emotie eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:49

Ik meld me ook ;( ben de laatste 3 jaar ruim 10kg aangekomen. Alleen maar door emotie eten. Heb in 2 jr tijd 3 dierbare (huis)dieren moeten laten inslapen, viel me ontzettend zwaar nog steeds last van. Daarnaast hoop problemen met werk v vriend, en onze hond kampt met gezondheidsproblemen :( en we zijn nog steeds niet verhuisd (drukke centrum doet me geen goed)

Tijdens t emotie eten weet ik dondersgoed dat ik t niet nodig heb en verkeerd bezig ben maar boeit me niet.

Heb vanmiddag t boek van sonja bakker besteld. Ik ga weer proberen me daar op te focussen

Puppetje

Re: emotie eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:00

Ik ga beginnen met een 8 weekse cursus van de foodsisters. De pakketjes zijn onderweg naar Sint Maarten dus ik ben benieuwd!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:14

Zo lang je niets doet aan wat de onderliggend oorzaak is, zal het diëten niet veel helpen. Misschien op korte termijn, maar op lange termijn zal je terugvallen in je oude gedrag.

Ik zou dan ook iedereen die hier mee zit naar een diëtist te gaan, er worden in NL 3 uren vergoed vanuit de basisverzekering. Ik heb er zelf ook last van. Samen met de dietist nagegaan waar het vandaan komt, en het gaat al een stukje beter. Maar nog lang niet altijd gaat het goed :)

De volgende vragen hebben me erg geholpen om meer inzicht te krijgen in het overeten:
- Beschrijf de situatie zo specifiek mogelijk wanneer je bent gaan eten.
- Door welk gevoel ben ik gaan eten?
- Wat had ik op dat moment het liefste eigenlijk gewild in plaats van eten? (een knuffel, een goed gesprek, etc etc)
- EHBE: Eerste Hulp Bij Eetbuien: wat helpt je (soms)? Een stukje wandelen, naar een vriendin, een tijdschrift lezen.
- Is er iemand die je kan bellen/appen als je een sterke aandrang hebt om te gaan eten?
- Wees trots op jezelf als het een keer lukt om niet te gaan eten, en wees ook niet te streng als het een keer mislukt. Probeer dan bovenstaande vragen voor jezelf te beantwoorden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:29

Inderdaad, het eten is niet het probleem. Waaróm je eet is het probleem. Focussen op het eten gaat het emotie eten erger maken. Je verheft het dan tot iets dat macht over jou heeft en dat is niet zo.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:41

nu ja maar dan kan toch het symptoom ook de aanjager zijn bij mij...moet je eens om leuke vlotte kleding willen en in de paskamer staan :brr:
dan beter internet bestellen dat voorkomt teleurstelling en als je wilt gaan snaaien je pakketje weg brengen.... <<)

maar elmira jou post ga ik eens een tijdje opschrijven thanks!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:29

Ik herken het ook! Heb ook het nodige overgewicht en wil er minimaal 20 kilo af. Doe ook weinig aan sport.
Ik heb het boekje van Mieke Kosters gekocht 'het geheim van slanke mensen'. Staat feitelijk niets nieuws in maar het is erg motiverend. Momenteel heb ik mijn calorie inname naar beneden gehaald en heb ik soms dagen met wat ruimte voor een stukje chocola, koekje, oliebol of glaasje wijn. Doe dit nu een week en hou het goed vol, geen snoepdrang en vanmorgen -1,9 kilo op de weegschaal. Wat dus ook weer motiveert om verder te gaan. Moet tenslotte in bikini deze zomer en heb nog wat jurkjes hangen die ik graag weer aan wil.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:35

mag ik vragen hoeveel kcal je nuttigt? Vind 2 kg in 1 week wel heel veel :oo

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:39

Faringo schreef:
Ik herken het ook! Heb ook het nodige overgewicht en wil er minimaal 20 kilo af. Doe ook weinig aan sport.
Ik heb het boekje van Mieke Kosters gekocht 'het geheim van slanke mensen'. Staat feitelijk niets nieuws in maar het is erg motiverend. Momenteel heb ik mijn calorie inname naar beneden gehaald en heb ik soms dagen met wat ruimte voor een stukje chocola, koekje, oliebol of glaasje wijn. Doe dit nu een week en hou het goed vol, geen snoepdrang en vanmorgen -1,9 kilo op de weegschaal. Wat dus ook weer motiveert om verder te gaan. Moet tenslotte in bikini deze zomer en heb nog wat jurkjes hangen die ik graag weer aan wil.

