Baby's en doorslapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:57

Mijn ervaring is dat je daaraan went (geluidjes bij samen slapen). Mijn oudste maakte ook zo'n ontzettende herrie 's nachts dat ik in het begin regelmatig recht overeind zat.
Na verloop van tijd gaan ze minder herrie maken en op een gegeven moment zijn ze echt stil. Ook vind/vond ik het vaak prettig om ze dichtbij me te hebben als ze erg verkouden of ziek zijn, zodat ik ze goed in de gaten kan houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:59

Ik heb juist veel gehad aan de site borstvoeding.com (staat heel veel info op) en ook aan het borstvoedingsforum. Ik zou zeggen stel je vraag ook eens op het laatstgenoemde forum. Je krijgt vast goede tips waar je verder mee kan.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:00

Wat zwaar dat hij zo onrustig is snachts.
Ik zou niet gaan twijfelen over de borstvoeding waar je naar tevredenheid nu juist lekker in geslaagd bent. Sommige babies slapen nou eenmaal minder makkelijk door dan anderen, ook al zal er vast een beetje verschil in zitten tussen kv en bv babies (maar wil je dat, als het dus blijkbaar op de natuurlijkste manier niet bij de baby past?!).
Ik ben wel vrij snel begonnen met de laatste voeding gekolft te geven. Dan slaan je borsten dus geen voeding over, maar gewoon wat je net gekolft hebt uit de fles geven. Zo kon baby wennen aan drinken uit een flesje, maar naar mijn idee ook met iets meer gemak meer melk wegklokken, wat evt voor langer slapen kan zorgen.
Maar bij steeds een paar slokken denk ik eigenlijk sowieso dat het niet om de voeding gaat, maar om de nabijheid/knuffels/huidhonger naar mama.
Heb je idd al een inbakerzak geprobeerd? Dan voelt hij zich wellicht net geborgener.
Of eens proberen om overdag en savonds zijn knuffelhonger te stillen door hem lekker lang bij je te hebben? Evt in de draagdoek.
En slaapt hij bij jullie? Mss is je aanwezigheid en ademhaling al genoeg. Het zelf kunnen slapen met babygeluidjes is even wennen, maar dan voor de meesten wel te leren hoor (vast niet iedereen idd)

3 maanden zou ook wel snel zijn voor doorslapen. Mijn dochter sliep door vanaf 8 maanden en zoontje al vanaf 3, dat vond ik echt bizar snel! Maar iets rustiger snachts zou voor jullie natuurlijk wel zo fijn zijn!
Succes!
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 23-01-17 13:09, in het totaal 2 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:02

Wat mij altijd opvalt in dergelijke discussies is dat schijnbaar alles maar moet wijken voor de borstvoeding.

Ik ben zelf redelijk snel overgestapt naar flesvoeding en heb een gemakkelijk slapend kind dus kan weinig zeggen, maar ik wil je wel meegeven kies soms ook voor jezelf.
Je bent meer dan alleen een moeder die borstvoeding geeft. En als een fles kv voor het slapen gaan helpt, geef hem dat.
Want met weinig slaap kan je gewoon niet super functioneren (hoe veel ook wordt beweerd dat je er aan went). Je hebt idd een verplichting naar je kind om er goed voor te zorgen, maar dat valt of staat niet met borstvoeding.
Je hebt namelijk ook slaap nodig om goed te kunnen zorgen voor hem, maar ook om te kunnen werken, een leuke partner te zijn en zelf blij te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:06

Overigens is het makkelijker om te slapen als je bvb. in 1 oor een oordopje in doet, of niet zulke beste oordopjes in beide oren :)

Dan hoor je niet elk piepje en zuchtje als je dat niet wilt, maar als er wat meer aan de hand is dan hoor je het wel gewoon.

