Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:43

Maar ocharm je mama, dat is toch niet te doen! Ik kan me moeilijk voorstellen dat er geen ander (moderner) korset bestaat dat even goed stabiliseert maar comfortabeler is.

Heb mijn rug 2 jaar geleden ook gebroken, door een val van mijn paard inderdaad, maar gelukkig was die stabiel en hoefde ik geen gips of korset, enkel 8 weken plat liggen.
Mijn voet die ik vorig jaar gebroken had, was een comlexe breuk die geopereerd moest worden. Toen heb ik 3 maanden in het gips gezeten. Op een bepaald moment kreeg ik onhoudbare pijn en toen we op spoed in het ziekenhuis belandden, heeft de gipsmeester meteen het gips verwijderd en op een andere manier een aangelegd die draaglijker was. Een brace werd toen ook afgeraden maar was wel plan B indien mijn zenuwpijnen zo erg bleven.

Veel beterschap!

kiki1976

Re: Smet/drukplekken onder gipskorset! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:59

Ik heb ook een gipscorset voor mijn rug gehad incl 1 vest gezet been erbij. Pffff wat een drama was dat. Liggen, lopen, zitten, niks ging.

Voor mijn operatie is er een ander soort corset aangemeten. Geen idee wat dat precies was. Werd een of ander blauw 2 componenten goedje ingedaan, werd uitgerold en toen moest ik dat aan. Moest om mijn lijf heen drogen.
Later is daar een sluiting met klittenband ingezet.
Voordeel hiervan was dat ik er een schoon hempje onder aan kon doen. Zat daardoor een stuk beter.

Maar laat je niet afschepen, laat desnoods morgen de ha bellen

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:16

Ik zou gewoon heengaan en weigeren weg te gaan ...desnoods met stennis. Föhnen bedoelen ze OP het gips, dan droogt het eronder schijnt, moest mijn dochter ook.

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:28

Ts, is er nu al wat aan gebeurt?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 20:28

Abeltje1990 schreef:
Ts, is er nu al wat aan gebeurt?

We zijn overeen gekomen met de arts dat ze gaat proberen het zo lang mogelijk vol te houden met dit korset.
Ik heb vrijdag de arts gesproken en nav de controle foto van woensdag vervangt hij het liever nog niet omdat de kans dat de wervel verzakt nog steeds heel groot is. Maar hij zei ook dat als het ondraaglijk werd dat het er wel af moest, ondanks de risico's. Het is nu aan mijn moeder. Zodra zij zegt dat het genoeg is gaat het er af.

Vandaag heb ik samen met mijn zus weer wat pleisters geplakt. Ze heeft nu dus 2 grote plekken waar we niet aan kunnen en ook niet schoon kunnen maken, maar dat willen we morgen nogmaals proberen als ze rechtop zit. Vanmiddag hebben we lang genoeg aan haar getrokken en gesleurd.

Al met al dus eigenlijk nog niks opgeschoten!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:53

Wat een bikkel is je moeder dat ze het toch volhoudt respect voor haar!

Zou zoiets niet lukken om op de plekken onder het gips te spuiten?
https://www.beslist.nl/gezond_mooi/d001 ... _28ml.html

Alleen zou je dan even aan de gipskamer moeten vragen of dat onder het gips mag.

Als pleisters zou je eigenlijk iets van duoderm moeten hebben dat mag op vochtige wonden en beschermt de huid en is op maat te knippen. (nadeel is dat verbandmiddelen tegenwoordig haast niet meer vergoed worden en best prijzig zijn)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:46

Smetplekken kunnen heel erg stinken. Deze behandel je vaak met zinkzalf dun erop kloppen en scheurlinnen/Engels pluksel. Dit omdat het door vochtigheid komt en moet indrogen. Dit komt in de zorg vaak voor bij wat gezettere mensen tussen de huidlagen.

Drukplekken kunnen zeer snel grote/diepe decubius wonden worden en dienen zeker behandeld te worden / oorzaak weggenomen. Als is de oorzaak hier wegnemen natuurlijk erg lastig.
Pas asjeblieft op hiermee!

