Ziekenhuiskosten belachelijk hoog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:09

Drico schreef:
Ik zit bijna elk jaar bij een andere haha :') Maar ging dus even kijken bij mijn verzekering van dit jaar; geen openstaande rekeningen en toen ook 2015 (bij dus een andere zorgverzekering) € 18.925,10 en geen openstaande rekeningen :')

Holy crap _O- Lang leven het eigen risico!

Daar zeg je wat, ik moet ook nog even shoppen. Al kreeg ik wel bericht dat mijn premie volgend jaar omlaag gaat via deze verzekering. Zit er al 3 jaar bij naar tevredenheid :) Maar ik heb ook weinig te wensen gelukkig.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:11

Janine1990 schreef:
Holy crap _O- Lang leven het eigen risico!

Daar zeg je wat, ik moet ook nog even shoppen. Al kreeg ik wel bericht dat mijn premie volgend jaar omlaag gaat via deze verzekering. Zit er al 3 jaar bij naar tevredenheid :) Maar ik heb ook weinig te wensen gelukkig.

Ik blijf dit jaar maar gewoon bij dezelfde, wel uitgezocht maar kwam eigenlijk ongeveer overal hetzelfde uit :')

Maar vandaar dat ik het niet zo snap van alle binnenkomende rekeningen, bij mij is echt alles al gewoon vergoed geworden en enige wat ik moet betalen is mijn eigen risico

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:12

Die prijzen zijn helaas maar normaal in ziekenhuizen. Artsen hebben nou eenmaal een (heel) hoog uurloon.

Boos naar het ziekenhuis bellen gaat je dus niet helpen, ik denk dat ze je niet eens serieus nemen.

Gelukkig hoef je in Nederland over het algemeen alleen dat eigen risico te betalen.
Mijn behandelingen worden helaas niet vergoed, je wilt niet weten wat alleen al de bloedtesten kunnen kosten..

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:15

Dat is even slikken inderdaad. Maar zorg is duur.
Veel verzekeraars komen aan het eind van het jaar met de eigen risico rekening.

Er is ook nog zoiets als een eigen bijdrage. Helemaal als je naar een arts bent gegaan die niet gecontracteerd staat bij je verzekering. Je kunt er nooit vanuit gaan dat alles gewoon vergoedt wordt. En je kunt nu al helemaal niet gaan klagen bij het ziekenhuis.
De kosten zijn hoog maar je krijgt dan ook wat.

Zorgen dat je je eigen risico verspreid betaald en altijd even je verzekeraar vragen of ze een contract hebben met de desbetreffende arts. Het hangt trouwens ook van de hoogte van de eigen risico af. Als je nooit wat hebt kun je die best hoger instellen. Scheelt je weer aan maandelijkse kosten. Maar dan moet je als je pech hebt wel ineens veel betalen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:15

Een DBC moet na 365 dagen gesloten worden, vandaar dat je pas zo laat soms de rekening krijgt. De overige uitleg is al eerder genoemd in het topic. Vast tarief, waarmee de zorgaanbieder op een gemiddelde vergoeding uit komt.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:17

De meeste dingen gaan uit de basisverzekering, en die schelen bij verschillende maatschappijen een paar euro. Tenzij je een budgetverzekering hebt, zie je dan weinig rekeningen, behalve ER, en dat heeft weer van alles te maken met de contracten die verzekeraars met ziekenhuizen/instellingen maken. Soms vergoed een verzekeraar maar deels als je naar een ziekenhuis gaat waar ze geen contract mee hebben (daar selecteer ik dus wel op!)
De aanvullende pakketten willen nog wel inhoudelijk verschillen, daarop kun je dus selecteren als je daaruit dingen nodig hebt/denkt te gaan hebben.
Ik ben ook 'blij' met dat ik in Nederland geboren ben, al had ik liever mijn gezondheid gewoon goed gehad natuurlijk. Volgens mij staat mijn teller dit jaar op ruim 20.000 euro aan zorgkosten. In de VS had ik nu onder een brug geslapen of erger...

Anoniem

Re: Ziekenhuiskosten belachelijk hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:23

Ik ben inmiddels even tot rust gekomen en bekomen van de schrik :')
Ik heb bedrag idd even laten storneren en ga het gespreid betalen. Ga voor de zekerheid nog wel de financiele administratie bellen morgen, want ik wil toch even uitleg, ook over de datum.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:28

Dreamybol schreef:
Soms vergoed een verzekeraar maar deels als je naar een ziekenhuis gaat waar ze geen contract mee hebben (daar selecteer ik dus wel op!)

Dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn :j Als je zorgverzekeraar geen contact heeft met het ziekenhuis waar je bent behandeld/afspraak had vergoeden ze meestal maar 75%

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:38

Check voor de grap eens wat je apotheek declareert.

Apotheek van mijn zusje besteld rustig 2x medicatie terwijl mijn zusje maar 1x besteld en nodig heeft.
Apotheek declareert wel 2x. Zusje is al in gesprek met haar zorgverzekeraar.

Ik betaal al jaren mijn eigen risico gespreid.
Als er een bedrag over blijft stort de zorgverzekeraar dat weer naar je rekening eind van het jaar.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:40

Aan de andere kant belde mijn apotheek juist toen de huisarts iets voorschreef wat 20 euro per tube was terwijl ze als ze 2 verschillende tubes die samen dezelfde werking hebben mee kunnen geven voor maar 9 euro.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:41

Luuntje: dubbel declareren is gewoon fraude toch? Bij de dbc's zit de chaos in het systeem, maar dubbel declareren zou aangepakt moeten kunnen worden. (En hoe de verzekeraar en de apotheek dat onderling oplossen moeten zij weten, maar als dat ook voor het eigen risico komt zou ik daar zelf ook een punt van maken denk ik.)

Eigen risico gespreid betalen is wel een goed advies ja, dat kan bij vrijwel alle zorgverzekeraars (maar misschien niet als je je eigen risico hoger zet?) Je kunt het ook zelf doen en het naar een aparte spaarrekening storten per maand.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:42

zonnebloem18 schreef:
Aan de andere kant belde mijn apotheek juist toen de huisarts iets voorschreef wat 20 euro per tube was terwijl ze als ze 2 verschillende tubes die samen dezelfde werking hebben mee kunnen geven voor maar 9 euro.

Heb ik ook gehad, huisarts schreef iets voor wat mijn verzekering niet betaalde. Zou dan een paar 100 euro gaan kosten. Terwijl een ander merk wel gedekt was... Even gebeld dat ik dat beter kon krijgen. Dikke duim voor de apotheek.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:53

zonnebloem18 schreef:

Dat was bij mij inderdaad ook het geval na een operatie, had van alles qua medicatie nodig maar was eigenlijk helemaal niet nodig met mijn leeftijd zei de apothekersassistente.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:56

Beetje raar als een apothekersassistente dat gaat beoordelen, alleen op basis van je leeftijd. Laat haar dan even contact opnemen met de arts, als ze twijfelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:07

Apothekers (en de assistenten) zijn er toch juist om een extra paar ogen te zijn op medicijngebruik? Aangeven lijkt me prima.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:09

Prrrr schreef:
Beetje raar als een apothekersassistente dat gaat beoordelen, alleen op basis van je leeftijd. Laat haar dan even contact opnemen met de arts, als ze twijfelt.

Dat doen ze bij ons dan ook.

Ik heb vooral gezeur om lactasesupplementen die ik nodig heb om mijn schildkliermedicatie (die er niet lactosevrij is) in te kunnen nemen. Apotheek wil dat niet met de verzekeraar uitvechten, want 'dat krijgen ze uiteindelijk nooit gewonnen'. Ik stond met de verzekering aan de telefoon de apotheker te vertellen wat hij moest doen in zijn systeem en hij weigerde gewoon...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:14

Drico schreef:
zonnebloem18 schreef:

Dat was bij mij inderdaad ook het geval na een operatie, had van alles qua medicatie nodig maar was eigenlijk helemaal niet nodig met mijn leeftijd zei de apothekersassistente.

Heel herkenbaar.
Klinkt als hydrocortison in combinatie met ketoconazol: Is het samengevoegd dok je je scheel.
Wordt ook nog eens niet vergoed. Maar in twee aparte tubes, gebruikers onvriendelijk,
dan valt het gewoon onder het ER }>

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:42

De zorg in Nederland is gewoon belachelijk duur. Ik ben een keer van een paard af gevallen 's avonds en kon niet meer lopen van de pijn. Bij de huisartsenpost kreeg ik te horen dat ik niet naar het ziekenhuis mocht voor een foto want dat kost 685 euro per foto :wow: :wow: . Mijn dierenarts was met liefde en plezier voor dat bedrag, op dat tijdstip, naar me toe gekomen om meerdere foto's te maken en die foto's waren dan echt van dezelfde kwaliteit geweest.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:55

Er is geen touw aan vast te knopen!

