Hier ook astma, pas ontdekt op mijn 23e door een fikse luchtwegontsteking (kon niet eens staan zonder buiten adem te raken ). Achteraf was het wel een verklaring waarom ik nooit goed mee kon doen met conditiesporten..
Ik gebruik de Easyhaler Bufomix (Budesonide) tweemaal per dag (dosis aanpassen aan klachten) en zo nodig de Salbutamol in poedervorm. Van Flixotide kreeg ik gigantische keelpijn
Ik heb een combinatie. Astmatische Bronchitis. In de zomer niet last van, maar zodra de verkoudheid toelaat moet ik altijd wel alert zijn omdat het heel snel naar mn longen slaat. Heb wel lang lopen klooien. Vanaf 2005 heb ik 5 jaar achter elkaar een longontsteking gehad maar nu gaat het gelukkig al een aantal jaartjes goed.
Bij mij is ooit astma geconstateerd toen ik op tapijt woonde en niet meer kon stoppen met hoesten, maar ik heb er verder eigenlijk helemaal geen last meer van gehad. Ik heb wel inhalers liggen (of had ze liggen, die zullen nu wel overdatum zijn) maar eigenlijk vrijwel nooit gebruikt.
juval
Geplaatst: 08-01-17 19:08
ja, ik helaas ook. chronische allergie / astma. vanaf mijn tienertijd (ben nu 43). Ik gebruik dagelijks flixotide, en zo nodig ventolin.. (en ben verslaafd aan neusspray, die heb ik ook altijd bij me). Op zich redelijk onder controle, maar de combi allergie voor alles (dieren, pollen, huisstofmijt etc) en leven op een boerderij met veel dieren, pollen en huisstofmijt is niet ideaal ... ik wacht nog even tot ik eroverheen groei de laatste weken weer veel benauwd geweest. Ook chronisch vermoeid, maar dat heeft denk ik andere oorzaken.
Ik heb als tiener astma gehad. Ik ben erover heen gegroeid gelukkig. Helaas heb ik van eeen zieke collega een of ander hoestvirus gekregen vorig jaar september. En helaas heeft dat mijn astma na 30 !! jaar weer getriggerd. En bedankt. Ik moet volgende week naar de arts en eens kijken welke medicatie ik ga krijgen.
Hier nog iemand met astma. Ik gebruik dagelijks Flixotide en zo nodig salbutamol. Gelukkig goed onder controle zo, maar bepaalde parfummetjes enzo moet ik wel vermijden.
Tivoli
Geplaatst: 09-01-17 09:50
Ik meld me ook. Als kind altijd naar huis gestuurd met 'bronchitis'. Pas toen ik op mijn 22e vier longontstekingen in een jaar tijd kreeg, kwam voor mij de diagnose astma. Ik kreeg ventolin (poederdisk). Daar bleek ik allergisch voor te zijn. Dus over naar seritide tegen de ontstekingen. Toch kreeg ik weer een nieuwe longontsteking dus ben ik na een aerochambertest (hoe heet dat glazen hok waar je in moet zitten?) op Qvar gezet met atrovent als noodmedicatie. Vlak daarna ben ik naar de kust verhuisd en *afkloppen* mijn klachten zijn zoveel minder! Geen ontstekingen meer (wel eens wat slijm of 'pijn in m'n longen') Rook, parfum, deo, stof en verf blijven natuurlijk een trigger. Toch ben ik heel blij dat ik inmiddels van 68% naar 86 ben gegaan
Hier ook astma op latere leeftijd. 24 jaar. Overgehouden na fikse longontsteking waar ik ook 4 dagen voor in het ziekenhuis heb gelegen.
Gebruik nu foster en meestal krijg ik behoorlijke last bij allergische aanval (hooikoorts) of als ik een fikse griep of verkoudheid heb.
Sanned
Geplaatst: 09-01-17 11:29
Ik heb ook astma, sinds m'n 14de ongeveer. Ik heb eigenlijk een hele tijd weinig last van gehad. In de winter wat meer dan 's zomers en met inspanning af en toe. Het scheelt bij mij wel dat ik geen allergieën erbij heb. Natuurlijk gaan rook, veel stof en veel parfum/deo niet goed, maar het was altijd goed te doen. Maar ik ben begin 2016 een paar keer flink ziek geweest, heb een longontsteking gehad en sindsdien gaat het minder. Ik had in november een periode dat ik elke nacht wakker werd met een flinke aanval. Daarna helaas weer een longontsteking. En nu nog steeds flink last. Ik gebruikte altijd alleen salbutamol wanneer nodig (en dat kon zo een maand niet zijn). Maar nu gebruik ik ook alvesco. Ik kreeg overigens van de huisarts te horen dat ze tegenwoordig eigenlijk alle jongeren/jongvolwassenen op onderhoudsmedicatie willen hebben omdat dat longschade kan voorkomen. Vroeger kreeg ik altijd te horen dat onderhoudsmedicatie alleen mocht als je echt langdurig last had. Ik moet over een maand weer terug voor een longfunctietest om te kijken hoe het dan gaat. Nou moet ik zeggen dat de echte aanvallen wel zijn afgenomen, maar ik voel me nog steeds benauwd en ben erg moe de hele tijd...