Reiki, kwakzalverij of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:04

SusanH schreef:
Gabbergill: wat is de reden dat je moeder haar handen boven je lichaam hield? Ik heb altijd geleerd de handen wel op te leggen tenzij iemand het echt niet wil of het gebied te zwaar gekwestst is waardoor opleggen te pijnlijk kan zijn.

Ik houd ook altijd m'n handen iets boven het lichaam, bij mensen. Bij dieren afhankelijk of het wel of niet te gevoelig voor ze is.

eekhoornerik

Re: Reiki, kwakzalverij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 15:08

Overigens ben ik achteraf wel boos op hem geworden. Ik vond het echt niet fijn dat hij dat bij mij had gedaan zonder mij te informeren hierover...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:03

Mijn moeder deed mensen eigenlijk altijd met een kleine afstand tussen haar handen, waarom is best logisch. Aan het begin moeten vele mensen zich overgeven aan de gedachte dat er iets met ze gaat gebeuren wat voor vele onverklaarbaar is. Met aanraking wek je vaak spanning bij de persoon op.

Mijn paard deed ze altijd met aanraking, haar handen gloeide altijd als ze daarmee klaar was.

Mijn paard vond het heerlijk. Stond altijd te doezelen en te smakken als ze bezig was met haar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:08

Reiki is net als gebedsgenezing en handoplegging kwakzalverij.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:12

Je afvragen waarom je het zou willen en gewoon proberen, er dan wel met positieve instelling naar toe gaan.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:13

Arabesk schreef:

Mmmmm, zelfs hierover heb ik verbijsterende dingen gehoord van mensne die iemand kennen die dat daadwerkelijk heeft geholpen in een genezing

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:13

Arabesk schreef:

En wat is jouw onderbouwing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:43

Ik geloof dingen pas als ik ze zelf meemaak en er geen andere verklaring voor kan vinden...

En dus heb ik een aantal jaar geleden mijn reiki 1 en 2 gehaald. Overigens was mijn reiki master en behoorlijk onaangenaam persoon en was ze ook op het randje af te zweverig voor mij...

Maar ik kan er nog steeds wel wat mee...

En eigenlijk interesseert het me niet zoveel hoe het werkt. Voor mij doet het wat en het geld vond ik het waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:01

Geen diploma's, geen geld voor gevraagd, maar mensen en vooral mijn paard is er blij mee.
Kan zien/voelen/ervaren waar de pijn zit. Er wat mee doen? nope dat gaat niet. Stuur ze altijd door naar of de fysio of een arts.
Aanstellers vallen bij mij standaard door de mand ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:10

Blessed are the believers, I am to simple, so I'm not...

Ik geloof zeker dat je baat kan hebben bij iets waar je in geloofd. Of dat nu reiki is of een god... Ik geloof niet in dergelijke dingen, dus heb ik er niks aan.
Het gevaar schuilt er wel in dat er mensen zijn die erin doorslaan en denken dat ze kanker kunnen genezen etc.

Gezien mijn schoonzus reiki master is en hierin ook opleidingen/trainingen mag geven heb ik diverse behandelingen al gehad, maar nee, t doet niks...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:17

Dat het voor jouw niets doet, betekend niet dat het niets doet....
Als ik een paracetamol neem, werkt die uitstekend. Wanneer m'n vriend ze neemt, doen ze niets, heeft hij iets sterkers nodig.
Betekend dat dan dat paracetamol niet werkt?!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:19

Kentaro schreef:
Als ik een paracetamol neem, werkt die uitstekend. Wanneer m'n vriend ze neemt, doen ze niets, heeft hij iets sterkers nodig.

:j Dat is mogelijk ja.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:37

Kentaro schreef:

Reageer je op mij? Mijn reactie leek me vrij duidelijk toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:57

Ik vind t een interessante vraag.
Ken reiki eigenlijk niet...
Helpt het ook op geestelijk vlak? En bij dieren?
Bijvoorbeeld ter ontspanning?

( en ik snap wel dat niet bewezen kan worden of t überhaupt werkt...)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:16

Reiki geven kan iedereen.
Daarom kan het ook na het volgen van een cursus.
Je doet het eigenlijk al vanzelf.
Stoot je knie maar eens, automatisch gaat je hand er al naartoe.
Ons oerinstinct zit er wat dat betreft nog in maar wij zijn er van vervreemd.

Ik geef geen reiki aan vreemde mensen, voelt niet fijn voor mij. Mensen doen er toch maar sceptisch over. Maar tijdens de cursus merkte ik wel dat ik het het prettigste vind mijn handen een paar centimeter van iemand af te houden. Ik voel dan echt een enorme warmte tussen het lichaam en mijn hand op komen zetten. Tot het genoeg is, dan stopt het vanzelf. Die intense warmte was ook wat de cursisten voelde.

