Zo even wat tegenberichten van een ouwe muts hier :-p
Ik had 4 verstandskiezen en nu heb ik er 0. De eerste drie gingen eruit toen ik begin 20 was. In het umcg was dat echt een traumatische ervaring voor mij. Ik was al bang voor de tandarts, maar nu dacht ik wát er ook gebeurt,die laatste blijft zitten. 1 van de kiezen knapte namelijk tijdens het trekken.
Maar ja.... rond mn 33e begon mn tandarts te zeuren over die laatste verstandskies die tegen de normale kies aanzat waar ik nauwelijks bij kon om schoon te maken. Gevolg: mijn eerste gaatje en een beste ook.
Vervolgens heb ik de boot 7 jaar af weten te houden maar moest ik er vorig jaar echt aan geloven. Niet alleen mn verstandskies maar inmiddels ook die andere kies.
Maar wát een geluk! Ik trof een súper arts. Kies 1: geen greintje pijn. Heb 1 pijnstiller gehad en zat de volgende ochtend alweer op het paard. Genezing zeer voorspoedig.
Kies 2 wilde ik weer bij hem. Maarrrr hij werkte niet meer in Groningen. Na hoop gesherlock kwam ik er achter dat hij in Zwolle zat. Ik daar naartoe, andere kies eruit en weer hetzelfde verhaal. Nérgens last van!
Dus geen gruwelverhaal van deze kant!
Kuggur
Geplaatst: 16-01-17 09:58
sanasoufi schreef:
wemkelover schreef:
Ik ben 28 en bij mij zijn ze er nooit over begonnen. Ik heb ze nog nooit laten trekken.
Misschien heb je ze (nog) niet?
Waarom niet? Ik heb ook verstandskiezen die gewoon goed zijn doorgekomen, en normaal functioneel zijn.
Arashah
Geplaatst: 16-01-17 10:05
Hier zijn ze alle vier door, en alle vier gezond. Ik mis teveel normale kiezen, (rechts onder nog maar 1 normale kies) Ik heb nu teveel plaats in mijn mond, ze mogen dus lekker blijven zitten totdat ze gaan vervelen.
Af en toe zeurt het wel wat, maar de meeste kiesen zijn geloof ik al dood. De normale kiezen zeuren, de verstandskiezen niet. Laatse kies afgebroken en gemaakt, de vorige kies helemaal geen last maar bleek een zware ontsteking onder te zitten. Kies was dood, ik heb geen verdoving genomen. Uiteindelijk eruit getrokken, omdat de arts niet goed schoongemaakt had.
Er zijn er al in mijn jeugd 4 kiezen eruit getrokken omdat ik te weinig plaats zou hebben.. Dat waren 4 gezonde kiezen...
Dus mijn verstandskiezen blijven zolang ze willen. Ik ben 25
Jessix
Geplaatst: 16-01-17 10:06
Ik ben 37 en heb ze alle 4 nog. Ze zijn doorgekomen (daar toen wel wat last van gehad maar steeds maar een paar dagen) en staan keurig recht achter mijn andere kiezen. Ze staan mij dan ook prima. Ik kan er wat lastig bij met poetsen, maar het lukt wel.
Wat mij betreft kunnen ze blijven zitten.
Keet
Geplaatst: 16-01-17 10:06
Mijn tandartsen hebben altijd geroepen dat ik geen verstandskiezen had, met foto's en dergelijke bewezen.
Echter vond mijn nieuwe tandarts er wel 2 en blijkt een gaatje in 1 van de twee te zitten. Deze wordt dus binnenkort ook getrokken gelukkig wel rechte wortels en niets bijzonders. Dus op mijn 31ste wordt er eentje getrokken.
Oh al heel vroeg, nog voor mijn 25ste waren ze er al 4 uit. Maar die van mij waren super makkelijk te verwijderen. Geen centje pijn van gehad.
