41 en nog kinderwens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:54

Ik moet meteen aan heel de discussie denken dat mannen steeds ouder vader worden...

Maar heel simpel gezegd: wij kunnen niet in jou leven kijken. Praat er over met de mensen op wie het direct invloed heeft (je partner, kind etc.) Hoe staan die er tegen over?

Je weet wat het voorstelt, je weet wat je ongeveer kunt verwachten.. Dus mjah... Je kan zelf wel bepalen of je dat wilt en aankunt. Bent niet iemand die we eerst nog van een roze wolk af moeten schoppen dat baby's alleen schattig zijn ;) dus mjah...

callum

Re: 41 en nog kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:12

Ik zou wel zeggen overleg dit ook met je kinderen het kan behoorlijk ingrijpend zijn om nu nog een broertje of zusje te krijgen en laat je nakijken door een arts voor de risico factoren. Mijn keus zou het niet zijn maar keuzes zijn persoonlijk. Dus als dit iets is wat je graag wil.... En iedereen in je gezin is ok gewoon doen zou ik zeggen

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:22

Ik lees hier dat 51 oud is?

Sjonge sjonge toen maakte ik een 5 jarige hengst zadelmak...studeer nog steeds, heb al zoveel verschillende dingen gedaan en gestudeerd...toen ik 40 was ging ik rechten studeren...

Ik denk dat ik een 35 jarige er zo uit sport.

Ik had overigens een jonge moeder, zij was al moeder met 20, en mijn moeder was asportief, initiatiefloos, zag achter elke boom een spook.. kennissen van mij hebben nu met 41 hun eerste kind...zij is zo lekker relaxed, vol levenservaring en vertrouwen, het kind is ook lekker relaxed en onderzoekend.

TS ik zou zeggen, volg je hart. De vrouwen tegenwoordig zijn later met kinderen krijgen en dat kan best in deze tijd waarin vrouwen geen beperkingen meer hebben...mijn moeder was van een tijd dat je als vrouw al sneller oud was...nu kun je met 40 in je spijkerbroekie lekker naar de kroeg en van alles nog doen...mensen worden met grmak 100.
Laatst bijgewerkt door Indestal op 16-12-16 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:22

Ik ben 43 en heb drie dochters van 19, 17 en 13 jaar. Heel lang hebben we getwijfeld over een vierde, dus je kinderwens snap ik heel goed. De kinderen zouden er hier heel graag nog een broertje (want dat wordt het, denken ze dan) bij willen, maar nee, niet meer.
Ik ben juist blij weer wat vrijheid te krijgen nu ze groter zijn/worden en moet er niet aan denken het hele traject op nieuw te doorlopen.
Ik denk dat ik het fysiek makkelijk aan zou kunnen hoor, maar ik wil het gewoon niet meer. Hoewel ik nog steeds smelt van die schattige babietjes, daar heb ik nog steeds een zwak voor.
Geen antwoord dus, slechts mijn ervaring.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:36

Mijn ouders waren ook 39 en 43 toen ze mij kregen; nooit problemen mee gehad. Ik ben fysiek en mentaal volkomen gezond en geen last van de leeftijd van mijn ouders: allebei nog 'springlevend' om het zo maar te noemen. Dus ik zou niet kunnen bedenken waarom niet als je het graag wil en het kan in jouw situatie :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:44

Ik kreeg mijn jongste op mijn 40ste. Alleen heb ik zes kinderen kort op elkaar gekregen en zat er alleen tussen de 5de en de 6de iets langere tijd (maar nog steeds maar 2 jaar en 8 maanden). Dus ik zat nog volop in de kleine kinderen.
Ik ben nu 53 maar voel mij absoluut niet oud hoor. Fysiek sowieso niet en wat betreft generatie kloof begint dat pas te ontstaan als je zelf uit de kinderen bent. Tenminste ik heb het idee dat ik juist doordat ik een huis voor pubers en jong volwassenen heb automatisch met mijn tijd mee ga.
Ik denk ook niet dat je het kunt vergelijken met een volle generatie terug. Mensen worden steeds ouder en blijven ook veel langer jong.
Ik kom zelf uit een gezin van zeven kinderen en ben de jongste dus ik had in principe ook een veel oudere moeder dan mijn oudste broer. Maar of dat uitmaakt? Ik heb er geen last van gehad.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:47

Dani199764 schreef:
Als je dat wil en kan, vooral doen toch :D
Enige nadeel vind ik dat je dan als je kind in de bloei van zijn/haar leven is je daar zelf met een beetje pech niet goed deel van uit kunt maken.
Ik ben 19, heb een moeder van 65, meeste opa's en oma's van mijn vrienden zijn die leeftijd haha, het is niet erg, maar kan aan mijn moeder merken dat ze niet altijd even fit meer is en ik vind het dan ook jammer dat de kans groter is dat mijn moeder mij waarschijnlijk niet zal zien als ik ga trouwen, kleinkinderen zal ze waarschijnlijk nooit kunnen ontmoeten en mijn kinderen zullen nooit een oma (en opa) hebben of mee kunnen maken etc

Is je moeder ziek? Of wil je pas na je 40e trouwen?

