Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Phen schreef:Ik wou net zeggen, haha. Mijn meisjes trainen 15 uur in de week en er is er maar 1 die vaak last heeft van haar polsen. De rest heeft nergens last van.
Maar over het turnen en paardrijden in combi. Voor turnen heb je liever lenige(lange) en sterke spieren. Voor paardrijden liever korte en sterke spieren. Daarom is het niet zo een handige combinatie.
Suzanne F. schreef:Phen schreef:Ik wou net zeggen, haha. Mijn meisjes trainen 15 uur in de week en er is er maar 1 die vaak last heeft van haar polsen. De rest heeft nergens last van.
Maar over het turnen en paardrijden in combi. Voor turnen heb je liever lenige(lange) en sterke spieren. Voor paardrijden liever korte en sterke spieren. Daarom is het niet zo een handige combinatie.
Leuk dat jouw dochters ook turnen. Hoe oud zijn ze en welk niveau? Die van mij is 9 jaar en traint nu 9/10 uur in de week.
Toch heb je voor turnen ook wel echte sterke springbenen nodig en hele sterke armspieren. Ben het wel eens dat de rug behoorlijk meer belast wordt met turnen t.o.v. paardrijden. Toch span je met paardrijden (doorzitten) ook de core aan. Core stability is bij beide sporten heel belangrijk.
Janneke2 schreef:Silly1972 schreef:Helaas gaan turnen en paardrijden niet samen, met turnen verleng je je spieren met paardrijden verkort je ze en je gebruikt andere spieren.
Tot een bepaald niveau gaat het nog wel, maar uiteindelijk gaat het niet meer samen en zal je moeten kiezen.
Althans dat was bij wel het geval
Helaas is turnen niet altijd goed voor je rug en je hebt als ruiter een goed functionerende rug nodig.
DE manier om dit op te bouwen is om aan een goede fysiotherapeut/ cesar/ mensendieck, die verstand hebben van paardrijden informatie in te winnen.
Er zijn goede oefeningen 'ruiterfitness' in omloop.
Wellicht dat het topturners in de weg kan zitten, sterke buikspieren - maar in principe is het voor iedereen gezond.
Verder bestaat gymnastiek uit 2 ""onderdelen"": kracht en lenigheid.
Kracht heeft te maken met spier x kort laten worden, zodat je tegen bijvoorbeeld de zwaartekracht in je been omhoog zwaait (buik- en dijbeen spieren kort, hamstrings lang)
lenigheid heeft van doen met het vermogen van de hamstrings om 'het te laten gebeuren'.
Dus die twee onderdelen zijn niet zo gescheiden als het lijkt.
Enne: als meis van 12 "hoor" je geen rugpijn te hebben, wat zullen we nu dan toch krijgen...?!
(Accoord, toen oma een paar jaar reed kreeg ze ook als puber rugpijn, maar dat is gewoon netjes opgelost!)
KPet schreef:Allereerst wil ik me achter de anderen scharen en zeggen dat een sportarts/fysio hier meer over kan zeggen.
Ik kan wel iets zeggen over de combi: ik heb geturnd van mijn 6e-12e en rij vanaf mijn 7e. Van mezelf ben ik erg lening, maar mijn benen minder dan de rest van mijn lijf, waarschijnlijk door het rijden. Ik ben juist later (17e)weer begonnen met ballet (klassiek en modern) om mijn lijf te verbeteren voor het paardrijden. Mijn docent klassiek werkt ook met prof turnsters in opleiding en is erg negatief over de lichamelijke gevolgen van die sport. Rugklachten dan vooral.Ballet concentreert zich ook op lange spieren en lenigheid, maar vanuit een oersterke core (buik/rugspieren) en zorgt voor een hele goede houding.
Misschien is dat een goede combinatie? Ballet-paardrijden of een extra balletles naast het turnen en rijden. Je blijft dan lenig, maar kan ook je houding vasthouden en lost wat rugproblemen op. Vraag de fysio wat die ervan denkt!