Als afvallen niet lukt...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 23:41

Heb al 3 verschillende osteopaten gehad en loop wekelijks bij een kinesist ( die ook wel het een en ander weet van maag-darm stelsel,maakt ook regelmatig mijn buik los).
Orthomoleculaire arts ooit eens contact mee gezocht maar nooit meer iets van gehoord, heel erg vreemd vond ik dat toen. Toch nog maar eens zoeken naar een andere dan, want het niet slapen is mijn op een na grootste probleem (pijn komt op de eerste plaats helaas).

Gekookte eieren ben ik echt dol op gewoon. Hoeveel kun je daarvan eten voordat het schadelijk is eigenlijk?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:50

Als je hypermobiel bent moet je juist je spieren kort houden omdat je anders inderdaad gaat hangen in je banden. Ik weet dat, ik ben ook hypermobiel in een aantal gewrichten. Als je het niet traint gaat het je inderdaad veel meer moeite kosten om in je houding te blijven. Niet bewegen is nòg slechter!
Je doet zwaar werk denk ik? Is je werkhouding goed?

Zo te lezen heb je dus meerdere klachten. Ik denk dat alles bij elkaar er ook voor zorgt dat je niet meer afvalt.
Ga je toevallig ook naar een therapeut voor je lijf? Ik heb zelf erg veel gehad aan chyropractie, triggerpointmassage en fysio oefeningen. Ik had dit tegelijk en dat heeft mijn lijf enorm goed gedaan!

Ik weet niet wat je al aan je slaap probleem hebt gedaan, dat ga ik nog even lezen.

No_No

Re: Als afvallen niet lukt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:53

Mijn buurvrouwtje van 82 eet altijd iedere dag 2 eitjes :D ze doet veel nog zelfstandig en woont alleen

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 23:56

No_No schreef:
Als je hypermobiel bent moet je juist je spieren kort houden omdat je anders inderdaad gaat hangen in je banden. Ik weet dat, ik ben ook hypermobiel in een aantal gewrichten. Als je het niet traint gaat het je inderdaad veel meer moeite kosten om in je houding te blijven. Niet bewegen is nòg slechter!
Je doet zwaar werk denk ik? Is je werkhouding goed?

Zo te lezen heb je dus meerdere klachten. Ik denk dat alles bij elkaar er ook voor zorgt dat je niet meer afvalt.
Ga je toevallig ook naar een therapeut voor je lijf? Ik heb zelf erg veel gehad aan chyropractie, triggerpointmassage en fysio oefeningen. Ik had dit tegelijk en dat heeft mijn lijf enorm goed gedaan!

Ik weet niet wat je al aan je slaap probleem hebt gedaan, dat ga ik nog even lezen.

Ik werk in de poets inderdaad dus relatief zwaar werk, werkhouding is redelijk goed. Recent nog een korte cursus hierover. Niet bewegen is nog slechter inderdaad, ik krijg ook oefeningen mee van de kinesist hoor ;) Maar na het werken, huishouden, rijden ( 3x per week) en mijn oefeningen is de energie heel ver op helaas. Dan loop ik meestal al op mijn reserve zelfs...

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:59

Ligt het niet gewoon aan de leeftijd? Als je ouder wordt, wordt het afvallen ook moeilijker. Meestal na je 30e. Kan ook nog meer spiermassa zijn.
Daarnaast tijd van het jaar. Ik ben zelf 's winters altijd een paar kilo zwaarder. 's Zomers heb je meestal meer energie, dan beweeg ik ook veel meer.
Grappig, bij mij was het juist andersom, toen ik naar school ging en vroeg op moest, at ik ook meer.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:14

Kinesist heeft bij mij weinig gedaan.
Was echt te soft om het maar zo te noemen. Alleen fysio heb ik ook gehad en manuele therapy ook, alles afzonderlijk van elkaar.