Gemiddeld worden vrouwen in nederland bijna 85 tegenwoordig. Kan ze nog 20 jaar mee!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:16

fokfanaat schreef:
Dani199764 schreef:
Als je dat wil en kan, vooral doen toch :D
Enige nadeel vind ik dat je dan als je kind in de bloei van zijn/haar leven is je daar zelf met een beetje pech niet goed deel van uit kunt maken.
Ik ben 19, heb een moeder van 65, meeste opa's en oma's van mijn vrienden zijn die leeftijd haha, het is niet erg, maar kan aan mijn moeder merken dat ze niet altijd even fit meer is en ik vind het dan ook jammer dat de kans groter is dat mijn moeder mij waarschijnlijk niet zal zien als ik ga trouwen, kleinkinderen zal ze waarschijnlijk nooit kunnen ontmoeten en mijn kinderen zullen nooit een oma (en opa) hebben of mee kunnen maken etc

Is je moeder ziek? Of wil je pas na je 40e trouwen?

Gemiddeld worden vrouwen in nederland bijna 85 tegenwoordig. Kan ze nog 20 jaar mee!

Moet zeggen dat ik het voor mijn 30ste iniedergeval niet van plan was :D . tuurlijk zal ze zolang ze niet ziek word misschien nog een klein deel mee maken, maar ook dan is ze al flink op leeftijd (76) het kan nog, maar mijn opa's en oma's op 1 na zijn met 75 toch wel een beetje op zegmaar. -O- En als ik dan nog kinderen neem, die herinneren zich de eerste 4 tot 6 jaar van hun leven vaak niet echt.
Tuurlijk, het zegt niet alles de leeftijd, maar de risico's dat ze die dingen niet gaat meemaken en ik haar eerder verlies dan andere, is wel gewoon groter. Vind het daarmee dan ook heel jammer dat ik geen broertjes of zusjes of iets heb, nu zal t kind van TS een oudere broer/zus hebben dus dat scheelt misschien iets.
Mijn moeder is mijn alles <3 dus ja, ik hoop maar dat ze nog zo lang mee gaat als jij zegt, of langer natuurlijk, maar je weet t helaas niet

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:18

Citaat:

Moet je alleen niet vragen hoe die dames de laatste vijf jaar doorbrengen... Maar al te vaak is dat kommer en kwel en is de dochter/zoon de verzorger

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:18

Je zult nooit alleen maar voordelen of alleen maar nadelen vinden aan laat moederschap. Het is maar net welk gevoel jouw persoonlijke balans de doorslag gaat geven.
Maar geloof me.. bij zulke grote keuzes is het bijna altijd zo dat het 49 om 51 voelt. En je dus, wat je ook kiest, ook die bezwaren van de 49 kant blijft zien. Je moet dan echt werken aan het achter je keuze
Blijven staan.

Ik heb pas een zoontje gekregen. Op mijn 41ste. En daar was ik me ook steeds erg bewust van.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:20

Rije schreef:
JPS schreef:
Als het voor jullie goed voelt en het is medisch verantwoord, dan is het toch goed! :)

Binnen een relatie van twee mensen moet je inderdaad lekker helemaal zelf weten wat je doet. Maar het hele idee van een kind krijgen is dat er dan een derde partij in het spel komt. En daar moet je ook rekening mee houden. Het zou wat zijn als ouders altijd maar zouden doen en laten wat ze zelf willen, "omdat het voor hen goed voelt". Nee. Ouder zijn is verantwoordelijkheid tonen en nadenken over consequenties van keuzes. Verder denken dan alleen "omdat het goed voelt". En ouder zijn begint al bij het nadenken vóórdat die dikke buik er is. Als je dan uiteindelijk alsnog besluit om het toch te doen, wie ben ik dan om je tegen te houden. Maar zo maar roepen dat je moet doen wat je wilt vind ik te makkelijk als het om zo'n grote beslissing gaat.