Anoniem
Geplaatst: 16-01-17 10:22
Bij mij zijn er 3 op m'n 17de uit gegaan en de laatste toen ik net 20 was. Waarvan er 2 uit het vlees gesneden omdat ze zo scheef zaten dat ze er echt uit móésten op dat moment. Ik was een hele late wisselaar, maar gek genoeg kwam m'n eerste verstandskies al met 16/17 al door. Aangezien ik nogal een beugel verleden heb, met gedeeltelijk ook een preventieve medische reden (tanden stonden zo scheef dat ik ze niet goed kon schoonmaken), wou ik niet dat alles weer schots en scheef zou komen te staan na al die moeite. Dus er maar gelijk uit laten halen, had er toch geen plek voor en dat ze scheef stonden wisten we al voordat ik m'n beugels kreeg. Dus eruit moesten ze toch wel. En ik had mazzel met een tandarts die verzekeringstechnisch met ons meedacht en een paar dagen voor mn 18de verjaardag nog even een gaatje voor me maakte om 2 kiezen eruit te jassen
Sicayes
Geplaatst: 16-01-17 10:25
24 gingen de eerste twee onder, die lagen horizontaal en vooral rechtsonder raakte vaak ontstoken. Nu 26 en lijkt er op dat mijn bovenste ook moeten vanwege ruimte en ik kom er gewoon niet goed bij.
De twee onder zijn bij de kaakchirurg gedaan en deed absoluut geen pijn. Het prikje is even 'naar' voor een milliseconde maar daarna merk je nergens meer wat van. Had alleen de dag erna dat gevoel alsof je een knal voor je kaak heb gehad gewoon zo'n beetje beurs, zeurderig gevoel.
tinker_sally
Geplaatst: 16-01-17 10:25
29 en alle 4 zijn al jaren doorgekomen en zitten er nog steeds. Tandarts heeft wel laten weten dat ze er met de jaren zeer waarschijnlijk uitmoeten omdat er moeilijk bij te komen is met tandenborstel. Maar tot het over is blijven ze lekker zitten.
just_kiki
Geplaatst: 16-01-17 10:36
Zo'n 13 jaar, werden uit me kaken gesneden( volledige operatie/ en narcose) want ze waren nog niet 'bovenaan' maar ze zouden niet gaan passen. Overigens alle 4 tegelijk en dat is maar goed ook want ik had het noooooit meer gedaan! Het is Zo pijnlijk geweest... Herkende mezelf niet eens meer omdat heel mijn hoofd opgezwollen was. Overigens nog steeds last van littekenweefsel daar.
bruintje123
Geplaatst: 16-01-17 10:40
Ik was 17 toen ze er alle 4 uit gingen. Maar ik heb best slechte tanden, slecht glazuur en de voorspelling was dat die anders snel gingen rotten en dat dan trekken complicaties ging geven.
madeliefw
Geplaatst: 16-01-17 10:43
De eerste voor mijn 30e laten verwijderen door de tandarts zelf. Deze was al doorgekomen. De tweede en derde tegelijk na mijn 30e laten trekken door de kaakchirurg omdat de onderste nog niet doorgekomen was. Hoefde niet maar ik kreeg last dat ik op mijn wang beet ermee. Bij beide keren laten verwijderen geen complicaties gehad. Even een dagje doorbijten met paracetamol. Er zit nog één verstandskies, nog niet doorgekomen, die ligt ook overdwars, maar ik heb er geen last van. Tandarts raadt aan die te laten zitten omdat er wel een zenuw vlak achter langs loopt die mogelijk geraakt kan worden bij verwijderen. Kaakchirurg wilde die er ook uit hebben maar eigen tandarts zei letterlijk dat hij dat bij zijn eigen kiezen echt niet zou doen ivm kans op geen gevoel meer etc. Dus heb maar naar de tandarts geluisterd ipv de kaakchirurg.
Ik ben 31 en onder zitten er helemaal geen, ook niet onder het tandvlees dus die krijg ik daar nooit volgens de tandarts En boven is er eentje doorgekomen en zit de andere al járen onder het tandvlees. Zo lang ik er geen last van heb blijven ze gewoon zitten.
Imre
Geplaatst: 16-01-17 11:06
Ik heb er nog twee. De bovenste waren door en ik heb niet zoveel ruimte in mijn kaken, dus die zijn verwijderd. Geen centje pijn overigens, prima gegaan. De ondersten zitten nog onder het tandvlees en zolang ze braaf blijven doen mogen ze daar van mij blijven zitten. Mijn tandarts denkt daar echter anders over en begint er bij elke afspraak over dat ze er toch echt uit moeten. Eentje ligt dicht bij een zenuwbaan, dus daarvoor heeft ze me naar het ziekenhuis verwezen. Ik ben echter een eersteklas watje als het op tandartsen aankomt. Ik heb problemen met mijn kaakgewrichten, waardoor ik mijn mond niet zo ver en al helemaal niet lang achter elkaar open kan houden. Dan schiet de boel op slot. Ik ben als de dood dat ze teveel druk op mijn onderkaak gaan zetten en ik dan weer met de ellende zit. Dus nee, die verstandskiezen gaan er niet uit zolang het niet heel nodig is. En inderdaad, mijn mond, mijn beslissing.