Cerilene_

Re: Baby's en doorslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:13

Ik ben halfzijdig doof en slaap altijd op mijn goede oor. Meestal best lastig, maar hiervoor wel handig idd denk ik, haha. Hoewel baby geluidjes en partnergesnurk overal doorheen lijken te gaan. Het lijkt wel of zelfs mijn dove oor dat nog kan horen op de een of andere manier. Maar bij dochter was ik nog niet doof en dat ging ook na een tijdje wennen gewoon goed.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:17

Ik slaap met oordopjes in :) werkte prima met guppert op onze kamer. Nu hij op zijn eigen kamertje slaapt en incidenteel wakker wordt, moet papa er maar uit :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:27

Onrust 's nachts is normaal. Dit voorkomt dat de baby te diep slaapt (wat weer wiegendood kan veroorzaken). Hierdoor blijf jij ook alert. Allemaal heel natuurlijk :)

Mijn dochter begon rond 12 maanden langer te slapen. Nu is ze bijna 2,5 jaar (wij slapen nog steeds samen overigens) en slaapt meestal van 21:00-05:00. Soms komt ze tussendoor nog een keer voor de borst. Rond 05:00 tot 08:00 slaapt ze licht en vraagt ze vaker om de borst.

Ja, het is moeilijk in het begin, maar het went. Je gaat vanzelf meer slapen, echt waar! En soms heb ik nog wel een reeks vreselijke nachten en loop ik overdag op m'n tandvlees. Hier is een partner erg handig, laat die wat dingen opknappen. Ik heb dat niet :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:33

Af en toe nachtje kind aan iemand anders overlaten en weten dat het dan allemaal wel goed zal komen met natje / droogje en zelf alleen maar hoeven te slapen is echt levensreddend :P

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:57

_lautje_ schreef:
Wat mij altijd opvalt in dergelijke discussies is dat schijnbaar alles maar moet wijken voor de borstvoeding.

Als TO graag lang wilt voeden, is het handig om je bv beleid daar inderdaad op aan te passen. Dat betekent niet dat alles moet wijken uiteraard, maar als je lang wilt voeden is het handig toch wel in de beginperiode strikt hierin te zijn.

En een nachtje logeren doet ook wonderen. Hier gaan ze ook regelmatig een nachtje uit logeren. Is ook niet slecht voor je relatie. ;) Nou snap ik dat dat best lastig kan zijn. Oudste ging hier ook pas na een jaar voor het eerst uit logeren. Jongste ging al uit logeren met een half jaar.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:04

Je zou ook advies in kunnen winnen bij het CB. Die kennen jou en je kindje beter dan bokt van achter de pc.

Ben het met de meeste eens dat het normaal is dat ze nog niet doorslapen met 3 maanden. Al heb ik een goede slaper, dus weinig ervaring mee. Denk niet dat je kan verwachten dat door 1 'trucje' je baby wel ineens doorslaapt.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:10

Ik geef zelf ook borstvoeding, de eerste tot een half jaar, de tweede is nu 3,5 week en doel is om nu een jaar te halen. Nu ben ik er niet heel extreem in en ben ook niet anti-kunstvoeding, en daarom vind ik het wel van meerdere factoren afhankelijk, waar ik in jouw situatie voor zou kiezen. Voor mij zou het bijvoorbeeld afhankelijk zijn van werk. Meeslapen klinkt heel leuk, maar als je 4 dagen werkt en je kindje heel veel wakker is, dan krijg je natuurlijk een flink slaaptekort. In zo een geval zou ik toch kiezen voor het geven van een flesje afgekolfde melk of kunstvoeding, afhankelijk van je productie.

Heb je zelf een doel wat je wilt halen? Als je voor een flesje kunstvoeding kiest, dan zal je productie daar waarschijnlijk wel onder lijden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:11

CB die je kindje en jou goed kent? Onzinj, kindje is een nummer een dossier en een gemiddelde. CB zou echt de laatste zijn die ik om slaapadvies zou vragen. Hier zeggen ze namelijk: stoppen met de nachtvoedingen, laten huilen en overdag wakker houden :x heb erbij gezeten dat dat advies werd gegeven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:16

Hier geven ze op het CB het advies van de 3 R-en van Ria Blom.