Door zenuwpijn en verkrampte spieren kon ik op een gegeven moment niets meer. Ik werk in de zorg, ook best zwaar. En kwam er toen achter echt pas achter welke bewegingen eigenlijk niet hoed voor mijn lijf waren, dat terwijl ik er anders nooit last van had en dacht een redelijk goede werkhouding te hebben.
Ik ben toen bij een Amerikaan terecht gekomen. Hij was chyropractor en deed fysio. Zijn zus deed de triggerpointmassage. Beide waren topsporters geweest en ook hypermobiel. Ze wisten dus precies wat er gedaan moest worden.
Direct na de behandeling voelde mijn lijf verschrikkelijk moe aan maar de ergste pijn was weg. De behandeling startte met 3 x in de week, daarna 1x per week, om de twee weken en om de maand.
Helaas zijn ze terug gegaan naar Amerika.. Mijn klachten zijn weer terug aan het komen. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe praktijk waar ik deze drie dingen kan doen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:24

Hannanas schreef:
En ik zou proberen 3 x max 4 x per dag te eten.

Van teveel cortisol (stress hormoon) en te weinig slaap krijg je trouwens meer buikvet.

Cortisol wordt ook aangemaakt als je lichaam stress heeft door honger en pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Daarom is het beter om dat op peil te houden door 3 maaltijden en 3 vezelrijke tussendoortjes zoals fruit of rauwkost te eten. Zorg ervoor dat je spijsvertering niet lui wordt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:31

Stop de champignons eens in de oven. Dan smaken ze al iets anders.
Beetje olijf olie erop en aanvullen met wat andere groenten die je lekker vind.

Sommige dingen moet je gewoon experimenteren. Soms lukt het en soms is het niet te vreten. :D

Ik lustte vroeger ook geen champignons(ik viste ze overal tussen uit) maar nu eet ik ze echt een paar keer per week ipv de aardappels.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:32

Remy schreef:
Hannanas schreef:

Van teveel cortisol (stress hormoon) en te weinig slaap krijg je trouwens meer buikvet.

Cortisol wordt ook aangemaakt als je lichaam stress heeft door honger en pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Daarom is het beter om dat op peil te houden door 3 maaltijden en 3 vezelrijke tussendoortjes zoals fruit of rauwkost te eten. Zorg ervoor dat je spijsvertering niet lui wordt.

Ik lees anders ook veel tegenhang voor 6 x. Dat je lijf dan continue glucose in je bloedbaan heeft (slecht) ,en het niet goed voor je alvleesklier zou zijn.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:32

je hongergevoel zou je in kunnen perken door veel eiwitten te eten (kwark, yoghurt, kip, vlees, eieren e.d.), die geven vaak een lang verzadigd gevoel waardoor je niet zo snel weer honger krijgt. als ik lees wat je zoal eet zijn dat veel koolhydraten en daar krijg je en snel weer honger van en zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat je moeilijker afvalt. voor een verzadigd gevoel dat je veel kan eten, zou ik maaltijden maken met veel volume (salades, kwark en yoghurt dingen), maar met weinig kcal. Dan kun je er veel van eten, maar toch niet super veel binnen krijgen. En let op sausjes e.d. bij je maaltijden, dat tikt vaak harder aan dan je denkt in kcal.
Ik zou een keer op een site op internet zoeken naar een formule om uit te rekenen wat je moet eten om op gewicht te blijven (met jouw lengte, gewicht en geslacht en leeftijd) en wat je moet eten aan kcal om af te vallen. Dan zou ik eens in een tracker (ik gebruik altijd http://www.fatsecret.nl) bij gaan houden hoeveel je eigenlijk eet. Dan krijg je al veel meer inzicht in wat je binnen krijgt. Het kan ook zijn dat je idd te weinig binnen krijgt en dat je lichaam daarom niet meer afvalt. maar alles vasthoudt. te weinig eten is ook niet goed.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:36

Remy schreef:
Hannanas schreef:

http://jenaidavanwijk.com/waarom-zes-ke ... -nodig-is/

http://www.intermittentfasting.nl/het-e ... wisseling/

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:47

Gucci_ schreef:
Ligt het niet gewoon aan de leeftijd? Als je ouder wordt, wordt het afvallen ook moeilijker. Meestal na je 30e. Kan ook nog meer spiermassa zijn.
Daarnaast tijd van het jaar. Ik ben zelf 's winters altijd een paar kilo zwaarder. 's Zomers heb je meestal meer energie, dan beweeg ik ook veel meer.
Grappig, bij mij was het juist andersom, toen ik naar school ging en vroeg op moest, at ik ook meer.

