Ervaringen met Hallux Valgus correctie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:24

Ragdollcat schreef:
connie64 schreef:
Janneke 2 als het alleen maar gaat om correct lopen zou niemand zich dus meer hoeven laten opereren?

Ik ben 52 en mijn bot groeit lang zo snel niet meer ;(,verder ook reuma dus mijn bot zou zich echt niet gaan vormen naar een zijdelingse belasting.

Krom en scheef is krom en scheef, als je iets last hebt zou je wat corrigeren maar ik geloof er niet in dat je deze aandoening zelf zou kunnen verhelpen door correct lopen..

Ik geloof er ook niet in dat het opgelost wordt door correct te gaan lopen. Scheef is scheef en dat kan je niet ff oplossen door op een correcte manier te gaan lopen.

;)
Je mag geloven wat je wil en vwb "ff oplossen" en "scheef is schreef" heb je alleen maar groot gelijk.

Ik schreef over mijn ervaring, het proces is verre van "effe doen" - ik heb het over jaren.
(En in de loop ;) van jaren merk je op gegeven moment het effect van hetzij correct lopen/ afwikkelen hetzij verkeerd lopen en afwikkelen.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:38

Bij mij in de familie is het erfelijk. Niets meer niets minder.
Overgroot oma had het, oma had het, moeder had het en ja ik ook.
Altijd heeft mijn moeder gehamerd op goed lopen, goede schoenen, nooit hakken gedragen, nooit te krappe schoenen, naar de podoloog en zooltjes gehad van kleins af aan al.
Dus goed afwikkelen is hier altijd aan de orde geweest.
Maar uiteindelijk was een operatie onvermijdelijk. Misschien daardoor jaren later dan wanneer mijn moeder er niet zo nauwkeurig aan was geweest, dat kan ik niet zeggen natuurlijk. Maar met de jaren werd de teen schever en de knobbel groter en pijnlijker.

connie64

Re: Ervaringen met Hallux Valgus correctie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:41

dat bedoel ik eigenlijk ook te zeggen bruintje, als je jaren en jaren pijn hebt, erger wordt of blijft is de enige oplossing om het te laten opereren.
Je blijft het uiteindelijk alleen maar uitstellen met correctorpadjes,silicionen etc...

Ik heb nooit in mijn hele leven (52 jaar) een hak gedragen, altijd bergschoenen etc gehad, zooltjes en goede schoenen gehad.

Uiteindelijk is de overlast zo erg dat je het weg wilt hebben ;)

Ik heb er geen spijt van hoor dat ik me heb laten opereren ik vind het alleen enorm lang duren voor het weer hersteld is!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:00

Herstellen zal natuurlijk per persoon verschillend zijn.
Bij mij is de teen dmv de scarf methode geopereerd.
En er is nog een peesje door gesneden zodat deze niet aan de teen bleef trekken als ik het goed zeg.
6 weken heb ik met een speciale schoen gelopen zodat ik de teen totaal niet belaste. Daarna is het gips er af gegaan en mocht ik weer gaan belasten.
Er stond eigenlijk 12 weken voor dat je totaal alles weer zou kunnen zoals er bij mij geopereerd was.

Ik had na 8 weken nieuw werk, veel lopen, wat natuurlijk niet bevorderlijk is, maar uiteraard wel gedaan.
Mijn voet is dus ook wel wat langer dik gebleven.
Maar pijn heb ik eigenlijk nauwelijks gehad.
Ik heb dus het eerste half jaar misschien driekwart jaar nog wel brede schoenen aan moeten hebben omdat mijn voet nog te dik was.
Maar ik kon wel weer gewoon lopen zonder pijn. En dat kon ik voor de operatie niet meer.
Na 10 minuten begon het al te steken en liep ik langer, dan begon kreeg ik echt gewoon continue erge pijn. Met als gevolg dat ik op een gegeven moment zo raar ging ontlasten dat ik hielspoor aan de andere kant kreeg. Last van mijn heup. En ja de brede bergschoenen zelfs te smal werden en speciaal orthopedisch aangepast schoeisel de volgende stap zouden worden.