Dus grofweg gezegd een duidelijk ritme van wakker worden en daar tussen steeds op dezelfde volgorde luier / voeding / spelen en bij vermoeidheids-signalen weer naar bed.

En in bed dan leren zelf in slaap te vallen, dus niet slapend wegleggen omdat ze dan vaak weer wakker worden op of vlak na het moment van wegleggen, en je ze aanleert om alleen in slaap te kunnen vallen terwijl ze vastgehouden / gevoed worden.

Dat leren zelf in slaap te vallen kan dan gepaard gaan met even huilen en daarvan zeggen ze dan vaak wel dat dat even moet kunnen omdat sommige kinderen dat simpelweg even nodig kunnen hebben. Maar dan wel na een aantal minuten geruststellen of als het niet slechts jammeren van vermoeidheid (om in slaap te vallen) is maar echt huilen dan ook er naartoe natuurlijk want als ze echt overstuur zijn dan vallen ze meestal niet meer zomaar in slaap :(:)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:18

Keet schreef:
CB die je kindje en jou goed kent? Onzinj, kindje is een nummer een dossier en een gemiddelde. CB zou echt de laatste zijn die ik om slaapadvies zou vragen. Hier zeggen ze namelijk: stoppen met de nachtvoedingen, laten huilen en overdag wakker houden :x heb erbij gezeten dat dat advies werd gegeven.

Ik heb echt een heel fijn CB en herken me echt helemaal niet in alle slechte verhalen. Dus dat is geen vaststaand feit!

Want ja, t is duidelijk dat alle moeders van bokt t beter weten :j zoals bokt altijd alles beter weet

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 14:23

Bedankt voor jullie adviezen!
Ik dacht dat baby's van 3 maand iets meer zouden slapen in de nacht. Maar aan jullie verhalen te lezen Is dat dus niet zo.

Ik ben al geruime tijd geleden begonnen met af en toe een afgekolfd flesje geven, mijn man Is vaak nog laat op en ik had het dan zo in mijn hoofd dat mijn man dat flesje dan zou kunnen geven. Helaas Is het zo dat als iemand dan dat flesje heeft gegeven en hij hem dan leeg heeft hij vervolgens daarna zo hard gaat krijsen dat hij bijna in zijn eigen gehuil stikt. Eenmaal weer bij mij aan de borst word hij rustig en gaat hij slapen. Wij hebben dit geprobeerd op verschillende dagen en tijden en het maakt niet uit wie het flesje geeft en of ik dan weg ben of niet.
Ik kan hem dus ook niet naar opa en oma brengen of een voeding uit handen geven.

Wat hij in de nacht doet is heel hard huilen waardoor ik hem vervolgens aanleg en na 2 minuten is hij vaak stil. Soms heeft hij ook wel echt honger maar 9/10 keer niet. Dit gebeurd de laatste paar weken elk uur.

Speentjes snapt of wilt hij niet, dus soms is het best wel zwaar. Vooral omdat ik dus ook alles alleen moet doen.

Kunstvoeding wil ik eigenlijk niet aan beginnen, ik heb ontzettend veel moeite moeten doen om de borstvoeding op gang te laten komen en wil het eigenlijk ook goed houden.

Mijn bedoeling was ook niet om te zeuren dat ik weinig slaap krijg maar meer bedoeld omdat ik niet goed weet wat ik het beste kan doen zodat de baby zijn slaap krijgt die hij nodig heeft

Gelukkig heb ik al hele goede adviezen gehad hier; zo weinig mogelijk licht, niet praten en gelijk weer terug in bed leggen dus.

