Ervaringen met Parkinson?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:17

De oorzaak van de klachten is dan geen ZvP, maar bijvoorbeeld MSA of PSP.

Voor cannabisolie is géén evidentie en het is daarom ook geen "hope" maar een "hype".
De opmerking van 'chemische troep' vind ik dan ook absoluut misplaatst.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:22

JoyCiej007 schreef:
mammaloetje schreef:
Mijn Pake (opa) heeft parkinsonnisme. Dat is sinds begin dit jaar vast gesteld. Hij is nu 83. Maar als ik deze verhalen lees herken ik heel veel dingen. Vooral het lopen en de coördinatie van de handen is bij hem heel slecht. Hij gaat ook wel heel snel achteruit endat vind ik heel moeilijk om te zien.

Het parkinsonnisme snap ik dan eigenlijk niet zo.
Hoe kan het dat iemand dergelijke verschijnselen en klachten/symptomen heeft, maar dus in feite géén 'echte' Parkinson?

Echte Parkinson zit hem in het afsterven van de dopamine- (is een neurotransmitter, een "boodschapper-stofje") vormende cellen van de hersenen ( de substantia nigra).
Parkinsonisme kan door andere oorzaken ontstaan, je lijkt dan Parkinson te hebben, maar de oorzaak komt door iets anders.
Parkinsonisme kan veroorzaakt worden door hersenziekten waarbij de hersencellen die dopamine moeten ontvangen afsterven of beschadigd raken, of als gevolg van het blokkeren van het effect van dopamine door bepaalde geneesmiddelen, bijvoorbeeld middelen die psychoses tegen moeten gaan.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 19-12-16 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 16:24

Ik vind het niet zo fijn dat jullie deze discussie hier voeren. Dit is voorlopig bij ons niet aan de orde. Misschien kan je een topic aanmaken voor deze discussie. Mijn vragen gaan over de ervaringen! En niet of de cannabis therapie nu wel of niet werkt en goed is.

Leuk natuurlijk dat jullie mee denken, maar misschien handiger in een ander topic.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:37

Cerastes schreef:
De patiënten moeten juist stoppen met al die chemische troep en kunnen beter alleen dat gebruiken...maar er zijn genoeg onderzoeken gedaan hoor... dus vandaar de link ook erbij.

Niet alleen vind ik je bericht heel kwetsend, maar ook denk ik vooral dat je geen 'ervaringsdeskundige' bent. Ik zou je willen vragen om je vanaf nu wat genuanceerder op te stellen. En alleen te praten over zaken waar je verstand van hebt. Zoals gezegd: iedere patient is anders.

TS, mijn vader is nét 75 geworden en overleed exact een maand later. In totaal 15 jaar Parkinson gehad, waarvan de helft van de tijd nog wel te omschrijven was als 'kwaliteit van leven'. Daarna ging hij hard hollend achteruit. Dat was voorspeld door de neuroloog, maar als het dan zo ver is en élke keer erger wordt, dan is dat verschrikkelijk. Je voelt je zo compleet machteloos.

Ik hoop dat jij nog heel lang een goede tijd hebt met je familielid en dat het nog heel lang goed gaat TS.

Felicxa

Re: Ervaringen met Parkinson?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:48

Ik ken ook iemand die dicht bij mij staat die parkinson heeft, je mag me een PB'tje sturen als je dat wilt. Zet het liever niet hier neer ivm privacy :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 17:11

@Olympia, pff dit doet de ernst me toch weer extra in zien. En dat andere familieleden het niet mogen minimaliseren.. Nog sterkte met je vader, lijkt me zo erg om het aftakelen constant moeten mee te maken.. Is hij overleden aan gevolgen van parkinson of?

Felicxa, je mag me gerust een PB sturen met jou ervaringen! Daar ben ik erg benieuwd naar namelijk.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:00

Ik had er op de eerste pagina iets over geschreven. Het 'grappige' is dat Parkinson-patienten over het algemeen niet overlijden aan Parkinson. Maar aan bijvoorbeeld een longontsteking. Bij mijn vader was de aanleiding een delier door een mislukte operatie voor een duadopa pomp. Hij is overleden na 2 maanden niet eten (en minimaal drinken) en uiteindelijk aan een longontsteking (toen hebben ze na weken smeken morfine gegeven). Het was bizar hoe sterk mijn vader nog was (na jarenlang medicijnen, want inderdaad troep is, maar wel noodzakelijk). Er was weinig van hem over op het laatst, maar z'n hart ging maar door. ;(

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 18:37

Pff Olympia wat een verschrikkelijk verhaal. Nog heel veel sterkte! En bedankt dat je je zware ervaringen met mij wilt delen.

Heb wel een pak zorgen bij nu.. Maar dat zal denk ik altijd bij deze ziekte horen. In januari weten we een definitieve uitslag van al de scans..