TS is 23 :j (zie profiel)
Ik ben ook ineens 10 kg aangekomen toen ik rond de 20 jaar was. Geen idee waarom. Schijnt een soort nawee van de puberteit te zijn ofzo :') Tenminste dat vertelde de huisarts me.

Helaas, niks aan te doen. Ik sport nu gewoon lekker om in vorm te blijven en er een beetje goed uit te zien maar de weegschaal sta ik nooit meer op

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 01:11

Ik herinner mij wel dat vroeger mijn moeder altijd zei: Wacht maar tot na je 18de dan gaat dat afvallen niet meer zo makkelijk :') Moet haar nu nog gaan gelijk geven ook ( helaas. Nu ik ben van 80 uren werken naar 25 gegaan, en niks verandert aan mijn eetgewoontes dus daar zal het probleem wel zitten bij mij. Maar ik kan gewoon niet meer zoveel bewegen als vroeger, dus zal toch wat op mijn eten moeten letten dan.

Meer experimenteren dus met eten is de boodschap en meer eiwitrijk eten voor een minder hongergevoel. Moet mijn boodschappen lijstje nog maken voor maandag dus daar gaan wel wat andere dingen op staan vermoed ik :D

No_No. Heb 5 verschillende kinesisten gehad en ben vrij tevreden over degene die ik nu heb. Maar wat jij zegt klinkt wel interessant maar moeilijk te vinden (en vrij prijzig?? wat krijg je terugbetaalt?)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:23

Ik hoefde zelf maar €5.- per keer eigen bijdrage te betalen. Dat kwam omdat ze onder 1 dak zaten.
Hoe het nu gaat weet ik niet. Ik moet nog even uitzoeken wat er vergoed wordt door mijn verzekering.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:25

Ik lees eigenlijk 2 dingen bij je. De eerste is genoemd, namelijk dat j eniet goed weet wat je doet. Daarvoor kan een professional goed helpen.

Het tweede is dat je volgens mij moeite hebt uit je comfort zone te stappen. Afvallen vraagt moeite en soms ook dingen die lastig zijn. Ik eet ook liever rijst dan groente, maar daar zul je toch stappen in moeten maken als je wat wil veranderen. En dus bijvoorbeeld je lunch meenemen en niet zeggen "ja, maar die vergeet ik toch". Nee, dan ga je dus bedenken hoe je dat kan tegen gaan. Leg een briefje op je sleutels of je portemonnee, bereid lunches op je vrije dag voor, enz.
Afvallen is niet makkelijk, ga na wat je excuses zijn en hoe je die kunt tackelen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:27

Ik heb zelf ook HMS dus ik ken de weinige energie (tel hier adhd bij op waardoor ik soms kapot kan zijn door de prikkels). En soms heel veel energie hebben mentaal maar fysiek niet. Feest. :+

Ik zie dat je vooral veel dingen eten die "snel" vullen. Zoals brood en patatjes. Dit zou je kunnen vervangen door eiwitten. Daarbij noem je dat je ham eet, dit zou ik echt niet doen. Broodjes "gezond" zijn niet zo gezond. Ham is erg vet vlees, je kan beter kipfilet nemen. Daarbij zit er vaak dressing op die niet super gezond is. Zoals mayo of pesto. Daarbij zijn die afbakbroodjes erg hoog in kcal maar vult het maar vaak voor even.

Als tussendoortje zou ik fruit pakken of groente, zoals paprika of komkommer. Beetje balsamico azijn en honing er door en lekker opeten! :D

Wat ik zelf een fijn schema vindt:

O: Yoghurt met noten (geen gezoette troep met rozijnen en fruit!!!) en pure choco hagelslag met evt honing.
T: Fruit
L: Crackers met kaas, wrap of volkoren boterham. Ligt aan de inspanning
T: Fruit / komkommer
A: Veel groente, weinig aardappelen / pasta en evt wat mager vlees (eet zelf geen vlees)

Wat betreft sporten zou ik gaan wandelen, evt zwemmen en fietsen. Dat zijn geschikte sporten voor iemand met HMS.