Als je meer wil weten mag je altijd een pb sturen. Het is lastig beoordelen zonder dat je kan zien om wat voor plekken het zijn.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 07:15

Kunnen ze dan geen luikje maken in het gips bij de ergste druk plek, zodat je het wel kunt behandelen? Ik blijf het apart vinnen dat ze er zo makkelijk mee omgaan. Ik snap dat het een lastige keuze is als de breuk nog niet stabiel is, maar dit vind ik ook niet echt en oplossing.. Straks zit ze met diepe ontstoken wonden.. Wens haar veel beterschap en succes ik vind je mam echt een bikkel!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 10:14

genja schreef:
Wat een bikkel is je moeder dat ze het toch volhoudt respect voor haar!

Zou zoiets niet lukken om op de plekken onder het gips te spuiten?
https://www.beslist.nl/gezond_mooi/d001 ... _28ml.html

Alleen zou je dan even aan de gipskamer moeten vragen of dat onder het gips mag.

Als pleisters zou je eigenlijk iets van duoderm moeten hebben dat mag op vochtige wonden en beschermt de huid en is op maat te knippen. (nadeel is dat verbandmiddelen tegenwoordig haast niet meer vergoed worden en best prijzig zijn)

Duoderm hebben we nu inderdaad overal opgeplakt, op de 2 plekken na waar we niet bij kunnen.

Onder het gips spuiten gaat ook niet, we kunnen er amper tussen met onze vingers, laat staan met onze hand en een spuitbusje, maar toch bedankt voor het meedenken!

Gisteren zijn we er achter gekomen dat we met een fel lampje (feller dan de zaklamp van je telefoon) op het gips kunnen houden en dan kunnen we er onder kijken. De verlichting komt dan van de juiste kant en zo zien we toch al meer, maar helaas komen we niet tot aan de plekken in haar taille. Het is gewoon ellendig en persoonlijk vind ik dat het er af moet. Ik ben ook bang voor de risico's die jullie hier beschrijven en dat het naar binnen toe infecteert.

Ik moet vandaag weer contact opnemen met de gipskamer na overleg met mijn moeder.
En ja, ze is echt een bikkel!! Maar of dat gunstig is in dit geval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:36

Ik vind het heel bijzonder dat de gipskamer je moeder niet ter controle wilt zien, zekers omdat de huisarts zegt er toch op aan te dringen.

Ik zou er op staan dat je moeder naar de gipskamer terug moet, al is het maar ter controle van de wonden en om jullie gerust te stellen. Dan weten ze in elk geval waar jullie het over hebben en kunnen ze echt goed beoordelen of het behandeld moet worden of zo kan blijven voor zolang het lukt. Vanuit de telefoon kunnen ze dat tenslotte niet..

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 11:39

Maar hoe gaan ze het controleren dan? Ze moeten het gips er af halen om het te kunnen zien, en dát willen ze juist zo lang mogelijk uitstellen.

En het is ook niet zo dat we 'even' op controle kunnen. We moeten dan met de rolstoeltaxi naar het ziekenhuis en ze moet dan minstens weer 2 uur rechtop zitten in haar rolstoel. Dit doet veel pijn en is tevens een zware belasting voor de rug. En voor wat? Ze kúnnen niks zien, je kunt er niet aan zonder het korset eraf te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:57

Jullie kunnen toch ook wat zien?
Het lijkt mij dat de artsen daar dan ook genoeg kunnen zien (of ruiken) om te beslissen of het gips er inderdaad af moet om het beter te kunnen zien/ beslissen of ze de wonden moeten behandelen of niet.

Het is al met al wel een lastige situatie ja, maar zo doorgaan lijkt me ook niks. Helemaal niet als het zo stinkt en ontstoken is als jij beschrijft. Lees je eigen berichten maar eens terug zonder dat je de moeizame reis in gedachten hebt;

Dais_ schreef:
Je ruikt het daarentegen wel. Je ruikt echt afstervend weefsel zegmaar...