Uiteraard! Maar je mag er toch wel vanuitgaan dat een 41-jarige , met een kind in de pubertijd, dat verstand inmiddels wel heeft en de verantwoordelijkheden voor het op de wereld zetten van een nieuwe baby ook kent!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:23

Indestal schreef:

Sjonge sjonge toen maakte ik een 5 jarige hengst zadelmak...studeer nog steeds, heb al zoveel verschillende dingen gedaan en gestudeerd...toen ik 40 was ging ik rechten studeren...

Ik had overigens een jonge moeder, zij was al moeder met 20, en mijn moeder was asportief, initiatiefloos, zag achter elke boom een spook.. kennissen van mij hebben nu met 41 hun eerste kind...zij is zo lekker relaxed, vol levenservaring en vertrouwen, het kind is ook lekker relaxed en onderzoekend.

TS ik zou zeggen, volg je hart. De vrouwen tegenwoordig zijn later met kinderen krijgen en dat kan best in deze tijd waarin vrouwen geen beperkingen meer hebben...mijn moeder was van een tijd dat je als vrouw al sneller oud was...nu kun je met 40 in je spijkerbroekie lekker naar de kroeg en van alles nog doen...mensen worden met grmak 100.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Al twee maal gelezen in dit topic dat 50 plus moeders lichamelijk afgetakeld zijn. Wat een onzin! Ik ben 51 en nog net zo fit als toen ik 30 was. Maar ik ken genoeg 30 plus dames die lichamelijk al in verval zijn. Dus dat is toch per persoon verschillend en hoe je voor jezelf zorgt.

Ik vind dat je met 41 jaar nog best een baby kunt krijgen, mits je wel de voor en tegens goed tegen elkaar afweegt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:24

Met name de punten die Dani noemt vind ik belangrijk om bij stil te staan.

Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn moeder pas na haar 40e van mij was bevallen. Zou betekenen dat de kans heel groot is dat ik haar al op een veel te jonge leeftijd moet missen.

Ik vind het een genot om te zien hoe mijn dochter met haar oma is en ook dat zou er dan niet geweest zijn.

Ik kan me er sowieso moeilijk in vinden dat mensen na hun 40e nog kinderen willen. Zie er enorm veel risico's en latere nadelen voor het kind in.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:26

Waarom niet? Is mijn eerste gedachte. Op die leeftijd kan het nog prima. Afhankelijk van de leeftijd van je man.

Er zijn wel een paar dingen die het voor mij wat twijfelachtig maken. Ik ben zelf een nakomeling en heb me daardoor altijd heel eenzaam gevoeld. Mijn broers zijn tien jaar ouder en hebben elkaar altijd gehad. Daar komt bij dat de generatie kloof tussen mijn ouders en mij écht te groot was. Ook mede door alle snelle veranderingen natuurlijk. We begrepen elkaar gewoon niet. Wat dat betrft scheelt het dat je al een volwassen dochter hebt.

Als je er aan begint zou ik je adviseren om het niet bij eentje te laten. Twee kinderen hebben wat aan elkaar. Dat heb ik enorm gemist.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:27

bigone schreef:
Normaal ben ik niet zo dat ik posts doorspit maar ts, ik geloof dat je wat op hol slaat, vorige week was je dochter 13, nu is ze 19??? Beetje vreemd allemaal, net een nieuwe vriend en dus rammelende eierstokken, zou er toch nog even heel goed over nadenken.

Ik vind dit ook een beetje vreemd :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:38

Mendel schreef:
Waarom niet? Is mijn eerste gedachte. Op die leeftijd kan het nog prima. Afhankelijk van de leeftijd van je man.

Er zijn wel een paar dingen die het voor mij wat twijfelachtig maken. Ik ben zelf een nakomeling en heb me daardoor altijd heel eenzaam gevoeld. Mijn broers zijn tien jaar ouder en hebben elkaar altijd gehad. Daar komt bij dat de generatie kloof tussen mijn ouders en mij écht te groot was. Ook mede door alle snelle veranderingen natuurlijk. We begrepen elkaar gewoon niet. Wat dat betrft scheelt het dat je al een volwassen dochter hebt.

Als je er aan begint zou ik je adviseren om het niet bij eentje te laten. Twee kinderen hebben wat aan elkaar. Dat heb ik enorm gemist.

