Winterblues... En hoe er vanaf te komen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Re: Winterblues... En hoe er vanaf te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:49

Ik kom me ook melden. Ben één groot brok chagrijn, moe, ijskoud en nergens zin in. Sinds kort eigenlijk. Werk nu ook nog alle dagen van half 8 tot half 5. Dus zie veel minder daglicht.
Ik ben overigens 11 januari jarig. Ijs en sneeuw zijn leuk als je vrij bent en er van kunt genieten. Vooral dat het zo donker is vind ik vreselijk.
Doe er eigenlijk niet zoveel aan.. gewoon door hobbelen tot het weer beter weer is.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:55

Ik heb hier ook elke winter last van, maar deze winter een stuk minder!

Deze winter ben ik begonnen met het gebruik van een zonnelamp en vitamine D capsules (Dus Geen gewone pillen, die neem je niet goed op namelijk). Mijn huisarts zei dat ik ze niet nodig had, maar ben toch begonnen en het maakt zoveel verschil! Ik heb eindelijk weer het gevoel dat ik 'echt' wakker wordt.

O, en een weekje naar de zon werkt natuurlijk ook wonderen. :P

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:58

Ik heb er normaal gezien ook elke winter last van. Sinds 2 winters gebruik ik een lichttherapie lamp van Philips (30-40min id ochtend) en dat helpt enorm goed voor mij.

Deze winter geen last voorlopig, maar denk dat dat door mijn medicatie komt die ik voor andere problemen neem en dat zou ik niet meteen als oplossing proberen :+

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:00

Ik kom me hier ook melden. Zelf een lentemens (24 april), maar rond November/December begint bij mij ook de winterblues toe te slaan. Zelf heb ik gemerkt dat het dit jaar een stuk eerder was (rond Oktober ofzo) doordat ik vaak pas in de avond met de trein naar huis ging en ik dan 1,5 uur lang lekker naar het donker kon gaan staren. -O-
Vorig jaar heb ik ook vitamine D genomen doordat ik een tekort had, maar of het nu echt tegen een winterdip werkt, weet ik niet zo goed.
Ik merk wel dat ik er het minste last van heb als ik in de avond afleiding heb, bijvoorbeeld als ik op een verjaardag van iemand ben of gezellig met een aantal vriendinnen wat bijklets of een film ga kijken. Ook ben ik deze winter vooral bezig geweest met het zoeken van vakantiebestemmingen waar ik ooit in mijn leven nog naar toe wil (zomerse plaatjes op pinterest bekijken) :+
Ik heb trouwens wel een voordeel gevonden van de winterdip; ik heb namelijk altijd het ideale excuus om niet mee uit te gaan of iets dergelijks en lekker in mijn bed te kunnen blijven liggen. :')

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:04

san4nie , een wintermens, dan klopt mijn theorie misschien toch niet

lissisanne en Ine23 , wanneer zijn jullie jarig?

ben geneigd om een ander topic hierover te openen, tenzij het goed is als we het er in dit topic ook over hebben? het boeit mij echt in hoeverre winterblues en periode van geboren zijn met elkaar te maken hebben :p en wie weet helpt het elkaar...

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:06

Alpha89 schreef:
san4nie , een wintermens, dan klopt mijn theorie misschien toch niet

lissisanne en Ine23 , wanneer zijn jullie jarig?

ben geneigd om een ander topic hierover te openen, tenzij het goed is als we het er in dit topic ook over hebben? het boeit mij echt in hoeverre winterblues en periode van geboren zijn met elkaar te maken hebben :p en wie weet helpt het elkaar...

Ik ondersteun je theorie :j : 23 juli

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:08

14 oktober... en toch hekel aan de winter

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 11:16

26 januari, daar gaat de theorie :')

Ik lig nu in de zetel voor de verwarming, moed bij elkaar te rapen om naar de paarden te gaan...

Het is wel 'fijn' om niet alleen te zijn!

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:24

hahaha -O- , volgens mij klopt het toch niet. jammer! merkte het wel bij familie, vrienden en kennissen dus vandaar dat ik het ook even hier wilde proberen :o

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:29

Ik heb dit normaal ook, heel naar is het.
Zit deze winter in de Australische zomer dus nergens last van :D

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:41

Afbeelding

Dit ben ik aan het doen tegen de winterblues :') bevalt goed moet ik zeggen!