Dais_ schreef:
Echter, dat gipskorset wordt tegen het onmenselijke aan. Ze kan niet meer slapen van de pijn aan de drukplekken :( . Ik hoop dat de huisarts vandaag toch nog kan komen en dat hij nog een wondermiddel heeft en anders moet het korset er toch maar af. Dit is echt niet te doen zo :(

Dais_ schreef:
De behandeld arts had geen tijd om in het korset te kijken. Die liep weg.
De gipsmeester heeft er wel naar gekeken en er een beetje met een washandje geprobeerd tussen te wroeten en toen zat er echt gele stinkende troep aan die washandjes en die lucht ruik je nu steeds.

Dais_ schreef:
We hadden vanmiddag dus ook de huisarts gebeld, maar die wilde niet komen en zeiden dat we de gipskamer maar moesten bellen. Dat heb ik dus ook gedaan en daarna heb ik nogmaals gebeld naar de huisarts en is hij kon gelukkig nog komen kijken. Hij kon weinig zien (gaat ook gewoon niet!), maar zei ook dat we gewoon echt meer moesten drammen bij de gipsafdeling. Dit kon zo echt niet. Het moet er af om de wonden te behandelen. Hij zei ook dat ze eigenlijk geen pijnstilling zou mogen pakken tegen deze pijn/wonden. Er moet actie op ondernomen worden, niet onderdrukken.

Dais_ schreef:
We zijn overeen gekomen met de arts dat ze gaat proberen het zo lang mogelijk vol te houden met dit korset.
Ik heb vrijdag de arts gesproken en nav de controle foto van woensdag vervangt hij het liever nog niet omdat de kans dat de wervel verzakt nog steeds heel groot is. Maar hij zei ook dat als het ondraaglijk werd dat het er wel af moest, ondanks de risico's. Het is nu aan mijn moeder. Zodra zij zegt dat het genoeg is gaat het er af.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 12:07

Wat is nu je punt? (ik weet wat ik getypt heb, die quotes vind ik niet nodig :o )
Die moeizame reis moet je er bij rekenen, net als het grote risico dat er aan vast hangt bij het afhalen van het korset. Als ze alsnog complicaties krijgt omdat IK zo aandring omdat mensen op bokt schrijven dat ik dat moet doen, wat dan? Het is aan haar. Ik kan niet voor haar beslissen, ik kan alleen jullie adviezen en tips aannemen en overbrengen, maar ik kan haar niet dwingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:25

Ik bedoel het niet negatief, mijn excuses als het zo over komt.

Mijn punt is dat ik uit jou berichten haal dat het ondragelijk en bijna onmenselijk is hoe je moeder zich nu voelt, en dat jullie je niet gehoord voelen door de behandelend artsen.

Je moeder heeft zoveel pijn dat slapen niet meer lukt, liggen doet pijn, zitten doet pijn, ze heeft stinkende etterende wonden wat duidt op een fikse ontsteking waar niks aan gedaan (kan) wordt(/ worden).

Ik persoonlijk zou dus, wanneer je moeder aangeeft dat het echt ondragelijk is, toch op controle willen bij de behandelend arts. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust (dat je je echt geen zorgen hoeft te maken over de wonden) zodat het dragelijker wordt/ is om het nog een paar weken uit te houden met dit corset, of om toch een behandeling van de wonden te starten en wellicht een ander (soort) corset aan te meten.

Mij persoonlijk lijkt het namelijk aannemelijk dat je moeder, al dan niet bewust, om de druk te ontwijken/ zo klein mogelijk te maken (houden) toch haar houding aanpast/ forceert wat mij ook niet ideaal lijkt.
Ik zeg dus niet dat je moeder dit doet, het lijkt mij alleen wel aannemelijk. Ik zelf doe dat namelijk wel (en niet eens altijd bewust) bij knellende dingen.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:28

Kunnen jullie niet met zo een spuitbusje met een heel lang rietje er op er bij? je hebt van die speciale rietjes voor op die spuitbusjes?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 12:32

Shanna schreef:
Ik persoonlijk zou dus, wanneer je moeder aangeeft dat het echt ondragelijk is, toch op controle willen bij de behandelend arts. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust (dat je je echt geen zorgen hoeft te maken over de wonden) zodat het dragelijker wordt/ is om het nog een paar weken uit te houden met dit corset, of om toch een behandeling van de wonden te starten en wellicht een ander (soort) corset aan te meten.

