Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Re: Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:17

Tegenwoordig heeft iedereen wat te mekkeren en wordt alles onder een vergrootglas gelegd, uit zijn verband getrokken of vergeleken. Man man. :n

Leef en laat leven. Heb je er last van? Dan weet je dat jij je zelf zo niet moet gedragen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:17

Voor mijn vriendin is het erg vervelend als ze zich verstapt of erg verkouden is.
Mag ze prima over klagen tegen mij.
Want zij zit ermee en heeft er last van.
Ik zie dat los van het feit dat ik een invaliderende ziekte heb.

Als je verder gezond ben kanen mag je ook balen van lichamelijk ongemak.
Dat is niet alleen voorbehouden aan chronisch zieken.

Zeggen dat zieken van alles krijgen dat klopt niet.
Aanpassingen in huis, scootmobiel betaal je allemaal zelf aan de hand van je inkomen terug.
Brandstofkosten en parkeerkosten zijn ook prijzig met allerlei ziekenhuisbezoeken.

Geestelijk is het zwaar om te weten dat je nooit meer beter zal worden.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:19

Ik snap je doel Lieveli en dat vind ik ook heel lief ( :D ) dat je het wilt opnemen voor chronisch zieken!
Maar ik snap ook dat degene die de opmerking heeft gemaakt geschrokken en overstuur is dat een prive gesprek van haar/anderen openbaar is gemaakt. Hoewel het nogmaals ontzettend ongelukkig was, was het denk ik absoluut niet haar intentie mensen te kwetsen. Dat dat topic dan samenvalt met de screenshot op FB is ook ongelukkig.
Ik denk dat het een goede 'discussie' is om te voeren, al vraag ik mij stiekem wel af wat je ermee bereikt? Ik heb het ook op de harde manier moeten leren, maar mensen die mij niet accepteren door hoe ik ben met al mijn kwetsbaarheden zijn mijn (kleine beetje) energie niet meer waard. Tuurlijk komt het nog steeds binnen, en mijn eerste reactie is verdediging. Maar je kunt eigenlijk niet van iemand verwachten die het nog nooit gevoeld heeft, dat die het begrijpt, helaas.
Een goeie griep is wel een mooie vergelijking, zo voel ik mij dagelijks x10. Maar ik steek de energie niet meer in. De enige die er mee om moet leren gaan en aan het eind met mij door één deur moet ben ik zelf :)

Mellow

Nou liever gezond en dus in dit geval een centje minder dan mijn hele leven ziek zijn, daardoor belemmerd worden en 1 x een gelukje door een rekening die betaald word.

Gezond zijn is de grootste rijkdom die er is.

Anoniem

Ach hou nou toch op! Als je griep hebt weet je toch dat je beter gaat worden? Daar kan je je op focussen, als je een aandoening hebt die chronisch is, weet je dat je daar de rest van de rit mee te dealen hebt en je niet meer fit gaat voelen. En natuurlijk mogen ze klagen over een griep, maar het vergelijken vind ik raar.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:21

eenitraM schreef:
Leef en laat leven. Heb je er last van? Dan weet je dat jij je zelf zo niet moet gedragen.

Vind ik heel mooi geschreven :j

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:21

ik grinnik gewoon erom en ben blij voor die mensen dat ze in zo'n naïeve bubbel kunnen leven en hoop en gun ze ook dat ze dat zolang mogelijk kunnen blijven :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:25

Ik las de OP ook als voorbeeld.

Eigenlijk ervaar ik dit totaal niet zo. Ik heb een spierziekte met hartziekte en iedereen om mij heen lijkt zich hier meer bewust van te zijn dan ik zelf. Ik herinner ze er juist aan dat ze zeker mogen klagen als ze zich rot of ziek voelen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:28

Ik denk dat niemand vind dat ze niet mogen klagen bij een griepje. Maar de meeste vallen over het feit dat er vergeleken word met een chronisch zieke.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:29

Mijn chronische ziekte inruilen voor een griepje hoef ik niet overna te denken om JA te zeggen! Echt niet!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:30

kiki1976 schreef:
Ik denk dat niemand vind dat ze niet mogen klagen bij een griepje. Maar de meeste vallen over het feit dat er vergeleken word met een chronisch zieke.

Snap ik. Is alleen een voorbeeld van hoe ik het ervaar. Niemand om mij heen die mijn ziekte bagatelliseert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:33

kiki1976 schreef:

Precies, dat is waar de discussie over gaat imo!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:34

Chronisch zieken zijn niet uitgesloten van de griep ook nog eens! Al krijg ik die indruk hier wel een beetje.. Maar die krijgen we er met wat pech ook nog gewoon bij, net als die extraatjes als hoge eigen bijdragen, medicijnrekeningen en het wachten op 'fijne' taxiritjes naar je behandeling. :P

Je rot voelen als je niet kunt wat je normaal wel kunt is niet meer dan terecht. Het gaat er vaak wel om hoe men het dan zegt. Ik kan slecht tegen mensen die na een dagje rugpijn menen dat ze precies weten hoe ik me voel, maar gewoon even mopperen over het feit dat je pijn hebt, kan ik prima hebben.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:48

Als chronisch zieke hier anders gewoon ook griep gekregen en nog flink ook vanwege verlaagde weerstand door oa vele operaties in korte tijd...

Het is niet of, maar kan net zo goed ook en zijn. Helaas.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:56

Ik vind het ook vreemd. Chronisch ziek is voor mij ook wel een groot woord maar in de winter ben ik vaker ziek dan gezond en als ik dan een toets over mag slaan als ik er 14 in moet halen dan wordt het me njet gegund of zo, of als ik ziek ben 'ja wij zijn ook wel eens ziek', tja, bij mij js het al jarenlang minder energiek allemaal.
Laatst bijgewerkt door xniieeenke op 17-01-17 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:57

Daar ben ik het ook mee eens Picasso. Iedereen heeft recht van klagen maar vergelijken kun je gewoon beter niet doen.

