Mensen tot last zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Mensen tot last zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:24

Misschien heb ik daarin inmiddels teveel vlieguren gemaakt en voldoende gezien en meegemaakt. Maar ervaring leert als iets dergelijks nu al een probleem zou zijn voor de ander wordt dat er later niet beter op als de relatie langer stand houdt. Vriendje is geen hulpverlener maar ts vraagt simpelweg wat hulp om haar te steunen. Dat is alles, meer is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:25

Het is overigens nog niet mijn vriend he. Dat is het ook: in mijn hoofd ga ik veel te snel en dat moet ik niet doen. Ik blaas alles op.

Ik ben het trouwens wel met je eens, Jannepauli. Ik wil hem zeker niet met mijn problemen bestoken en hem gelijk als "hulpverlener betrekken". Dat is niet waar een (potentiele) vriend voor is. Wel is het misschien goed om een keer te vertellen dat dit een probleem is en dat je hieraan werkt.

Het probleem is dat met mijn zelfvertrouwen voor de rest niet echt iets mis is. Ik ben ontzettend blij met mijn uiterlijk, zit goed in mijn vel, het boeit me echt niks wat men van me vindt. Ik ben heel tevreden met mezelf. Het begint pas bij mensen die er toe doen, en die zijn op één hand te tellen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:27

@jannepauli Ho-ho, dat zeg ik toch ook niet?
Ik begin ermee dat je aan jezelf moet werken. Dat is de basis. Jij moet gelukkig zijn met jou. Ook hierin.
Daarnaast ben ik voor openheid. Ook in het begin van een relatie, tot op zekere hoogte. Je hoeft niet meteen in je neus te peuteren of te vertellen dat je in het geheim graag kittens aankleed met barbiekleding oid.
In dit geval zou ik dus open om ondersteuning vragen. De simpele ondersteuning die eigenlijk alleen bestaat uit het maken van een afspraak dat hij het gaat zeggen als ze wél tot last is. Dan is het vervolgens aan haarzelf om aan zichzelf te werken en er dus vanuit te gaan dat zolang hij niks zegt, er niks aan de hand is.
Als je dat al niet meer van elkaar mag verwachten, dan vraag ik me idd af of iemand de juiste voor je is. Ik verwacht in ieder geval wel wat input, backup en moeite van degene met wie ik een relatie heb. Van een losse scharrel dan weer niet :P

BTW... ik zeg ook dat hij dan misschien niet het juiste vriendje is op dit moment. Het kan toch zijn dat je op dit moment iets anders nodig hebt? Maar dat is wellicht een andere discussie waar TS niets aan heeft, dus ik zal zoet stil zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:30

Resistance ook al is het nu nog een vriend, daar kun je toch gewoon eerlijk en open tegen zijn. Het maakt je een mooier mens. :j voor jezelf en voor anderen. Daarmee maak je iemand niet tot hulpverlener maar geef je iemand de kans om juist een goede vriend voor je te zijn. En geloof me veel mannen krijgen toch iets beschermends over zich heen als ze een vrouw kunnen helpen. Zit toch in de genen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:38

karuna schreef:
Resistance ook al is het nu nog een vriend, daar kun je toch gewoon eerlijk en open tegen zijn. Het maakt je een mooier mens. :j voor jezelf en voor anderen. Daarmee maak je iemand niet tot hulpverlener maar geef je iemand de kans om juist een goede vriend voor je te zijn. En geloof me veel mannen krijgen toch iets beschermends over zich heen als ze een vrouw kunnen helpen. Zit toch in de genen. :D

Hahaha, ik mag het hopen. Hij heeft iig een jaar psychologie gestudeerd, misschien helpt dat. _O- Ik kan overigens wel lachen om mezelf. Ik denk dat dat wel goed is.

Hij was overigens wel de eerste die vroeg of ik nog andere mensen datete, en hij dacht dat ik dat een hele vervelende vraag vond omdat hij ook niet clingy over wilde komen. En hij zei ook dat hij onze date afgelopen zondag leuk vond. Dat zijn dan goede tekens, maar het lijkt alsof ik daar even mee doe en dan weer "op" ben. Het is zeker niet dat ik erom vraag of ga vissen, maar toch is dat lastig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:47

Resistance schreef:
Het is overigens nog niet mijn vriend he. Dat is het ook: in mijn hoofd ga ik veel te snel en dat moet ik niet doen. Ik blaas alles op.