De honden kruipen hier ook echt bewust onder mijn hand voor reiki, soms heb ik in eerste instantie niet eens in de gaten tot ik ineens de intense warmte voel. Dat is dan wel weer met direct contact. Soms vertrekken ze weer als het klaar is, een andere keer liggen ze wel lekker en blijven ze zo ook liggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:19

Handen er boven houden werkt idd net zo goed maar ik krijg er lamme armen van. Per positie ben je zo 3 minuten bezig. Dat is erg oncomfortabel als je aan het behandelen bent. Gezicht snap ik dat je daar je handen niet oplegt, heb ik ook zo geleerd. Maar bij alle andere posities kan het prima. Ik vind het zelf veel fijner werken. Behandeling op afstand is in principe vooral als iemand niet fysiek in dezelfde ruimte is of als je reiki naar een bepaalde situatie wil sturen.

Bruintje daarom geef ik ook vooral mezelf reiki. Herken heel erg wat je zegt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:22

Hilarische video. Ik ben er ook niet echt voor te porren, sta er sceptisch tegenover. Maar goed, als mensen er baat bij hebben, wie ben ik om daar dan iets van te vinden?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:33

Totale onzin. Ik heb mijn rug gebroken en zeer ernstige schade aan het ruggenmerg opgelopen en in het revalidatiecentrum zat een dame wiens zus reiki master is en die zou mij wel helpen. Het doet helemaal niks. Kost je een hoop geld en er is er maar een die er beter van wordt en dat ben jij niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:53

Dat filmpje is totaal niet representatief voor wat reiki is en inhoudt en ook precies de reden dat ik heel erg uitkijk met wie ik iets over reiki deel.

Als iemand met reiki belooft dat hij of zij wel even zou helpen heeft diegene het imo ook niet goed begrepen. Het kan ondersteunend zijn en verlichting van klachten geven. Maar het is geen wondermiddel.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:08

laetitia schreef:
Ik heb zelf dus nog geen ervaring met Reiki.

Wel schiet mij iets te binnen wat ik als 17-jarige meegemaakt heb.
Ik was toen verliefd op een jongen, beetje een vaag persoon maar dat trok mij erg aan. We waren op een feestje bij iemand thuis en hij zat naast mij. Hij deed zijn hand naast mijn rechterknie en ik voelde het daar helemaal tintelen. Dat tintelen ging toen mijn lichaam door en ik voelde al mijn energie uit mijn lichaam gaan.
Hij ging naar een andere kamer en ik lag daar maar laveloos op de bank.
Na een tijdje was ik het zat, ben naar hem toegelopen en heb gezegd "ik wil mijn energie terug".

Hij ging weer naast mij zitten, deed weer zijn hand naast mijn knie. Ik voelde het weer tintelen, ging vanuit mijn knie weer door het lichaam.
En langzaamaan kreeg ik weer meer energie.

Ik stond er toen niet echt bij stil, maar besefte mij pas een paar dagen later wat er was gebeurd en vond het maar eng.

Het was geen bad trip want aan drugs deed ik niet, behalve wat wijn of malibu :D

Dit is geen reiki, wat het wel was?
Een spelletje om uit te proberen wat kan ofzo.
Maar energie uit iemand trekken en dan laveloos laten liggen, is gewoon een K**streek.

Van de andere kant, nu weet je dat je je zo leeg laat trekken, dus kun je leren je er tegen te beschermen.

Wat is het wel?
Volgens mij, krijg je universele energie en kun jij jezelf helen.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:15

Denk dat er veel charlatans zijn..
Degene waar ik het over heb heeft mij daar nooit geld voor gerekend.
Het was meer haar interesse en tja ach waarom niet.
Ik geloof wel dat als je niet openstaat voor dingen het ook niet zal werken.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:28

Sorro schreef:
Denk dat er veel charlatans zijn..
Degene waar ik het over heb heeft mij daar nooit geld voor gerekend.
Het was meer haar interesse en tja ach waarom niet.
Ik geloof wel dat als je niet openstaat voor dingen het ook niet zal werken.

Wanneer is iets een charlatan?
Als iemand jou een uur behandelt en krijgt daar zeg tussen de 35-50 euro voor.

Ga je ook terug naar de fysiotherapeut als het niet geholpen heeft?
Noem je die dan ook een charlatan?

Maar, je kunt natuurlijk wel naar iemand zijn certificaat vragen, daar staat als het goed is de lijn van afstamming op.
Of op zoek gaan naar iemand die bij de NVRM ( Nederlandse Vereniging van Reiki Masters ) is aangesloten, als je dan een klacht hebt, kun je daarheen.