Ik heb trouwens ook al geprobeerd om 2 voedingen met afgekolfd melk te geven in de avond voor dat hij gaat slapen maar dan komt hij net zo goed weer heel snel. Best lastig soms borstvoeding geven!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:23

Zo heb ik het ook altijd gedaan Pmarena. Wakker in bed leggen en een vaste routine voorafgaand. Na 6 weken was het echt een kwestie van in dr bedje leggen en ze ging liggen en er was gewoon rust en slapen. terwijl ze eerst echt alleen maar gide zodra ik dr weglegde. Wel af en toe een keer huilen en speen, maar haal dr niet uit dr bed. Ga er bijzitten en troosten en gewoon volhouden. Laatste keer dat ikeen speen er in moest stoppen/troosten was paar weken geleden.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:26

Klinkt eerder als mamahonger dan. Samen slapen zie ik wel als een hulpmiddel daarin.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:34

pmarena schreef:
Hier geven ze op het CB het advies van de 3 R-en van Ria Blom.

Dus grofweg gezegd een duidelijk ritme van wakker worden en daar tussen steeds op dezelfde volgorde luier / voeding / spelen en bij vermoeidheids-signalen weer naar bed.

En in bed dan leren zelf in slaap te vallen, dus niet slapend wegleggen omdat ze dan vaak weer wakker worden op of vlak na het moment van wegleggen, en je ze aanleert om alleen in slaap te kunnen vallen terwijl ze vastgehouden / gevoed worden.

Dat leren zelf in slaap te vallen kan dan gepaard gaan met even huilen en daarvan zeggen ze dan vaak wel dat dat even moet kunnen omdat sommige kinderen dat simpelweg even nodig kunnen hebben. Maar dan wel na een aantal minuten geruststellen of als het niet slechts jammeren van vermoeidheid (om in slaap te vallen) is maar echt huilen dan ook er naartoe natuurlijk want als ze echt overstuur zijn dan vallen ze meestal niet meer zomaar in slaap :(:)

Dit is wat hier enorm geholpen heeft :j

Wat ontzettend lastig TS, kan me goed voorstellen dat je graag even meningen en tips van anderen wilt horen. Bij deze post denk ik ook echt aan mamahonger/clusteren. Ik weet niet of je al weer aan het werk bent, maar misschien een optie om overdag zoveel mogelijk met hem te zitten? Of eventueel in een draagdoek, dat vond mijn zoontje ook altijd heerlijk

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:35

En uiteraard de draagdoek inderdaad voor overdag. :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:35

TS, je zeurt helemaal niet. Je bent begaan met je kind en dat is prima, geen zeuren.
Ik ben uit de kleine kinderen, heb er twee. En alle twee zijn ze totaal verschillend. Nu 17 en 20 en echt elkaars tegenpool. Dat waren ze als baby al. En wat ik met de een gedaan heb, heb ik met de ander niet gedaan. Dit om maar aan te geven dat geen twee gevallen hetzelfde zijn. Zelfs niet binnen een gezin. Ik kan alleen je de tip meegeven die bij mijn eerste kind hielp. En ik zeg absoluut niet dat dit zalig makend is.
De oudste was een onrustige huilbaby die wel 25 keer per dag aan de borst wilde. Daar ging ik stilletjes aan aan onderdoor. Mijn moeder greep in "zo, en nu gaat er een fles in". Hoewel ik dat niet wilde (want borstvoeding) heb ik haar late begaan. Ik was op. Kind had zijn buik vol. Was tevreden en viel in slaap. Mijn lichaam kon rusten en weer borstvoeding aanmaken. Visieuze circel nummer een was doorbroken. Toen kwam het slapen aan bod, het waken/slapen. Ja, ik ben ook ouderwets gaan doen Rust-Reinheid-Regelmaat. Dus vaste tijden schone luier (en uiteraard tussendoor poepluiers verschonen). Vaste tijden voeden en vaste tijden in en uit de wieg. En warempel, na een paar dagen had het mannetje het ritme te pakken. Ging toen spontaan een voeding af. Weet niet meer hoeveel ik er had, maar hij wilde zelf minder. Vanaf toen ging het beter. Ja, hij bleef onrustig. Hij is nu 20 en ik herken zijn gedrag nog steeds hi hi. Sterkte hoor, het is een pittige tijd. En wees niet te streng voor jezelf.
Oh ja, laatste tip van een oud wijf. Je zegt "Ik kan mijn baby dus ook niet naar oma brengen". Niet rot bedoeld, echt niet. Maar je kan het wel. Je wilt het niet (kan ik inkomen). Ook mijn tip: doe het maar wel een keer. Want als jouw man de fles geeft, voelt je baby haarfijn aan dat jij nog in de buurt bent, en dat je misschien wel met gespitste oren lig te luisteren of het wel goed gaat. Laat het maar een beetje los. Kind naar oma, jij met je man uit eten, drink twee glazen wijn. Kolf af en kiep die melk door de gootsteen. Lekker slapen met de volgende dag na het ontbijt je ventje weer ophalen.
En tussen de berdijven door ff lekker janken. Helpt ook.
Je kan het, het lukt je. Heus. :))

