Vreselijk misselijk en bang (emetofobie)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:09

Wat naar ts! Een paniekaanval is inderdaad bijzonder naar, en het vervelende is dat je daar ook weer misselijk van wordt... Wat voor therapie heb je nu? Waar ik veel baat bij had bij paniek was CBD olie. Pluspunt is dat het ook misselijkheid en eventueel overgeven remt :j En het is rustgevend, niet schadelijk... Wat wil je nog meer :))

EDIT: Zie dat je CGT hebt, dat was wel een open deur haha. Ik moet eerlijk bekennen dat dat voor mij niet veel deed op zichzelf. Heb je overlegd dat je niet het idee hebt dat het werkt? Het is belangrijk daar duidelijk over te communiceren. Het beste is om goede ervaringen op te doen, maar uiteindelijk is het erg lastig natuurlijk. Probeer tijdens paniek altijd in je achterhoofd te houden dat het weer over gaat, ook al lijkt dat niet zo op het moment zelf. Geef de paniek kans om te doen wat het wil, want van ertegen vechten wordt het enkel erger. Accepteer het, grof gezegd. Dat is heel lastig maar als je het knopje eenmaal vind scheelt het een hoop.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:43

:(:) ik snap je gevoel,ik heb ook emetofobie.
Alles draait inderdaad om rustig blijven en frisse lucht helpt me ook heel goed.
Al loop ik dus liefst ook hard weg als ik hoor dat er ergens buikgriep heerst. :o

xBontfire

Re: Vreselijk misselijk en bang (emetofobie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:14

Arme TS, ik ken je situatie helemaal heb het zelf ook maar gelukkig sinds dik een jaar niet zo ernstig meer.

Als je ooit eens wilt praten met een lotgenoot staat mijn PB box open, hopelijk voel je je snel beter. :(:)

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:29

Ikzelf heb ook emetofobie, al zolang ik me kan herinneren. Gelukkig ben ik zelf niet zo vatbaar voor ziektes en heb ik een vrij sterke maag, maar als ik dan eens misselijk ben raak ik in paniek, of wanneer iemand om me heen ziek is. Er is veel onbegrip over emetofobie. Ik hoop dat je je snel weer beter voelt TS!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 06:30

4e nacht achter elkaar dat ik misselijk wakker wordt. Ben er zo klaar mee. Is ook geen peil om te trekken

Probeer nu zo rustig mogelijk te blijven maar tril alweer en ontzettend misselijk. En zit voor m'n gevoel weer heel heel dicht tegen overgeven aan!

Ik werd normaal nooit wakker in de nacht en nu elke keer rond 5 uur half 6 in de ochtend. En dan ook klaar wakker en zo misselijk dat ik gelijk emmer pak voor de zekerheid. Ik vertrouw m'n lichaam niet meer

(Zwanger is 1000% uitgesloten trouwens)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:44

Heel naar dat je lichaam niet meer vertrouwt en het IS balen dat je je galblaas moet missen.

Het tijdstip begrijp ik wel vanuit de chinese geneeskunde.
Tot plm 03.00 uur zijn je galblaas en lever meridianen actief. Daarna begint hun activiteit af te nemen en daar reageert je lichaam op -nadat je slaapcyclus is afgewerkt (in de nacht maak je een aantal cycli van plm anderhalf uur) word je wakker en bent misselijk. :(:)
Leuk is anders.
Maar er zijn letterlijk kruiden tegen gewassen: onder andere mariadistel en curcuma kunnen helpen- al zijn er nog veel meer, dus vraag het eventueel aan iemand die echt verstand van kruiden heeft (na 1979 geldt dat apothekers dit niet meer hoeven te weten |( ).
En een acupuncturist/ TMC -er (traditionele chinese geneeskunde) kan jou ook helpen.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:59

Zo enorm herkenbaar. Ik heb dit ook met periodes. het ergste is denken dat je overgeven moet.
Als ik eenmaal heb overgegeven ben ik ineens heel kalm
ik kan mezelf ook echt misselijk denken dat is zo frustrerend. ik heb nu medicatie voor als het echt niet meer houdbaar is.
Gelukkig een arts die heel goed naar me luistert.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:06

Ik heb niet alles gelezen, maar wat bij mij heel erg helpt als ik misselijk ben is een augurk eten oid. Dit helpt het zuurbalans weer normaal te krijgen heb ik ooit gehoord. Of dat waar is weet ik niet maar het helpt wel! En de paniek, ik ken de aanvallen en bij mij helpt het om 5 dingen die ik zie, 5 dingen die ik voel (deken etc.) 5 dingen die ik hoor, dat allemaal hard op te zeggen. Dan word je min of meer gedwongen om uit de paniek te stappen en deze dingen bewust te gaan zien, voelen en horen.