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:44

:oo waar is dat?
jaloers!!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:45

Alpha89 schreef:
:oo waar is dat?
jaloers!!

Ubud op Bali!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 11:46

Oh mijn God, kan ik er nog bij??

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:47

Herkenbaar. Hier hetzelfde.

Vorig jaar begin december 10 dagen lichttherapie gevolgd. Echt top, ik kan niet anders zeggen. Bij mij had het echt fantastisch resultaat en kan het iedereen aanraden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:48

Herkenbaar. Hier ook totaal de energie en de motivatie er uit. Sinds gister maar vitamine D gaan slikken. Kijken of dat gaat helpen *\o/*

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:23

Ik heb er ook erg veel last van. Geboren op 16 september. Geen energie, moet me naar mijn paard slepen. Werk fulltime en ga dus in het donker weg en kom in het donker thuis. Ik loop tijdens mijn lunchpauze wel een rondje buiten maar dit zet niet genoeg zoden aan de dijk.

Heb zojuist, geïnspireerd door dit topic, deze daglichtlamp besteld: https://www.bol.com/nl/p/philips-hf3420 ... 030833268/

Ik ben benieuwd! Ik slik overigens al langere tijd multivitamines.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:30

Volgens mij is lichttherapie het antwoord op een winterdip (dus dat daadwerkelijk helpt en niet deels placebo is, hoewel er uiteraard ook weinig mis is met een placebo)

Nu vind ik die lampen op Bol.com wel erg duur allemaal. Ik heb mijn daglichtlamp al zo'n 10 jaar (gekregen van mijn ouders rond mijn 17e) en die is super basic maar volstaat prima. Ik kan mij ook niet voorstellen dat zij er ook zoveel voor betaald hebben. Misschien dat een beetje speurwerk nog wel goedkopere opties oplevert?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:34

Degene die ik heb besteld, komt goed uit de test van de Condumentenbond. Ik betaal liever iets meer en dat ik weet dat ik een goede heb, dan andersom. Bovendien gaat dat ding qua lamp een leven mee. Dus ik heb het er voor over. :)

Wil natuurlijk niet zeggen dat een goedkope niet werkt.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:36

Afbeelding
Vond dit wel toepasselijk, maar ook ik ga altijd wandelen in lunchpauze ondanks de kou om iig wat daglicht te hebben

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:59

....ik ben van 9 maanden na Kerstmis, maar ik ben erg blij met mijn daglichtlamp!!

"Als diersoort mens" komen we uit Afrika, en in Scandinavië heerst dit gedoe nog heftiger dan bij ons. (En schijnt ieder huis inmiddels een daglichtlamp te hebben...)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:23

Maakt dat uit dan wanneer je geboren bent? Mijn dochter is ook van negen maanden na kerst :D Maar ik ben van eind juli.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:37

nee, ik was er (bijna) van overtuigd dat je als lente/zomermens meer last hebt van winterblues dan wanneer je in de winter geboren bent. Tenminste, dit zag ik veel terug bij fam en vrienden en ik vroeg me af of dat bij anderen ook zo is.. maar blijkt nu hier dat het toch niet zo is. was te proberen :p

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:52

Oooh ik heb trouwens ook jaren gehad dat ik verschrikkelijk moe was, daar word je ook vrij depri van.
Maar sinds ik en bril heb voor computerwerk is die vermoeidheid als sneeuw voor de zon verdwenen. En dan gaat het echt om twee kwartjes cilinder afwijking.

Dus doe je veel beeldschermwerk en ben je erg moe wanneer je in het donker naar huis rijdt... Echt een opticien kan wonderen doen! Ik krijg ook te horen op stal dat ik veel vrolijker ben (en ik kom eigenlijk alleen in de avond op stal, vanwege fulltime werken)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:21

Ik zit al braaf met mijn nieuwe lichttherapie bril op.. vandaag binnen gekregen dus gelijk testen. Ik ben heel benieuwd, ik heb er in ieder geval weer een beetje hoop door gekregen.. (ach, dat klinkt wel heel depri...)

Ik ben zelf begin augustus geboren dus de theorie zal voor mij zeker klopppen..