En gezond eten is goedkoop hoor! :D
Vlees heb je eigenlijk maar 3x per week "nodig" (eigenlijk helemaal niet haha) dus als je kip, mager rundvlees en een keer vis eet dan heb je al super gevarieerd eten. Dat geld wat je bespaard kan je fruit van kopen. Dat is vaak goedkoop bij de Lidl of op de markt. Bezoek ook eens een groenteboer! Op zoek naar goedkoop eten is ook weer beweging! :D

Je kan ook de app reclamefolder / spotta downloaden. Kan je alle aanbiedingen voor die week zien.

En ik ben 's ochtends ook vaak misselijk, wat dan vaak wel lukt is een smoothie! Die kan je evt de avond van te voren al maken als je haast hebt. Beetje bevoren fruit en wat yoghurt en klaar ben je! (is ook goedkoop)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 08:47

Zwemmen is zeker goed, alleen maak wel de juiste bewegingen zodat je de GOEDE spieren gebruikt. Mensen die hypermobiel zijn gebruiken ook vaak de verkeerde spieren. Dat is overigens niet alleen met zwemmen, ook met werken en andere bewegingen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:07

Mijn eetpatroon als ik werk (7:00-16:00)

6.00: ontbijt (kwark, fruit, lijnzaad, walnoot) soms een beschuitje erbij en water.
8.00: iets kleins zoals een mandarijntje of vezelrijk cracker en thee.
10:00: banaan en boterham of vezelrijk crackers en thee.
12.00: 2 boterhammen, thee, iets van wortel of tomaat erbij.
14.30: 2 boterhammen, thee, appel.
17.30: avond eten (bijvoorbeeld 100 gr vlees, 50 gram ongekookte zilvervliesrijst, 200 gr groente)
20:00: thee en koekje/iets lekkers

Daarnaast snoep ik nog wel wat, maar dit is ongeveer een werkdag met eten. Je ziet dat ik dus de hele dag door eet. De dietiste vond dit een prima eetpatroon.

Ik sport ongeveer 6 keer per week. 3 keer paardrijden, 3 keer hardlopen (momenteel 10 tot 15 km per keer).
Weeg al meer dan tien jaar tussen de 63 en 67 kilo bij 1.72.

Smoothies maak ik ook regelmatig. Als je in een weekend een heleboel fruit koopt, kun je wat smoothies maken en invriezen. Dan neem je een ingevroren smoothie mee en is hij ontdooid maar nog lekker koel rond het middaguur.

Op mijn werk staat standaard een pak wasa crackers en in de koelkast een pakje philadelphia light voor als ik onverhoopt extra trek heb.

Als ik couscous maak, maak ik altijd wat teveel. Dan hup in een bakje en mee naar het werk. Vult goed!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:41

Low carb, vetarm en eiwitrijk/vezelrijk eten, 3 x per week krachtsport en 1 x per week conditietraining = megastrak "killerbody" gegarandeerd 8-)

Gewicht moet je niet naar kijken wel vetpercentage en spiermassa.
Ik weeg zelf 66 kilo bij 1.72, megastrak en geen vet te bekennen.
Met bovenstaande actie was ik binnen 6 maanden 25 Kilo kwijt. ( op mijn 42e :+ )
Dus het kan wel en ik eet nu veel meer en de hele dag door, 8 x per dag, zo blijft je lichaam in de verbrandingsmodus.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:44

Ik zou mij niet zo focussen op het eten als je al veel water drinkt, niet zo veel snoept en je bezig bent gezonde maaltijden per dag te eten.

Ik zou mij juist richten op trainen en dan niet per definitie om af te vallen maar juist om sterker te worden vanwege je HMS. Door krachttraining te doen eventueel in combinatie met cardio zul je merken dat je lijf anders wordt omdat je spieren aan het werk gezet worden. Dit moet je wel heel langzaam en het liefst onder begeleiding van een goede therapeut opbouwen. Ik heb meerdere gehad en inmiddels train ik zelf en bouw ik zelf alles rustig op en ga ik om de paar weken naar een manueel therapeut die mij los maakt en eventueel ook triggerpoints kan behandelen. Ben volgens de weegschaal geen kilo's kwijt maar qua lijf zo verandert en kan nu ook veel meer doen en heb meer energie. Kwestie van doorzetten en dat is moeilijk met HMS maar ik kan je zeggen dat dit het wel waard is. Natuurlijk heb je er dagen tussen zitten dat het niet gaat maar met 3x paardrijden in de week kun je gewoon niet goed genoeg je lijf onderhouden daar is voor iemand met HMS training voor nodig die aangepast is op jou.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:09

Als voormalige Penny heb ik iets in mij, dat probeert om zelf een paard te zijn.
Op stal erg nuttig.