Zo is het nu ook afgesproken. Zodra zij aangeeft dat het er af moet ter controle, dan gaat het er af. Dan kunnen ze dat niet weigeren in het ziekenhuis, ondanks de risico's.
Ze kunnen het niet controleren zonder het korset er af te halen, dus controle betekent automatisch korset er af (en een nieuwe aanbrengen) met alle risico's van dien.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:44

Maar een luikje zagen bij de ergste plekken zou toch moeten kunnen zou je zeggen? Zodat je daar de wond kunt verzorgen?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:50

Wat ontzettend ellendig voor je moeder. Mijn ervaring is ook dat ze het er niet zo snel afhalen. Mijn ingegipste voet werd helemaal donkergrijs en je kon er zo putten indrukken door het vocht in mijn voet. Ik werd zo weer weggestuurd. Uiteindelijk ben ik naar mijn huisarts gegaan die mij onmiddellijk naar het ziekenhuis bonjourde. Ik had dus dystrofie aan mijn voet. Zelfs toen nog was de gipsverbandmeester aan het spartelen. Ik heb mijn poot stijf gehouden (dat gaat ook makkelijk met een gipspoot :D ) en verteld dat als hij er niet afhaalde ik het zelf zou doen met een zaag. Ik heb nog een jaar met een grijze voet rondgelopen. Maar als ik zelf niet zo alert was geweest dan had dit me mijn voet kunnen kosten.

Laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Als het niet meer gaat, dan gaat het niet meer en moet het eraf.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:57

kimmie1 schreef:
Kunnen jullie niet met zo een spuitbusje met een heel lang rietje er op er bij? je hebt van die speciale rietjes voor op die spuitbusjes?

Daar zat ik ook aan te denken, gebruikte deze ook bij mijn dochter toen ze afgelopen zomer met haar been in het gips zat.
Maar heb even de spuitbus erbij gepakt. Maar er zit naast talkpoeder ook alcohol in. Ben bang dat dit voor de open wonde's niet zo goed is. Buiten dat de alcohol flink zal prikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:58

Bah. Behoorlijk ellendig inderdaad.

Ik heb zelf een gipskorset gehad (3 breuken in m'n rug) maar gelukkig geen smetplekken gehad. Mijn eerste gedachte was eigenlijk dus ook of het corset wel helemaal goed past of niet veel te strak zit, en hoe het corset gemaakt is. Bij mij hadden ze de binnenkant bedenkt met enorm zacht materiaal en ook de randen met heel zacht materiaal omgeplakt zodat het op geen enkele manier voor ellende kon zorgen.

Toen het staand maken van het gipscorset niet lukte hebben ze het hier overigens op een soort band gedaan; ik moest op een band gaan liggen en zo hebben ze het gipscorset om me heen gemaakt. Ik had dan alleen wel een uitsparing bij m'n ruggegraat zitten hierdoor (vond ik wel lekker, want het jeukte wel en als ik dan heel zachtjes heen en weer bewoog kon ik kriebelen door die uitsparing :+ ).

Ik snap wel dat ze het risicovol vinden om het corset af te halen en opnieuw aan te meten, maar misschien is het optie als ze dat ook liggend doen? Hebben ze wel wat meer mankracht voor nodig (stond toen bij mij ook ineens 6 man om me heen) maar ze hebben het wel erom en eraf gehaald en ook na 2 weken het gipscorset kleiner gemaakt toen hij te groot werd.