ashley1
Geplaatst: 16-01-17 11:08
Ik had er 4, heb er 2 laten trekken omdat dat 'moest' toen ergens rond de 18 jaar was of zo.. wat een marteling. Die andere 2 die er nog in zitten liggen overdwars geloof ik maar ze geven geen klachten of problemen. Ik zit inmiddels bij een andere tandarts en bij iedere controle begint hij weer "ja en je verstandkiezen... daar hebben we het al eens over gehad hè?"
En dan zeg ik ja dat klopt en die gaan er niet uit. Ze gedragen zich prima en geven geen problemen dus ze mogen gewoon scheef of overdwars blijven zitten van me. En daarmee is de discussie klaar. Hij zegt dat ze sneller gaatjes kunnen krijgen enz maar ondertussen gaat het al 12 jaar goed dus van mij mag hij er niks aan doen zolang ze geen problemen geven en die afspraak bevalt me prima. Hem wat minder volgens mij want hij begint iedere controle weer over die scheef liggende kiezen haha.
Toby
Geplaatst: 16-01-17 11:18
Ik was 30 / 31 toen mijn verstandskiezen er uitgehaald zijn. Gelukkig zaten ze mooi recht en kon mijn tandarts het zelf doen. Ik was super zenuwachtig, maar het viel echt zooo mee!! Ik heb preventief 1 Ibuprofen genomen na afloop, maar verder niet eens pijnstillers nodig gehad.
Murloc
Geplaatst: 16-01-17 11:28
Bij mij zijn er vorig jaar 3 verstandskiezen en een gewone kies getrokken. Nergens last van gehad, ook geen pijn. Ik was bang dat het herstel heel lang zou duren, omdat het bij mij ook heel lang duurt voordat de meest simpele wondjes zijn hersteld. Maar dat viel gelukkig mee.
29 jaar en ik moet er binnenkort ook aan geloven: ik heb er 2 onder, maar die zijn niet zo mooi meer, zullen er binnen een jaartje ook uit moeten
Inujojo
Geplaatst: 16-01-17 11:35
Mijn vriend moet vandaag naar het ziekenhuis om ze allemaal operatief te laten verwijderen . Hij is nu 25 jaar, maar heeft altijd geweten dat ze eruit moeten omdat ze horizontaal ingroeien en dus z'n hele gebit naar de malloten gaan helpen. Die van mij (tevens 25) zitten er allemaal nog in en ik heb nog nooit iemand erover gehoord dat ze eruit moeten, dus blijven ze lekker zitten waar ze zitten .
Mijn tandarts had ze er heel graag heel vroeg uit willen halen, maar ik heb dat geweigerd.
Pas toen we op het punt kwamen dat ie zei: "Er zit een gaatje in. Ik kan het vullen maar je loopt het risico dat de boel afbreekt tegen de tijd dat ze er echt uitmoeten." heb ik ze laten weghalen. Bovenkaak ging prima (zwaartekracht werkt in je voordeel), onderkaak was minder.....De laatste is gesneuveld toen ik rond de 30 was denk ik.
Ik ben 24 en heb ze nog allemaal. Ze zitten netjes recht en zo lang dat zo blijft vindt de tandarts het onnodig ze te trekken.
Many
Geplaatst: 16-01-17 11:43
Ik ben 24 en heb ze alle vier nog. De twee onderste zijn al meer dan een jaar bezig om door te komen, maar zijn er nog lang niet helemaal. De bovenste zijn nog onzichtbaar. Zo lang ik er geen last van krijg, blijven ze lekker zitten waar ze zitten.
wemkelover
Geplaatst: 16-01-17 11:43
sanasoufi schreef:
wemkelover schreef:
Ik ben 28 en bij mij zijn ze er nooit over begonnen. Ik heb ze nog nooit laten trekken.
Misschien heb je ze (nog) niet?
Zou wel een hoop verklaren Ik weet het niet, of ik ze uberhoud heb. Er is nog nooit over begonnen en ik heb ook nergens last van.