Nou ja, prima... het is niet een hele ideale leeftijd. De kans op handicaps en op complicaties tijdens de zwangerschap en bevalling is gewoon heel erg groot ;)

De leeftijd van de man is dan weer iets minder belangrijk. Maar een zwangerschap is een hele aanslag op je lijf en dat is veel makkelijker voor je 30e dan na je 40e...

plus ook wat big one zegt, dat is wat ik gelijk al dacht maar niet had opgeschreven :+

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:42

Collega van mij heeft er 2/3 jaar terug ook voor gekozen dat ze nog een kindje wilde.
Ze wilde nog heel graag een meisje en ze heeft al 4 jongens.
Daar waren inderdaad de meningen over verdeeld.
Ik vind persoonlijk, als jij dat graag wilt, jouw man/vriend wilt dat ook, waarom zou je het dan niet doen?
Als het lukt en allemaal goed gaat is het je hartstikke gegund!
Mijn collega kreeg uiteindelijk een meisje en ik ben nog steeds erg blij voor haar.
Mijn zegen heb je.

(heb de rest van de reacties niet gelezen)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:47

Tja tegenwoordig is boven de 30 al oud om aan kinderen te beginnen.

Ik raad je aan om jou gevoel te volgen en die van je partner. Wat andere er van vinden maakt weinig uit.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:52

Ik weet niet hoe oud je man is? Mijn moeder heeft hele oude ouders gehad (moeder 43, vader 67) en zowel mijn moeder als mijn tante (2 jaar jonger) zijn niet helemaal gezond, wat hun dagelijkse leven ernstig beïnvloed. Daarnaast was het voor hun ook geen leuke jeugd.

(Ik probeer hiermee niet te zeggen dat je het niet moet doen, dat is echt aan jullie)
Laatst bijgewerkt door Zapje op 16-12-16 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:53

Indestal schreef:

dan heb je geluk...ik ben bijna 52 en mijn lijf is op...en nooit kinderen gehad.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:53

Ik heb mijn jongste gebaard toen ik 37 was, ik ben natuurlijk heel blij met mijn twee kinderen, maar moest ik het overdoen, zou ik toch jonger beginnen. Mijn eerste was op 33 jarige leeftijd.
In combinatie met mijn job, huishouden vind ik het soms toch behoorlijk pittig.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:59

Jannickee schreef:
bigone schreef:
Normaal ben ik niet zo dat ik posts doorspit maar ts, ik geloof dat je wat op hol slaat, vorige week was je dochter 13, nu is ze 19??? Beetje vreemd allemaal, net een nieuwe vriend en dus rammelende eierstokken, zou er toch nog even heel goed over nadenken.

TS zegt in dat andere topic niet dat haar dochter 13 is. Ze zegt dat ze in de relatie met haar ex man, die 7 jaar geduurd heeft, een dochter heeft gekregen. En dat ze 13 na de break up een nieuwe vriend heeft gekregen. ;)
Laatst bijgewerkt door __Sannne op 16-12-16 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:01

De leeftijd van de man is trouwens wel een lang onderschatte risico factor op aangeboren afwijkingen.
Enkele jaren geleden hebben ze dat bijgesteld.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:21

geerke schreef:
Indestal schreef:

dan heb je geluk...ik ben bijna 52 en mijn lijf is op...en nooit kinderen gehad.

Zo zie je maar weer leeftijd is maar een getal en zegt feitelijk niet veel enkel voor de kansberekeningen. Maar ja wat kun je daar als individu nu mee. Ik ben 53 heb 6 kinderen gebaard binnen een tijdsbestek van 9 jaar. de Jongste is nu 12 en ik voel mij in de bloei van mijn leven conditioneel gezien. Heb vorige jaar mijn eigen zoon nog geklopt op de hele marathon.
Ik had aanvankelijk ook het idee dat voor mijn 40ste mijn gezin compleet moest zijn. Toch heb ik die grens weloverwogen opgeschoven. Eigenlijk was het ook helemaal niet min grens maar was het een door de omgeving opgelegde grens. Met 39 is nog oke, op je 40ste ben je schijnbaar ineens te oud.
Ik denk dat een ieder vooral naar zin eigen situatie moet kijken en elke leeftijd heeft zijn voor en zijn nadelen en wanneer bepaalde voordelen of bepaalde nadelen gaan spelen zal nog van individu tot individu schelen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:26

Jannickee schreef:
bigone schreef:

Jullie hebben niet goed gelezen. Ze had een relatie waaruit een dochter is voortgekomen, die relatie is nu 13 jaar voorbij. Dat meisje is dus al eerder in die relatie geboren.