Maar goed. Hier is ie ook af en toe af geweest. Mocht eigenlijk niet, maar ik wilde écht wel heel erg graag douchen want je voelt je gewoon smerig. Dus naar boven, onder de douche, corset af, vastgehouden worden en door een ander gewassen & afgedroogd worden en corset weer om. Waren max 10 minuten maar waren de beste 10 minuten van de week, en dat 6 weken lang. Maar dan moet het corset maar ook zo gemaakt zijn dat het af kan natuurlijk..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:06

Heerkijk he Gast3289 dat even douchen. Bij mij was die wel afneembaar. En mocht douchen onder hele strenge voorwaarde's.
Moest goed rechtop op een krukje zitten, da mocht het corset af. Moest me laten douchen en mocht niet bewegen. Me af laten drogen en pas bewegen als het corset weer af was.
Maar zo heerlijk dat douchen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:08

Oh dat was echt prachtig. Dan kwam ook gelijk de kleur op m'n gezicht weer terug :')

Hier was het corset wel afneembaar (zaten drie mooie riempjes op) maar mocht alsnog niet eraf. Maar goed, dat douchen was toch wel lekker en ik leef nog steeds. Achteraf denk ik wel met een hoop dingen 'had ik dat nou maar niet gedaan' want ik loop nog steeds met de rugpijn :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 13:35

Ik ben er niet bij geweest toen het korset is aangebracht, maar mijn zus wel. Haar omschrijving was ongeveer zo; "haar voorkant leunde op de ene tafel en haar benen op een andere tafel. haar middengedeelte hing in het luchtledige en zo hebben ze het gips rond haar gewikkeld."

Er zit al een luikje in aan de voorkant want ze kon moeizaam ademhalen. Dat hebben ze de 2de dag al gedaan. De dag nadien is het gips gebroken aan de voorkant/onderkant. Daar is ook naar gekeken door de gipskamer, maar dat kon geen kwaad zeiden ze.

Gast3289, er zit een tshirtje onder en alle randen rondom zijn al blauw van het zachte fleecetape :) Op alle andere plekken zitten nu pleisters en op 1 waar we geen pleister konden plakken konden we via het luikje aan de voorkant toch wat vilt tussen krijgen. Dan blijven er dus 2 plekken over waar we niet bij kunnen/niet kunnen zien. 1 plek zit op haar ruggengraat in het midden en de andere plek zit op dezelfde hoogte, maar in haar linkertaille op haar ribben. Daar zit het korset strak om steun te geven en de holling van haar rug in stand te houden. Moesten ze daar luiken gaan zagen, dan mis je ook steun denk ik? :=

Wat vreselijk balen dat je nog altijd rugpijn hebt :( Wat voor dingen had je beter niet gedaan? Wat bedoel je daar zoal mee? Alleen het douchen, of ook andere dingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:43

Klinkt sowieso als een hele rare manier van het corset in orde maken. Misschien hadden ze niet zo'n ligband ofzo maar je kan iemand toch niet op een tafel laten leunen met de de voorkant en met de benen op een andere tafel.. Lijkt wel alsof er heel raar geimproviseerd is zoals je het omschrijft zo. Bizar.

Klinkt mij (maar ik ben dan geen dokter) alsof het corset gewoon echt niet lekker past. Maar goed, second opinion vraag je nu ook niet zomaar even aan bij een ander ziekenhuis natuurlijk, gaat ook weer tijd overheen en het moet eigenlijk gewoon nu goed gebeuren..

Als ik het over had kunnen doen was ik niet zo eigenwijs geweest om alweer mee te willen naar stal (ook al was dat ook om afscheid te nemen van m'n paard omdat ze verkocht werd. Wilde daar na die val niet meer op rijden) en was ik daarna ook niet zo snel weer met alles begonnen. Ging alweer op een ander paard terwijl ik nog niet mocht rijden, wilde de hond alweer uitlaten en heb m'n kamer opgeknapt. Allemaal niet zo heel erg handig als je max 8 weken uit je gipscorset bent. Omdat ik niet weet of dat voor schade en dus pijn heeft gezorgd heb ik daar wel enorm veel spijt van. Dus het advies na het gipscorset is ook; kalm an doen. Maar goed.. Eerst dat corset maar in orde krijgen denk ik..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:48

Das toch logisch dat het k u t past als het gemaakt is terwijl je hangt tussen 2 tafels. Dan is je vorm toch totáál anders dan wanneer je rechtop wat dan ook doet?