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:19

Ikzelf heb heel veel gehad aan het boek 'regelmaat en inbakeren' van Ria Blom. Ik kon heel veel fijne tips hieruit halen, ook wat betreft hoelang een baby steeds slaapt. Toch heb ik mijn kinderen nooit laten huilen zoals wel wordt aanbevolen in dit boek.

Mijn dochter huilde heel erg veel. Zodra ik haar neerlegde, huilde ze. En hoe meer ze wakker was en huilde overdag, hoe slechter ze snachts sliep. Ze was oververmoeit. En ook dronk ze heel lastig. Ik gaf geen borstvoeding omdat dat niet kan (lang verhaal maar doet er nu even niet toe).

Ik ben haar overdag gaan dragen in een draagdoek, in combinatie met ingebakerd slapen. Dit werkte echt heel erg goed. Na heel korte tijd had ik een prima slapend meisje die ook snachts goed sliep. Tuurlijk werd ze wakker voor een flesje, en dat was meestal wel 2-3 keer op een nacht, maar daarna sliep ze direct weer in.

Ze sliep tot 6 maanden bij ons op de kamer, en daarna in haar eigen bed, dit omdat ze rechtop kon staan toen ze slechts 6 maanden oud was en ik bang was dat ze uit haar wieg zou vallen.
Nu is ze 2,5 jaar oud en drinkt nog steeds snachts een flesje. Ik vind het prima, stopt vanzelf een keer.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:35

Ria Blom gedaan bij mijn oudste. Ging daardoor overdag goed slapen maar ging pas doorslapen toen ik haar met 7 jaar (!) een pilletje melatonine ging geven. Oh en zij kreeg kunstvoeding.
Mijn jongste sliep als kleine baby goed. Tot 12 maanden en toen werden het 4 vreselijke maanden. Ze sliep 4 uur per nacht. Niet aan één stuk... toen ben ik samen gaan slapen, had geen energie meer. Zij is nu 4 is slaapt heerlijk. Oh en zij kreeg borstvoeding tot 3 jaar. Oorzaak? Geen idee. Het zijn gewoon heel verschillende kinderen. Mijn tip: laat het gaan, neem je baby bij je 's nachts zodat jij slaapt en je baby zich veilig (en wakker) voelt bij mama. Lees wel even door hoe je dat samen slapen veilig kan doen. Ik was altijd tegen maar nood breekt wet en inmiddels sta ik hier vierkant achter!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:48

het klinkt niet echt als honger maar inderdaad meer als behoefte aan mama. Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is niet aanleggen maar een speentje geven en even bij je houden. Als hij dat goed accepteert zou papa hem dat huid op huis contact kunnen bieden. Op die manier kan je iets meer sturen naar iedere 4 uur een voeding in de nacht of zelfs langer.

Op den duur zou dan zelfs het speentje genoeg moeten zijn zonder het huid op huid contact en kan je hem dus gewoon het speentje geven terwijl hij nog in bed ligt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:10

Ze geeft aan dat de baby het speentje niet accepteert.

TS, heb je veel verschillende merken geprobeerd? Ik heb er ook wel een stuk of 4 verschillende gehad voordat er eentje was die hij wel wilde. Het is natuurlijk een heel ander iets dan een tepel. Misschien wil hij wel een natuurrubber speen? Dat is vaak een die bv-kindjes makkelijker accepteren.