Hier een acute ontsteking in mijn kaak na trekken van verstandskies. Eerst op spoedconsult geweest bij de afdeling kaakchirurgie, vervolgens 24uur opgenomen geweest, operatie gehad incl. narcose en nog wat antibiotica en verschillende pijnstillers.
Ik was als de dood voor de rekening (heb eigen risico van 975euro ofzo)

Rekening was 350euro incl alles....

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:59

Kan me niet voorstellen dat een huisartsenpost iemand verbiedt om naar de SEH te gaan voor een foto (al zal het op de SEH wel opnieuw beoordeeld worden als er geen verwijzing bij zit, geeft langere wachttijd, niet alleen voor de patiënt van het moment, maar ook voor de anderen die er misschien wél op doorverwijzing zitten. Meer personeel geeft weer meer kosten en zo is de cirkel dan weer rond). Maar omdat heel veel mensen te snel naar de SEH gaan lopen de zorgkosten enorm op en leggen ze dus uit wat de kosten zijn als je toch doorgaat terwijl zij anders adviseren. En dat zouden ze wat mij betreft wel eens veel vaker en beter mogen uitleggen eigenlijk. :o
Zorg ís namelijk ook gewoon hartstikke duur.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:00

BenaLaars schreef:
Er is geen touw aan vast te knopen!

Hier een acute ontsteking in mijn kaak na trekken van verstandskies. Eerst op spoedconsult geweest bij de afdeling kaakchirurgie, vervolgens 24uur opgenomen geweest, operatie gehad incl. narcose en nog wat antibiotica en verschillende pijnstillers.
Ik was als de dood voor de rekening (heb eigen risico van 975euro ofzo)

Rekening was 350euro incl alles....

Komt omdat een deel van de (spoed) zorg onder basiszorg valt en dus standaard vergoed wordt (net als bijv de huisarts), of dat het allemaal onder hetzelfde DBC wordt weggeschreven (en je dus eenmalig de behandeling betaald, ongeacht of er complicaties bijkomen of niet)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:15

Bij mijn dochter stond een ruggenprik op de factuur van haar operatie en puur alleen de ruggenprik was 2000 euro...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:20

Apotheek zou dan idd fraude plegen. Al dan niet bewust.
Zusje checkt alles, gaat wel meer mis met diabetes medicatie voor nichtje van 9 jaar.

Wij mogen niet spontaan naar de SEH, moeten eerst de HAP bellen.
HAP kan je binnendoor doorsturen naar de SEH.

Onze apotheek denkt ook mee.
Andere zalf meegeven terwijl ik duidelijk met de huisarts heb overlegd dat ik de merkzalf nodig heb ivm luxerende vingers en polsen van b-merk zalf.
Huisarts bellen, zorgverzekeraar bellen en langs bij de apotheek en het was geregeld. Tot ik weer een jaar verder was.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:21

Dreamybol schreef:
Kan me niet voorstellen dat een huisartsenpost iemand verbiedt om naar de SEH te gaan voor een foto (al zal het op de SEH wel opnieuw beoordeeld worden als er geen verwijzing bij zit, geeft langere wachttijd, niet alleen voor de patiënt van het moment, maar ook voor de anderen die er misschien wél op doorverwijzing zitten. Meer personeel geeft weer meer kosten en zo is de cirkel dan weer rond). Maar omdat heel veel mensen te snel naar de SEH gaan lopen de zorgkosten enorm op en leggen ze dus uit wat de kosten zijn als je toch doorgaat terwijl zij anders adviseren. En dat zouden ze wat mij betreft wel eens veel vaker en beter mogen uitleggen eigenlijk. :o
Zorg ís namelijk ook gewoon hartstikke duur.

Sterker nog, ik kreeg op mijn kop omdat ik er niet netjes had gewacht tot de volgende morgen om er mee naar mijn eigen huisarts te gaan, want de zorg is al zo duur en dit is geen spoedgeval.....terwijl ik 16 jaar daarvoor genadeloos op mijn kop kreeg in het ziekenhuis omdat ik netjes had gewacht met dezelfde pijn op dezelfde plek maar dan mijn andere knie. Er had een foto genomen moeten worden voordat mijn knie 2 keer zo dik was van het vocht en dan had ik meteen in het gips gekund.

De zorg in Nederland is zo ontzettend duur door de administratieve rompslomp die ze er omheen hebben bedacht en omdat de hogere dames en heren van het ziekenhuis graag een dikke auto voor hun villa hebben :+ .

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:23

2180 EUR. 10 emdr afspraken.
Gelukkig eigen risico van 385 euro.
Gelukkig haha