2kg in een week afvallen is écht niet goed! Het kan zijn dat het nu vooral vocht is, maar als je in zo'n tempo af blijft vallen zou ik echt even proberen dit wat langzamer te gaan doen. En goed bekijken of je geen spiermassa verliest ipv vet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:46

Vandaag weer een moeilijk moment , dier in laten slapen en ooh had zoveel drang om mij vol te stoppen

Uiteindelijk een rol meergranen rijstwafels naar binnen gepropt , had met opzet niks gehaald maar had deze rijstwafels nog liggen :o . Maar altijd beter dan de gebruikelijke zak chocoladepinda's :j

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:55

Ik had hier echt precies vandaag ook een topic over willen openen... Goed om te lezen dat ik niet de enige ben.
Zie hier al veel van die algemene tips voorbij komen maar niks daarvan heeft mij ooit echt kunnen helpen. Gewicht is nu redelijk onder controle maar die eetbuiten... ze blijven. Wat ik lastig vind is dat ik ook echt door blijf vreten als ik overvol zit. Het doet op zo'n moment fysiek pijn om te eten maar toch kan ik er emotioneel gezien niet mee stoppen. :o Volstoppen met gezond eten heeft dus eigenlijk ook geen zin, nog afgezien van het feit dat ik tot op heden geen gezonds voedsel heb kunnen vinden wat goed vult.
Ook heb ik niks kunnen vinden wat mij afleidt van het emotie-eten, of liever gezegd iets anders waar ik de onderliggende gevoelens kan uiten. Allerlei sporten, hobby's, weet ik het wat geprobeerd, maar niks kan tippen aan eten en ik ben echt compleet ten einde raad.
Het enige wat mij wel een beetje helpt om het te beheersen is het door blijven tellen tijdens zo'n eetbui, als ik dan zie wat voor een berg er naar binnen gaat kan ik nog een beetje op tijd stoppen.

deWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:00

Memories schreef:
Ik had hier echt precies vandaag ook een topic over willen openen... Goed om te lezen dat ik niet de enige ben.
Zie hier al veel van die algemene tips voorbij komen maar niks daarvan heeft mij ooit echt kunnen helpen. Gewicht is nu redelijk onder controle maar die eetbuiten... ze blijven. Wat ik lastig vind is dat ik ook echt door blijf vreten als ik overvol zit. Het doet op zo'n moment fysiek pijn om te eten maar toch kan ik er emotioneel gezien niet mee stoppen. :o Volstoppen met gezond eten heeft dus eigenlijk ook geen zin, nog afgezien van het feit dat ik tot op heden geen gezonds voedsel heb kunnen vinden wat goed vult.
Ook heb ik niks kunnen vinden wat mij afleidt van het emotie-eten, of liever gezegd iets anders waar ik de onderliggende gevoelens kan uiten. Allerlei sporten, hobby's, weet ik het wat geprobeerd, maar niks kan tippen aan eten en ik ben echt compleet ten einde raad.
Het enige wat mij wel een beetje helpt om het te beheersen is het door blijven tellen tijdens zo'n eetbui, als ik dan zie wat voor een berg er naar binnen gaat kan ik nog een beetje op tijd stoppen.