Hopelijk heb je er wat aan en boel je je nu al beter!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:22

Sterkte TS, verdiep je eens in haptonomie! Kan echt erg helpen!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 00:18

Ik ga de 30e met emdr beginnen

op het moment hartkloppingen, erg gespannen en strak/naar/misselijk gevoel in mn buik, heel raar...
Dit maakt mij nu al bang voor de nacht, omdat ik altijd bang ben voor buikgriep... echt altijd en dat is zo vermoeiend :(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:29

Ik hoop, dat je vannacht toch goed hebt kunnen slapen. En dat emdr jou grondig van jouw angst kan afhelpen!
Heb je de 30ste het eerste gesprek, of ben je al met een psycholoog in gesprek en dat jullie zoals het er nu vooorstaat, de 30ste daadwerkelijk "links rechts links werk " gaan doen?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 02:20

Volgens mij beetje van beide
Heb afgelopen keer al wel wat uitleg gehad.

Helaas nu weer beroerd...
Hoop doordat mn menstruatie eraan komt

Ik heb al veel maagklachten en darmklachten door pds en zonder galblaas dus ben zo vaak misselijk...

Ik Heb nu ook nog geen paniek aanval maar wel heel misselijk
Komt ook echt omhoog bij elke keer inademen.

Wil eerst emdr kans geven maar ga ook maar keer naar huisarts voor die misselijkheid en maagzuur. ..

En waar ik nou zo bang voor ben geen idee..
Ergste is dat ik ga spugen. Maar die controle verlies ik kan het niet loslaten. Terwijl dat misselijke gevoel het ergste is van alles

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 02:50

Hoi TS.
Ik heb precies hetzelfde als jij hebt. Ik ga hier enkel niet voor in therapie, zou ik wel moeten doen...

Zaterdag op zondag buikgriep gekregen, minstens 12 keer gekotst (daarna was ik klaar met het bijhouden). Ik weet van de paniekaanvallen, dus de eerste paar keer kon ik me nog groot houden, tot het op de 20-30 minuten steeds weer opnieuw kwam. Met hyperventileren en alles erop en eraan. Mijn vriend weet hier ook van gelukkig, maar we wisten beide eigenlijk niet dat dit serieus een fobie is... Gister nacht ging het gelukkig beter, ik was zo moe van een nacht niet slapen (en een nacht me mega druk maken) dat ik super diep geslapen heb. Nu helaas weer hetzelfde liedje. Heb nog niet gekotst maar voel me wel enorm misselijk, m'n vriend is ook niet thuis nu, die heeft nu nachtdienst. Ben nu ook zo ontzettend bang en alleen, normaal heb ik daar geen last van als hij nachtdienst heeft, maar nu ik ziek ben, bah, huil de hele tent bij elkaar..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:02

Eloya schreef:
Volgens mij beetje van beide
Heb afgelopen keer al wel wat uitleg gehad.

Nu ja, nog 14 dagen wachten!
(En, ook belangrijk is: vertrouw jij hem of haar voldoende om "samen de jungle in te gaan"?)
Citaat:
Helaas nu weer beroerd...
Hoop doordat mn menstruatie eraan komt
....dat zou in principe niet moeten, misselijk worden vanwege je menstruatie. Maar het kan "en het is maar 1x per maand".
Citaat:
Ik heb al veel maagklachten en darmklachten door pds en zonder galblaas dus ben zo vaak misselijk...

Dat is een akelige combinatie, maar er zijn wel degelijk dingen tegen te doen.
Pds is een soort verlegenheidsdiagnose: "de patiënt heeft geen colitis ulcerosa, geen Crohn, geen maligniteit, tja..."
Vaak is het een optelsom/ vicieuze circel van minder ideale darmflora, ontzuurde maag, sommige vitaminen/ mineralen/ sporenelementen worden niet goed opgenomen, de pH in de darm is niet op orde - en dat het slijmvlies dan "meer geprikkeld wordt dan het arme spul aankan" is logisch. (Dus pijn, kramp, diarre, verstoping - wat spijsvertering en welzijn van tenminste het darmslijmvlies niet bevordert.)
De natuurgeneeskundige aanpak is: een goede diagnose opstellen (wat zit er allemaal wel en niet in de darmflora, hoe zit het met de vitaminen etc.) en dan een plan de campagne. Waarbij het mogelijk is om tegelijkertijd de maag zuurder te maken, tekorten aan te vullen, de lever te ondersteunen en de darmflora stap voor stap te herstellen.

Citaat:
En waar ik nou zo bang voor ben geen idee..
Ergste is dat ik ga spugen. Maar die controle verlies ik kan het niet loslaten. Terwijl dat misselijke gevoel het ergste is van alles

Controle willen hebben is normaal!
Er lopen sadisten rond die vinden dat je moet leren om dat los te laten. Mijn hoela. Natuurlijk - je hebt niet alles in het leven in de hand. Maar ik heb wel eens iemand gevraagd, of hij bungeejumpen leuk vond."Nee, maar wel parachutespringen." Toen vroeg ik hoe hij het vond om voor dat hij er klaar voor was, uit her vliegtuigte worden geduwd. Toen werd hij een beetje boos, 'dat dat gevaarlijk was, dar daar procedures voor zijn, dat hij eiste dat mensen zich daar aan hielden' - ja, zie je, dat bedoelde ik. Ook deze meneer wenste - terecht! - controle te hebben binnen het gegeven 'ik spring parachute'.

For some reason or the other ben jij bang voor overgeven.
Dat is rot.
Niet iedereen is daar bang voor, maar dat is niet interessant.