Maar mbt eten niet.
Een paard moet zo ongeveer de hele dag grazen- de menselijke spijsvertering wordt lui bij doorlopend eten.
Bij gebreken zoals diabetes type 2 zul je idd 6 tot 8 keer op een dag moeten eten. Wil je geen diabetes krijgen en je pancreas gezond houden, las dan echt pauzes in. Pauze als in 'goede maaltijd en dan vier uur lang niets'.
(Weet je meteen hoe goed die maaltijd was: enkel koolhydraten geeft honger/ onrust. Goed gebalanceerde maaltijd met veel eiwit en bijvoorbeeld noten: dan hoef je ook niet te eten. )

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:17

Supervixen schreef:
Mijn eetpatroon als ik werk (7:00-16:00)

6.00: ontbijt (kwark, fruit, lijnzaad, walnoot) soms een beschuitje erbij en water.
8.00: iets kleins zoals een mandarijntje of vezelrijk cracker en thee.
10:00: banaan en boterham of vezelrijk crackers en thee.
12.00: 2 boterhammen, thee, iets van wortel of tomaat erbij.
14.30: 2 boterhammen, thee, appel.
17.30: avond eten (bijvoorbeeld 100 gr vlees, 50 gram ongekookte zilvervliesrijst, 200 gr groente)
20:00: thee en koekje/iets lekkers

Daarnaast snoep ik nog wel wat, maar dit is ongeveer een werkdag met eten. Je ziet dat ik dus de hele dag door eet. De dietiste vond dit een prima eetpatroon.

Ik sport ongeveer 6 keer per week. 3 keer paardrijden, 3 keer hardlopen (momenteel 10 tot 15 km per keer).
Weeg al meer dan tien jaar tussen de 63 en 67 kilo bij 1.72.

Smoothies maak ik ook regelmatig. Als je in een weekend een heleboel fruit koopt, kun je wat smoothies maken en invriezen. Dan neem je een ingevroren smoothie mee en is hij ontdooid maar nog lekker koel rond het middaguur.

Op mijn werk staat standaard een pak wasa crackers en in de koelkast een pakje philadelphia light voor als ik onverhoopt extra trek heb.

Als ik couscous maak, maak ik altijd wat teveel. Dan hup in een bakje en mee naar het werk. Vult goed!

Dit is echt een net eetpatroon, complimenten!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:21

Ik zou gewoon eens heel saai je calorieën een week of twee bijhouden. Waarschijnlijk eet je gewoon teveel om af te vallen :)

Daarnaast kan het veranderen van voedingsmiddelen zeker helpen. Let er ook op tijdens het kcal bijhouden dat je genoeg vet binnen krijgt. Zeker wij vrouwen hebben vet nodig voor een optimale hormoon spiegel waardoor afvallen weer makkelijker gaat.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:55

Dank je dayanaera! Natuurlijk zijn er dagen dat het er iets anders uitziet :+ , maar dat komt bij iedereen wel voor. Het scheelt dat ik in het onderwijs werk, dan heb je echt een vast patroon qua pauzes en dergelijke.

Als ik moet functioneren op drie maaltijden per dag, dan trek ik dat niet. Daarom heb ik veel eetmomenten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:01

Supervixen schreef:
Als ik moet functioneren op drie maaltijden per dag, dan trek ik dat niet. Daarom heb ik veel eetmomenten.

Bij een x aantal mensen is dat zo, om allerlei uiteenlopende redenen.
Op zich valt dit uit te zoeken - en 'als er een verhaal met kop en staart ligt' kan het vaak verholpen worden.
(En zowel dat verhaal met kop en staart als minder eetmomenten kunnen helpen met afvallen. Jezelf dwingen "ik mag maar 2x per dag eten" werkt zelden productief...)