Dit had ik niet beter kunnen zeggen. Heeft iemand hier een oplossing voor? Of waar komt dit überhaupt vandaan?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:03

Hier ook een emo eter...
Vooral stress is een trigger, en helaas is er nog geen uitzicht op einde stress. Thuis situatie is niet ideaal, en helaas zit daar nog geen verandering in.
Ik pak ook heel makkelijk iets, en probeer ook altijd eerst fruit te pakken, maar daarna ga ik vaak nog aan de chips of koek.
Hier idd ook, als het niet in huis is, ga ik vaak nog even wat halen.
En als het dan op is komt de spijt.
Ik wil graag wat kilo's kwijt en neem me ook altijd voor om er wat aan te doen, tot er weer een situatie voorkomt en ik weer compleet de mist in ga. :+

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:12

Purrrfection schreef:
Memories schreef:

Dit had ik niet beter kunnen zeggen. Heeft iemand hier een oplossing voor? Of waar komt dit überhaupt vandaan?

Vreselijk is het he :o Wat mij verteld is (heb hier wel eens therapie voor gezocht maar heeft ook nooit iets uitgehaald) is dat het probleem erbij ligt dat je geen lichamelijke honger hebt, maar een andere 'honger' (namelijk die emotionele honger: de drang om woede/verdriet/etc. die je voelt te uiten) hebt die je probeert te stillen met eten. Je kan dan wel die grens van de lichamelijke verzadigdheid bereiken, maar daar zit het probleem niet: je hebt nog steeds last van die onderliggende emoties die je met volvreten probeert op te lossen, wat echter niet werkt waardoor je maar door blijft gaan.
Maarja de oplossing daarvoor... had ik die maar voorhanden...

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:23

Tyrcanol schreef:

Zit tussen de 1200 en 1300, maar heb een kantoorbaan en sport momenteel niet. Die 1.9 was de eerste week dus voornamelijk veel vocht. Denk dat het vanaf nu minder snel zal gaan. Blijft het wel zo snel gaan dan doe ik mijn calorieën wat omhoog want dan gaat het me inderdaad te snel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:26

Faringo schreef:
Tyrcanol schreef:

Zit tussen de 1200 en 1300, maar heb een kantoorbaan en sport momenteel niet. Die 1.9 was de eerste week dus voornamelijk veel vocht. Denk dat het vanaf nu minder snel zal gaan. Blijft het wel zo snel gaan dan doe ik mijn calorieën wat omhoog want dan gaat het me inderdaad te snel.

Dat is toch gewoon jezelf uithongeren? :x is je BMR gemeten?? Die ligt meestal op zo'n 1500 calorieën. Eet je minder dan je BMR pleeg je echt roofbouw op je lichaam en maak je onherstelbare schade.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:39

Ja het is laag ja (maar nog steeds een stuk meer dan shakes of echt crashen), maar met 25 kilo overgewicht en geen beweging is afvallen er lastig dus vandaar dat ik lager ben gaan zitten. Echt honger heb ik niet, zover ga ik het ook niet laten komen. Mocht dat gebeuren dan ga ik wel meer eten. Volgende week wil ik ook weer even een proefles nemen in de sportschool en ja dan ga ik uiteraard ook meer eten.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 09:39

Ik heb ook een kantoorbaan en sport ook erg weinig, zit ook aan de max 1370 kcal om af te vallen. Meestal is het echter meer en kom ik dus gewoon aan.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:39

Pfff nou ik herken me in al het bovengeschreven..Helaas...
Twee jaar geleden 26 kg afgevallen in 10 maanden met regelmatig eten en vier keer per week sporten.
Helaas een flinke blessure gekregen waardoor sporten er voorlopig ook niet in zit..Blijft bij beetje wandelen en fietsen.
Eetbuien ook hier alle emoties maar ook verveling.
Hulp gezocht maar uiteindelijk blijfthet verhaal dat je het ZELF moet doen.
Wat mij helpt bij verdriet is proberenniet te eten maar juist bv een verdrietig filmpje kijken zodat de emotie er ook echt uitkomt.kan dan zomaar flink potje janken en dat lucht vaak op. Ben dan ook blij dat ik niks heb gegeten..Beloon je jezelf eigenlijk twee keer.

