nog steeds helemaal mis' en komt het gepureerde eten weer voor zijn neus. Dat blijf je herhalen tot er op een dag verandering in komt. Een slimme peuter zal dat namelijk op een gegeven moment zat worden en zal dan wel aangeven dat hij helemaal beter is en stukjes wilt. :Y) :D

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:03

Afbeelding

Lieve TS maak je niet te druk. het gaat echt over. volg je gevoel en laat je niet van de wijs maken door wat hoort.

als jij hem snachts melk wilt geven, geef jij hem snachts melk.als jij alles wilt pureren dan pureer je alles.

mijn zoon heeft ook een jaar alleen maar de gehaktballen opgegeven. elke dag netjes eten voorgeschoteld. soms weer ff pushen, maar niks hielp. sinds een 2 maand geleden hij ineens broccoli eet. prima.. en nu ook wortels en gisteren zelfs spinazie zonder aardappel.

het komt goed en het gaat over. ik verwen mijn zoon en er gebeuren vast dingen die een ander echt niet zou tolleren, maar ik voel me er goed bij. dingen die ik echt niet wil gebeuren niet. mijn zoon gaat nooit over de schreef en is voorbeeldig ergens anders. ze nemen echt wel jou normen en waarden over.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 14:33

En we zijn een paar dagen verder. Ik probeer er geen punt van te maken. De dag na dat hij die puree met vis had gegeten wou hij ook geen puree meer.
Hij heeft wel de laatste 3 nachten flink doorgeslapen zonder een fles s nachts.
Ik geef hem nu wel een dessert wat ik er voor niet deed.

Het is niet enkel met het eten moeilijk ook in het algemeen, wil ik linkse wil hij rechts. Ik probeer daar ook geen strijd in te maken en laat hem doen als hij weer een woedeaanval heeft maar er zijn grenzen. Als hij zo is smijt hij bv met alles wat hij kan vastpakken of slaat naar mij of de dieren.

Zwaar vermoeiend, zowel voor hem als voor mij.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:41

Heeft ook niet specifiek met het eten te maken. Hij is nu aan het ontdekken waar de grenzen liggen en over welke zaken hij de macht heeft en jij niet ;) hoort er (helaas, ik heb er eentje van 18 maanden met dezelfde geintjes) helaas gewoon bij.
Het is voor mij het minst vermoeiend als ik er aan toe geef en hem laat ontdekken :) ruim later welw eer op. Tijdens het spelen zet ik een bordje met wat dingen neer en die gaat 9 van de 10 keer leeg. Dan heeft ie in ieder geval wat binnen. Anders vind hij een knijpfruitje/zakje met smoothie altijd wel lekker.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:44

Geen punt van maken inderdaad. En waar mogelijk een beperkte keuze bieden.
Wil je deze of die trui aan. Een appel of een banaan. Dan hebben ze ergens inspraak in. Maar jij beslist waaruit ze kunnen kiezen!
Vandaag worteltjes of boontjes? Dan morgen de andere groente.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 14:49

Het is vooral als we, bv moeten vertrekken of ik hem moet verschonen. Eigenlijk bij dingen die moeten gebeuren of bij zaken voor de veiligheid. Zoals hij mag zelf nu naar de auto stappen maar wel aan de hand want hij heeft totaal nog geen besef van veiligheid en dan zit het er al tegen. En dan moet ik hem nog in de autostoel krijgen. Dat is zo n voorbeeld. Ik probeer al zo veel mogelijk ineens te doen zodat ik hem niet teveel in en uit de auto moet doen want dat is iedere keer een gevecht.
Als je hier binnenkomt is het ook precies of er een bom is ontploft maar liever dat dan gebrul.