Kwa griep heb ik het idee dat veel chronisch zieken ook juist vaker griep krijgen en verkouden zijn bij gebrek aan weerstand. Die groep komt ook niet voor niks in aanmerking voor de griepprik.

Wat ik trouwens ook las was dat chronisch zieken extra vergoedingen en uitjes krijgen :? Ik weet ook niet wie dat bedacht heeft maar dat is absoluut niet zo. Met een beetje geluk krijg je een uitkering waar je net aan van rond kunt komen, maar verder kun je het wel vergeten. Het is vooral geld ophoesten wat er niet is en uitjes kunnen veel zieken lichamelijk sowieso al niet aan en als je dat wel kunt krijg je dat echt niet cadeau.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:00

melody7 schreef:
Daar ben ik het ook mee eens Picasso. Iedereen heeft recht van klagen maar vergelijken kun je gewoon beter niet doen.

Kwa griep heb ik het idee dat veel chronisch zieken ook juist vaker griep krijgen en verkouden zijn bij gebrek aan weerstand. Die groep komt ook niet voor niks in aanmerking voor de griepprik.

Wat ik trouwens ook las was dat chronisch zieken extra vergoedingen en uitjes krijgen :? Ik weet ook niet wie dat bedacht heeft maar dat is absoluut niet zo. Met een beetje geluk krijg je een uitkering waar je net aan van rond kunt komen, maar verder kun je het wel vergeten. Het is vooral geld ophoesten wat er niet is en uitjes kunnen veel zieken lichamelijk sowieso al niet aan en als je dat wel kunt krijg je dat echt niet cadeau.

Inderdaad, heb hier ook nog nooit iets van een extraatje gezien. En een uitkering krijgt de jonge chronische zieke tegenwoordig ook bijna niet meer met de nieuwe regeling van het uwv

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:03

Chasingmood schreef:
melody7 schreef:

Inderdaad, heb hier ook nog nooit iets van een extraatje gezien. En een uitkering krijgt de jonge chronische zieke tegenwoordig ook bijna niet meer met de nieuwe regeling van het uwv

Precies, het UWV is maar wat trots dat ze 90% minder Wajong uitkeren met de meest valse rapporten..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:06

Ik krijg idd ook geen extraatjes voor uitjes ofzo hoor

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:33

Hier ook geen extraatjes. Moet gewoon werken voor mijn geld.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:36

Zulke mensen zijn kennelijk niet zo slim.
Momenteel heb ik griep, en ja het is vervelend maar daar stopt het wel.
Paracetamol erin, rustig aan en klaar is het over een week ofzo.
De "Ja ik ben ook wel eens moe, ik ga ook door hoor." reactie is ook altijd geniaal.
Die mensen neem ik echt niet serieus. :+
Overigens is het uw v momenteel goed in rapporten opstellen of je half dood bent, en dan de conclusie stellen dat je best 4 uur per dag kunt werken.
Zeer wonderlijk, gelukkig zag ik de rechter ook haast met haar ogen rollen. :=

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:39

iedereen heeft zijn pijn en ziektes, dus wil iemand absoluut niet afrekenen op zo'n vergelijking.

Zelf ook wel eens zo'n type vergelijking gemaakt. Niet met griep, maar wel met andere acute aandoeningen.

Een acute aandoening voel je niet aankomen en meestal schieten mensen dan ook een beetje in de paniek mode. Chronische ( en dan liefst nog aangeboren ) aandoeningen weet je wel zo ongeveer hoe je op iedere situatie moet reageren. Welk pilletje je moet slikken of wat voor een hersteltijd voor iedere activiteit staat.

Maar extra'tjes krijg je dan weer echt niet en vraag mij dan ook af waar dat gerucht vandaan komt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:48

StonedRomy schreef:
iedereen heeft zijn pijn en ziektes, dus wil iemand absoluut niet afrekenen op zo'n vergelijking.

Zelf ook wel eens zo'n type vergelijking gemaakt. Niet met griep, maar wel met andere acute aandoeningen.

Een acute aandoening voel je niet aankomen en meestal schieten mensen dan ook een beetje in de paniek mode. Chronische ( en dan liefst nog aangeboren ) aandoeningen weet je wel zo ongeveer hoe je op iedere situatie moet reageren. Welk pilletje je moet slikken of wat voor een hersteltijd voor iedere activiteit staat.

Maar extra'tjes krijg je dan weer echt niet en vraag mij dan ook af waar dat gerucht vandaan komt.

Hier ben ik het dus echt absoluut niet mee eens. Als chronisch zieke kan je ook in acute situaties komen waarvan je lang niet altijd weet hoe en wat. Afgelopen jaar dankzij chronische ziekte meerdere keren in een acute levensbedreigende situatie terecht gekomen van ic tot spoed operaties.

Dankzij chronische ziekte halfzijdig verlamd, waarvan niemand wist hoe en wat het zou herstellen en of t überhaupt ging herstellen.

Dus nee, als chronisch zieke weet je zeker niet altijd hoe en wat, niet wat je moet doen, niet hoelang herstel duurt als je überhaupt hersteld...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 22:50

Vinden jullie autisme te vergelijken met een chronische ziekte?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:50

Ik heb het over activiteiten, dus als je 1 uur loopt onder bepaalde weersomstandigheden dan zal je lichaam naar alle waarschijnlijkheid zo erop reageren en zo lang nodig hebben. En het spreekt voor zich dat iedere nieuwe chronische aandoening in het begin gezien moet worden als een acute aandoening waarvan de uitkomst onzeker is.