Wat bij mij ook goed helpt is als je iets wil pakken eerst jezelf afvragen of je er ècht heel veel zin in hebt, antwoord nee paar keer bv trap oplopen (jezelf afleiden)
Antwoord ja...Vijf minuten wachten...Heb mezelf er regelmatig op betrapt dat ik er dan niets meer heb gepakt. Kun je jezelf echt niet bedwingen proberen niet boos op jezelf te zijn maar volgende keer weer opnieuw proberen. En trust me... Makkelijk gezegd dan gedaan maar het werkt echt.
Voor de rest probeer ik zo klein mogelijke verpakkingen in huis te halen uitdeelzakjes chips is prima voor bodem eters heb je toch het gevoel van zak leeg eten en je hebt niet zoveel op.
Heel veel succes allemaal, het is een @#* probleem

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:43

mystery1980 schreef:
Ik heb ook een kantoorbaan en sport ook erg weinig, zit ook aan de max 1370 kcal om af te vallen. Meestal is het echter meer en kom ik dus gewoon aan.

Ik heb er vooral in de winter veel meer moeite mee (zeker sinds ik geen paard meer heb). Dan zit ik toch sneller na het werk thuis op de bank en wil dan gewoon echt iets lekkers. In de zomer ben ik toch meer buiten of ga wandelen of iets dergelijks en hou ik het beter vol. Ik ben momenteel gewoon niet meer gelukkig met hoe ik er uit zie vandaar dat ik anders probeer te gaan denken en eten.....en weer wil gaan sporten.

Wat balen zeg Marisje dat een blessure zoveel roet in het eten heeft gegooid. Vind jou aanpak wel erg goed dat je er bewust over nadenkt voordat je gaat snaaien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:17

mystery1980 schreef:

Calorieën zeggen ook niet alles. Het is belangrijk wat voor calorieën je binnenkrijgt. 1370 is echt weinig, tenzij je BMR dus echt zo laag is. Maar dat moet gemeten worden, je kan niet lukraak zomaar minder gaan eten om af te vallen. Dit is schadelijk. Als je ondanks weinigcalorie inname toch niet afvalt en zelfs aankomt, is een bloedlab prikken ook geen overbodige luxe. Dan klopt er gewoon iets niet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 10:24

Waar ik dan echt tegenaan loop is dat ik me dat op zo'n moment wel af kan vragen, maar dat het me dus dan niet kan schelen. Ondanks de spijt achteraf en de goede voornemens vantevoren,.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:26

Ja dat is ook lastig hoor, ben ik volledig met je eens en daardoor heb ik de afgelopen maanden mijn afgevallen kilo's er weer gewoon bij gegeten (stress op het werk, of gewoon lekker relaxt gezellig op de bank met wat lekkers). Nu probeer ik echt mijn lange termijn doel in mijn hoofd te houden (mijn leuke jurkjes weer aan, fijn in bikini naar het strand, leuke kleding kopen, me fit voelen).

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 10:27

verootjoo schreef:
mystery1980 schreef:

Calorieën zeggen ook niet alles. Het is belangrijk wat voor calorieën je binnenkrijgt. 1370 is echt weinig, tenzij je BMR dus echt zo laag is. Maar dat moet gemeten worden, je kan niet lukraak zomaar minder gaan eten om af te vallen. Dit is schadelijk. Als je ondanks weinigcalorie inname toch niet afvalt en zelfs aankomt, is een bloedlab prikken ook geen overbodige luxe. Dan klopt er gewoon iets niet.

Nooit bezig gehouden met BMR, als ik google kom ik bij inentingen Bof, Mazelen, Rode hond??
Heb altijd gedacht dat als ik aankom met meer calorieen ik ze blijkbaar niet verbruik. Wat kan er nog meer aan de hand zijn dan? Weet alleen schildklier, daar is al op gecheckt bij mij en die was goed.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 10:29

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:42

Het blijft ook gewoon lastig om een goede evenwichtige manier van eten te vinden waarbij je ook gewicht verliest. Maar 1 ding hou ik mezelf maar voor, met helemaal niets doen gebeurt er zeker niets :D. Maar het werkt niet motiverend als je je best doet en er gebeurd vervolgens niets.