Ik ben het trouwens wel met je eens, Jannepauli. Ik wil hem zeker niet met mijn problemen bestoken en hem gelijk als "hulpverlener betrekken". Dat is niet waar een (potentiele) vriend voor is. Wel is het misschien goed om een keer te vertellen dat dit een probleem is en dat je hieraan werkt.

Het probleem is dat met mijn zelfvertrouwen voor de rest niet echt iets mis is. Ik ben ontzettend blij met mijn uiterlijk, zit goed in mijn vel, het boeit me echt niks wat men van me vindt. Ik ben heel tevreden met mezelf. Het begint pas bij mensen die er toe doen, en die zijn op één hand te tellen.

Er zal ongetwijfeld een reden zijn voor dat denk- en gevoelspatroon. Blij zijn met jezelf heeft overigens niks met je buitenkant te maken - dat je er leuk uitziet is meegenomen maar maakt je niet tot de mens die je kennelijk wilt zijn: vol zelfvertrouwen, ook met hen die je na staan..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:24

Om jezelf lachen is altijd goed, :)) daarmee houd je de boel ook wat luchtig. Gewoon bespreken en dan wel zien wat het oplevert. Denk dat het nog wel eens heel goed kan uitpakken voor je/jullie. :) je kunt het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:06

karuna schreef:
Om jezelf lachen is altijd goed, :)) daarmee houd je de boel ook wat luchtig. Gewoon bespreken en dan wel zien wat het oplevert. Denk dat het nog wel eens heel goed kan uitpakken voor je/jullie. :) je kunt het.

Hoezo denk je dat? :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:20

Gevoelsmatig :o al kan ik er ook naast zitten natuurlijk, en over het algemeen is juist eerlijkheid de beste basis voor een vriendschap of relatie. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:24

karuna schreef:
Gevoelsmatig :o al kan ik er ook naast zitten natuurlijk, en over het algemeen is juist eerlijkheid de beste basis voor een vriendschap of relatie. :j

Ik hoop dat je gelijk hebt. :)

Ik ga vanavond met mijn vader kijken naar wat mijn verzekering allemaal vergoed op het gebied van cognitieve gedragstherapie... Het is inderdaad iets terugkomends en ik zit mezelf ermee in de weg (en als ik er niets aan doe ook anderen).

Ik heb in de herfstvakantie overigens al een keer met mijn zus die arts is het hierover gehad maar dat was ik vergeten. Zij had ook al cognitieve gedragstherapie voorgesteld. Ik heb het hier gewoon echt heel moeilijk mee, en ik heb het nog moeilijker met het feit dat ik anderen ermee belast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:37

Kan ik iemand PB'en? Ik zit mezelf totaal op te vreten... ik kom er alleen even niet uit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:51

B :(:) en wakker je mag me pb en als je wilt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 00:24

Pb gelezen inmiddels. Was erg lang onverwachts aan de telefoon waar ik mijn aandacht voor nodig had, ben nog wel even wakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:15

Wil je niet in therapie, TS?
Wat jij ebt meegemaakt op jonge leeftijd heeft jou gevormd (net als alle andere dingen die je meemaakt)
Het is vreselijk gemeen hoe er met je om is gegaan.

Je geeft hier aan dat je bang bent dat je je "lover" (noem hem maar even zo .. :D ) teveel belast, dat 'gevaar' herken je in elk geval wel bij jezelf. Vervolgens krijg je advies om hem in te lichten en te vragen jou te steunen.... Ik ben het hier ook totaal niet mee eens. Je weet van jezelf dat je aan zo iemand zijn mening kunt gaan hangen. En je zelf hier aan wil optrekken. Hij kan je dan dus maken of breken, want jij maakt jezelf afhankelijk van hem. Met andere dingen zou dit niet het geval zijn, maar in dit geval is dat júist jouw valkuil!

Ga aan jezelf werken, met jezelf, niet met anderen. Hier is therapie voor (zoals bijv de genoemde cognitieve gedragstherapie)
Als je je lover wat beter kent en jullie wat verder zijn kun je hem alsnog inlichten en dan heb je zelf misschien inmiddels ook door dat zijn mening niet heilig is.
Dit soort dingen wat jij hebt lijkt misschien 'gewoon onzekerheid' maar kan doorslaan naar claimend gedrag, verlies van zelfrespect etc en dat totaalplaatje heeft zelfs een naam.
Ga er zelf aan werken!