En wat verwacht je, ik had gekneusde ribben en moest 4 dagen achter elkaar komen, kreeg een behandeling van top tot teen. Reed binnen 3 weken weer paard, was enorm ontspannen.
De keer daarna hielp het minder goed maar het was ook een veel heftigere val, en ik had geen zin vaker te komen.

En waar ligt het aan, aan de behandeling, aan jezelf?

Wat ik wel heel mooi vond was, dat ze zeiden, je moet Reiki het werk laten doen, ga er niet te veel met je hoofd tussen zitten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 20:04

A3a1 schreef:
laetitia schreef:
Ik heb zelf dus nog geen ervaring met Reiki.

Wel schiet mij iets te binnen wat ik als 17-jarige meegemaakt heb.
Ik was toen verliefd op een jongen, beetje een vaag persoon maar dat trok mij erg aan. We waren op een feestje bij iemand thuis en hij zat naast mij. Hij deed zijn hand naast mijn rechterknie en ik voelde het daar helemaal tintelen. Dat tintelen ging toen mijn lichaam door en ik voelde al mijn energie uit mijn lichaam gaan.
Hij ging naar een andere kamer en ik lag daar maar laveloos op de bank.
Na een tijdje was ik het zat, ben naar hem toegelopen en heb gezegd "ik wil mijn energie terug".

Hij ging weer naast mij zitten, deed weer zijn hand naast mijn knie. Ik voelde het weer tintelen, ging vanuit mijn knie weer door het lichaam.
En langzaamaan kreeg ik weer meer energie.

Ik stond er toen niet echt bij stil, maar besefte mij pas een paar dagen later wat er was gebeurd en vond het maar eng.

Het was geen bad trip want aan drugs deed ik niet, behalve wat wijn of malibu :D

Dit is geen reiki, wat het wel was?
Een spelletje om uit te proberen wat kan ofzo.
Maar energie uit iemand trekken en dan laveloos laten liggen, is gewoon een K**streek.

Van de andere kant, nu weet je dat je je zo leeg laat trekken, dus kun je leren je er tegen te beschermen.

Wat is het wel?
Volgens mij, krijg je universele energie en kun jij jezelf helen.

Maar het is dus mogelijk om energie uit iemand te trekken? Zonder dat diegene daar toestemming voor geeft?
Ik was 17 en die jongen 19, heb hem daarna nog een paar keer gezien en hij heeft het niet meer gedaan.

Werkt Reiki bijvoorbeeld ook bij een Burn out? Iemand is door veel stress en nare gebeurtenissen door al zijn reserves heen en kan max 15 minuten wandelen.
Stel jij geeft die persoon Reiki, kan diegene dan meer energie krijgen en meer dingen doen op een dag?
Want als dat zo is dan vraag ik diegene die ik ken (iemand binnen de familie) mij elke dag wat extra energie te geven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:19

....het hangt ook van de definitie van 'kwakzalverij' af.

Er is een groep mensen die ik als ik grof ben met genoegen aanduidt met 'pseudo wetenschappers'. (Beter zou al zijn: middeleeuwse wetenschappers. Toen was wetenschap "dit moet je leren op de universiteit en dat is dus wetenschap".)
De club noemt zichzelf de bond tegen kwakzalverij.
Reiki zal best op hun lijst staan.

Ik heb zelf geen Reiki gedaan, maar wel yoga. ("Zit in dezelfde hoek".)
Reiki is geen geneeswijze zoals je dat kunt leren op de universiteit etc.
Voor genoemd clubpie is dat genoeg om het kwakzalverij te noemen... (Wat ik eerlijk gezegd respectloos gedrag van hen vind.)

Botbreuken, dwarslaesie - ten eerste verschrikkelijk. Maar met ""alleen maar"" universele energie genees je dat niet, dus ik hoop vurig dat bokker Tazzey niet benaderd werd door iemand die beweerde dat Reiki dat wel kon tegen een lief sommetje. (= On ethisch gedrag van persoon in kwestie. )

Wel kan Reiki ondersteuning geven bij 'willekeurig welk' genezingsproces.

De hedendaagse opvatting mbt wetenschap / science/ betavakken komt zo ongeveer neer op : 'het experiment geeft de doorslag', liefst ook gecombineerd met "wat Reiki over zichzelf zegt". (= Het gaat over universele energie, die ieder mens sowieso ontvangt, je kunt leren daar net iets gerichter/ bewuster 'een kanaal voor te zijn', en dat kan een mens of dier (en wellicht ook planten) helpen'.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-12-16 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:23

Maar daarbij moet je reiki dus weer niet gebruiken bij problemen waarbij het helingsproces niet te snel moet gaan (zoals bijvoorbeeld sommige botbreuken).

Zie het als een soort massage waarbij de doorbloeding op gang wordt geholpen.