Net als jij kon ik geen dekens/ matras meer tegen de bult verdragen. ik liet mijn voet rusten op mijn andere enkel zodat de teen in het luchtledige hing met slapen.
Goed allemaal van die rare dingen ga je op het laatste doen.

Door alle horror verhalen over operaties heb ik uitgesteld, maar bij mij is alles mee gevallen.
En ik kan alle schoenen weer aan.
Hakken draag ik nog steeds niet hoor, daar heb ik nooit op gelopen en ga ik me nu ook niet meer aan wagen :D
Maar ik kan wel weer een leukere schoen aan ipv de breedste bergschoen uit het vak liefst uit de heren afdeling.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:17

spalkjes en correctors geloof ik niet zoveel in.

Ik ben anderhalf jaar geleden geopereerd aan een lichte hallux-valgus/ernstige hallux rigidus door artrose in mijn teengewricht. De knobbel viel dus mee en mijn teen stond zo'n 15 graden minder recht dan de andere voet.

De operatie is mij reuze meegevallen, wel wat pijn in de dagen daarna, en 6 weken met een ontlastende schoen. Daarna kon ik eigenlijk meteen mijn bergschoenen weer aan, loop ik nu nog veel op als ik veel moet lopen. Inmiddels kan ik bijna alle schoenen weer aan, zolang er maar geen hak hoger dan 2 cm onder zit.
Mijn teen is vastgezet met een titanium plaat en staat iets omhoog voor afwikkelen en een klein hakje.

Afbeelding

Ik ben echt super blij met het resultaat, loop weer flinke afstanden zonder pijn, en had dit veel eerder moeten doen.
Door lang wachten met de operatie heb ik mijn knie en heup jarenlang scheef belast, door afwikkelen over de buitenkant van mijn voet en is ook daar slijtage ontstaan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:52

bij mij helpen de spalk en teenspreider wel, ik heb nu geen stekende pijn meer s`avonds in mijn teen
heb aan 1 voet een erge knok die veel pijn deed
de andere voet is een kleine knok en nog geen last gelukkig

opereren doe ik echt pas als laatste...

ben nu bijna 52 en hoop het zo onder controle te houden :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 20:32

Zijn er nog mensen die dankzij de siliconnen corrector de grote teen weer recht heeft?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:42

Heb nog een foto gevonden van hoe het na een tijdje werd bij mij, maar ik heb 8 jaar zo'n corrector gehad..
Tijdens de operatie hebben ze hem op 3 plekken vast moeten schroeven, zit nu een hele metaal winkel in.
Afbeelding

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:50

oef, dat is wel een hele duidelijke foto...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:32

Ragdollcat schreef:
Zijn er nog mensen die dankzij de siliconnen corrector de grote teen weer recht heeft?

Als ik s`ochtends de nachtspalk afdoe staat mijn teen recht en is de knok weg maar dat is maar even....
overdag heb ik de teenspreider maar dat helpt vind ik minder dan de nachtspalk
ik ben iig heel blij dat ik van die steken af ben

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:18

wow dat is echt heftig zeg...jij moet toch wel echt veel pijn hebben gehad?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 18:52

De foto van je voeten, de linkervoet is wel in erge mate, wow.

Dat moet toch verschrikkelijk pijn hebben gedaan, echt heftig.

Fijn dat je eraan geopereerd bent en dus nu draaglijk is.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:25

Ik heb er zeker veel pijn aan gehad, ben toen het kon ook gelijk geopereerd maar dit kon pas toen ik 16 was omdat mijn voeten eerst uitgegroeid moesten zijn. De operatie viel mij trouwens alles mee! Twee weken gips waar ik niet mee mocht lopen en daarna nog 6 weken loopgips gehad. Daar ging ook gewoon mee paardrijden enzo :j Ik kan trouwens als ik wel ook gerust mega hoge hakken aan, voet kan alles nog :) Hoor ook wel eens van mensen dat ze er na de operatie minder mee kunnen, maar dat was bij mij zeker niet zo.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 17:33

Dan heeft het bij jou gelukkig goed uitgepakt. Dat je na de operatie gewoon weer alles ermee kan.